Tredje klockan ut mitt arv: En Omega Seamaster automatic, herrur med datum, ca år 1961.
Tillverkad i stål. Mekanisk, automatisk uppdragning. Mått: ca 34 mm i diameter. Urtavlan är svart med stålfärgad text och detaljer. Visarna lyser i mörkret, dock bara väldigt svagt. Den har även datumangivelse, svart text på vit bakgrund i en stålfärgad ruta. På urtavlan står det OMEGA AUTOMATIC Seamaster, SWISS MADE samt omegatecknet. Baksidan har texterna SEAMASTER och WATERPROOF, samt ett Omegatecken och en bild på en sjöhäst. Det står även en annan kod inristat väldigt, väldigt smått på baksidan. Jag lyckas inte få med det på bild, men det jag tror att det står är X34717, men det är inget riktigt X för det ser snarare ut som ett timglas. (Kan det vara en åtta? Skulle kunna vara en kod för en handlare eller för utförd service...?).
Denna har ett s.k. unishell och öppnas från framsidan. Jag har inte öppnat den själv så det finns tyvärr inga bilder på insidan. Men enligt en urmakare är den i mycket bra skick och ser ut att vara regelbundet servad.
Serienummer: 18855816. Kalibernr: 562 Ω. Modellnr: 14770, SC-61. Glaset har ett par små repor, men inget som stör. Armbandet är svart läder men behöver bytas ut då ena halvan saknas. Kronan är inte original. Klockan är i bra begagnat skick och fungerar som den ska. Gångreserven är testad men oklart hur länge den håller tiden när den bara ligger.
Jag lyckas inte hitta just denna modell någonstans. Någon som vet något mer? Vad betyder det som är inristat på baksidan? Och hur mycket ungefär är den värd?