• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Nu förstår jag inte vad du menar?
Läs på om CITES-reglerna är mitt tips. Eller kort och gott -man ska inte hålla på och handla med CITES-listade djur, vilket ditt band antagligen är. Om du ska göra det behövs det tillstånd som Jordbruksverket kan utfärda. Men det är ett jävla meck. Lättare att behålla bandet - använd det och släng det när det är slut.

Tjenare!

Sitter på en Omega Seamaster troligen 1968, cal. 564. Allt ska vara i original utom lädret den sitter på. Jag har inte riktigt lyckats bygga mig någon uppfattning hur den ligger i pris och ställer därav frågan till er, vad kan den vara värd?

Tack på förhand!
J.W
Hej igen,

Fick inget svar tidigare och testar lyckan igen. Är det någon som kan sätta en rimlig värdering?

Mvh
J.W

Hej jag har en fråga som passar in här semi-bra men jag vill inte vara oförskämd och skapa en ny tråd med mitt första inlägg på KS.

Jag köpte en Oyster Precision 6426 från Andy Timeman 2009 och bar den i ungefär ett år innan jag hjälpte min kompis att flytta en soffa drog in den i en rejäl smäll i ett trappräcke. Resultatet blev en spricka i glaset och kort efter det ramlade kronan av utan att jag märkte det.

Jag fick kontakt med en urmakare en kompis rekommenderade och skickade den till honom för service som inkluderade byte av glas, ny krona och axel. När jag fick tillbaka klockan och vred upp den så tickade den i någon sekund innan den la av och jag fick aldrig igång den igen.

Klockan blev liggandes ett par år innan jag 2013 tog den till farfarsklocka på Södermalm och han sa att jag behöver en "komplett balans till Rolex Cal.1210 (balansaxeln är hel, men balansfjädern är helt demolerad)". Han hade ingen lust att leta upp delarna till mig så klockan blev liggandes ett par år igen. Urmakaren som servade klockan påstår att balansen funkade fint när han tittade på den men jag vet inte. Kanske att den fick en smäll under frakten tillbaka till mig.

Nu känner jag att det är dags för mig att ta hand om detta sorgebarn. Helst vill jag få den att fungera fint igen så jag kan sälja den.

Jag är rätt grön i klock-gamet annars och tänkte därför kolla med er - om jag går till t.ex Rob Engström kan han då hitta en ny balans åt mig samt serva klockan? Om ja vad skulle det kosta i runda slängar? 10 000? Mer? Varför jag postar detta inlägg i denna tråd är för mina sista frågor. Givet att Rob kan hjälpa mig med ovan vad har jag då för värde kvar i klockan om jag säljer den? Och låt säga att jag säljer den i nuvarande defekta tillstånd, vad skulle ni då uppskatta att jag kan få för den?

Watch only på en Oysterlänk. Bilden nedan är från 2009 så måste ha tagits med en iPhone 3 typ. Kan fixa nya bilder senare i veckan.

photo.JPG

Jag lämnade in klockan hos Rob Engström tidigare i veckan och fick nu svar

Bäste Kund,
Efter analys av Er Rolex vill vi meddela Er att kostnadsförslag/reparation inte kan utföras på vårt eget urmakeri. Delar finns inte längre att beställa. Klockan måste skickas till tillverkaren för reparation/kostnadsförslag.
Det tar ca 1-6 månader för Rolex att återkomma med ett kostnadsförslag för reparationen. Tackar Ni nej till reparationen tar fabriken ut en kostnad á 3500 kr för transport, försäkring och arbetet med kostnadsförslaget.

Vad tror ni? Pratar vi 15k+ i reparations- och servicekostnad nu? Kanske bara ska skita i det och begrava klockan istället.

Bäste Kund,
Efter analys av Er Rolex vill vi meddela Er att kostnadsförslag/reparation inte kan utföras på vårt eget urmakeri. Delar finns inte längre att beställa. Klockan måste skickas till tillverkaren för reparation/kostnadsförslag.
Det tar ca 1-6 månader för Rolex att återkomma med ett kostnadsförslag för reparationen. Tackar Ni nej till reparationen tar fabriken ut en kostnad á 3500 kr för transport, försäkring och arbetet med kostnadsförslaget.

Vad tror ni? Pratar vi 15k+ i reparations- och servicekostnad nu? Kanske bara ska skita i det och begrava klockan istället.
Du kommer få så jäääkla många skambud nu...

Edit: Skämt åsido så har jag ingen insyn i prissättningen här. Du kan väl antagligen räkna med minst de 3,5K, plus en service (5K?) och lite specialjobb (2-3K?).
Det är förmodligen bättre att sälja klockan som den är.

