• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Jospers

Omega
2-Faktor
Har du en gammal Omega, så tycker jag att du även borde skaffa ett gammalt spänne. Ett förgyllt borde gå att få för 500-1000:- men fråga först innan köp så får du ett svar om det är äkta eller ej.

Tack för svar! Har tyckt att ca 5-600 känns ganska rimligt, så då har jag inte varit helt fel ute. Nu ska jag bara hitta ett som är till salu också!
 

ConElPueblo

Panerai
20190513_162005.jpg


Har försökt tidigare, men testar igen.

någon som vågar på sig att värdera denna, funderar på att få den fixad och möjligen låta den gå

Vänligen Leo

Det er et kompliceret verk du ikke kan få reservedele til, med en tavla der er i rigtigt dårlig skick. At få det renoveret/serviceret vil være dyrt og muligvis ret kompliceret/langvarigt, og når du er færdig, har du et dyrt ur i kosmetisk ringe skick. Det kommer aldrig til at betale sig at få renoveret, og er - med mindre der er en køber med en ekstra tavla - i bedste fald et reservedelsur. Vil klart anbefale at sælge det som det er.
 
Funderar på att sälja min Omega 6b/159. Väldigt ovanlig version i stål boett med fasta bandstift. Till skillnad från de massproducerade varianterna i billigt ”fulstål” så tillverkades dessa i ca 2000 ex. Det är ingen senare re-case eller civil version. Den är från 1943 enligt verknr, ca 9,5 mill. Enda negativa med den är att de militära ”issue siffrorna” är bortslipade/ polerade från baklocket. Vad kan jag tänkas sälja den för?
3E11C079-FEB6-4B7C-B0AF-28D5EB8E3C8F.jpeg
 

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
Har du en gammal Omega, så tycker jag att du även borde skaffa ett gammalt spänne. Ett förgyllt borde gå att få för 500-1000:- men fråga först innan köp så får du ett svar om det är äkta eller ej.
Hej,
Jag är på jakt efter ett gammalt förgyllt Omega spänne. Är det EBay som gäller eller finns det andra ställen där man kan köpa dessa?
Mvh
 

Plomeros

Omega
Omega Constellation Pie-pan 18k guld, Skick 10/10, den är verkligen i nyskick, inga spår efter användning.
Otroligt fin klocka som jag verkligen älskar, men är lite nyfiken på värdet, har även original svart krokodil läderband med 18k omega spänne som följde med vid nyköpet, även det oanvänt
omega2.jpg

oemga3.jpg

omega4.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Funderar på att sälja min Omega 6b/159. Väldigt ovanlig version i stål boett med fasta bandstift. Till skillnad från de massproducerade varianterna i billigt ”fulstål” så tillverkades dessa i ca 2000 ex. Det är ingen senare re-case eller civil version. Den är från 1943 enligt verknr, ca 9,5 mill. Enda negativa med den är att de militära ”issue siffrorna” är bortslipade/ polerade från baklocket. Vad kan jag tänkas sälja den för?
3E11C079-FEB6-4B7C-B0AF-28D5EB8E3C8F.jpeg
Jag vet inte så mycket om dem och heller inte vad de egentligen ska kosta men var det inte så att alla hade typ kromboetter från början och det byttes boetter på dem senare på 50-talet till stålboetter för att fortsätta användas som tjänsteur? Det finns såna uppgifter, recase alltså? Det där om 2000 original i stål har jag inte sett eller hört men som sagt, är ingen expert på dem. Intressanta klockor dock.

Kan man se vad som stått på den bortslipade märkningen på baksidan?
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Omega Constellation Pie-pan 18k guld, Skick 10/10, den är verkligen i nyskick, inga spår efter användning.
Otroligt fin klocka som jag verkligen älskar, men är lite nyfiken på värdet, har även original svart krokodil läderband med 18k omega spänne som följde med vid nyköpet, även det oanvänt
omega2.jpg

oemga3.jpg

omega4.jpg

75k er helt, helt ude i skoven.

