• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

riotvan

Cartier
Tja, behöver lite hjälp...
Har en gammal 50-tals semi-bubbleback OP 6106, jubileelänken är från Rolex men inte orginal för klockan.
Har svårt att hitta någon vettig prisuppskattning på nätet. Kanske finns någon här som har haft / har 6106'a själv och har lite koll på vad de brukar gå för?

20190130_145057.jpg
 
Jag har noll koll på IWC men här är iaf en IWC cal 83. Enligt nuvarande ägare så är den restaurerad av IWC för ett par år sedan. Det IWC har gjort är att de INTE har målat om tavlan men ist bytt ut både den gamla tavlan och visarna mot NOS original tavla/ visare. En refinish är gjord på boetten. Tycker den är galet tjusig. Ägaren vill ha 2000$ för den men är den värd priset? Någon IWC expert här?
F5976C87-F0B6-41BA-9D59-0E538B355A66.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tja, behöver lite hjälp...
Har en gammal 50-tals semi-bubbleback OP 6106, jubileelänken är från Rolex men inte orginal för klockan.
Har svårt att hitta någon vettig prisuppskattning på nätet. Kanske finns någon här som har haft / har 6106'a själv och har lite koll på vad de brukar gå för?

20190130_145057.jpg
Vill minnas det svarades på det i andra tråden du frågade om det?
 

riotvan

Cartier
Han vill höra ett högre bud?

@riotvan , tavlan är ommålad va? Det är något som isf påverkar priset negativt eller som får många potentiella köpare att avstå helt.

Haha nej men det "budet" var nog vad jag hade gissat på och nöjer mig med det.
Jag är ny på forumet så jag insåg inte att det fanns en separat tråd för vintage först, så jag ber om ursäkt för dubbelposten... Ja tavlan verkar definitivt omgjord så det är, som du säger, säkert en majoritet som skulle avstå från den pga det.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni är rimligt för den här? Drivs av ett Landeron 248, servad för ungefär ett år sen. Tavlan har inget märke men jag misstänker att den kan vara tillverkad av Guinand, det är någon slags klon av en Sinn 102.
 

Bilagor

  • IMG_20190905_111358.jpg
    IMG_20190905_111358.jpg
    85.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_20190905_111344.jpg
    IMG_20190905_111344.jpg
    102.7 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190905_111338.jpg
    IMG_20190905_111338.jpg
    70.8 KB · Visningar: 8
  • IMG_20190905_111330.jpg
    IMG_20190905_111330.jpg
    72.4 KB · Visningar: 9

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad tror ni är rimligt för den här? Drivs av ett Landeron 248, servad för ungefär ett år sen. Tavlan har inget märke men jag misstänker att den kan vara tillverkad av Guinand, det är någon slags klon av en Sinn 102.
Är ju en ganska klassisk kombo med den boett-typen och landeron 248-verk, har ingen koll på hur mycket det spelar in att din är omärkt. Men de brukar kosta 5-8k om de är i bra fungerande skick. Tänker typ Sandoz, Tressa, Royce etc. finns en uppsjö av märken som satt sitt namn på liknande klockor. Är det något känt större märke brukar de ligga lite högre i pris!
 
Jag har noll koll på IWC men här är iaf en IWC cal 83. Enligt nuvarande ägare så är den restaurerad av IWC för ett par år sedan. Det IWC har gjort är att de INTE har målat om tavlan men ist bytt ut både den gamla tavlan och visarna mot NOS original tavla/ visare. En refinish är gjord på boetten. Tycker den är galet tjusig. Ägaren vill ha 2000$ för den men är den värd priset? Någon IWC expert här?
F5976C87-F0B6-41BA-9D59-0E538B355A66.jpeg
Ingen som har någon åsikt gällande denna?
 
Det kan vara risken med att efterfråga expert på märke si och så. Inte säkert att nån anser sig vara det.
Nu var det väl inte så jag menade egentligen med att det måste vara en doktorand gällande IWC;) Men jag kan förstå att folk tar avstånd med mitt ordval nu när du säger det. Jag tänkte nog mer på om någon har några invändningar och åsikter med hyfsad koll. Är priset på tok för högt? Värt att köpa den över huvud taget även om tavla/ visare ej är ommålat osv?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Är ju en ganska klassisk kombo med den boett-typen och landeron 248-verk, har ingen koll på hur mycket det spelar in att din är omärkt. Men de brukar kosta 5-8k om de är i bra fungerande skick. Tänker typ Sandoz, Tressa, Royce etc. finns en uppsjö av märken som satt sitt namn på liknande klockor. Är det något känt större märke brukar de ligga lite högre i pris!
Tack för svar! :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Nu var det väl inte så jag menade egentligen med att det måste vara en doktorand gällande IWC;) Men jag kan förstå att folk tar avstånd med mitt ordval nu när du säger det. Jag tänkte nog mer på om någon har några invändningar och åsikter med hyfsad koll. Är priset på tok för högt? Värt att köpa den över huvud taget även om tavla/ visare ej är ommålat osv?

