• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Greven

Audemars
För första gången har jag vågat mig på att ta av klockans länk. Har ett gäng NATO/Zulu på ingång, men känner litet att redan detta Zulu från Maratac fått klockan att hitta hem. I all sin enkelhet :)

Fil 2017-04-03 17 59 24_500.jpg
Ser bra ut!

Hur upplever du knapparna på klockans vänstra sida när du också bär klockan på vänster? Stör det dig eller tänker du inte på det?
 

engst

Cartier
Hur upplever du knapparna på klockans vänstra sida när du också bär klockan på vänster? Stör det dig eller tänker du inte på det?

Här gäller faktiskt det gyllene tredje alternativet: jag tänker på det, och jag gillar det =)
(Jag är högerhänt med klockan på vänster hand).

För mig känns höger hands tumgrepp om start/stopp-knappen helt naturligt. Enda möjliga invändningen är att jag kommit på mig själv med att hålla klockan upp och ner när jag justerar tiden, dvs max en gång i veckan.

Men framförallt känns det väldigt bekvämt! Handryggen slipper det där lilla skavet av kronan, som på en del modeller kan bli rätt tärande. Och då hänger jag ändå mest på kontor och lekplatser, med taktiskt framförande av barnvagn som största utmaning =) Kan tänka mig att fördelarna är ännu tydligare för den som samtidigt hanterar olika typer av verktyg och materiel.

Har man väl börjat med att ha knapparna till vänster kan det nog bli rätt svårt att gå tillbaka.

Två trådar på temat:
https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-destro-lefty.49292/
https://klocksnack.se/threads/kronan.61102/
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Här gäller faktiskt det gyllene tredje alternativet: jag tänker på det, och jag gillar det =)
(Jag är högerhänt med klockan på vänster hand).

För mig känns höger hands tumgrepp om start/stopp-knappen helt naturligt. Enda möjliga invändningen är att jag kommit på mig själv med att hålla klockan upp och ner när jag justerar tiden, dvs max en gång i veckan.

Men framförallt känns det väldigt bekvämt! Handryggen slipper det där lilla skavet av kronan, som på en del modeller kan bli rätt tärande. Och då hänger jag ändå mest på kontor och lekplatser, med taktiskt framförande av barnvagn som största utmaning =) Kan tänka mig att fördelarna är ännu tydligare för den som samtidigt hanterar olika typer av verktyg och materiel.

Har man väl börjat med att ha knapparna till vänster kan det nog bli rätt svårt att gå tillbaka.

Två trådar på temat:
https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-destro-lefty.49292/
https://klocksnack.se/threads/kronan.61102/

Nu har jag ju bara en knapp på vänster sida och inte tre, men jag håller helt med dig. Jag blev förvånad hur pass bekvämt det är med vänsterkrona och hur mycket man än rör armen så är inte kronan i närheten att skava. Sen så gör jag precis som du när jag ställer tiden...klockan upp och ner :)
 
Någon i Göteborgstrakten som har en 103 st med plexi och som är ölsugen?

Suget i tarmen efter en sådan (och en öl) börjar bli olidlig. Men jag vill gärna klämma på en innan Erikssons Urhandel får skicka hem en!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
:(
@Moorflax

Det minskar med Professionals...bara 34 lediga nummer kvar nu :)
Mmm... Jag vet. :(
Har haft långt gångna planer och kollat igenom finanserna, eller det som finns kvar av dem, och kommit fram till att jag lägger det på is.
Skulle det vara så att det finns någon klocka kvar i juni och att jag inte bränt varenda spänn i New York så kanske det kan bli ett köp. (De skickar inom Usa på två dagar)
Tror dock inte det blir något dena gång.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
IMG_20170405_131936.jpg

Kastade på ett nato. Har någon tips på snyggt läder till denna? Har ett svart eller om det eventuellt är väldigt mörkbrunt som jag fick med vid köp. Men vill gärna ha något komplement. Flyger det med brunt lädersnöre på denna tycker ni?

Behöver inte vara läder tar gärna tips på andra bandvarianter med!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
:(
Mmm... Jag vet. :(
Har haft långt gångna planer och kollat igenom finanserna, eller det som finns kvar av dem, och kommit fram till att jag lägger det på is.
Skulle det vara så att det finns någon klocka kvar i juni och att jag inte bränt varenda spänn i New York så kanske det kan bli ett köp. (De skickar inom Usa på två dagar)
Tror dock inte det blir något dena gång.

Ja, det är verkligen tråkigt att man inte bara kan gå och köpa det man vill ha :( Undrar hur den kommer att gå sen på begagnatmarknaden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
IMG_20170405_131936.jpg

Kastade på ett nato. Har någon tips på snyggt läder till denna? Har ett svart eller om det eventuellt är väldigt mörkbrunt som jag fick med vid köp. Men vill gärna ha något komplement. Flyger det med brunt lädersnöre på denna tycker ni?

Behöver inte vara läder tar gärna tips på andra bandvarianter med!

Jag är ju egentligen fel person att ge tips då jag är en länk-kille, men jag hittade den här jämförelsebilden på svart, mörkbrunt och ljusbrunt läder där man enkelt kan se skillnaden i intryck från olika band. Sen tyckte jag att flieger-bandet var rätt snyggt även om 556 inte är en flieger.

Sinn556I.jpg
e3yzunad.jpg
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Jag är ju egentligen fel person att ge tips då jag är en länk-kille, men jag hittade den här jämförelsebilden på svart, mörkbrunt och ljusbrunt läder där man enkelt kan se skillnaden i intryck från olika band. Sen tyckte jag att flieger-bandet var rätt snyggt även om 556 inte är en flieger.

