• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hejsan! Här är två förtjänstklockor jag funderar lite kring värdet på. Båda klockorna går ej, men tror det bara är batteriet som är slut. Klockorna är nog inte burna på länge. Va vad jag förstått är den här typen av klockor oftast värda guldvärdet. Dock svårt att uppskatta vikten av guldet.

Tacksam för input om någon har något att bidra! ☺️

Eternan 34/33mm och vad jag läst mig till i 18k guld. Graverad med det "För nit och redlighet i rikets tjänst". Ser ut att vara i bra skick, men trög krona och byter inte datum speciellt exakt, utan datum är färdigbyggd runt kl 02.
IMG_20250419_161532.jpg

IMG_20250419_161608.jpg

Därefter en Tissot damklocka. Denna har jag mindre koll på, men ca 24mm. Fint utvändigt skick, men även här trög krona. Byter klart datum ungefär kl 01. Graverad med namn och årtal.
IMG_20250419_161543.jpg

IMG_20250419_161632~2.jpg

Hejsan! Här är två förtjänstklockor jag funderar lite kring värdet på. Båda klockorna går ej, men tror det bara är batteriet som är slut. Klockorna är nog inte burna på länge. Va vad jag förstått är den här typen av klockor oftast värda guldvärdet. Dock svårt att uppskatta vikten av guldet.

Tacksam för input om någon har något att bidra! ☺️

Eternan 34/33mm och vad jag läst mig till i 18k guld. Graverad med det "För nit och redlighet i rikets tjänst". Ser ut att vara i bra skick, men trög krona och byter inte datum speciellt exakt, utan datum är färdigbyggd runt kl 02.
IMG_20250419_161532.jpg

IMG_20250419_161608.jpg

Därefter en Tissot damklocka. Denna har jag mindre koll på, men ca 24mm. Fint utvändigt skick, men även här trög krona. Byter klart datum ungefär kl 01. Graverad med namn och årtal.
IMG_20250419_161543.jpg

IMG_20250419_161632~2.jpg

Tissot är också 18k.
När vi säljer på våra auktioner går de för 5.600-6.100 kr (herr) och 3.700-3.900 kr (damur) - båda två innan våra köparavgifter. Vår budstege sätter möjligtvis nån käpp i hjulet när det gäller herrvarianten - sanningen ligger nog nånstans däremellan.

Förtjänsturen skiljer sig lite åt, men man brukar kunna räkna ca 9 gram guld på herruren och drygt 6 gram guld på damuren.

@Strindberg kan nog mer exakt.

Senast ändrad:
Tissot är också 18k.
När vi säljer på våra auktioner går de för 5.600-6.100 kr (herr) och 3.700-3.900 kr (damur) - båda två innan våra köpare gifter. Vår budstege sätter möjligtvis nån käpp i hjulet när det gäller herrvarianten - sanningen ligger nog nånstans däremellan.

Förtjänsturen skiljer sig lite åt, men man brukar kunna räkna ca 9 gram guld på herruren och drygt 6 gram guld på damuren.

@Strindberg kan nog mer exakt.
Tusen tack för svar!

Är sugen på att införskaffa en vintage dressklocka.
Har efter lite gogglande insett att Seiko 6602-Xxxx verkar trevlig.

Vad är ett rimligt prisspann för en klocka i gott skicket med det urverket?

Är sugen på att införskaffa en vintage dressklocka.
Har efter lite gogglande insett att Seiko 6602-Xxxx verkar trevlig.

Vad är ett rimligt prisspann för en klocka i gott skicket med det urverket?

En fin Seiko Seahorse borde du kunna hitta från 1200kr och uppåt. Prisvärd klocka med bra verk, så helt rätt ingång i vintageträsket. Faktiskt så jag började själv.

En fin Seiko Seahorse borde du kunna hitta från 1200kr och uppåt. Prisvärd klocka med bra verk, så helt rätt ingång i vintageträsket. Faktiskt så jag började själv.
Tack för snabb återkoppling.
Det verkar som sagt vara trevliga klockor och tror det skulle vara ett bra komplement till min 6138-3002.

På tal om den. Vad är ett riktpris på en 6138-3002 aka. jumbo? Skulle säljas som head only, behov av service. Men annars fint skick, originalglas som bär lite spår tidens tand i i form av några repor.

Tack för snabb återkoppling.
Det verkar som sagt vara trevliga klockor och tror det skulle vara ett bra komplement till min 6138-3002.

På tal om den. Vad är ett riktpris på en 6138-3002 aka. jumbo? Skulle säljas som head only, behov av service. Men annars fint skick, originalglas som bär lite spår tidens tand i i form av några repor.

Snabb sökning på nätet och sålda på forumet, ca 4500kr och uppåt i bra skick, lite mer med originallänk. Med servicebehov är det svårare att säga, men med tanke på vad en service kostar så antagligen betydligt lägre.

Hej gänget!
Det är egentligen inte meningen att göra reklam för en annons här, utan jag är snarare nyfiken på om min prissättning här är rimlig eller ej.
Vad hade ni satt denna på? Och jag tar självklart bort detta om det anses som "reklam" eller liknande!

