• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Äntligen får jag hänga med tyskarna!
IMG_0134.JPG
Willkommen bei uns!

Postar en bild på min smart-Sinn.

WP_20170223_10_29_25_Pro.jpg
 
Kan någon vänlig själ mäta avståndet lug to lug på sin 103:a? Alltså diagonalt över klockan. Känns som den är större än U1:an men hoppas jag har fel.
Har ju bara en Sinn i nuläget och det är minst två för lite. :rolleyes:
 
Nähä . Den funkar inte. Ska inte vara några siffror. Idéer?

Svårt om det måste vara Sinn. Du har 6068 som också är 38,5mm, men i och med att den är en smalare glasring så upplevs den nog större på handleden mot exempelvis 556. Ett helt annat pris också då den ligger runt 20´. Sen är det ju siffror även på den även om de är mer diskreta. Annars blir det nog till att byta märke.

SI-351-alt1.jpg
 
Kan någon vänlig själ mäta avståndet lug to lug på sin 103:a? Alltså diagonalt över klockan. Känns som den är större än U1:an men hoppas jag har fel.
Har ju bara en Sinn i nuläget och det är minst två för lite. :rolleyes:
Citerar mig själv. Läste precis Word & Wounds artikel om Sinn 103 Ti UTC IFR. http://wornandwound.com/review/sinn-103-ti-utc-ifr-review/
Den är 48,1 mm lug to lug och är alltså inte större än U1:an. Plötsligt känns 103:an som ett jättefint komplement till U1. :)
I artikeln så kommenterar/kritiserar någon att Sinn, liksom Omega, skapar sina egna standarder. Omega med sin Master Chronometer och Sinn med sitt TESTAF. Om det stämmer så kan jag ju bara hålla med. Det är ju lite som kommentatorn säger: Det är som att Ford skulle skapa krashtester utifrån sina egna bilar.
En bild på två mysiga 103:-or är ju på sin plats. Gillar den nya moderna till vänster men med ett pris som dubblar mot den klassiska till vänster så vete f*n.

Sinn-103-Ti-UTC-IFR-35.jpg
 
Citerar mig själv. Läste precis Word & Wounds artikel om Sinn 103 Ti UTC IFR. http://wornandwound.com/review/sinn-103-ti-utc-ifr-review/
Den är 48,1 mm lug to lug och är alltså inte större än U1:an. Plötsligt känns 103:an som ett jättefint komplement till U1. :)
I artikeln så kommenterar/kritiserar någon att Sinn, liksom Omega, skapar sina egna standarder. Omega med sin Master Chronometer och Sinn med sitt TESTAF. Om det stämmer så kan jag ju bara hålla med. Det är ju lite som kommentatorn säger: Det är som att Ford skulle skapa krashtester utifrån sina egna bilar.
En bild på två mysiga 103:-or är ju på sin plats. Gillar den nya moderna till vänster men med ett pris som dubblar mot den klassiska till vänster så vete f*n.

Sinn-103-Ti-UTC-IFR-35.jpg
Som Pet shop boys sjunger 'It's a sin(n)'...
 
Någon som kan uttala sig om 856/857 utan gmt-komplikation? Tycker dessa är vad Sinn står för. Enkla, lättlästa flygarur med spjutspetsteknik. Min andra fråga är om Erikssons i Sundbyberg ligger på samma nivå som om jag handlar direkt från Sinn.
.
 
Någon som kan uttala sig om 856/857 utan gmt-komplikation? Tycker dessa är vad Sinn står för. Enkla, lättlästa flygarur med spjutspetsteknik. Min andra fråga är om Erikssons i Sundbyberg ligger på samma nivå som om jag handlar direkt från Sinn.
.
Köper du en sådan här så får du anti-fogging, Antimagnetism, tegimenterat, safirglas såklart, vattentätt till 200m i en ganska enkel utformning.
Jag är lite kluven till dessa då jag inte är så förtjust i den stora siffrorna.
Om du köper så gör du det självklart hos @ERIKSON URHANDEL till samma pris som på sinn.de. Om det skulle bli något krångel så är det lättare att prata med Erikson än med tyskarna. Där kan du ju också testa och klämma på andra roliga Sinn! :)
Låter som jag är köpt av Erikson, men det är jag inte! :D

857.jpg
 
857.jpg
[/QUOTE]
Köper du en sådan här så får du anti-fogging, Antimagnetism, tegimenterat, safirglas såklart, vattentätt till 200m i en ganska enkel utformning.
Jag är lite kluven till dessa då jag inte är så förtjust i den stora siffrorna.
Om du köper så gör du det självklart hos @ERIKSON URHANDEL till samma pris som på sinn.de. Om det skulle bli något krångel så är det lättare att prata med Erikson än med tyskarna. Där kan du ju också testa och klämma på andra roliga Sinn! :)
Låter som jag är köpt av Erikson, men det är jag inte! :D

857.jpg
Det svar jag ville få. Tack :)
Personligen tycker jag att en instrumentklocka skall ha siffror
 
Nähä . Den funkar inte. Ska inte vara några siffror. Idéer?

