• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Sinns spänne har en fyrkantig "tunnel" medan tex detta har en lite välvd tunnel vilket jag nog kan tycka är snyggare.

1610742047286.png
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Sinns spänne har en fyrkantig "tunnel" medan tex detta har en lite välvd tunnel vilket jag nog kan tycka är snyggare.

1610742047286.png
Japp en rundare tunnel är snyggare, de flesta läderband med stoppning är också lite rundare i formen. Har man ett band som är någon 100 del tjockare än tunneln så sitter det bättre. Är jag för gnällig ??? 🤔

Fabrikat på det spännet??? Undrar hur ABP.s spännen ser ut
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Japp en rundare tunnel är snyggare, de flesta läderband med stoppning är också lite rundare i formen. Har man ett band som är någon 100 del tjockare än tunneln så sitter det bättre. Är jag för gnällig ??? 🤔

Fabrikat på det spännet??? Undrar hur ABP.s spännen ser ut
Det är ett Tissot-spänne. Tycker inte du är gnälligare än vanligt 🤣.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenare tråden, första inlägget här!

Galet sugen på 836an på K&S, varför borde jag köpa den, eller varför inte? :)

Varför?: Bra size, kul spec, schysst GADA, funkar lika bra på länk, läder, canvas eller gummi, står pall mot det mesta.

Varför inte?: Ifall någon annan hinner före dig🤷‍♂️
Nu är finanserna på plats efter lite om och men, hade dock trott att klockan ifråga skulle vara såld redan vilket den inte verkar vara...
Då borde jag väl vara toknöjd men istället kommer tankarna om varför den inte är såld, är jag verkligen redo att lägga alla dessa slantar på en enda klocka osv osv

Är det bara att handla och se nöjd ut, vad tycker panelen? :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Nu är finanserna på plats efter lite om och men, hade dock trott att klockan ifråga skulle vara såld redan vilket den inte verkar vara...
Då borde jag väl vara toknöjd men istället kommer tankarna om varför den inte är såld, är jag verkligen redo att lägga alla dessa slantar på en enda klocka osv osv

Är det bara att handla och se nöjd ut, vad tycker panelen? :)

Köp, det är en bra klocka. Tänk på att det är januari. Dom flesta drack upp sina pengar till nyår 😃

Edit. glöm inte alla band som är med, sånt är dyrt att köpa efteråt.
 
Senast ändrad:

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Nu är finanserna på plats efter lite om och men, hade dock trott att klockan ifråga skulle vara såld redan vilket den inte verkar vara...
Då borde jag väl vara toknöjd men istället kommer tankarna om varför den inte är såld, är jag verkligen redo att lägga alla dessa slantar på en enda klocka osv osv

Är det bara att handla och se nöjd ut, vad tycker panelen? :)
Köp, som sagt många sitter nog knapert en månad likt denna. Det är bara läsa valfri recension om den för att bli övertygad. Om du skulle ledsna, kräng den utomlands för att öka möjligheternas till snabb försäljning. Tror dock du kommer hålla hårt i den :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu är finanserna på plats efter lite om och men, hade dock trott att klockan ifråga skulle vara såld redan vilket den inte verkar vara...
Då borde jag väl vara toknöjd men istället kommer tankarna om varför den inte är såld, är jag verkligen redo att lägga alla dessa slantar på en enda klocka osv osv

Är det bara att handla och se nöjd ut, vad tycker panelen? :)

Håller med övriga talare. Det är många klockor som både är riktigt bra och ligger helt ok i pris på köp&sälj som inte hittar ny ägare. En vanligtvis mager januari förstärks av fortsatt osäkerhet kring vår omvärld.

Om du har bestämt dig för modellen kan man väl med största sannolikhet säga att det är det här exemplaret eller nytt som gäller förutsatt att du inte vill shoppa från utländska forum och handlare.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
För de som ägt båda; har 656 samma "bläcksvarta" nyans på tavlan som 556? Tycker den förstnämnda ser mer mattsvart ut på bilder, men svårt att avgöra.

Det stämmer att 656 är mattare. Den har samma typ av finish på tavlan som 556 A medan 556 I som jag tror är den 556 du menar har en blanka tavlan. 656 har aldrig kommit i någon variant med blank, svart tavla mig veterligen.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Det stämmer att 656 är mattare. Den har samma typ av finish på tavlan som 556 A medan 556 I som jag tror är den 556 du menar har en blanka tavlan. 656 har aldrig kommit i någon variant med blank, svart tavla mig veterligen.
Tack! Visste inte att den blanksvarta tavlan inte var standard på 556, en god nyhet eftersom jag hade lite svårt för den när jag ägde en.
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Nu är finanserna på plats efter lite om och men, hade dock trott att klockan ifråga skulle vara såld redan vilket den inte verkar vara...
Då borde jag väl vara toknöjd men istället kommer tankarna om varför den inte är såld, är jag verkligen redo att lägga alla dessa slantar på en enda klocka osv osv

Är det bara att handla och se nöjd ut, vad tycker panelen? :)
Diskvalificerar mig själv från att flika in på frågor till panelen av förklarliga anledningar men dm/hojta om jag kan hjälpa med någon fråga om denna 836a specifikt. :)