Sinn556I.jpg
e3yzunad.jpg
Tackar! Andra bilden minus "knapparna" var ju trevligt :)
Är det original Sinn-band på översta bilden? Finns det några viklås att köpa till Sinn förresten och är de bra? Om någon har erfarenhet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tackar! Andra bilden minus "knapparna" var ju trevligt :)
Är det original Sinn-band på översta bilden? Finns det några viklås att köpa till Sinn förresten och är de bra? Om någon har erfarenhet.

Page & Cooper tar ca 700sek för viklås vilket nästan verkar osannolikt billigt? Borde ju finnas att köpa via Erikson också för liknande pris. Har tyvärr inte sett eller klämt på det så jag har ingen aning om kvalitén.

https://www.pageandcooper.com/accessories/strap-accessories/

d256be41be2ae05be150b441e8fb9ebf.jpg
 

Zalath

Panerai
Jag är ju egentligen fel person att ge tips då jag är en länk-kille, men jag hittade den här jämförelsebilden på svart, mörkbrunt och ljusbrunt läder där man enkelt kan se skillnaden i intryck från olika band. Sen tyckte jag att flieger-bandet var rätt snyggt även om 556 inte är en flieger.

Sinn556I.jpg
e3yzunad.jpg
Tycker faktiskt den passar ganska dåligt till finare läderband som inte är svarta. Möjligt att vintageläder skulle fungera eller något lite grövre. Tycker den enkla svarta tavlan skär sig för mycket med det bruna.. :/

Men, länk eller nato är ju ändå bäst. ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker faktiskt den passar ganska dåligt till finare läderband som inte är svarta. Möjligt att vintageläder skulle fungera eller något lite grövre. Tycker den enkla svarta tavlan skär sig för mycket med det bruna.. :/

Men, länk eller nato är ju ändå bäst. ;)

Håller helt med. Länk är nummer 1 för mig, följt av nato, svart gummi och läder först på fjärdeplats...
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Tycker faktiskt den passar ganska dåligt till finare läderband som inte är svarta. Möjligt att vintageläder skulle fungera eller något lite grövre. Tycker den enkla svarta tavlan skär sig för mycket med det bruna.. :/

Men, länk eller nato är ju ändå bäst. ;)

Håller helt med. Länk är nummer 1 för mig, följt av nato, svart gummi och läder först på fjärdeplats...
Japp, ni har nog rätt här! Mest att jag tycker det är skönt att bära klocka på läder så därför jag letar. Tack för er input!
Ja, viklåset kändes ju väldigt prisvärt!
 

Case

Panerai
IMG_20170405_131936.jpg

Kastade på ett nato. Har någon tips på snyggt läder till denna? Har ett svart eller om det eventuellt är väldigt mörkbrunt som jag fick med vid köp. Men vill gärna ha något komplement. Flyger det med brunt lädersnöre på denna tycker ni?

Behöver inte vara läder tar gärna tips på andra bandvarianter med!
Cognac eller mörk rödbrun funkar ju strålande. Snodda bilder från bildgoogling

IMG_9309.JPG
IMG_1371.JPG


Men även skitsnyggt på det natot du har den på. Det var min favvokombo.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hmm. Inte klart ännu. Får tillbaka 200€ på köpeskillingen om den rackarn bara gör som han insinuerar.
Lessons learned: Do your homework from the beginning. Sucker!
Så det blir väl inte som jag tänkte från början, men om jag bara får iväg den på spa så blir det nog bra tillslut. Läget just nu är mest skämshatt. :(
Liten uppdatering. En passande mc-tur till Sumpan i måndags i det vackra vädret, njutfullt ackompanjertat av ett Acrasystem utan insats, jävlar vad det låter förresten, blev rädd för tinnitus ett tag..., medgav ett besök hus Erikson Ur.
Väl på plats samtalade jag med en trevlig kvinna som tog emot min 103:a. Inga konstigheter.
- Vi beställer hem tryckknappar och kollar servicebehov. Om vi inte får hem rätt knappar på tre(!) försök så skickar vi klockan till Tyskland för åtgärd. Vi hör av oss senare i veckan.
- Polering, hur är det med det?
-Det är lite speciellt med Sinn. Ägarna brukar inte vilja det...
Alltså, hörni Sinndårar. Vad är ni för ena egentligen? Tror ni att det det här är nån toolklocka eller???

Idag ringde Daniel upp.
-Nya knappar behövs. Med jobb och de tätningar som behövs, styvt 2000:-. Vill du så är det läge att byta även krona, kronhals och bom.
-....Okej. Vad rekommenderar ni?
- Om vattentäthet ska säkras bör man byta detta.
- Kör!
Landar på drygt 3000:-.
Klockan är sedan 2009. Men service då, hur ser det ut där.
-Behövs inte. Vi justerar gången på den. Det räcker.
- När är det dags då?
- När den börjar gå dåligt.
Alltså. Är detta kvalitet eller?
Tänk att man kan bli så glad för en kostnad för lite metalldelar på 3000:-... Känns nästan som en vinst. :)
Bara ett krux. 4-8, jag hoppades han skulle säga dagar. Det sa han inte... Veckor skulle det ta.:bawling::bawling::bawling:
Jag vill ju va med och bidra i tråden idag! Idag, idag, idag!!! :)
 
Topp