Det er en sen front-loader, og nok den mindst eftertragtede af Constellations med det klassiske 55X-serie verk. Jeg vil tro at en 10/10 168.005 med original Omega-länk i 18K muligvis kunne skaffe 65-75k - men der er langt fra en 168.005/006 til din, beklager.

Se f.eks. denne: https://omegaforums.net/threads/omega-constellation-de-luxe.104897/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Omega Constellation Pie-pan 18k guld, Skick 10/10, den är verkligen i nyskick, inga spår efter användning.
Otroligt fin klocka som jag verkligen älskar, men är lite nyfiken på värdet, har även original svart krokodil läderband med 18k omega spänne som följde med vid nyköpet, även det oanvänt
omega2.jpg

oemga3.jpg

omega4.jpg
En rätt risig på aftermarketlänk i guld gick nyligen för 23'
 

JohanHLM

Rolex
Omega Constellation Pie-pan 18k guld, Skick 10/10, den är verkligen i nyskick, inga spår efter användning.
Otroligt fin klocka som jag verkligen älskar, men är lite nyfiken på värdet, har även original svart krokodil läderband med 18k omega spänne som följde med vid nyköpet, även det oanvänt
omega2.jpg

oemga3.jpg

omega4.jpg
Sålde denna nyservade 2852/2853 som förvisso inte var NOS men i väldigt bra skick för 27 500kr.
https://klocksnack.se/threads/omega-pie-pan-2852-2853-i-18k.100072/

Jag har väldigt svårt att se att din head-only skulle betinga ett lika högt värde eftersom modellen är mindre populär. Om det är en aftermarket länk i guld är den värd skrotvärdet dvs. runt 10k.

Skulle nog säga att ett rimligt värde är någonstans strax under 50% av det du begär :(
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ok.
Du menar att den är falsk?
Det behöver inte betyda att klockan är falsk, det kan vara en klocka som är såld i tex Nord/Syd amerika där dåtidens tullregler tvingade tillverkare som Omega att tillverka boetterna på plats och förse dem med urverk etc från Schweiz.
Men din boett ser inte ut som den borde tycker jag. Dels undersida bandhorn om du jämför med en riktig ref 168.005, fasningar, stjärnhimmel/observatoriet mm. Locket borde som sagt vara ett skruvlock. Låt öppna boetten och kontrollera vad det är för stämplar på insida boettlock. Kronan är inte rätt heller.

Något såhär borde det se ut;
1ccccf4f0bfc7cf092536fe2aab912967e6662d5.jpg
 
892156A7-6062-4C82-B050-175959B32A18.jpeg
Jag vet inte så mycket om dem och heller inte vad de egentligen ska kosta men var det inte så att alla hade typ kromboetter från början och det byttes boetter på dem senare på 50-talet till stålboetter för att fortsätta användas som tjänsteur? Det finns såna uppgifter, recase alltså? Det där om 2000 original i stål har jag inte sett eller hört men som sagt, är ingen expert på dem. Intressanta klockor dock.

Kan man se vad som stått på den bortslipade märkningen på baksidan?
Engelska Ministry of defence massbeställde in dessa i legerade boetter ”duralumin” samt kromade för att de var billigare än rena stålboetter. En liten del av dem beställdes dock i rent stål, ca 2000 st alltså. Jag har fått detta berättat för mig av en engelsk herre via mwrforum.net som forskat i ämnet och är expert på dessa ur. Enligt honom så har detta varit ett tjänsteur under 2:a världskriget. Det är alltså ingen senare MoD-recase från 50-talet och inte heller en civil Dennison recase. Denna boett är tillverkad av Omega själva och levererad till engelska försvaret under 2:a världskriget. Det senare recaset som du nämnde gjordes av MoD själva, då de monterade dit urverken från de gamla bräckliga boetterna in i en mer hållbar stålboett. Denna boett var något större på 35mm, mitt ex är 32mm. Det går att se att det funnits något där men inte vad. Man kan se lite punkter och att det slipats samt polerats upp.
 

Plomeros

Omega
Sålde denna nyservade 2852/2853 som förvisso inte var NOS men i väldigt bra skick för 27 500kr.
https://klocksnack.se/threads/omega-pie-pan-2852-2853-i-18k.100072/

Jag har väldigt svårt att se att din head-only skulle betinga ett lika högt värde eftersom modellen är mindre populär. Om det är en aftermarket länk i guld är den värd skrotvärdet dvs. runt 10k.

