• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Har ett omega viklås på min speedy och är barnsligt förtjust i det, sitter väldigt bekvämt och det går fortare att ta på och av klockan. Har man viklås på alla klockor hinner man byta flera gånger per dag 😃
Då kan det säkert funka bra. Jag har haft omega viklås också och hatade även det så det är säkert för mig det inte funkar bara :)
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Ok, detta är helt oacceptabelt! Enda djävla dagen på 6 månader då jag verkligen inte har haft tid att slösurfa före nu! Å då lyckas sidan 1000 passera!! Jag menar, va fan!! :) Som straff får ni en bild till på min EZM! ;-)
20210115_135515.jpg
 

break out

Omega
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Det är en 556 jubileum som kom i begränsat antal 2016. Det jämna året som jubilerades var 55 år... Det är alltså en vanlig 556 utan datum med en grå tavla. Väldigt trevlig som funkar till allt är min uppfattning.

Väldigt elegant och med diskret jubileumstext. Var tidigare ute efter en 358 jubileum i grått även den väldigt fin.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Han med ett snabbt besök hos @ERIKSON URHANDEL på sena eftermiddagen. Kikade lite i skåpen. Enda bytet från dagens räd var ett par fjärilslås till Sinn.arna. Var nära ögat men lyckades hålla mig från större inköp. Det kändes rätt tomt att lämna butiken utan tickande paket. 🤔



IMG_1644.JPG
IMG_1646.JPG
IMG_1647.JPG
IMG_1650.JPG
Du är ändå en av mina Sinn-idoler! :) Kul med bilder. Vad tyckte du om 105 ”in the flesh”?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Du är ändå en av mina Sinn-idoler! :) Kul med bilder. Vad tyckte du om 105 ”in the flesh”?
Den såg faktiskt rätt trevlig ut, bättre i verkligheten än på bild. Samma stilrenhet som 104.an men lite fräckare med oranga gmt visaren. Fick känslan av en 104 sport 😃 Tror nästan 105.an kommer att bli en hitt. För min egen del saknades det två eller tre små tavlor på 105.an för att klockan skulle mana till ett impulsköp. ( men det fans andra kandidater i skåpet bredvid)
Den gröna 103 an i skåpet ovanför såg helt fantastisk ut när skyddsplatsen var borttagen :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Sin måste ha konstruerat sitt fjärilslås en tidig morgon efter en sen oktoberfest kväll. Ett Sinn läderband är 3,1mm tjockt och har 2 mm hål. Tunneln i fjärils spännet där bandet ska sitta är 3,8 mm högt (min livrem är 4,5 mm tjock) alltså ett glapp i tjocklek på 0,7 mm och pinnen som ska passa i bandets hål är 1,5 mm i dia. Det kan inte bli annat än glapp och mer nötning än att använda ett vanligt spänne. Inte alls den genomtänkta Sinn kvalitén man förväntar sig. Riktigt dåligt måste jag säga.


IMG_1653.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sin måste ha konstruerat sitt fjärilslås en tidig morgon efter en sen oktoberfest kväll. Ett Sinn läderband är 3,1mm tjockt och har 2 mm hål. Tunneln i fjärils spännet där bandet ska sitta är 3,8 mm högt (min livrem är 4,5 mm tjock) alltså ett glapp i tjocklek på 0,7 mm och pinnen som ska passa i bandets hål är 1,5 mm i dia. Det kan inte bli annat än glapp och mer nötning än att använda ett vanligt spänne. Inte alls den genomtänkta Sinn kvalitén man förväntar sig. Riktigt dåligt måste jag säga.


IMG_1653.JPG

Sinn originalband plus spänne. Perfekt passform och hade spännet varit tunnare hade det blivit svårt att få plats med bandet. Ser ut som att du har ett slitet äldre läderband men jag kanske ser fel?

Du hade väl ett Omegaspänne också, vad är det för mått på det?

IMG_20210115_204722.jpg
IMG_20210115_204742.jpg
IMG_20210115_204419.jpg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Sinn originalband plus spänne. Perfekt passform och hade spännet varit tunnare hade det blivit svårt att få plats med bandet. Ser ut som att du har ett slitet äldre läderband men jag kanske ser fel?

Du hade väl ett Omegaspänne också, vad är det för mått på det?

IMG_20210115_204722.jpg
IMG_20210115_204742.jpg
IMG_20210115_204419.jpg
Har testa och mätt på ett helt nytt Sinn band och där blir glappet ännu större. Bandet på bilden är lite mer vadderat. Men det är samma glapp. På omega bandet sitter den delen med hålen helt stumt och rör sig inte alls i spännet.

Edit.. Omega spännet har ett annat utseende, enkel fjäril.

IMG_1655.JPG
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Sin måste ha konstruerat sitt fjärilslås en tidig morgon efter en sen oktoberfest kväll. Ett Sinn läderband är 3,1mm tjockt och har 2 mm hål. Tunneln i fjärils spännet där bandet ska sitta är 3,8 mm högt (min livrem är 4,5 mm tjock) alltså ett glapp i tjocklek på 0,7 mm och pinnen som ska passa i bandets hål är 1,5 mm i dia. Det kan inte bli annat än glapp och mer nötning än att använda ett vanligt spänne. Inte alls den genomtänkta Sinn kvalitén man förväntar sig. Riktigt dåligt måste jag säga.


IMG_1653.JPG
Trist att du inte är nöjd. Mitt orginalband år 3,7mm tjock och passar bra. Beträffande pinnen så är det Edit: 1 pinneförståss 2st så på det sättet avlastar det hålen en del.

1610740622676.png


1610740725534.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har testa och mätt på ett helt nytt Sinn band och där blir glappet ännu större. Bandet på bilden är lite mer vadderat. Men det är samma glapp. På omega bandet sitter den delen med hålen helt stumt och rör sig inte alls i spännet.

Mitt band är 6mm vid den tjockaste punkten precis efter bandstiftet och tunnar ut till 3mm vid spetsen.
 

HSK

Patek
2-Faktor
En annan pytteliten nackdel är (kanske) att glaset har antireflex-behandling på båda sidor vilket gör att saffirglaset som annars är väldigt svårt att repa kommer att få upplevda repor i sig. Dvs repor i antireflex-behandlingen. Men jag har en 556A med väldigt repig beläggning men det syns bara i ganska starkt ljus och inget som stör mig nämnvärt. Så... ja. Vissa stör sig mer på det än andra.
Vill bara flika in att det går att polera bort den yttre AR-beläggningen om man stör sig på den. ☺️ Dock osäker på om det påverkar funktionen bortsett från läsbarheten.
Sant, men tyvärr samma verk så du får en ghost date position, vilket jag tycker är mycket synd.
Ja, det är så klart trist men så är det ju redan med de datumlösa varianterna vilket gör det ännu märkligare att det går att få den i alla färger utom svart. Jag antar att det är för att kunna särskilja "originalet" på något sätt eller om Sinn kanske anser att det tillhör tooligheten och att det helt enkelt ska finnas datum på den då jag upplever de övriga färgerna som lite mer dressade.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Trist att du inte är nöjd. Mitt orginalband år 3,7mm tjock och passar bra. Beträffande pinnen så är det Edit: 1 pinneförståss 2st så på det sättet avlastar det hålen en del.

1610740622676.png


1610740725534.png
Skam den som ger sig.. Får väl svarva till en bussning som fyller glappet mellan pinne och bandhål. Sen borde det gå att shimsa med en bit aluminium eller tunt läder på undersidan av bandet för att få det att sitta stadig..
 
Topp