• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

1569067388193323054360758730587.jpg
Hej ny här.
Fick denna City professional automatic
Serie nr: 330088 om det är till någon hjälp.
häromdagen av min svärfar som ärvt den av sin far
Vad ligger dom på i pris?
Har hittat lite info att dom togs in och såldes av en urmakare i Stockholm.
Någon som vet under vilken period dom gjordes?

Tack på förhand Mvh Björn

1569067388193323054360758730587.jpg
Hej ny här.
Fick denna City professional automatic
Serie nr: 330088 om det är till någon hjälp.
häromdagen av min svärfar som ärvt den av sin far
Vad ligger dom på i pris?
Har hittat lite info att dom togs in och såldes av en urmakare i Stockholm.
Någon som vet under vilken period dom gjordes?

Tack på förhand Mvh Björn
Gissar på 70-tal
Värde är väl kanske 2500-3500:-

Tur man inte kasta den då
Fick för mig när jag fick den att det va nått krimskrams från ur & penn.
Fick en drös med blandade klockor.
Får väl lägga upp en liten samling när jag kommer hem igen, men det blir i nån annan tråd

Tack för svaret
Håller med om @eriksson850 värdering. Vore ju synd att bara kasta klockor bara för dess värde eller snarare avsaknaden av. frågan är ju ifall du gillar den? Grymt trevlig modell/monnin boett som är modern i storlek och bra kvalitet. Dessutom med affektionsvärde som arv och lite svensk anknutning med märket City.

Tur man inte kasta den då
Fick för mig när jag fick den att det va nått krimskrams från ur & penn.
Fick en drös med blandade klockor.
Får väl lägga upp en liten samling när jag kommer hem igen, men det blir i nån annan tråd

Tack för svaret
Cool dykare. De flesta resonerar tvärtom. "Jag har ärvt en värdefull guldklocka, vad kan den vara värd?" Så är det någon guldplätterad quartzklocka.

Hej alla,
jag har fått ärva en guldklocka av märket Dugena. Urtavla och visare skadade och enligt urmakare inte lönt att restaurera.

Boett och länk är i 18k guld. Skall jag försöka sälja denna för guldpriset eller lämna in hos t.ex. https://www.kaplansadelmetall.se/Salja ?

Tacksam för svar!

Bilagor

• IMG_20190923_214903.jpg
    IMG_20190923_214903.jpg
    116.7 KB · Visningar: 6
Hej alla,
jag har fått ärva en guldklocka av märket Dugena. Urtavla och visare skadade och enligt urmakare inte lönt att restaurera.

Boett och länk är i 18k guld. Skall jag försöka sälja denna för guldpriset eller lämna in hos t.ex. https://www.kaplansadelmetall.se/Salja ?

Tacksam för svar!
Tavlan ser väl rätt bra ut? Visarna har endast tappat lysmassan? Känner du inte att det har något värde att behålla själva klockan som arvegods? Jag hade nog sålt länken för guldvärdet och haft kvar klockan och satt den på ett fint band. Är du bara ute efter pengarna är det nog ett bra alternativ att sälja till Kaplans, såg de betalar 314 kr/g.

Tavlan ser väl rätt bra ut? Visarna har endast tappat lysmassan? Känner du inte att det har något värde att behålla själva klockan som arvegods? Jag hade nog sålt länken för guldvärdet och haft kvar klockan och satt den på ett fint band. Är du bara ute efter pengarna är det nog ett bra alternativ att sälja till Kaplans, såg de betalar 314 kr/g.

Du har rätt. Den behålles. Endast 14k-guldet jag har avyttras.

Tänkte kolla vad Omega Suverän går för nuförtiden.

Den här har varit hos mig i 10 år, och är i servicebehov. Jag tycker allt ser orginal ut, men boetten är polerad. Charmig patina. Värt att reparera? Är det på ebay dom betingar högst värde?

A4BE3DFA-7AA1-4063-B893-B3C9765F5904.jpeg
93563F3A-6935-4EC7-9F9D-6DED102120B2.jpeg

Tänkte kolla vad Omega Suverän går för nuförtiden.

Den här har varit hos mig i 10 år, och är i servicebehov. Jag tycker allt ser orginal ut, men boetten är polerad. Charmig patina. Värt att reparera? Är det på ebay dom betingar högst värde?

A4BE3DFA-7AA1-4063-B893-B3C9765F5904.jpeg
93563F3A-6935-4EC7-9F9D-6DED102120B2.jpeg
Fin patina! Jag skulle nog testa att lägga den oservad på Kaplans auktioner. Annars bör väl Tradera ge ett ganska rättvist pris i och med auktion. Suverän med svart tavla och i bra skick har sålt på Kaplans för över 20K med avgifter för inte så länge sedan.

