• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

jontepampam123

Omega
2-Faktor
Ett tag sen jag var på speedyjakt men med den begränsade kunskapen så är visarna fel vilket i fint skick och med orginallume minst kostar 5000kr, bezelring korrekt för referensen(dot90)är i ok skick 25000kr. Sen är korrekt krona(om den e utbytt garanterat 5000kr). Pushers är ja dålig insatt i prismässigt. Är tavlan oskadad är det ett jätteplus då dessa är riktigt dyra (pre professional text)kolla boetten oxå så den har kvar sina linjer samt att baklocket är korrekt för serienumret.
 

jontepampam123

Omega
2-Faktor
Ja jag har ingen koll heller. Det är lite över min vanliga budget nivå :D. Hoppas någon kan ge ett svar ganska snabbt!
Ett tag sen jag var på speedyjakt men med den begränsade kunskapen så är visarna fel vilket i fint skick och med orginallume minst kostar 5000kr, bezelring korrekt för referensen(dot90)är i ok skick 25000kr. Sen är korrekt krona(om den e utbytt garanterat 5000kr). Pushers är ja dålig insatt i prismässigt. Är tavlan oskadad är det ett jätteplus då dessa är riktigt dyra (pre professional text)kolla boetten oxå så den har kvar sina linjer samt att baklocket är korrekt för serienumret.
 
Ett tag sen jag var på speedyjakt men med den begränsade kunskapen så är visarna fel vilket i fint skick och med orginallume minst kostar 5000kr, bezelring korrekt för referensen(dot90)är i ok skick 25000kr. Sen är korrekt krona(om den e utbytt garanterat 5000kr). Pushers är ja dålig insatt i prismässigt. Är tavlan oskadad är det ett jätteplus då dessa är riktigt dyra (pre professional text)kolla boetten oxå så den har kvar sina linjer samt att baklocket är korrekt för serienumret.
Tack för infon. Jag ska få lite mer bilder i morgon, vi får se om det går att få någon bättre prisbild då.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Någon som vet något om den här, och vad ett rimligt pris borde vara? Vet inte vad den sol-liknande loggan i nederkant på tavlan betyder, någon som vet
Ingen? :)
Vore kul med lite ledtrådar så man kan googla vidare
 

Bilagor

  • Screenshot_20191104_180825_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191104_180825_com.qxl.Client.jpg
    44.6 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20191104_180822_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191104_180822_com.qxl.Client.jpg
    51.5 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20191104_180835_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191104_180835_com.qxl.Client.jpg
    45 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20191104_180828_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191104_180828_com.qxl.Client.jpg
    53.4 KB · Visningar: 2

oftast

Panerai
2-Faktor
Sol-symbolen är ganska vanlig på gamla Seastars. Om den betyder något särskilt har jag däremot inte koll på.
Ganska dåliga bilder på klockan, så svårt att säga något särskilt om den. Gissningsvis sent sextiotal, eller så?

Skulle tro det är en stiliserad Sjöstjärna, syns på bakboetterna ibland.
seastar.jpg

Tack för svar!
Har inte så bra koll på Tissot, tänkte att symbolen var någon slags återförsäljarlogga eller något företag som gett ut klockor vid något jubileum eller så. Några gissningar om rimligt pris kanske?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack för svar!
Har inte så bra koll på Tissot, tänkte att symbolen var någon slags återförsäljarlogga eller något företag som gett ut klockor vid något jubileum eller så. Några gissningar om rimligt pris kanske?
Skjuter från höften med en hagelbössa...
1500-2000 kr om fungerande och kronan korrekt. Svårt att se om den är signerad eller ej - men det ser ut att finnas nånting i alla fall.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Fellas, kan nån ge en hint om riktpris på den här? C24 är det som vanligt ingen hejd på..
Ej ommålad lr bättrad tavla och nyligen genomgången och servad. Hammarautomat.
34392751-C3CB-48AC-9BBE-36D216AA3937.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fellas, kan nån ge en hint om riktpris på den här? C24 är det som vanligt ingen hejd på..
Ej ommålad lr bättrad tavla och nyligen genomgången och servad. Hammarautomat.
34392751-C3CB-48AC-9BBE-36D216AA3937.jpeg
Tidigare har det varit så att LeCoultre varit något mindre eftertraktade eller i legat i nederkant relativt Jaeger LeCoultre. Om det skiljer nåt nu vet jag inte, kanske lite. Och detta är väl goldfilled?
Senaste jag sett i höst i Sverige har legat i det nämnda spannet. den högre med box och mint. Den i undre utan och "fin". Men då var det stål och Jaeger, viss garanti. Det är i närheten i alla fall.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
20-25 borde väl kunna vara rimligt? Hänger väl på om tavlan är ommålad eller inte, samt skick på boett och urverk.

Tidigare har det varit så att LeCoultre varit något mindre eftertraktade eller i legat i nederkant relativt Jaeger LeCoultre. Om det skiljer nåt nu vet jag inte, kanske lite. Och detta är väl goldfilled?
Senaste jag sett i höst i Sverige har legat i det nämnda spannet. den högre med box och mint. Den i undre utan och "fin". Men då var det stål och Jaeger, viss garanti. Det är i närheten i alla fall.

Då är jag inte helt snett ute i det jag själv gissade. Tavlan är ej bättrad, urverket helservat och boetten i princip felfri. Tack för input @URsinne och @Psykel. Uppskattas ;)!
 

Psykel

Patek
Då är jag inte helt snett ute i det jag själv gissade. Tavlan är ej bättrad, urverket helservat och boetten i princip felfri. Tack för input @URsinne och @Psykel. Uppskattas ;)!
Ja, om det stämmer så blir det nog bra. LeCoultre är nog lite mer svårsålt, dock, jämfört med JLC. Om jag inte missminner mig helt och hållet så vad LeCoultre för den amerikanska marknaden, på den tiden dom var för snåla för att importera hela klockor. Man tog in urverk, satte LeCoultre på tavlan och monterade i en USA-tillverkad boett för att spara in några slantar. Lite som Rolex USA-länkar.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men nånting är gjort?
Eller inbillar jag mig att den har lume på tavlan - men visare utan?
Det är konstigt ja, visarna saknar lysmassa men inte tavlan. Visarna ser ut som originalvisare och tavlan likaså. Om man söker på nätet kan man se flera svarttavlade med samma underliga uppsättning. De senaste jag såg i verkligheten var den något tidigare modellen, förmodligen den första och europeiska versionen. De hade ohämmat med lysmassa i ramvisare.
Amerikanerna blev tidigt försiktiga med lysmassa och pillade ofta bort den. Kanske fick de visare på begäran levererade utan lysmassa men inte tavlorna?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Ännu en fråga.. :bag:
Vad tror ni är rimligt värde på den här kronografen? Okänt märke visserligen men stålboett, om än lite sliten. Fungerande skick.
 

Bilagor

  • Screenshot_20191107_204503_com.huawei.android.internal.app.jpg
    Screenshot_20191107_204503_com.huawei.android.internal.app.jpg
    185.2 KB · Visningar: 5
  • Screenshot_20191107_204458_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191107_204458_com.qxl.Client.jpg
    190.5 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20191107_204523_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191107_204523_com.qxl.Client.jpg
    192.9 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_20191107_204517_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191107_204517_com.qxl.Client.jpg
    207.3 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20191107_204530_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20191107_204530_com.qxl.Client.jpg
    184.1 KB · Visningar: 3
Topp