• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gillar idén med fjärilslås, men har haft svårt att få dem att sitta på ihop med läderband.

Jag har haft 5-6 Seiko Presage med butterfly, tyckte den invikta biten ibland skavde lite mot huden.

Sen har jag haft Tissot LeLocle och Omega med butterfly som på Sinns finelänk, och även om det är hela länkar då så är det väldigt smidigt och bekvämt. På Tissot har jag även haft läder med butterfly, men då utan knappar så man fick dra loss de respektive bitarna för hand, vilket var opraktiskt.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Min tredje Sinn, kanske den här får stanna.

FE3EBDEB-D49A-4950-866A-26B9CC7C1EA3.jpeg
Annars har du en köpare här - hör av dig bara 😃👍
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej Sinnare! Snubblade på en Sinn 556i igår, när ja surfade runt och kikade på lite klockor, och blev helt stört förälskad och ville klicka hem en på stört. Men lite självbehärskning får man ha. Jag har förstått att de är en väldigt omtyckt klocka här på forumet och generellt uppskattad av klockentusiaster. Men skulle ändå uppskatta om man fick lite pros and cons av er som äger eller har ägt klockan. :)
Hej och välkommen till forumets kanske trevligaste tråd! Jag har haft den,
556ioch det är en mycket bra klocka!

Pros:
  • Underbar bläcksvart tavla som är djup som den svartaste själen!
  • Bra urverk, en ETA 2824-klon med relativt hög slagfrekvens (28.800 vph) vilket ger en mjuk rörelse på sekundvisaren.
  • Lättläst no-nonsense-tavla med tydliga visare och index
  • Den starka kontrasten mellan kritivita index/visare och den bläcksvarta tavlan gör den till ett monokromt strapmonster! Mao passar väldigt många olika band till klockan, allt från länkar till läder, från canvas till nato, etc.
  • Snygg borstad finish på boetten.
  • Tunn profil, vilket innebär att den kan användas som finklocka med rätt band eller länk till.

Cons:
  • Datumfönstret går inte att välja bort. Det är ingen dealbreaker, men stör symmetrin något.
  • Lysmassan (lume) är relativt svag.
  • Glasbaksidan kanske? Kan vara kul i början att se urverket, men man tröttnar snart och det är tyvärr snäppet mindre bekvämt mot huden än stängt baklock.
  • Sinns patenterade teknologier, det de kanske är mest kända för, finns inte med på instegsmodellerna. T ex oljefylld boett; tegimenterad (förstärkt) boett och länk.

Som du märker är det lite svårt att krysta fram nackdelar, för den är väldigt bra! Jag sålde som så ofta egentligen mest för att finansiera andra klockköp.
 

Jakob Häll

Cartier
Hej och välkommen till forumets kanske trevligaste tråd! Jag har haft den,
556ioch det är en mycket bra klocka!

Pros:
  • Underbar bläcksvart tavla som är djup som den svartaste själen!
  • Bra urverk, en ETA 2824-klon med relativt hög slagfrekvens (28.800 vph) vilket ger en mjuk rörelse på sekundvisaren.
  • Lättläst no-nonsense-tavla med tydliga visare och index
  • Den starka kontrasten mellan kritivita index/visare och den bläcksvarta tavlan gör den till ett monokromt strapmonster! Mao passar väldigt många olika band till klockan, allt från länkar till läder, från canvas till nato, etc.
  • Snygg borstad finish på boetten.
  • Tunn profil, vilket innebär att den kan användas som finklocka med rätt band eller länk till.

Cons:
  • Datumfönstret går inte att välja bort. Det är ingen dealbreaker, men stör symmetrin något.
  • Lysmassan (lume) är relativt svag.
  • Glasbaksidan kanske? Kan vara kul i början att se urverket, men man tröttnar snart och det är tyvärr snäppet mindre bekvämt mot huden än stängt baklock.
  • Sinns patenterade teknologier, det de kanske är mest kända för, finns inte med på instegsmodellerna. T ex oljefylld boett; tegimenterad (förstärkt) boett och länk.

Som du märker är det lite svårt att krysta fram nackdelar, för den är väldigt bra! Jag sålde som så ofta egentligen mest för att finansiera andra klockköp.
Tack för ett fylligt svar! Ja asså estetiskt tycker jag att den är helt felfri. Finns ändå nått annorlunda och kaxigt i det enkla. Nackdelarna som du nämner är inget jag bryr mig speciellt mycket om, förutom kanske att den är lite mindre bekväm. Men den blir inte obekväm eller?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen till forumets kanske trevligaste tråd! Jag har haft den,
556ioch det är en mycket bra klocka!

Pros:
  • Underbar bläcksvart tavla som är djup som den svartaste själen!
  • Bra urverk, en ETA 2824-klon med relativt hög slagfrekvens (28.800 vph) vilket ger en mjuk rörelse på sekundvisaren.
  • Lättläst no-nonsense-tavla med tydliga visare och index
  • Den starka kontrasten mellan kritivita index/visare och den bläcksvarta tavlan gör den till ett monokromt strapmonster! Mao passar väldigt många olika band till klockan, allt från länkar till läder, från canvas till nato, etc.
  • Snygg borstad finish på boetten.
  • Tunn profil, vilket innebär att den kan användas som finklocka med rätt band eller länk till.