Inte alls nödvändigtvis.
Det är också en sån klocka jag numera tycker är positivt om man inte behövde skicka ut ur landet, om man nu ska se det från den sidan.

Tack för svaren!
Det är klart. Kanske kommer en sälj-annons här då :) känns som intresset internationellt ökat dock. Tvekar på om jag ska renovera och behålla, eller låta den gå vidare...

MC_24-248f1c6e-d40e-11e9-aae5-3937a730489d.jpg MC_40-40c7ff2f-d40e-11e9-9927-7779fc3b5a75.jpg MC_34-34d3b0b3-d40e-11e9-b5a5-2fb13a0ae0fb.jpg MC_0a-0aa4700a-d40e-11e9-8440-8f5756b9654f.jpg
Köpte denna Seiko Chariot 2220-3231 för 800 mest för jag ville testa en "tank" i vintageutförande. Men insåg snabbt att det inte var min grej alls. Så jag tänkte sälja den för i stort sett samma pris. Är jag ute och cyklar med priset eller? Jag har noll kunskap i äldre Seiko-vintsge så uppskattar om jag inte blir flame:ad av nån anledning.

Frågan är alltså: Vad är denna värd, enligt er entusiaster? :)

Hej! är ganska ny här på forumet..tänkte sälja dessa två klockor, frågar om lite guidance om värdet på dessa?
ingen av dessa har box eller cert. Vad kan jag sälja dessa för?

1675 - MK3 "Radial dial" denna saknar "lume" på några av timmarkeringarna, jub
5513 - Maxi Dial, MK1. ghost bezel med repor i sig.

mvh Uffe.

Bilagor

• IMG_4184.jpg
    IMG_4184.jpg
    133 KB · Visningar: 6
  • IMG_4186.jpg
    IMG_4186.jpg
    120.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_4188.jpg
    IMG_4188.jpg
    118.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_4149.jpg
    IMG_4149.jpg
    167.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_4172.jpg
    IMG_4172.jpg
    174.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_4173.jpg
    IMG_4173.jpg
    117.5 KB · Visningar: 4
Hejsan,

Var och rensade hos farmor och fick dessa klockor som "skräpade" i diverse lådor. Har aldrig tänkt på klockor alls tidigare men blev medlem här och är riktigt impad av era kunskaper - kul med ett klockforum :)! Undrar ju självklart om det är någon här som vet om dessa är värda något?

Jag vill ge min systerson den finaste av dessa klockor när han tar studenten om 13 år, vilken skulle du välja?

Tacksam för din tid och svar.

Mvh
// Cecilia

* Omega Genéve Waterproof 36mm. Manuell uppvridning, armband i rostfritt stål
IMG_0408.PNG

* Jaeger-LeCoultre 34mm
IMG_0407.PNG

* Tissot Seastar 34mm, armband i rostfritt stål
IMG_0406.PNG

* Terval 15mm, en sten saknas i nederkant (kl. 6.30)
IMG_0405.PNG

* Movado 23mm
IMG_0404.PNG

Hejsan,

Var och rensade hos farmor och fick dessa klockor som "skräpade" i diverse lådor. Har aldrig tänkt på klockor alls tidigare men blev medlem här och är riktigt impad av era kunskaper - kul med ett klockforum :)! Undrar ju självklart om det är någon här som vet om dessa är värda något?

Jag vill ge min systerson den finaste av dessa klockor när han tar studenten om 13 år, vilken skulle du välja?

Mvh
// Cecilia

IMG_0408.PNG

* Jaeger-LeCoultre 34mm
IMG_0407.PNG

IMG_0406.PNG

IMG_0405.PNG

* Movado 23mm
IMG_0404.PNG
Jaegern och Movadon var trevligast, Jaegern mest värd av de ovan. Hade definitivt valt Jaegern, så frågan är bara vem som ska snygga till den tills dess!

Jaegern och Movadon var trevligast, Jaegern mest värd av de ovan. Hade definitivt valt Jaegern, så frågan är bara vem som ska snygga till den tills dess!

Kul med svar, tack Aurum!

Är det så att Jaegern är värd mest så kommer jag fixa den tills dess åt honom. Har du någon uppskattning om värdet på klockorna?

Hejsan,

Mvh
// Cecilia

IMG_0408.PNG

* Jaeger-LeCoultre 34mm
IMG_0407.PNG

IMG_0406.PNG

IMG_0405.PNG

* Movado 23mm
IMG_0404.PNG
Jag håller med @Aurum om att Jaegern är mest åtråvärd och med störst värde. Sen kommer Omegan (jag gissar på att både Omegan och Tissoten är förgyllda?).

