• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men om man läser recensionen som jag länkar till så står det att Sinn har en egen spec. på sin lume så något skiljer sig.

Skrivet av Rabbit3001 på watchuseek.com
I received a lengthy reply about Sinn's lume specifications and that's when I noticed how complex designing a watch from scratch really is.
First of all, the compound Sinn use isn't just regular Super-LumiNova C1. The specifications for the U1 for example read, that being a diver's watch, the lume should rather be long lasting instead of super bright at first (one of the more common things U1 owners seem to complain about). That's because Sinn can't just assume that every diver "charges up" their passively lumed watch right before entering the water. Rather, e.g. some special force members might go diving in the middle of the night, in which case the watch probably hasn't seen any kind of light for hours, yet they need a clearly readable watch. A luminous compound that's bright at first might look cooler but in fact it wastes so much of the stored energy at the beginning that this wasted energy is missing to keep the watch illuminated in the long run.
That's why Sinn have a luminous compound made just for them that meets their specifications.
There even is a specification for the application of the lume. In this case the spec. reads that the hands and the bezel pip should always be brighter than the dial markings to assist the reading of the most important functions underwater. That's apparently especially important since the diver's cognitive abilities might be reduced at times, while submerged.
I think it's pretty impressive what Sinn included in their lume spec. sheet and again, it just all makes sense.
Vad vill du ha sagt?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Men om man läser recensionen som jag länkar till så står det att Sinn har en egen spec. på sin lume så något skiljer sig.

Skrivet av Rabbit3001 på watchuseek.com
I received a lengthy reply about Sinn's lume specifications and that's when I noticed how complex designing a watch from scratch really is.
First of all, the compound Sinn use isn't just regular Super-LumiNova C1. The specifications for the U1 for example read, that being a diver's watch, the lume should rather be long lasting instead of super bright at first (one of the more common things U1 owners seem to complain about). That's because Sinn can't just assume that every diver "charges up" their passively lumed watch right before entering the water. Rather, e.g. some special force members might go diving in the middle of the night, in which case the watch probably hasn't seen any kind of light for hours, yet they need a clearly readable watch. A luminous compound that's bright at first might look cooler but in fact it wastes so much of the stored energy at the beginning that this wasted energy is missing to keep the watch illuminated in the long run.
That's why Sinn have a luminous compound made just for them that meets their specifications.
There even is a specification for the application of the lume. In this case the spec. reads that the hands and the bezel pip should always be brighter than the dial markings to assist the reading of the most important functions underwater. That's apparently especially important since the diver's cognitive abilities might be reduced at times, while submerged.
I think it's pretty impressive what Sinn included in their lume spec. sheet and again, it just all makes sense.
Mina lyser hursomhelst inte längre för den skull! :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Men om man läser recensionen som jag länkar till så står det att Sinn har en egen spec. på sin lume så något skiljer sig.

Skrivet av Rabbit3001 på watchuseek.com
I received a lengthy reply about Sinn's lume specifications and that's when I noticed how complex designing a watch from scratch really is.
First of all, the compound Sinn use isn't just regular Super-LumiNova C1. The specifications for the U1 for example read, that being a diver's watch, the lume should rather be long lasting instead of super bright at first (one of the more common things U1 owners seem to complain about). That's because Sinn can't just assume that every diver "charges up" their passively lumed watch right before entering the water. Rather, e.g. some special force members might go diving in the middle of the night, in which case the watch probably hasn't seen any kind of light for hours, yet they need a clearly readable watch. A luminous compound that's bright at first might look cooler but in fact it wastes so much of the stored energy at the beginning that this wasted energy is missing to keep the watch illuminated in the long run.
That's why Sinn have a luminous compound made just for them that meets their specifications.
There even is a specification for the application of the lume. In this case the spec. reads that the hands and the bezel pip should always be brighter than the dial markings to assist the reading of the most important functions underwater. That's apparently especially important since the diver's cognitive abilities might be reduced at times, while submerged.
I think it's pretty impressive what Sinn included in their lume spec. sheet and again, it just all makes sense.
Det står ju egentligen ingenting om att dom beställt något som skulle vara tekniskt annorlunda heller. Det blir ju "Sinn specifikt" bara genom att det beställs av Sinn men sedan tror jag inte det skiljer. Men var och en får ju förstås tro som dom vill, inget att debattera i sig kanske. Fina klockor ändå ju!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
20190716_161830.jpg
 

