• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Lite kul att även om den är från 80-talet så är den ju egentligen äldre. 7806 tillverkades från början av 70-talet till mitten bara. Sen har grejerna legat tills Helmut la vantarna på lagret och godsakerna. Tragiskt att Breitling gick under där, förbaskade batteriklockor! Undrar om tavlorna kom rena, eller om vissa redan var märkta Breitling som min och sedan målades om till Sinn? Säkert både och.

Men då är de äldre Breitling-modellerna 41mm som Sinn? Och du kan vara säker på att jag inte kommer bada med min om jag köer den :)

Jag har kört japanskt (seiko + g-shock) sedan i maj. Tyckte det va dags att lufta tysken lite...

2172A41D-7191-43E7-82EA-34773E517721.jpeg

Måste slänga in en till bild, är lite nykär i den nu efter en hel sommar i skåpet.
Alla klockor borde göras i två versioner, en med glas och en med plast.

570F53DF-2899-4480-8CE0-28FDEA806191.jpeg

U1 med en kupat plexi...ja tack :) Skulle ju så klart bli sämre vattentäthet men då kan man göra en variant med en lägre boett som inte behöver klara samma tryck .

Edit: Ändrar mig snabbt :) Låt U1 vara och gör en ny modell som är plexidykare istället

U1 med en kupat plexi...ja tack :) Skulle ju så klart bli sämre vattentäthet men då kan man göra en variant med en lägre boett som inte behöver klara samma tryck .

Edit: Ändrar mig snabbt :) Låt U1 vara och gör en ny modell som är plexidykare istället
Nu börjar vi snacka. Kan du ta och söka ett jobb på utvecklingsavdelningen där nere skulle det lösa många önskedrömmar.

Hur högt tryck har du behov av? Jag har bara Advanced Open Water-cert och klarar mig med 30 meter men eftersom jag planerar att lägga till Deep-behörighet är det kanske dumt att köpa något som inte klarar 40 meter, 5 bar. Djupare än så är för krångligt och onödigt farligt för mig som amatör.

Aaahhhhh...
Finally!
Som jag skulle beställt den från början!
Gör om gör rätt!
20180907_182026.jpg

Men kanske kanske kan det vara kul att kunna byta till annan färg på bezeln. Har ju dubbelt utförande nu hur som helst.

...och skönt att vara hemma i långa landet Falukorv igen. :)

Så jäkla bra!! Jag tycker du ska ha kvar båda. Det är alltid kul att kunna variera. Har funderat lite på om man kanske skulle experimentera lite med den silvriga bezelringen och färga om den :)

Hur högt tryck har du behov av? Jag har bara Advanced Open Water-cert och klarar mig med 30 meter men eftersom jag planerar att lägga till Deep-behörighet är det kanske dumt att köpa något som inte klarar 40 meter, 5 bar. Djupare än så är för krångligt och onödigt farligt för mig som amatör.

Jag har inte ens tagit Simborgarmärket, så för mig räcker en vattentäthet nog för att tvätta händerna i :)

Men som med de flesta produkter man köper handlar det ju sällan eller aldrig om att produkten endast ska matcha användarens behov. Jag tycker till exempel att en av de coolaste klockor som finns är Bell&Ross Hydromax Professional som klarar sig ner till en djup av 11.100meter. Nödvändigt? Självklart inte, men fascinerande hur ett så pass tunt case kan klara av en sådan belastning.

Men en ny dykare med en superdomat plexi skulle vara kul om Sinn valde att introducera. Kanske en remake på 809 där man sparar gilt-index målade på glaset. Skulle både kunna bli ruskigt coolt eller fruktansvärt fult :) På med en bakelit-bezel eller åtminstone en lackad alubezel. Det ”räcker” om de stannar på 30atm :) Sen så säljer man det med länk, gummi och velcro = succé :heart:

Har sedan en längre tid en köpesannons ute för detta men tänkte ställa frågan "rakt i hjärtat" av Sinncentrum. Om någon funderar på att avyttra sin Sinn 103 st sa så lägg gärna ett pm till mig!

Ja du, helt rätt hela 15 mm och jag har aldrig ens tänkt på det. Det är nog svaret på frågan.

Det är ju främst det kupolformade plexiglaset som skjuter i höjden och därför upplevs den inte så tjock eller topptung som 15 mm annars nog hade gjort.

27335578-721B-400D-B0A1-0F7DEABFD751.jpeg

Sjukt sugen på 103a....hur känsligt är plexit för repor??

//D

Överväger du tanken så vill ju en del av dig göra det? Jag tycker man ska göra det man vill, utan att titta bakåt.

Både ja och nej. Hade jag haft ekonomisk möjlighet att äga alla tre hade jag aldrig övervägt det. Framförallt 256 med sin speciella box lär jag få svårt att få tag på igen. Hm, nu börjar jag argumentera mot mig själv så innerst inne tar det nog emot för mycket att göra bytet :)

Det är segt att kronan är så svag att allt utomlands ifrån blir extra dyrt.

Jääääättebra tips...nu blev allt glasklart :D

Det är en tidig 903 med det röda datumet som står rakt och inte ligger lutat men tyvärr tror jag att kronan inte är korrekt, den kommer med en slät krona.
Nja, har nog ingenting som påminner om 256. Jag har ju tjatat en del om 156, det kanske är det du tänker på. 256 kan ibland kännas i minsta laget med sina 38,5mm och den breda bezelringen som gör att tavlan upplevs som liten. 140 är möjligtvis en smula hög, men jag tror inte att 903 är lägre och båda är 41mm.

Jääääättebra tips...nu blev allt glasklart :D

Det är en tidig 903 med det röda datumet som står rakt och inte ligger lutat men tyvärr tror jag att kronan inte är korrekt, den kommer med en slät krona.
Nja, har nog ingenting som påminner om 256. Jag har ju tjatat en del om 156, det kanske är det du tänker på. 256 kan ibland kännas i minsta laget med sina 38,5mm och den breda bezelringen som gör att tavlan upplevs som liten. 140 är möjligtvis en smula hög, men jag tror inte att 903 är lägre och båda är 41mm.
Hmm ja det kanske är 156 jag snubblar på? Hur som helst så gillar jag de äldre 903. En korrekt krona kan du säkert få tag i förr eller senare. Om du säljer de andra två här på Ks så får vi ju dessutom ännu en vintage Sinn att dregla över här :)

Hmm ja det kanske är 156 jag snubblar på? Hur som helst så gillar jag de äldre 903. En korrekt krona kan du säkert få tag i förr eller senare. Om du säljer de andra två här på Ks så får vi ju dessutom ännu en vintage Sinn att dregla över här :)

Jag tror att jag får ha 256 på armen imorgon och 140 på måndag och göra en utvärdering efter det. 903:n är rätt safe då säljaren dragit tillbaka annonsen mentalt och slutat bumpa den, så den ligger långt bak på det forumets köp & sälj.

Tillbaka
Topp