Dock benägen att hålla med tidigare svar du fått angående tidpunkten att lägga ut klockan på då det har varit några intresserade men då uteslutande med förslag på byten/delbyten (som faktiskt varit helt ok, bara inte vart det jag är ute efter).
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Om jag inte lyckas få loss länken.. får jag besöka din verkstad?
Du verkar ha det mesta i den 😀
Absolut. Du kan få låna bågsågen. Kapa loss ett bandhorn på varje sida så får du garanterat loss länken 😂
Men seriöst så funderade jag lite på problemet igår kväll. Begriper inte att det inte finns plats för ett verktyg att ta bort länken. På något sätt måste man kunna göra det. Kan du lägga upp lie närbilder så man ser från alla sidor.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Dumheten jag gjorde var att använda bandstiften som satt i länken.
De har inte "kanten" som man får tag i med bandverktyget och på UX spelar det ju ingen roll då den har hål på bandhornens utsida.
Så det måste nog till lite våld på något sätt att få av stiften...
Svårt att komma åt på något annat sätt än med en liten borr tror jag.

edit;
Om jag inte får loss den så är det nog Helmut Sinns ande som vill visa sambandet mellan de två märkena 😅
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Skulle jag använt såna här stift hade det fungerat, bilden i mitten...
92103AF4-C144-4416-A755-0339C3BA25F8.jpeg
26697063-CF2A-411C-A761-49A913ECA8C7.jpeg
A5873EBA-63A0-466D-A163-E4F4AC841F3F.jpeg
Det finns plats i spåret på baksidan att komma åt med en liten borr. Jag skulle tagit en hårdmetall borr i lämplig storlek och borrat av stiftet. Det som kan bli lite knepigt är att spänna upp klocka och länk så dom sitter stadig när man borrar. Glöm att göra det på fri hand. Man måste träffa mitt i stiftet och hårdmetallborrar är väldig spröda (och svindyra) så minsta vingel då bryts dom.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det finns plats i spåret på baksidan att komma åt med en liten borr. Jag skulle tagit en hårdmetall borr i lämplig storlek och borrat av stiftet. Det som kan bli lite knepigt är att spänna upp klocka och länk så dom sitter stadig när man borrar. Glöm att göra det på fri hand. Man måste träffa mitt i stiftet och hårdmetallborrar är väldig spröda (och svindyra) så minsta vingel då bryts dom.
Håller med dig.
Det är nog enda sättet.

eller hitta världens smalaste metallsåg.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Håller med dig.
Det är nog enda sättet.
Ett annat alternativ är att använda ett litet slipstift alternativt en liten fräs. Tror nästan fräs varianten är bäst. Ta en tre skärig 1 mm fräs. Men det är samma med fastsättning av klockan, den måste sitta stadigt.
Egentligen borde du ringa Erikson ur och lyssna med dom, finns kanske andra lösningar på problemet.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ett annat alternativ är att använda ett litet slipstift alternativt en liten fräs. Tror nästan fräs varianten är bäst. Ta en tre skärig 1 mm fräs. Men det är samma med fastsättning av klockan, den måste sitta stadigt.
Egentligen borde du ringa Erikson ur och lyssna med dom, finns kanske andra lösningar på problemet.
Tittat en del på Dremel och Proxxon och även något litet slipstift kan få plats.
Det behöver ju inte gå av helt utan det räcker nog att försvaga stiftet tillräckligt så det går av när man drar i länken. Tror dock det bästa är att lämna över det till yrkesmän som @ERIKSON URHANDEL.
Tror tyvärr att jag inte den förste som gjort den dumheten.
Men nu har iallafall alla på den här tråden insett att kolla vilka stift du använder 😃
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tittat en del på Dremel och Proxxon och även något litet slipstift kan få plats.
Det behöver ju inte gå av helt utan det räcker nog att försvaga stiftet tillräckligt så det går av när man drar i länken. Tror dock det bästa är att lämna över det till yrkesmän som @ERIKSON URHANDEL.
Tror tyvärr att jag inte den förste som gjort den dumheten.
Men nu har iallafall alla på den här tråden insett att kolla vilka stift du använder 😃

Aj då, trist för dig. Jag hade helt klart lämnat in den för rådgivning, före eget våld.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Tittat en del på Dremel och Proxxon och även något litet slipstift kan få plats.
Det behöver ju inte gå av helt utan det räcker nog att försvaga stiftet tillräckligt så det går av när man drar i länken. Tror dock det bästa är att lämna över det till yrkesmän som @ERIKSON URHANDEL.
Tror tyvärr att jag inte den förste som gjort den dumheten.
Glöm dremmel (även kallat drummel) och Proxxon. Du kan aldrig hålla dessa tillräckligt stadigt för att slipa av stiften. Det är en roterande rörelse och tenderar till att "hugga" i materialet vid slipning, då vandrar stiftet iväg sidledes och du får oönskade märken på boett eller länk. En lite fräsmaskin typ Aciera F1 eller en stadig miniatyr borrmaskin typ Aciera E1 är det bästa alternativet.
 
Topp