• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

hejsam

Patek
2-Faktor
Verkar så, många tack!
Fick upp annons på dessa. Sjukt snygga, men känns som en shady sida, och misstänker att kvaliteten inte är den bästa. Har ni några exempel på snarlika? Gärna grönaktigt glas.
1616510895357.png

Jag har ett par Miltzen i färgen tortoise med grönt glas, sjukt snygga och jag är väldigt nöjd. Dock kostar de ju en slant..
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tycker att Moscot gör otroligt trevliga grejer. Jämfört med t.ex TBD Eyewear så är det verkligen natt och dag..
Jag har inte haft så mycket annat än typ Ray Ban och andra ”halvbilliga” solglasögon innan så har inte så mycket att jämföra med, men det är ju många steg upp från Ray Ban om man säger så..
 

Mextreme

Omega
Hur gör ni med polarisering? På sjön är det ju en enorm skillnad och hjälper mycket med polarisering men samtidigt omöjligt att läsa på instrumenten (GPS och ekolod) utan att jobba som en uggla med huvudet för att skärmarna inte skall vara kolsvarta.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Skämtar du? Det borde faktiskt funka. Har inte tänkt på det. Många säljer ju reservglas så att det skulle kunna göras. Har nog fasen Ray Ban Aviator 62mm med både polariserande och vanligt glas i samma färg så att jag kan testa.
Jag skämtade :angel:
Beror väl på hur stor skillnad det är mellan icke polariserat och polariserat.
 

Mextreme

Omega
Jag skämtade :angel:
Beror väl på hur stor skillnad det är mellan icke polariserat och polariserat.
Jag tog dig på orden. Det måste fungera. Polariserande är kanon när man kör båt, fiskar och särskilt kör i grunda vatten då man får bort blänk och ser bättre genom ytan. Nackdelen är att skärmarna för GPS och ekolod blir i kolsvarta när man tittar rakt ned på dem. Det är därför piloter måste köra opolariserade då de inte ens kan se genom de polariserade vindrutorna.
Eftersom jag har två par identiska Ray Ban 62mm med och utan polarisering är det enkelt att testa. Det blir samma princip som att ha en kontaktlins på ena ögat för läsning för att slippa ha läsglasögon. Man lär sig att fokuser med ögat som ser bra.
Det var genialt. Kommer att testa i helgen.
Alternativet är att få specialtillverkat som Jan Öyvind Svan med övre del i polariserande och undre i opolariserande men det blir nog dyrare förutom att man ser ut som en vettvilling.
1616656292777.png
 
Senast ändrad:

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Jag tog dig på orden. Det måste fungera. Polariserande är kanon när man kör båt, fiskar och särskilt kör i grunda vatten då man får bort blänk och ser bättre genom ytan. Nackdelen är att skärmarna för GPS och ekolod blir i kolsvarta när man tittar rakt ned på dem. Det är därför piloter måste köra opolariserade då de inte ens kan se genom de polariserade vindrutorna.
Eftersom jag har två par identiska Ray Ban 62mm med och utan polarisering är det enkelt att testa. Det blir samma princip som att ha en kontaktlins på ena ögat för läsning för att slippa ha läsglasögon. Man lär sig att fokuser med ögat som ser bra.
Det var genialt. Kommer att testa i helgen.
Alternativet är att få specialtillverkat som Jan Öyvind Svan med övre del i polariserande och undre i opolariserande men det blir nog dyrare förutom att man ser ut som en vettvilling.
1616656292777.png
Absolut, återkom med resultat!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur gör ni med polarisering? På sjön är det ju en enorm skillnad och hjälper mycket med polarisering men samtidigt omöjligt att läsa på instrumenten (GPS och ekolod) utan att jobba som en uggla med huvudet för att skärmarna inte skall vara kolsvarta.
Nu saknar jag egen erfarenhet av att vara på sjön och läsa av GPS och ekolod, hur mycket tittar man på dessa instrument under färd? Du kan ju som du skrev vrida på huvudet eller vrida på instrumentet. Det är konstigt att dom inte lagt linjerna i en annan vinkel på denna typ av displayer... Du kan enkelt testa dina glasögons polarisering genom att hålla dom framför datorskärmen och vrida dom, datorskärmens linjer ligger väl ca 45° mot vad solglasen ligger så det går utmärkt att sitta framför skärmen med polariserade glas :)
*nobelpriset får du när samtliga skärmar som tillverkas ligger i en vinkel som inte nollar solglas ;)
**jag tror nya mobiler ändrat vinkel av just detta skäl
 

