• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Greven

Audemars
Många trådar med önskemål om tips på klocka i olika budgetklasser upp till 10 000-15 000 kr får ofta förslag på Oris, Longines och Sinn. Jag har inte ägt någon Sinn och har försökt förstå märket och varför Sinn är populärt. Är det den tyska kvalitén i kombination med rätt design? Eller något annat? Jag själv är osäker på vad jag känner inför märket, kan gilla 757 även fast tavlan är lite för rörig för min smak.

Så frågan jag ställer är helt enkelt: varför gillar du Sinn? :)

757
Screen Shot 2015-11-02 at 17.52.05.png
 

Greven

Audemars
Tack för länkar! Nedfrysningen var på riktig @yonsson nivå! Fantastiskt att en klocka klarar sådana temperaturer!
Den andra länken var också intressant men besvarade ändå inte riktigt varför Sinn är så populärt. Jag hör gärna mer bland KS-are varför man gillar Sinn, eller kanske varför man inte gillar Sinn. ;)
 

Greven

Audemars
Valde Sinn 556i för att den var:

- Europeiskt men inte schweiziskt som alla andra.
- Snygg.
- Stabil men ändå rätt billig.

image.jpeg


Nu är jag mer åt det japanska hållet.
Stilren och snygg på nato, helt klart. Ser ut som titan, men det är stål? Är också japaninspirerad för närvarande :)
 

SSL

Audemars
Tror många som väljer Sinn tittar åt annat håll än toppmärkena och då är det Sinn som närmast kommer underifrån. Dom gör några riktigt trevliga flygare och beaters. Men vill man ha något tjusigt är det kanske fel märke att titta åt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Du skulle ha provat min 757:a. Men nu är det för sent.
Vill du ha anledningar? Här är några:
Härdad yta gör den reptålig.
Torrhetskapseln håller ev fukt stången.
Antimagnetisk.
Temperaturtålig.
Fantastiskt smidig i uppdraget och kronan var som att skära i smör. Enda klockan jag haft som frikopplat uppdraget i innersta läget av kronan. => risk för gängpaj = 0
Skön länk.
Ett glas som är så perfekt AR på att glaset inte syns.

Så, vad väntar du på?
 

matage

Omega
Gillar den lite egna designen - allt från stryktåliga beaters i tegimented/ubåtsstål via fliegers till Finansplatzuhr via ett antal lite intressanta specialur.

Sen får jag erkänna att jag gillar lite av den stelbenta historiken där Helmut till en början (enl uppgift) krävde att potentiella köpare hade pilotlicens.. och att företaget inte ens hade en engelskspråkig site eller katalog förrän nånstans runt 2007 om jag minns rätt.
 

Greven

Audemars
Du skulle ha provat min 757:a. Men nu är det för sent.
Vill du ha anledningar? Här är några:
Härdad yta gör den reptålig.
Torrhetskapseln håller ev fukt stången.
Antimagnetisk.
Temperaturtålig.
Fantastiskt smidig i uppdraget och kronan var som att skära i smör. Enda klockan jag haft som frikopplat uppdraget i innersta läget av kronan. => risk för gängpaj = 0
Skön länk.
Ett glas som är så perfekt AR på att glaset inte syns.

Så, vad väntar du på?
Låter verkligen imponerande! Intressant! Sinn verkar som ett riktigt kvalitetsur som går under radarn.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kvalitet, you bet! Visst har några på forumet haft otur, men säg det märke som inte dras med nåt strul någon gång. Jag var jättenöjd med min. Kan absolut tänka mig en "ny" av annan modell nån gång.
 

JayJay

Rolex
Gillar Sinn för att det är sjukt mkt pang för pengen. Klockor som är gjorda för att användas dessutom (typ som Rolex var en ggn i tiden). Vidare är utförande på finish enl min mening den absolut bästa i prisklassen (förutom Seiko/GS). I o f s avskalat utan en massa svåra detaljer men det som är gjort är klanderfritt. Slutligen är kvalitetskänslan när man håller i klockorna direkt påtaglig.
Jag gillar dem skarpt. Har en U1 som hängt med sedan 2009 och haft en 556i. Kan mkt väl bli fler Sinn i framtiden.
 

Ice

Omega
Har ägt en sinn 6000 i 15 år och den är "klockren" om uttrycket tillåts...)
Grymm kvalitet, inte bara kvalitetskänsla men den faktiska kvalitén. Åkte ner till Frankfurt och lämnade in den på service på plats på deras HQ och fick mkt bra service och dessutom köpte lite tillbehör för bra pris.
 

Björklund

Panerai
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Som tidigare sagts, mycket klocka för pengarna. Skön känsla på armen utan att behöva kosta skitmycket. Har haft en 556 som jag bytte till en 356. Har funderat på att sälja den rätt länge när annat kommit i blickfånget men samtidigt vet jag att jag kommer sakna den om den försvinner.

Trevligt att ha besökt dem i Frankfurt också.
 

Greven

Audemars
Gillar Sinn för att det är sjukt mkt pang för pengen. Klockor som är gjorda för att användas dessutom (typ som Rolex var en ggn i tiden). Vidare är utförande på finish enl min mening den absolut bästa i prisklassen (förutom Seiko/GS). I o f s avskalat utan en massa svåra detaljer men det som är gjort är klanderfritt. Slutligen är kvalitetskänslan när man håller i klockorna direkt påtaglig.
Jag gillar dem skarpt. Har en U1 som hängt med sedan 2009 och haft en 556i. Kan mkt väl bli fler Sinn i framtiden.
Tack för info! I och med att jag gillar Seiko så finner jag jämförelsen mellan de bägge märkena väldigt intressant. Ser på din profilbild att du är sann Sinn-fantast! :)
 

Greven

Audemars
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Som tidigare sagts, mycket klocka för pengarna. Skön känsla på armen utan att behöva kosta skitmycket. Har haft en 556 som jag bytte till en 356. Har funderat på att sälja den rätt länge när annat kommit i blickfånget men samtidigt vet jag att jag kommer sakna den om den försvinner.

Trevligt att ha besökt dem i Frankfurt också.
Snygg både med läder och länk! Är det samma modell som @finnirgens längre upp i tråden?
 
Topp