Cons:
  • Datumfönstret går inte att välja bort. Det är ingen dealbreaker, men stör symmetrin något.
  • Lysmassan (lume) är relativt svag.
  • Glasbaksidan kanske? Kan vara kul i början att se urverket, men man tröttnar snart och det är tyvärr snäppet mindre bekvämt mot huden än stängt baklock.
  • Sinns patenterade teknologier, det de kanske är mest kända för, finns inte med på instegsmodellerna. T ex oljefylld boett; tegimenterad (förstärkt) boett och länk.

Som du märker är det lite svårt att krysta fram nackdelar, för den är väldigt bra! Jag sålde som så ofta egentligen mest för att finansiera andra klockköp.
Alla andra färger förutom svart finns bara i datumlöst utförande. Väldigt märkligt då jag också stör mig på det och det finns ju uppenbarligen en hel serie som saknar datum så varför inte erbjuda det som tillval på standardmodellen? 🤔
Tack för ett fylligt svar! Ja asså estetiskt tycker jag att den är helt felfri. Finns ändå nått annorlunda och kaxigt i det enkla. Nackdelarna som du nämner är inget jag bryr mig speciellt mycket om, förutom kanske att den är lite mindre bekväm. Men den blir inte obekväm eller?
Nu har jag visserligen ingen 556 men jag upplever att klockor med glasbaksida ibland kan "klibba" lite mot huden men det är ingen big deal även om jag nog hade föredragit ett vanligt slutet baklock (av både praktiska och estetiska skäl). De tenderar även att bygga på höjden men med tanke på hur slimmad 556 är så är det ett ickeproblem på just denna modell.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Hej Sinnare! Snubblade på en Sinn 556i igår, när ja surfade runt och kikade på lite klockor, och blev helt stört förälskad och ville klicka hem en på stört. Men lite självbehärskning får man ha. Jag har förstått att de är en väldigt omtyckt klocka här på forumet och generellt uppskattad av klockentusiaster. Men skulle ändå uppskatta om man fick lite pros and cons av er som äger eller har ägt klockan. :)
En annan pytteliten nackdel är (kanske) att glaset har antireflex-behandling på båda sidor vilket gör att saffirglaset som annars är väldigt svårt att repa kommer att få upplevda repor i sig. Dvs repor i antireflex-behandlingen. Men jag har en 556A med väldigt repig beläggning men det syns bara i ganska starkt ljus och inget som stör mig nämnvärt. Så... ja. Vissa stör sig mer på det än andra.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Men den blir inte obekväm eller?
Det tycker jag inte.
Alla andra färger förutom svart finns bara i datumlöst utförande. Väldigt märkligt då jag också stör mig på det och det finns ju uppenbarligen en hel serie som saknar datum så varför inte erbjuda det som tillval på standardmodellen? 🤔
Sant, men tyvärr samma verk så du får en ghost date position, vilket jag tycker är mycket synd.
En annan pytteliten nackdel är (kanske) att glaset har antireflex-behandling på båda sidor vilket gör att saffirglaset som annars är väldigt svårt att repa kommer att få upplevda repor i sig. Dvs repor i antireflex-behandlingen. Men jag har en 556A med väldigt repig beläggning men det syns bara i ganska starkt ljus och inget som stör mig nämnvärt. Så... ja. Vissa stör sig mer på det än andra.
Jag läste mycket om detta innan jag köpte den, och jag tror Sinn kör det på alla sina klockor med safirglas. Jag stördes inte av det själv. På den klocka jag haft i flera år med dubbel AR har det bara märkts med mikrorepor i beläggningen som endast framträder i direkt ljus.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det tycker jag inte.

Sant, men tyvärr samma verk så du får en ghost date position, vilket jag tycker är mycket synd.

Jag läste mycket om detta innan jag köpte den, och jag tror Sinn kör det på alla sina klockor med safirglas. Jag stördes inte av det själv. På den klocka jag haft i flera år med dubbel AR har det bara märkts med mikrorepor i beläggningen som endast framträder i direkt ljus.
Vilket ju är vad jag också sa :angel:
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
OT;
Postar här också
Big mistake...

Testade UX länken på en annan klocka som inte har yttre hål på bandhornen.
Lyckas nu inte få bort dem då pinnarna´s kant inte syns..... o_O
Någon som har något tips?

1610707220029.png
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tandtråd kanske kan fungera. I värsta fall blir det väl till att ta fram en fin tång och klippa av.

Det är så trångt och jag tror tyvärr att stiften är nära på fasta.
Har provat med bergeron verktyget men det finns ingen fjädrande del på dessa..
- skit att jag inte kollade innan.
Hittade en tråd där någon borrade genom stiftet och sen lättare att bryta.
Kanske ska ta mig en tur till @ERIKSON URHANDEL och titta på 105 orna och samtidigt fråga om råd?
Behöver ju nya stift när länken ska på UX igen.
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Det är så trångt och jag tror tyvärr att stiften är nära på fasta.
Har provat med bergeron verktyget men det finns ingen fjädrande del på dessa..
- skit att jag inte kollade innan.
Hittade en tråd där någon borrade genom sitftet och sen lättare att bryta.
Kanske ska ta mig en tur till @ERIKSON URHANDEL och titta på 105 orna och samtidigt fråga om råd?
Behöver ju nya stift när länken ska på UX igen.
Nu har du en bra orsak att åka till Erikson Urhandel. Livebilder för forats skull! De kanske även har länkar som kan passa bra till din klocka av annat märke. Hur som helst lycka till, det kommer ordna sig!
 
Topp