Mextreme

Omega
Nu saknar jag egen erfarenhet av att vara på sjön och läsa av GPS och ekolod, hur mycket tittar man på dessa instrument under färd? Du kan ju som du skrev vrida på huvudet eller vrida på instrumentet. Det är konstigt att dom inte lagt linjerna i en annan vinkel på denna typ av displayer... Du kan enkelt testa dina glasögons polarisering genom att hålla dom framför datorskärmen och vrida dom, datorskärmens linjer ligger väl ca 45° mot vad solglasen ligger så det går utmärkt att sitta framför skärmen med polariserade glas :)
*nobelpriset får du när samtliga skärmar som tillverkas ligger i en vinkel som inte nollar solglas ;)
**jag tror nya mobiler ändrat vinkel av just detta skäl
Vid fisket jag ägnar mig åt tittar man hela tiden på ekolodet. Man håller samtidigt ett öga på tecken på sjön, måsar, andra båtar så jag står i princip alltid upp och tittar snett ned på skärmarna lite lutat och de svartnar då ofta.
Skärmarna är polariserande men i en riktning så att de inte blir helt svarta om man sitter ned och tittar på dem rakt framifrån med polariserande glasögon. Däremot blir de betydligt mörkare än med opolariserande glasögon och även helt svarta emellanåt eftersom man får luta sig, båtens krängningar etc. Problemet är särskilt stort på den lite äldre typ av LCD skärmar som fortfarande används ofta till sjön. Färgåtergivningen blir också märklig. Färger på ekolodet är viktiga, för att förstå vad du ser.
I kort är polariserande en kraftig nackdel för att läsa instrumenten. Just färgåtergivningen och mörkare kan du även uppleva t.o.m. på en mobilskärm.
På flygplan är det just färgfenomenen som gör att piloterna använder opolariserande linser.
Samtidigt är de otroligt mycket bättre mot bländande blänk från vattenytan när du t.ex. transporterar dig snabbt till fiskestället och även när man navigerar i trånga sund eller där det är grunt. Vid fiske där man behöver se fisken som havsöring nära land etc. är de nästan avgörande.
Det är alltså lite pest eller kolera. Jag brukar ha med mig både och men det är meckigt att byta. Jag tror faktiskt att en lins av varje typ kommer att fungera bättre.
 

Mextreme

Omega

Bilagor

  • 50D301E5-619B-43A0-A8B9-0A151B2A9719.jpeg
    50D301E5-619B-43A0-A8B9-0A151B2A9719.jpeg
    82.4 KB · Visningar: 19
  • 8CC9572C-5D6B-4610-8702-DFC8206A106A.jpeg
    8CC9572C-5D6B-4610-8702-DFC8206A106A.jpeg
    104.8 KB · Visningar: 18

jacoby

Cartier
Förstår inte riktigt varför man vill kunna vika ihop glasögonen ännu mer än ett par vanliga brillor? Tycker även 649 är snyggare.
Håller egentligen med. En gimmick definitivt, tror inte jag hade vikt ihop dessa och lagt i fickan ändå.
Blev ändå 714 från mister-spex. Det var någon konstig rea som bara hade rea priset om man besökte via mobil konstigt nog, så blev 1295.
Verkar varit sista i lager då det är redan slut så antingen blev det dom eller så tänker jag om och kikar på 649orna istället.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag använder för närvarande ett par Rayban Wayfarer (lightforce bågar och polariserade glad) samt ett par Clubmaster. Tänkte att det är dags att uppdatera glasögonlådan och jag har en kompis som lovordar Maui Jim.
Vet ni om det finns sådant i butik i Sverige eller är man tvungen att chansa på näthandel? Det är för långt för mig att åka till Sthlm men i Gbg är jag en del. Nån som vet nån butik som säljer Maui Jim där?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag använder för närvarande ett par Rayban Wayfarer (lightforce bågar och polariserade glad) samt ett par Clubmaster. Tänkte att det är dags att uppdatera glasögonlådan och jag har en kompis som lovordar Maui Jim.
Vet ni om det finns sådant i butik i Sverige eller är man tvungen att chansa på näthandel? Det är för långt för mig att åka till Sthlm men i Gbg är jag en del. Nån som vet nån butik som säljer Maui Jim där?
5 sekunders googling och sök.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Jag använder för närvarande ett par Rayban Wayfarer (lightforce bågar och polariserade glad) samt ett par Clubmaster. Tänkte att det är dags att uppdatera glasögonlådan och jag har en kompis som lovordar Maui Jim.
Vet ni om det finns sådant i butik i Sverige eller är man tvungen att chansa på näthandel? Det är för långt för mig att åka till Sthlm men i Gbg är jag en del. Nån som vet nån butik som säljer Maui Jim där?
På Väla i Helsingborg är där en butik som säljer Maui Jim om du är nere i Skåne.
 

Manny

Omega
Blev grymt förtjust i Williams glasögon i tv serien Exit, kan dock inte lista ut vad det är för märke, nån som har koll?



E31CD88A-8CCC-424F-9A8F-D3F032AB5004.jpeg
465089BD-A480-4ADD-9090-D4F1FB42965D.jpeg
 
  • Like
Reactions: PJZ

PJZ

Cartier
Någon som har erfarenhet av MATSUDA? Är sjukt sugen på 3061, 3063 eller 3096 men de kostar ju en hel del.. Kanske någon som ett ett liknande märke för en bråkdel av pengarna?

Modellerna ser ni på bilderna nedan :)

1622753086808.png
1622753135850.png
1622753234640.png
 
Topp