Hej! Jag har en god vän från Australien, som funderar på att sälja en klocka. Klockan köptes av hans Far, som använde den fram till 80-talet, och sedan dess har den legat i en låda. Jag har inte öppnat den ännu, men tror att det är en ref. 145.012.
Tavlan ser ut att vara vattenskadad, med delvis utsuddade sekund och minutmarkeringar. Lysmassan ser väldigt vit ut, jag vet inte om den är fixad.
Kronan är bytt, ej orginal. Klockan går bra och kronograf stoppar, startar och nollställer som den ska.
Kommer med orginallänk 1039, med någon fjäder som är trasig, och utan ändlänkar.
Min vän funderar på att sälja klockan och funderar på vad ett rimligt pris skulle vara.
Jag kan inte speedmasters så bra, men sa att jag kan öppna den och kolla serienr. Om någon är bra på gamla speedmaster får ni gärna ge en fingervisning om vad den skulle kunna vara värd. Jag har kollat lite, men inte hittat någon med så risig tavla, vilket jag tycker gör det svårt med prissättningen. Där vi bor finns heller ingen auktionssajt som Tradera, så tips som "lägg ut den på Tradera så får du marknadsvärde" är inte så hjälpsamma i detta fall.
Tack på förhand!

1000057400.jpg

Bilagor

• 1000057401.jpg
    1000057401.jpg
    692.1 KB · Visningar: 2
  • 1000057398.jpg
    1000057398.jpg
    673.1 KB · Visningar: 2
  • 1000057399.jpg
    1000057399.jpg
    249.1 KB · Visningar: 2
  • 1000057388.jpg
    1000057388.jpg
    311.5 KB · Visningar: 2
  • 1000057402.jpg
    1000057402.jpg
    362.9 KB · Visningar: 2
  • 1000057403.jpg
    1000057403.jpg
    144.5 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Hej! Jag har en god vän från Australien, som funderar på att sälja en klocka. Klockan köptes av hans Far, som använde den fram till 80-talet, och sedan dess har den legat i en låda. Jag har inte öppnat den ännu, men tror att det är en ref. 145.012.
Tavlan ser ut att vara vattenskadad, med delvis utsuddade sekund och minutmarkeringar. Lysmassan ser väldigt vit ut, jag vet inte om den är fixad.
Kronan är bytt, ej orginal. Klockan går bra och kronograf stoppar, startar och nollställer som den ska.
Kommer med orginallänk 1039, med någon fjäder som är trasig, och utan ändlänkar.
Min vän funderar på att sälja klockan och funderar på vad ett rimligt pris skulle vara.
Jag kan inte speedmasters så bra, men sa att jag kan öppna den och kolla serienr. Om någon är bra på gamla speedmaster får ni gärna ge en fingervisning om vad den skulle kunna vara värd. Jag har kollat lite, men inte hittat någon med så risig tavla, vilket jag tycker gör det svårt med prissättningen. Där vi bor finns heller ingen auktionssajt som Tradera, så tips som "lägg ut den på Tradera så får du marknadsvärde" är inte så hjälpsamma i detta fall.
Tack på förhand!

1000057400.jpg
Jag tror också det är ref 145.012, ser ut att vara originaldelar förutom kronan som inte är rätt för modellen och inte ens ser ut som en omegakrona. Skicket på tavlan sabbar tyvärr mycket av värdet och intresset för den här klockan. Det ser ut som att all lume är borta och bara målade vita indexena som lumen normalt sitter på är kvar.

Du behöver nog öppna den och titta efter vilket skick verket är i innan det går att göra en bedömning av värde. Finns exempel på fuktskador där tavlan fastnat i verket och man fått slänga både tavla och verk.

Är verket i bra skick skulle jag tippa på 30-40kkr max

Tack @StarMan !
145.012 stämde, från 67. Tavlan syntes lite bättre utan glaset, och är som du säger till stor del förstörd, och all lysmassan borta. Verket ser ut att vara i bra skick. Då kan jag ge honom en ungefärlig uppskattning i alla fall.

Bilagor

• 1000057465.jpg
    1000057465.jpg
    297.9 KB · Visningar: 2
  • 1000057459.jpg
    1000057459.jpg
    413.5 KB · Visningar: 2
  • 1000057433.jpg
    1000057433.jpg
    419.4 KB · Visningar: 2
Tack @StarMan !
145.012 stämde, från 67. Tavlan syntes lite bättre utan glaset, och är som du säger till stor del förstörd, och all lysmassan borta. Verket ser ut att vara i bra skick. Då kan jag ge honom en ungefärlig uppskattning i alla fall.
Köpte min här på forumet och gav priset som säljaren begärde efter bumpning(du får söka 😉)
Jag är löjligt nöjd.
Nyservad, med en del saker utbytta, troligen vid servicar. 321 verket håller ju tiden otroligt bra.

Läs även;

IMG_7341.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp