• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

engst

Cartier

Ha! Första gången "sinn-stövlarna" fastnade i mitt Sinn-filter tog jag faktiskt en snopen mans skärmdump :p

IMG_8021.PNG
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hallå där alla sinn-proffs. Jag funderar starkt på att införskaffa den nya 104:an med vit tavla inför sommaren. Tänkte bara kolla hur sinns länkar är? Kostar 200 euro extra med länk och jag är verkligen inte någon länk-kille, men är länken riktigt bra så är det ju såklart värt att köpa med den även om jag knappt aldrig kommer köra den på länk.
Så först och främst, är 104:an en bra köp och är det värt att köpa med länk till den?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hallå där alla sinn-proffs. Jag funderar starkt på att införskaffa den nya 104:an med vit tavla inför sommaren. Tänkte bara kolla hur sinns länkar är? Kostar 200 euro extra med länk och jag är verkligen inte någon länk-kille, men är länken riktigt bra så är det ju såklart värt att köpa med den även om jag knappt aldrig kommer köra den på länk.
Så först och främst, är 104:an en bra köp och är det värt att köpa med länk till den?

Jag tycker alltid att det är värt att köpa med länk och sen komplettera med läder om man nu föredrar det. Länken kostar ca 3.000 om du ändrar dig och vill köpa den separat senare. Om inte annat för att det kommer bli lättare att sälja om man skulle få för sig att göra det framöver. Kan bara svara för H-länken, men den tycker jag håller god kvalitét och är bekväm att bära.

104 är en populär modell och den vita tror jag kommer sälja bra, så jag bedömer det som ett tryggt och bra köp :)
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
@Fliegerchronograph kör ju min nuvarande Sinnfavorit! (och inte säger han något heller) Hur upplever du den?
image.jpeg

Säger eller säljer? Kanske både och rentav...?;) Jag tycker i alla fall att 757:an är ett riktigt coolt och funktionellt flygarur, oder auf Deutsch: Ein echtes Fliegerchronograph. Gillar verkligen den flyginstrumentaktiga tavlan med hög läsbarhet. En bezel som kan vridas i bägge riktningarna, precis som det skall vara på ett flygarur (något som Skydivern/"tjänsteklockan" borde ha haft). Att klockan i likhet med Breitlings Aerospace saknar ständig gående sekundvisare (den som finns på 757:an är knuten till kronograffunktionen) ser jag inte som en nackdel. Det bidrar till en lugn och en "steril" urtavla med en hög grad av funktionalism. Fick min 757:a levererad på länk som känns kassaskåpssäker samt ett medföljande skinnarmband som jag hade på under förra sommaren. Är lite sugen att prova den på NATO-armband men är rädd att den hamnar rätt högt då boetten är av tjockare utförande. Eftersom 757:an är försedd med lugholes är det dock snabbt att byta fram och tillbaka mellan olika alternativ. I vanlig ordning säger jag köp, du kommer inte att bli besviken.

IMG_3176.JPG
IMG_3177.JPG
 

Anno 1685

Omega
Hej Sinneaster! Någon som har koll på ifall man kan välja vilken riktning man vill ha på bezelen när man beställer nytt (i bemärkelsen att den "räknar ner" eller "räknar upp"), eller är det helt kopplat till modellen? Känns som att man har större användning av att ställa en nedräkning på 8 min för äggen, än att behöva komma ihåg att det var just 8 min man ville ha...

Skärmavbild 2017-04-11 kl. 12.13.14.png
 

Anno 1685

Omega
Hej Sinneaster! Någon som har koll på ifall man kan välja vilken riktning man vill ha på bezelen när man beställer nytt (i bemärkelsen att den "räknar ner" eller "räknar upp"), eller är det helt kopplat till modellen? Känns som att man har större användning av att ställa en nedräkning på 8 min för äggen, än att behöva komma ihåg att det var just 8 min man ville ha...

Skärmavbild 2017-04-11 kl. 12.13.14.png
Kanske iofs något @ERIKSON URHANDEL har koll på?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej Sinneaster! Någon som har koll på ifall man kan välja vilken riktning man vill ha på bezelen när man beställer nytt (i bemärkelsen att den "räknar ner" eller "räknar upp"), eller är det helt kopplat till modellen? Känns som att man har större användning av att ställa en nedräkning på 8 min för äggen, än att behöva komma ihåg att det var just 8 min man ville ha...

Skärmavbild 2017-04-11 kl. 12.13.14.png
Skulle nog vilja påstå att det kommer med modellen och inget man kan välja.
Du måste köpa en ny Sinn helt enkelt! ;)
 
Men jag vill ha en 857 OCH kunna koka ägg... o_O
Jag har problem åt andra hållet. Tar oftast tid på obestämda saker och vill då ha count-up. Har fastnat för 104 st a, som naturligtvis har count-down...!

103 st är ju ett alternativ, men den har friction bezel (kommer den att sladdra om tio år?), >15 mm tjock (klena vrister) samt chrono-pushers som inte går att använda under vatten. Enligt jävlighetsprincipen kommer vår ettåring garanterat trycka på båda första gången vi badar med en vattendränkt 103 som resultat...

Att det skall vara så svårt att hitta den perfekta fritidsklockan (vattentät, mindre än 42 mm, mindre än 20 000 kr, count-up bezel, gärna kronograf). Har redan en annan tysk (Nomos) som kostymklocka.
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Jag har problem åt andra hållet. Tar oftast tid på obestämda saker och vill då ha count-up. Har fastnat för 104 st a, som naturligtvis har count-down...!

103 st är ju ett alternativ, men den har friction bezel (kommer den att sladdra om tio år?), >15 mm tjock (klena vrister) samt chrono-pushers som inte går att använda under vatten. Enligt jävlighetsprincipen kommer vår ettåring garanterat trycka på båda första gången vi badar med en vattendränkt 103 som resultat...

Att det skall vara så svårt att hitta den perfekta fritidsklockan (vattentät, mindre än 42 mm, mindre än 20 000 kr, count-up bezel, gärna kronograf). Har redan en annan tysk (Nomos) som kostymklocka.

Svår kombo! Det finns väl ytterst få överlag som har pushers som kan användas under ytan? Iaf till ett pris under 20 000. :)
 
Senast ändrad:

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Fel svar, ni skall naturligtvis säga att ingen någonsin kommer trycka på krono-pushers av misstag under vatten så det är bara att tuta och köra ;)

Det finns ju alltid screw-down pushers, som på 103 st sa....men den har count-down bezel :(
Haha, sorry men jag ljuger så dåligt. ;)
Screwdown hjälper ju dock ditt problem med oavsiktliga tryck. Countdown eller countup är ju egentligen bara smaksak. Två vägar mot samma mål. Testa!
 
Topp