Kommer vara en svårsåld pjäs, men köp om du gillar klockan. Svårt att säga någonting om tavlan - behövs macrobilder för att kunna se ev ommålning
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni är rimligt för den här? Drivs av ett Landeron 248, servad för ungefär ett år sen. Tavlan har inget märke men jag misstänker att den kan vara tillverkad av Guinand, det är någon slags klon av en Sinn 102.
Sålde en likadan med logga från holländska flygförbundet för 1400 euro. Du lär få bättre betalt internationellt än på KS.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ska vara original tavla och visare direkt från IWC och utbytt av dem. Skall finnas kvitto på jobbet enligt säljare. Vet inte om det ändrar någonting?

Så kan det nog vara, svårt att veta säkert. Kanske du kan få se vad som exakt står på kvittot? Borde gå att ordna.

Ser inget uppenbart som motsäger det skulle vara originaldelar, det fanns åtminstone liknande. Om de suttit likadana som de på den klockan från början och visare och tavla hör ihop med varandra vet inte jag. Kan tycka minutvisaren är lite väl lång för tavlan men det kan vara som jag får för mig bara.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ingen som har någon åsikt gällande denna?
Jag ska lämna min åsikt. Kaliber 83 tyder på att klockan är rätt gammal, verket tillverkades mellan 1930 och -47. Det kan vara så att verket är så gammalt att det saknar stötdämpning (Incabloc), men med tanke på boettens utförande tror jag klockan är från senare delen. Har du fått se bilder på verket?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&IWC_83

Jag personligen är inte så förtjust i Alfavisare och heller inte helt övertygad om dom hör till boetten/tavlan, bäst här är att googla och göra sin hemläxa för att se att det är korrekt.

Så kraftigt renoverad klocka kommer inte locka de flesta samlarna. Däremot tilltalar det säkert många som bara är ute ha en fin klocka på handleden. Därav måste du själv avgöra vad den är värd för sig själv. Jag tror du kommer ha svårt att få igen pengarna på flertalet år framåt. Länken är inte IWC utan vanlig mesh man kan köpa för någon hundring.
Jag har flertalet fina IWC, du kan tex köpa min fina ref 1818 (tidigt sjuttiotal) med automatverk cal 854 i fint originalutförande för mindre än hälften av pengen som en jämförelse
0B9A8697-1480-477C-AB10-42F02B49F2F7.jpeg
 
Fått erbjudande om att köpa en Milex med dag och datum från isch 60-70 tal. Personen vill ha ett bud med kunde inte garantera funktionalitet. Vad är ett rimligt bud att ge? Klockan är sjukt cool och värd att fixa.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fått erbjudande om att köpa en Milex med dag och datum från isch 60-70 tal. Personen vill ha ett bud med kunde inte garantera funktionalitet. Vad är ett rimligt bud att ge? Klockan är sjukt cool och värd att fixa.
Har du någon bild på klockan? Kan ju hjälpa till en del när det gäller att spika ett värde.
Kan ärligt säga att jag inte direkt (alls?) känner till Milex som tillverkare.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Aha.
Såna har jag haft några stycken, men då med Lagonda på tavlan. Roligt med den svenska dagskivan.
Sitter något Felsa-verk i den.

Kromad boett och krossat glas gör väl ingen sådär jätteglad. Utan att han nämner något kring funktion så hade jag absolut inte betalt mer en femhundring,
Säker på att det är kromad boett?
 
Aha.
Såna har jag haft några stycken, men då med Lagonda på tavlan. Roligt med den svenska dagskivan.
Sitter något Felsa-verk i den.

Kromad boett och krossat glas gör väl ingen sådär jätteglad. Utan att han nämner något kring funktion så hade jag absolut inte betalt mer en femhundring,

Tack så jätte mycket för snabba svar! Har sett dem går för allt från någon 100 lapp till en 1000 lapp. Men säljaren lovade att kolla om den funkade i helgen men då har jag ett hum om vad jag ska ge för bud
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Säker på att det är kromad boett?

Inte helt säker utifrån den bilden (även om jag tycker att det ser lite så ut på de övre bandhornen), men de Lagonda-märkta jag har haft har alla haft kromad boett i design precis som denna.

Tack så jätte mycket för snabba svar! Har sett dem går för allt från någon 100 lapp till en 1000 lapp. Men säljaren lovade att kolla om den funkade i helgen men då har jag ett hum om vad jag ska ge för bud

För runt tusenlappen tycker jag åtminstone att glaset kan få vara helt.
 

keke

Breitling
Hej på er,
Är 4 000:- rimligt för denna Universal Genève Polerouter? Skadad urtavla men annars i bra skick.
 

Bilagor

  • C1841B7E-F29F-48B8-B49D-CABA6C87E298.png
    C1841B7E-F29F-48B8-B49D-CABA6C87E298.png
    158.8 KB · Visningar: 8
  • D4B8C2C1-7F5D-4481-9B51-24ACACAA8625.png
    D4B8C2C1-7F5D-4481-9B51-24ACACAA8625.png
    198.6 KB · Visningar: 7

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej på er,
Är 4 000:- rimligt för denna Universal Genève Polerouter? Skadad urtavla men annars i bra skick.
Det tycker jag inte.
En stor del med Polerouters är ju tavlan (inte lika relevant när det gäller just Compact iofs) och då tycker jag att denna behöver vara i bra skick.
Personligen så hade jag inte betalt hälften för denna.
 
Topp