• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om sportur

Psykel

Patek
Okej, jag kan eventuellt vara nån slags master watchmaker. Öppnade Tissoten och spanade på "ruckaren" i helgen. Ställde om den lite och kollade gången mot stoppur i iPhonen. Den gick ca 1.5-2 sek för snabbt per minut oavsett vad jag gjorde. Lät den ligga fram till idag då jag fotade lite urverk. Öppnade den, ställde ruckaren mitt på, drog upp den och la undan den. Nu efter några timmar så går den rätt på sekunden! Det är ju awesome! Ska kolla den i morgon bitti. Förhoppningsvis så går den acceptabelt. Inte illa med en Tissot Antimagnetique för ca 60kr (den och två klockor till i paket för 168 på tratten) när dom brukar gå för 700-1000! :D
Update: Jag är garanterat någon slags mirakelman! Efter ca 13 timmar har Tissoten gått 1 sekund för snabbt! EN SEKUND! Från +2 sek/minut till +2 sek/dygn! Man kanske skulle åka förbi Danderyds sjukhus och hela dom sjuka efter jobbet idag! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Update: Jag är garanterat någon slags mirakelman! Efter ca 13 timmar har Tissoten gått 1 sekund för snabbt! EN SEKUND! Från +2 sek/minut till +2 sek/dygn! Man kanske skulle åka förbi Danderyds sjukhus och hela dom sjuka efter jobbet idag! :D
Troligtvis ihopklibbad balansfjäder som släppte när du rörde på ruckningsarmen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Psykel

Patek
Tissot kaliber 27 är bra verk så inte så konstigt att det går bra även om oservat. :)

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_27_003

Tänk dock på att utan oljor så slits delar och tappar betydligt snabbare...
Jo, det är ju sant. Men den kan ju mycket väl vara relativt nyservad och att det bara var fjädern som kladdat ihop sig lite. För 60 kr är jag som sagt ruggigt nöjd! Hade förmodligen varit lika nöjd för tiodubbla priset! Och när den väl klappar ihop så kan den gå över till "lära sig att serva klockor" högen! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo, det är ju sant. Men den kan ju mycket väl vara relativt nyservad och att det bara var fjädern som kladdat ihop sig lite. För 60 kr är jag som sagt ruggigt nöjd! Hade förmodligen varit lika nöjd för tiodubbla priset! Och när den väl klappar ihop så kan den gå över till "lära sig att serva klockor" högen! :D
Haha tvivlar starkt på att den är nyservad om den kostade 60:- :D ,den kan mycket väl gå bra oservad utan olja.
Det tråkiga när den klappar ihop är att tappar och rubinlager kommer att vara nötta och även om den kommer att gå med lite olja igen, kommer den nog aldrig att gå så bra som den gör nu utan att få nya delar.

Slutrantat av mig, grattis till fyndet. ;)
 

Psykel

Patek
Haha tvivlar starkt på att den är nyservad om den kostade 60:- :D ,den kan mycket väl gå bra oservad utan olja.
Det tråkiga när den klappar ihop är att tappar och rubinlager kommer att vara nötta och även om den kommer att gå med lite olja igen, kommer den nog aldrig att gå så bra som den gör nu utan att få nya delar.

Slutrantat av mig, grattis till fyndet. ;)
Kanske inte nyservad, men den har säkert fått ett par droppar olja sen 1942 iallafall! :D
I vilket fall som helst så känns det ju alltid lite surt att lägga 1500 för en service på en 60-kronorsklocka.
 

Psykel

Patek
Föratår hur du tänker, fast frågan är, är det verkligen en 60-kronorsklocka?! ;)
Du har ju definitivt en poäng. Och den skulle ju verkligen bli billigare i slutändan om jag servade den för 1500 än om jag hade köpt den för 500-1000 kr och servat den för 1500. Men, men... Det är problem för mitt framtida jag. Jag ska njuta av en billig och grymt exakt 75 år gammal Tissot Antimaqnetique tills den dagen kommer.
Blir nog premiär i morgon. Hade kört den idag om jag inte hade Seikotema den här veckan. :D
 
IMG_0178.JPG
Kör väll en liten Revue Sport idag också 29mm liten.
 
:):):happyhappy::happyhappy:;):banghead::happyhappy::happyhappy::happyhappy::happyhappy::)
29 mm. En fantastisk storlek, men kräver lite tillvänjning. Går man direkt från 44 mm Seiko Monster (den är väl 44?) så känns det lite konstigt, man måste nästan mellanlanda i 34 mm ett par dagar...
Ja brukar ha 32-34 innan ja går ner till 29-30. Men oj så bekväma dom små är :) så ja håller med dej en fantastisk storlek.
 
Topp