Vad är ett rimligt pris för den här?
Osäker på om det är vintage, men chansar.
Fungerande, i skick enligt bilderna, inga tillbehör.
Screenshot_20200424_134154_com.qxl.Client.jpg Screenshot_20200424_134156_com.qxl.Client.jpg Screenshot_20200424_134152_com.qxl.Client.jpg Screenshot_20200424_134158_com.qxl.Client.jpg

Den där är klart vintage. Stilren snygg sak. Kring 3000kr hade jag värderar den till.
Supertack för svar!
Tycker också den ser fin ut, faktiskt så slog jag till på den. Tror den kan bli jättebra på vanligt svart läderband.

Jag gillar att den inte har sekundvisare, men nu börjar jag oroa mig att den borde ha det. När jag bildgooglade lite snabbt hittar jag mest klockor med sekundvisare. Har du någon koll?

Supertack för svar!
Tycker också den ser fin ut, faktiskt så slog jag till på den. Tror den kan bli jättebra på vanligt svart läderband.

Jag gillar att den inte har sekundvisare, men nu börjar jag oroa mig att den borde ha det. När jag bildgooglade lite snabbt hittar jag mest klockor med sekundvisare. Har du någon koll?
Kul, grattis!
Nej, jag tror inte den skall ha sekundvisare.

"Orginal krona och nytt orginal glas men ny urtavla"

Ska jag tyda den annonstexten som att urtavlan inte är "orignal"

Vad skulle ni säga att ett rimligt pris och ser ni med ett mer erfaret öga några direkta varningstecken? Bortsett från att det inte finns någon bild på verket i annonsen.

Bilagor

• 349710760_1ee8e068-6933-4aec-aeb0-b9cb05f76984.jpg
    349710760_1ee8e068-6933-4aec-aeb0-b9cb05f76984.jpg
    189.7 KB · Visningar: 7
  • 349710760_ac64244e-0305-45dd-a162-750f370c5799.jpg
    349710760_ac64244e-0305-45dd-a162-750f370c5799.jpg
    173.5 KB · Visningar: 8
  • 349710760_739e6afd-3fc1-4573-9655-990ef01647d2.jpg
    349710760_739e6afd-3fc1-4573-9655-990ef01647d2.jpg
    175.6 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Finns det nått värde mer än ett par hundra i någon enskild klocka eller ska jag sälja iväg dem i ett paket med alla?
IMG_20200426_101126.jpg
IMG_20200426_101114.jpg
IMG_20200426_101109.jpg
IMG_20200426_101101.jpg
IMG_20200426_101052.jpg
IMG_20200426_101046.jpg
IMG_20200426_101041.jpg

Bäste Kund,

Men alltså hur demolerad kan spiralen ha blivit? I de fall jag har sett att de är beyond repair så är det för att någon meckat med dem. Konstigt att Farfars inte kunde räta ut den och tydligen inte heller Rob även om jag misstänker att de hellre byter ut delar än reparerar. Finns duktiga vintageurmakare som jag isf skulle försökt med istället. Eller ja ifall jag hade köpt den av dig i befintligt skicka hade jag antingen försökt räta ut spiralen( finns bild ens på spiralens demolering?? ) eller kontaktat någon erkänt duktig vintagemeck alternativt försökt leta upp en lös spiral eller hela balansen. Det är cal 1225 va?

Edit: Hittade en balans på ebay för galna 16k haha. Kanske är grejen med de mindre urmakarna att hade de kunnat få tag på delarna så hade de kunnat sälja dem löst för en jädra massa. E ju lite tricky det här med Rolex mfl och delar.. Allt man kan tjäna pengar på även om det handlar om att fixa gamla ur..

Senast ändrad:
16k!? :greedy: Jag har sett för 300-400USD på Ebay för några år sedan. Skrev samma fråga på Vintage Rolex Forum och de svaren jag fick där indikerade också snarare den prisklassen.

Vad kan en sån här va värd tro:
Tack på förhand!
/Robert

Bilagor

• IMG_20200428_173831.jpg
    IMG_20200428_173831.jpg
    424.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_20200428_164708.jpg
    IMG_20200428_164708.jpg
    307.2 KB · Visningar: 4
  • IMG_20200428_164615.jpg
    IMG_20200428_164615.jpg
    324.4 KB · Visningar: 4
  • IMG_20200425_110043.jpg
    IMG_20200425_110043.jpg
    539 KB · Visningar: 4
"Orginal krona och nytt orginal glas men ny urtavla"

Ska jag tyda den annonstexten som att urtavlan inte är "orignal"

Vad skulle ni säga att ett rimligt pris och ser ni med ett mer erfaret öga några direkta varningstecken? Bortsett från att det inte finns någon bild på verket i annonsen.
Urtavlan kan vara original från Omega men utbytt. Rimligt pris? runt 7-9k skulle jag säga.

Tillbaka
Topp