• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om sportur

Psykel

Patek
Nytillskott! Kul när säljarna inte riktigt har koll.
Alpina "damur", vilket i själva verket är en 28mm sportklocka! 50kr på tratten! :D
Verkar ticka på bra, men har dåligt glas. Sliten boett, men läcker på det viset. Ser lite skumt ut, typ som att stålet är bortnött här och där och annat stål finns under.
IMG_5400.JPG
 

Herrgosh

Omega
Hör denna hemma här? Om någon har info om denna är jag väldigt tacksam! Köpt på loppis
 

Bilagor

  • IMG_1060.JPG
    IMG_1060.JPG
    78.3 KB · Visningar: 60

Psykel

Patek
Har en ny liten sportklocka på ingång. En som jag varit ute efter ett tag (dock ingen specifik modell - mest generellt en sån typ av klocka av ett specifikt). Hoppas på att den kommer hem i morgon eller på måndag! Den går dock inte och behöver nytt glas, men fick den vad jag tror är tokbilligt. Eller iallafall billigt nog för att den ska vara värd en service! :D
 
Har en ny liten sportklocka på ingång. En som jag varit ute efter ett tag (dock ingen specifik modell - mest generellt en sån typ av klocka av ett specifikt). Hoppas på att den kommer hem i morgon eller på måndag! Den går dock inte och behöver nytt glas, men fick den vad jag tror är tokbilligt. Eller iallafall billigt nog för att den ska vara värd en service! :D
Spännande :)
 

MAK

Friends of KS
Som kuriosa kan nämnas att dottern fick låna den ljusa på nato när hennes Seiko skulle läcktestas och det bar sig inte bättre än att hon hade den på sig under simlektionen.
Och den höll tätt! En +50år gammal klocka med konstruktion utan gummipackning klarade av ett bad - det kan man kalla SportUr!
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har två av dessa mindre Omega från sent 30-tal men balansaxeln är av på båda och jag har ingen direkt lust att byta dem. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nä, verkar ju inte så tyvärr. Men snygg var den, och billig!
Framgår inte i fotot, men trycket på tavlan ser ut att vara perfekt. Repigt glas gör det svårt att se. Blånerade visare är ju alltid kul!
Brukar iofs inte vara omöjligt att hitta nya balansaxlar för rimliga pengar (100-200:- ) det gäller sedan bara att hitta på en urmakare av den gamla skolan som inte ska ha 2000:- för att byta den, utan snarare 4-500:-
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Nytillskott! Grymt fin Alpina från gissningsvis 50-talet på 33mm! Ommålade visare, men annars trevlig!
IMG_4696.JPG

Syskonbild! Den nya ser rent massiv it bredvid sitt 28mm-syskon! Här har vi Alpinor för totalt massiva 420kr på bordet!
IMG_4698.JPG

Intressant profil på bandhornen också!
IMG_4699.JPG
Nu behöver jag inte vara avis på dig längre @Psykel för nu har jag skaffat en nära släkting till din, en Alpina med deras klassiska 592 verk. Du skrev att din har ommålade visare men jag är inte helt säker på det då mina ser lika färggranna ut. Kanske Alpina använde något reflexmojs som inte åldras som andra fabrikat? Eller så är även mina tillfixade.
GammelAlpina.jpg
 

Psykel

Patek
Nu behöver jag inte vara avis på dig längre @Psykel för nu har jag skaffat en nära släkting till din, en Alpina med deras klassiska 592 verk. Du skrev att din har ommålade visare men jag är inte helt säker på det då mina ser lika färggranna ut. Kanske Alpina använde något reflexmojs som inte åldras som andra fabrikat? Eller så är även mina tillfixade.
GammelAlpina.jpg
Trevligt, grattis! Min är en av favoriterna i samlingen! Din är snygg på läder med guldvisarna, men tycker min gör sig bäst på perlon eller nato med sina stålvisare. Blånerade hade dock varit nåt...
Fullkomligen älskar typsnittet på siffrorna, för övrigt!
 
Topp