Skulle nog säga att ett rimligt värde är någonstans strax under 50% av det du begär :(



Tack för svaret!
 

Plomeros

Omega
75k er helt, helt ude i skoven.

Det er en sen front-loader, og nok den mindst eftertragtede af Constellations med det klassiske 55X-serie verk. Jeg vil tro at en 10/10 168.005 med original Omega-länk i 18K muligvis kunne skaffe 65-75k - men der er langt fra en 168.005/006 til din, beklager.

Se f.eks. denne: https://omegaforums.net/threads/omega-constellation-de-luxe.104897/


Tack för svaret! Tråkigt att det är den minst eftertraktade, trodde inte det skilde sig så mycket i pris mellan referenserna
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jeg tror at den er fransk - eller muligvis engelsk :)
Kun meget lille risiko for at den er falsk, IMO.

Kun i meget få tilfælde er ikke-schweiziske boetter lige så værdifulde som de "oprindelige", men mange er af høj kvalitet, bl.a. de engelske og franske.
Hittade denna när jag letade referensobjekt. Jag har aldrig sett en sådan baksida. Är detta något franskt eller engelskt eller bara helt fel?
https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-super-mint-omega-1776627798
vintage-super-mint-omega_360_6a5e864ec22f1a5a43a89430a9c798ef.jpg
 

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
Jeg tror at den er fransk - eller muligvis engelsk :)
Kun meget lille risiko for at den er falsk, IMO.

Kun i meget få tilfælde er ikke-schweiziske boetter lige så værdifulde som de "oprindelige", men mange er af høj kvalitet, bl.a. de engelske og franske.
Stort tack för era otroligt värdefulla kunskaper!
Jag åkte till Omega urmakaren på lunchen som öppnade klockan.
Det satt ett original cal 561 verk i klockan.
Tavlan var också äkta.
Se ref nedan 004550.
Han menade att boetten och stämplar inte kändes äkta..
Urmakaren var villig att koppla in Swatch group om jag inte fick den återropad på auktionsfirman.
1EC4B924-3C59-4D4E-87B5-80D6347E83A4.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Stort tack för era otroligt värdefulla kunskaper!
Jag åkte till Omega urmakaren på lunchen som öppnade klockan.
Det satt ett original cal 561 verk i klockan.
Tavlan var också äkta.
Se ref nedan 004550.
Han menade att boetten och stämplar inte kändes äkta..
Urmakaren var villig att koppla in Swatch group om jag inte fick den återropad på auktionsfirman.
1EC4B924-3C59-4D4E-87B5-80D6347E83A4.jpeg
Skulle inte våga betala fullpris för den. Inga riktiga stämplar och inga tegelstenar och konstig överlag, men jag har inte sett alla versioner. Jag skulle dock spontant säga totalfejk vad gäller boetten med viss risk för att ha fel.

892156A7-6062-4C82-B050-175959B32A18.jpeg

Engelska Ministry of defence massbeställde in dessa i legerade boetter ”duralumin” samt kromade för att de var billigare än rena stålboetter. En liten del av dem beställdes dock i rent stål, ca 2000 st alltså. Jag har fått detta berättat för mig av en engelsk herre via mwrforum.net som forskat i ämnet och är expert på dessa ur. Enligt honom så har detta varit ett tjänsteur under 2:a världskriget. Det är alltså ingen senare MoD-recase från 50-talet och inte heller en civil Dennison recase. Denna boett är tillverkad av Omega själva och levererad till engelska försvaret under 2:a världskriget. Det senare recaset som du nämnde gjordes av MoD själva, då de monterade dit urverken från de gamla bräckliga boetterna in i en mer hållbar stålboett. Denna boett var något större på 35mm, mitt ex är 32mm. Det går att se att det funnits något där men inte vad. Man kan se lite punkter och att det slipats samt polerats upp.

Jaha se där. Intressant info. Man ser det alltså på storleken på boetten att det är originalutrustning om jag förstår rätt.
 
Topp