Jag tror Jaegern kan bli fin efter en service och glasbyte. Kostnad för detta hos en Jaeger återförsäljare är mycket 6-15 tkr, förmodligen mer än klockans värde. Vänd dig i stället till en duktig oberoende som kommer göra samma arbete för ca 2-3 tkr.

Min uppskattning av dina klockors värde i nuvarande skick;

Omega 3 tkr
JLC 6-7 tkr
Tissot 1 tkr
Terval 100kr om den inte är i ädel metall, då skrotvärdet ca 600kr uppåt beroende på om även länken (armbandet) i ädel metall. Dessa tantklockor är tyvärr ingen större efterfråga på alls. För små och för pråliga.
Movadon 500kr. Detta är en jättefin klocka men damur betingar lägre värde. Serva och fixa den till dig själv och du har en fin klocka som håller livet ut.

De förgyllda stål länkarna är inte original och har inget värde alls att tala om. Klockorna blir mycket finare i mitt tycke med nya fina tunna ostoppade läderarmband.

Senast ändrad:
Jag håller med @Aurum om att Jaegern är mest åtråvärd och med störst värde. Sen kommer Omegan (jag gissar på att både Omegan och Tissoten är förgyllda?).

Jag tror Jaegern kan bli fin efter en service och glasbyte. Kostnad för detta hos en Jaeger återförsäljare är mycket 6-15 tkr, förmodligen mer än klockans värde. Vänd dig i stället till en duktig oberoende som kommer göra samma arbete för ca 2-3 tkr.

Omega 3 tkr
JLC 6-7 tkr
Tissot 1 tkr
Terval 100kr om den inte är i ädel metall, då skrotvärdet ca 600kr uppåt beroende på om även länken (armbandet) i ädel metall. Dessa tantklockor är tyvärr ingen större efterfråga på alls. För små och för pråliga.
Movadon 500kr. Detta är en jättefin klocka men damur betingar lägre värde. Serva och fixa den till dig själv och du har en fin klocka som håller livet ut.
+1 på det här, med reservation för att Omega och Tissot inte är tillverkade i guld.

Omega 3 tkr
JLC 6-7 tkr
Tissot 1 tkr

De förgyllda stål länkarna är inte original och har inget värde alls att tala om. Klockorna blir mycket finare i mitt tycke med nya fina tunna ostoppade läderarmband.

Grymt Rozzy, tackar så mycket för informationen och bra tips! Vad blir värdet om jag servar och byter glas på klockorna tror du hos en duktig oberoende urmakare? Tips på någon i Sthlm?

Hittade Jaegern först hos farmor i en kökslåda och min första tanke var att slänga den... :facepalm: . Det blir en fin studentpresent åt systersonen!

God eftermiddag!
Jag har ärvt en samling klockor jag tänker sälja och skulle därför vilja ha er hjälp med en ungefärlig värdering. Jag kan inte mycket alls om klockor men har samlat info så gott jag kunnat.

Till att börja med så är det en Certina vintage guldklocka med vitt armband, dam. Årtal möjligen ca 60-tal...? Det är en guldklocka på 18 karat med mekanisk manuell uppdragning. Mått: ca 21 mm i diameter. Urtavlan är vit med guld- och svarta detaljer. På urtavlan finns texterna CERTINA samt SWISS MADE tillsammans med Certinas logotyp. På baksidan finns symbolen Tre Kronor samt texten FÖR NIT OCH REDLIGHET I RIKETS TJÄNST.

Insidan finns det tyvärr inga bilder på då jag inte öppnat den själv utan lät en urmakare göra det. Enligt urmakaren är den i bra skick inuti, men den skulle behöva rengöras innan användning. Uppgifter inuti klockan: Kaliber 17-36. 171. Armbandet är till utseendet slitet men det verkar kunna hålla ett tag till innan det går av. Klockan är till utseendet i bra skick med tanke på sin ålder. Fåtal små skrapmärken finns, men inget som stör. Den går som den ska vid uppdragning, men den stannar tyvärr efter några timmar. Enligt urmakaren kommer den högst troligt fungera som den ska när man gjort rent den.

När kan denna klocka vara tillverkad? Och vad betyder numret 171 som står inuti? Det verkar ju inte finnas något serienummer i klockan så jag hittar ingen mer info än denna. Och så slutligen, hur mycket skulle ni säga att den är värd?

Tack!

_20190808_173256.JPG
IMG_1590.JPG
IMG_1593.JPG
IMG_1598.JPG

Tillbaka
Topp