• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om sportur

Psykel

Patek
Härliga småttingar. Exakt vad kännetecknar sportur som platsar i denna tråd? Tåliga mot stötar och väta?
Mjo, nåt i den stilen. Generellt klockor med "antimagnetic, water proof, shock proof" eller liknande på bakboetten eller tavlan. Gärna lättläst tavla med radiumsiffror eller liknande, gärna subsekund och runt 28-33mm. Det är min bild av det klassiska sporturet från 30- till 50-talet.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hittade en bild på Drotten!
IMG_4985.PNG

Sedan har jag också (som någon postade tidigare) en Mora Atlet, men den är väl lite stor? 34?
IMG_5352.JPG
 

Orlok

Omega
2-Faktor
Grym! Från tiden före planetloggan?
Jag har för övrigt nytt på ingång, en som jag spanat på ett tag!
Alltid trevligt att ha klockor på ingång. Hoppas du gjort ett fynd! Själv var jag tidigare idag hos urmakaren och hämtade en Tissot och en Tärnan som varit på service, så Enicar får bo i klocklådan några dagar. :)
Kul du gillade klockan. Den är riktigt trevlig men jag vet inte så mycket om den. Lite sökningar på nätet daterar klockan till tidigt 50-tal alternativt sent 40-tal. När Enicar började använda planetloggan vet jag inte.
:)
 

Psykel

Patek
Alltid trevligt att ha klockor på ingång. Hoppas du gjort ett fynd! Själv var jag tidigare idag hos urmakaren och hämtade en Tissot och en Tärnan som varit på service, så Enicar får bo i klocklådan några dagar. :)
Kul du gillade klockan. Den är riktigt trevlig men jag vet inte så mycket om den. Lite sökningar på nätet daterar klockan till tidigt 50-tal alternativt sent 40-tal. När Enicar började använda planetloggan vet jag inte.
:)
Har ju mest sett nåt i stil med mitten av 60-talet och framåt med planeten. Men kul ändå! Liten? Kronan ser stor ut i förhållande till resten. 31mm?
 

Psykel

Patek
Då fick jag hem den!
En Tissot "Antimagnetique" med zontavla! Och dessutom till det grymma priset 168kr (inklusive två andra klockor). Sett många på Tradera som gått för 600-700kr.
Verkar gå helt okej än så länge!
Edit: I spoke too soon! När jag tajmar den mot mobilen så tycks den gå ca 1 sekund för snabbt per minut. Jag lyckades datera den till 1942 med hjälp av serienumret, dock.
IMG_4858.JPG
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då fick jag hem den!
En Tissot "Antimagnetique" med zontavla! Och dessutom till det grymma priset 168kr (inklusive två andra klockor). Sett många på Tradera som gått för 600-700kr.
Verkar gå helt okej än så länge!
Edit: I spoke too soon! När jag tajmar den mot mobilen så tycks den gå ca 1 sekund för snabbt per minut. Jag lyckades datera den till 1942 med hjälp av serienumret, dock.
IMG_4858.JPG
Grattis, ett fynd! :)
 

Psykel

Patek
Den här tråden gjorde mig grymt sugen på en sportklocka så det fick bli en Revue-Sport med härlig patina.
Revue-Sport.jpg


Slängde på ett Revue spänne som troligtvis inte är från rätt årtionde men det kändes okay ändå.
RevueSpanne.jpg
Grymt! Visst var det du som knep näven med blandade märkesspännen från Tradera?
 

Psykel

Patek
IMG_0161.JPG
Här kommer mitt lilla bidrag för idag och mitt första inlägg här på KS. Revue Sport från 1946. 30mm liten och bärs så ofta ja kan. Väldigt svårt att få med pärlemo effekten i tavlan
Grymt fin! Gillar verkligen Revue! Om du kikat tidigare i tråden så kan du se mina. En fullt fungerande, men fulpolerad med relumad visare och en som inte går och saknar krona, men som har fin boett, tavla och visare. Två ska bli en!
Körde precis boetten, baklocket, magnetskölden och (förmodligen) originalbandstiften i ultraljudstvätt! 70-80 år av gegga är som bortblåst! :D
 
Tackar för det Psykel :) Hehe då är vi fler som gillar Revue, har 4 till. Bra jobbat ska bli roligt att se det färdiga resultatet :)
 

Psykel

Patek
Tack! En liknande, men med romerska siffror gick för nästan 1000kr på Tradera idag. Tyvärr så går den som sagt för snabbt, ca 1 minut per timme. Men för det priset är jag grymt nöjd ändå.
Okej, jag kan eventuellt vara nån slags master watchmaker. Öppnade Tissoten och spanade på "ruckaren" i helgen. Ställde om den lite och kollade gången mot stoppur i iPhonen. Den gick ca 1.5-2 sek för snabbt per minut oavsett vad jag gjorde. Lät den ligga fram till idag då jag fotade lite urverk. Öppnade den, ställde ruckaren mitt på, drog upp den och la undan den. Nu efter några timmar så går den rätt på sekunden! Det är ju awesome! Ska kolla den i morgon bitti. Förhoppningsvis så går den acceptabelt. Inte illa med en Tissot Antimagnetique för ca 60kr (den och två klockor till i paket för 168 på tratten) när dom brukar gå för 700-1000! :D
 
Topp