Garsson

Breitling
Sinn 556a är en sån klocka som jag sneglat på i år och dar men jag har aldrig kommit till skott... tills för två veckor sen! Nu har den inte lämnat armen sen dess och som det känns nu kommer den få sitta kvar där för evigt.

Det kan vara så illa att jag blivit owg :(
20190717_135742.jpg
 
Senast ändrad:

Garsson

Breitling
Samma läge som jag då, Garsson :).

Also, korspost: speglad i kaffemaskinen!
20190717_082136.jpg
Mycket fin din också ;)
Är det ett MN strap du har på den? Och är det något du skulle rekommendera i så fall? Jag är lite sugen på att testa ett sånt på min 556, men samtidigt är jag rädd att den ska hoppa runt en massa på armen.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Mycket fin din också ;)
Är det ett MN strap du har på den? Och är det något du skulle rekommendera i så fall? Jag är lite sugen på att testa ett sånt på min 556, men samtidigt är jag rädd att den ska hoppa runt en massa på armen.
Yes, det är en Erikas original MN. Kan absolut rekommendera! Och det är tvärt om faktiskt. Bandet gör så klockan sitter mitt på handleden utan att röra sig alls. Tajt, men bekvämt pga elasticiteten, liksom. Har blivit väldigt fäst vid de här elastiska banden rent allmänt (provat lite olika). Jag gillar utseendet av läderband jättemycket men de sitter alltid antingen för hårt eller för löst på mig, oftast. Så det har blivit svårt att ha nåt annat än just ett MN :).
 

Garsson

Breitling
Yes, det är en Erikas original MN. Kan absolut rekommendera! Och det är tvärt om faktiskt. Bandet gör så klockan sitter mitt på handleden utan att röra sig alls. Tajt, men bekvämt pga elasticiteten, liksom. Har blivit väldigt fäst vid de här elastiska banden rent allmänt (provat lite olika). Jag gillar utseendet av läderband jättemycket men de sitter alltid antingen för hårt eller för löst på mig, oftast. Så det har blivit svårt att ha nåt annat än just ett MN :).
Där ser man, det låter ju rimligt när du säger det. Det får nog bli ett sådant ändå:) Den svartvita varianten du har på bilden passar ju ruskigt bra till klockan!
 

JoelD

Rolex
2-Faktor

Garsson

Breitling
Jag tycker också det passar bra :). Är också sugen på att testa de elastiska nato-banden som finns på Georgestraps. Samma sorts band (antar jag) fast i nato-utförande, liksom. https://georgesstraps.com/collections/marine-nationale-elastic-nato-strap
Dom där har jag aldrig sett förut. För en sekund blev jag väldigt exalterad, det bästa av två världar liksom.

Sen tog den kritiska delen av hjärnan över, borde inte hålen bli väldigt tråkiga på det där efter ett tag? Jag brukar ha problem med det på vanliga natoband i hårt nylon till och med.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker också det passar bra :). Är också sugen på att testa de elastiska nato-banden som finns på Georgestraps. Samma sorts band (antar jag) fast i nato-utförande, liksom. https://georgesstraps.com/collections/marine-nationale-elastic-nato-strap

Dom där har jag aldrig sett förut. För en sekund blev jag väldigt exalterad, det bästa av två världar liksom.