Har han kollat på Sinn ST 104? Inte riktigt samma stil, men finns utan siffror och mäter 41 mm. Sjukt trevlig klocka - har en som jag själv fundera på att avyttra (men bara för att jag är sugen på en annan klocka som ligger ute till salu på detta underbara forum:))
 
Citerar mig själv. Läste precis Word & Wounds artikel om Sinn 103 Ti UTC IFR. http://wornandwound.com/review/sinn-103-ti-utc-ifr-review/
Den är 48,1 mm lug to lug och är alltså inte större än U1:an. Plötsligt känns 103:an som ett jättefint komplement till U1. :)
I artikeln så kommenterar/kritiserar någon att Sinn, liksom Omega, skapar sina egna standarder. Omega med sin Master Chronometer och Sinn med sitt TESTAF. Om det stämmer så kan jag ju bara hålla med. Det är ju lite som kommentatorn säger: Det är som att Ford skulle skapa krashtester utifrån sina egna bilar.
En bild på två mysiga 103:-or är ju på sin plats. Gillar den nya moderna till vänster men med ett pris som dubblar mot den klassiska till vänster så vete f*n.

Sinn-103-Ti-UTC-IFR-35.jpg

Jag håller inte riktigt med angående TESTAF-standarden. Anledningen att de utformar den tillsammans med Department of Aerospace Technology at Aachen University of Applied Sciences, (underbart enkelt namn), är ju enligt Sinn att det saknas en standard för flygarur. Det viktiga är ju vad den standarden omfattar och att det är rimligt snarare än vem som formulerar kraven. I allt övrigt så går de ju efter DIN som är en internationell standard.

Rolex har ju sitt Rolex Superlative Chronometer Certification som ger för handen att klockorna ska klara- 2/+2 seconds per dag, det blir ju inte mindre värt för att det är Rolex själva som har bestämt vad standarden ska bestå av.
 
Har han kollat på Sinn ST 104? Inte riktigt samma stil, men finns utan siffror och mäter 41 mm. Sjukt trevlig klocka - har en som jag själv fundera på att avyttra (men bara för att jag är sugen på en annan klocka som ligger ute till salu på detta underbara forum:))
Det blev en Maratac Mid Pilot istället. Tror han var väldigt inställd på 556 när det gällde Sinn, så då blev det något annat...
 
Jag håller inte riktigt med angående TESTAF-standarden. Anledningen att de utformar den tillsammans med Department of Aerospace Technology at Aachen University of Applied Sciences, (underbart enkelt namn), är ju enligt Sinn att det saknas en standard för flygarur. Det viktiga är ju vad den standarden omfattar och att det är rimligt snarare än vem som formulerar kraven. I allt övrigt så går de ju efter DIN som är en internationell standard.

Rolex har ju sitt Rolex Superlative Chronometer Certification som ger för handen att klockorna ska klara- 2/+2 seconds per dag, det blir ju inte mindre värt för att det är Rolex själva som har bestämt vad standarden ska bestå av.
Det är just det man är lite rädd för, att det ska gå inflation i namnet.
Det är ju bra att klocktillverkarna har riktlinjer att gå efter. Lite trist bara om varje tillverkare har sin egen Testaf.
 
Vad tror ni Sinn kommer visa på Basel i år?
Eller rättare sagt: Vad hopps ni få se?
Jag vill se något fläskigt typ ezm10 med massor av inbyggd Sinn-teknologi.
 
Hur ligger EZM3 i pris beggat? Är det helt tokigt att försöka byta till sig en med en Tudor Hydronaut? Rakt av dvs.
 
Vad tror ni Sinn kommer visa på Basel i år?
Eller rättare sagt: Vad hopps ni få se?
Jag vill se något fläskigt typ ezm10 med massor av inbyggd Sinn-teknologi.

Jag skulle vilja se en ny länk. Lite oklart dock hur jag vill att den ska se ut men mer åt vintagehållet a´la Oris 65 Heritage.
Till exempel 103:n skulle göra sig extremt mycket bättre på något liknande även om den ser bra ut på de två befintliga.

Sen skulle jag gärna se en U1 utan datum.
 
Jag skulle vilja se en ny länk. Lite oklart dock hur jag vill att den ska se ut men mer åt vintagehållet a´la Oris 65 Heritage.
Till exempel 103:n skulle göra sig extremt mycket bättre på något liknande även om den ser bra ut på de två befintliga.

Sen skulle jag gärna se en U1 utan datum.
Om det är vikta länkbitar likt min 5513 (eller nyare Black bay) så kan det nog se trevligt ut. :)
Angående U1:an så är den ju "nästan" utan datum redan. Jag ser bara datumet i extremt bra ljus. ;):cool:

fot.jpg
 
Tillbaka
Topp