Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tycker fortfarande att det låter väl optimistiskt, hur många gånger har du varit med om en service där du lämnar in klockan på måndag och kan hämta den igen innan helgen? Jag har aldrig hört talas om det.Service dag 1-2, sedan timegrapher och koll av gångreserv (48-72h)?
Dom mäter ju på den och sedan kollar dom att det verkar stämma. I värsta fall går man tillbaks o justerar igen.Hur kontrollerar urmakaren tidhållning och gångreserv efter åtgärd om du får tillbaka klockan på en vecka?
Fast nu pratade vi ju inte inte om service iofs. Men jag hade en rejäl felkontroll o lagning på en Seiko som gått i golvet. Få byttes hela balansen o lite annat samt såklart att klockan fartjusterades. Det tog en dryg vecka.....Tycker fortfarande att det låter väl optimistiskt, hur många gånger har du varit med om en service där du lämnar in klockan på måndag och kan hämta den igen innan helgen? Jag har aldrig hört talas om det.
Absolut, det skall jag göra .Mycket bra! Hojta gärna om den skulle bli till salu.
Tack så mycket,det känns kul att man vågat sig hit.Bra resultat av "jag ska bara". Välkommen till tråden.
Jo, visst är det optimistiskt men teoretiskt möjligtTycker fortfarande att det låter väl optimistiskt, hur många gånger har du varit med om en service där du lämnar in klockan på måndag och kan hämta den igen innan helgen? Jag har aldrig hört talas om det.
Allt handlar ju om hur mycket man har att göra; har urmakaren en annan verksamhet som gör att de inte behöver försörja sig på service är det väl för väl. Om urmakaren försörjer sig på serviceärenden och har en veckas turnaround skulle jag oroa mig för den affärsverksamheten.Jo, visst är det optimistiskt men teoretiskt möjligt
Nice!
På visit hos mor och far. Min dotter och hennes farmor cyklade iväg och plockade lite hallon. Har aldrig sett maken till bär, makalösa hallon
Du menar på samma sätt som att snabb genomloppstid, Lean, kundorderstyrd tillverkning o liknande ger dålig lönsamhet och kan betraktas som omodernt? En av dom viktigaste lönsamhetsparametrarna för service verkstäder är faktiskt genomloppstid. (Även om just hanteringen av klockor motsäger detta på ett väldigt omodernt sätt)Allt handlar ju om hur mycket man har att göra; har urmakaren en annan verksamhet som gör att de inte behöver försörja sig på service är det väl för väl. Om urmakaren försörjer sig på serviceärenden och har en veckas turnaround skulle jag oroa mig för den affärsverksamheten.
Snarare så att om man sitter och väntar på serviceärenden som kanske dyker in jobbar man med en väldigt svårarbetad budget. Ska man ranka genomloppstid som KPI hänger det ju på att man har ett konstant flöde, något ovan nämnda AD bedömt inte har eftersom de enligt uppgift kan lösa ärenden på stört. Säljer man under ”dötiden” klockor i butik går det (förhoppningsvis) ihop.Du menar på samma sätt som att snabb genomloppstid, Lean, kundorderstyrd tillverkning o liknande ger dålig lönsamhet och kan betraktas som omodernt? En av dom viktigaste lönsamhetsparametrarna för service verkstäder är faktiskt genomloppstid. (Även om just hanteringen av klockor motsäger detta på ett väldigt omodernt sätt)
I detta fallet tror jag det snarare är ett tecken på koll och bra ordning. Kortare genomloppstider och bra planering ger större intäkter än att klockor ligger i fem veckor o jobbas med i en vecka. Men jag fortsätter gärna att lämna till dom för det är bekvämt och blir bra. Ni som gillar modellen att handla på ett ställe och sedan ändå behöva skicka o krångla o vänta i ett par månader... Tja det är ju helt ok att gilla olika. Jag är nöjd över den service jag får iaf!Snarare så att om man sitter och väntar på serviceärenden som kanske dyker in jobbar man med en väldigt svårarbetad budget. Ska man ranka genomloppstid som KPI hänger det ju på att man har ett konstant flöde, något ovan nämnda AD bedömt inte har eftersom de enligt uppgift kan lösa ärenden på stört. Säljer man under ”dötiden” klockor i butik går det (förhoppningsvis) ihop.
Eriksson ur i Sumpan sa för ett par veckor sedan att T2 (och T1?) inte längre produceras p g a dålig efterfrågan.
Det är en vänligt eta verk, vet inte vilken grad på finnish men börda gå att justera till COSC. Min Doxa med samma verk som var COSC från början håller-3s/dag, min Seaforth med lägre grad på finnish men samma verk håller +4.Varit sugen på en Sinn 556 ett tag men undrar hur ni upplever urverket?
Diffar tidshållningen mycket mellan exemplaren?
Ja. Ska leta bild..Fundering under bebisbadet.. U1an blir svårläst vid vinkel under vatten, är det fenomenet borta med oljefylda UX?
Fundering under bebisbadet.. U1an blir svårläst vid vinkel under vatten, är det fenomenet borta med oljefylda UX?
Såvitt jag vet sitter det top grade i både 556 o 104. 556 har hittills varit ETA o 104an Sellita. Båda mina snittar väl inom Cosc i mitt bruk och ingen av dom har haft någon enskild notering i någon position över 6spd plus när jag mätt på dom. Tror också att dom justeras väl från Sinn så sannolikt får man en klocka som går fint men säker kan man ju inte vara. Då skall man nog satsa på Quartz.Det är en vänligt eta verk, vet inte vilken grad på finnish men börda gå att justera till COSC. Min Doxa med samma verk som var COSC från början håller-3s/dag, min Seaforth med lägre grad på finnish men samma verk håller +4.
Fan så fint, får bli kommande bebisbads klockan
This is your wake up call...
Lagt ut på KS för 14 tkr. Googla chrono 24 och se att det är hyfsat pris...
Nästa prislapp ligger 100 % upp.. Förvisso tre år äldre objekt men kan inte tolkas till sin fördel mot detta ur...
https://www.chrono24.se/sinn/finanzplatzuhr--id10100219.htm
Här bilder på min
Erikssons gillade inte alls T-tvåan och kallade den ett ”missfoster”.
Trist, för jag var ett tag intresserad av den som en robust tool watch i rimligt format.
Däremot är priset tyvärr löjligt högt, mycket p g a den svaga svenska kronan.
Grattis! Gör sig riktigt bra nu på sommaren!Hade inte tänkt köpa nåt egentligen, men är man torsk så är man..
Vit 104 på nougatbrunt läder blev det!
Grattis! Gör sig riktigt bra nu på sommaren!
Hade inte tänkt köpa nåt egentligen, men är man torsk så är man..
Vit 104 på nougatbrunt läder blev det!
Den gör sig bra året runt!Vafan, sommaren är ju snart slut.. Säg inte så!