Sen tog den kritiska delen av hjärnan över, borde inte hålen bli väldigt tråkiga på det där efter ett tag? Jag brukar ha problem med det på vanliga natoband i hårt nylon till och med.
Ni kan alltid kolla med @TerryTee, han har ett gäng såna om jag inte minns helt fel så han har säkert lite intryck att dela med sig av. :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Dom där har jag aldrig sett förut. För en sekund blev jag väldigt exalterad, det bästa av två världar liksom.

Sen tog den kritiska delen av hjärnan över, borde inte hålen bli väldigt tråkiga på det där efter ett tag? Jag brukar ha problem med det på vanliga natoband i hårt nylon till och med.

Ni kan alltid kolla med @TerryTee, han har ett gäng såna om jag inte minns helt fel så han har säkert lite intryck att dela med sig av. :)

Beställde ett nu bara för det, haha.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Snöade in på den 2007 men en Rolex 16710 kom i vägen. Kunde dock aldrig släppa tanken så när möjligheten att köpa denna kunde jag inte stå emot.
Används tyvärr inte alls nu och får därför lämna...
Förstår dig! Nu har du testat i alla fall, och kan få den ur tankarna.
Ska ev. Slänga ut min Carrera 39 till försäljning och finns den kvar slår jag till. Gillar den som attan!
 

UncleBear

Panerai
Jag har svårt att sälja klockor men har i sen tid lämnat det som jag inte använder. Saknar redan Tag Monaco och Longines Legend Diver men alternativen har varit bra...
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Hej på er alla SinnFantaster!

Som nya i denna tråd skulle jag behöva hjälp/tips då jag har börjat spara till kombinerad födelsedag (slutet på Okt.) och julklappsklocka till mig själv, och känner att det är dags för en Sinn.

* Budget runt 10'-15' ev nån/några tusen till vid rätt klocka.
* Mina krav/önskemål är väl egentligen enkel/ren tavla gärna GMT (men inget måste)
* Gärna länk
* Sen vore det ju inte fel med en modell/tavelfärg som inte alla andra har.
* Begagnad/ny spelar ingen större roll (bara priset känns bra/rimligt) men ändå ju nyare desto trevligare.

Har kollat på den blå U1:an (ev. ny) (då jag aldrig köpt ny klocka och skulle ju nån gång vilja uppleva det :) ) (på gummi strax under 20' på Erikson)
Kan bli dyrt om man skulle vilja komplettera med länk (om det går).

Även en vanlig U:2a verkar ju sjysst men då blir det beg. och troligtvis utan länk för att hålla budget något sånär, dock får jag GMT-funktionen.

Sen Finns ju även den oälskade outsidern Sinn 171 :bag: vilken egentligen prickar dom flesta av mina krav: budget, enkel/ren tavla, GMT, länk och ovanlig, tyvärr lite gammal (årsmodell -95 i annonsen).
https://www.chrono24.se/sinn/171-compass-gmt--id7652533.htm
Dessutom med den fancy funktionen kompass. Någon här som äger/har ägt en 171:a och kan säga bu eller bää.

Sen kan man ju hitta någon specialmodell typ den gröna 556:an som @klockodile hade ute på annons.
Med något sådant skulle man ju pricka budget/clean tavla/länk/ovanlig dessutom kändes färgen skön.
https://klocksnack.se/threads/sinn-556-green-lefty-japan-only.106658/

Tacksam om någon har nåt mer tips/förslag på vilken man ska välja, vilka är era favoriter med mina krav/önskemål?
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag ska skicka ner min 556 till Sinn för att justera gången.
Ni som haft liknande ärenden, hur har ni skickat?
Hela boxen med cert, kvitto osv?
Bara klocka utan länk?
Ska cert skickas med?
Är det postnord som häller?

Tacksam för svar och stöd.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Screenshot_2019-07-20-10-54-43.png
Har du lite tur kan det se ut såhär sedan.... Normalt kollar jag olika positioner också o då diffar den ett par sekunder mellan olika positioner men som veckosnitt....
 
Topp