• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Urtavlan kan vara original från Omega men utbytt. Rimligt pris? runt 7-9k skulle jag säga.
Oj!..
"Orginal krona och nytt orginal glas men ny urtavla"

Ska jag tyda den annonstexten som att urtavlan inte är "orignal"

Vad skulle ni säga att ett rimligt pris och ser ni med ett mer erfaret öga några direkta varningstecken? Bortsett från att det inte finns någon bild på verket i annonsen.
Med den knapphändiga infon som är en varningsflagg i sig skulle inte jag köpa alls. Inte till annat än riktigt lågpris. Men det är ju jag.

Någon som vet vad detta är värt? Seiko SQ och SQ sports samt orient?
9E46089B-20A0-4DEB-8492-69E234DC56A6.jpeg
Skulle säga mellan 200-800 styck, beroende på skick och modell.

Vad kan denna vara värd? Eller är den fejk? Hittade ett gammalt kostnadsförslag för service.

D0FBC611-859D-400A-A89A-35635531ABEA.jpeg
22B1B80F-CFF3-4985-92F6-84ADA39CA905.jpeg
1E8DF3ED-2F7A-4A27-8415-4FE646E1A7F0.jpeg

mvh Andreas

Den är säkerligen kosher.

Tror att det är en ref. 166.070 (svar får du på insidan av baklocket) och att verket är ett cal. 565.
Dessa enkla Genève-modellerna är kanske inte Omegas absolut mest populära modeller, men att den har svart tavla (förutsatt okej) och att det är en automatare innebär ett visst premium. Är kronan märkt med logotypen?

Om den fungerar och glaset är okej så hade jag tippat på att den landat mellan 4-5k på Tradera.

Den är säkerligen kosher.

Tror att det är en ref. 166.070 (svar får du på insidan av baklocket) och att verket är ett cal. 565.
Dessa enkla Genève-modellerna är kanske inte Omegas absolut mest populära modeller, men att den har svart tavla (förutsatt okej) och att det är en automatare innebär ett visst premium. Är kronan märkt med logotypen?

Om den fungerar och glaset är okej så hade jag tippat på att den landat mellan 4-5k på Tradera.

Tack för svar! Får ta av baklocket sen, men loggan sitter på kronan. Är en blå tavla :) Trevlig helg
D438B022-1340-4650-8679-7875AEFF791D.jpeg

Hallå!
Håller på att hjälpa en kollega värdera sin Omega klocka som tillhört hans Farfar, men får inte riktigt till det, då den är i helt guld istället för guld/silver som jag hittar vissa för, så undrar om någon här har lite koll på vad han skulle kunna tänkas få för denna? :)
Den är fullt fungerande, men kommer utan box/cert/service bok.
Tack på förhand <3
95224884_601068757163201_7183414333924179968_n.jpg
95329737_2597981860473778_6971967553434288128_n.jpg
95251388_225168598933409_4028068948665696256_n.jpg

Hallå!
Håller på att hjälpa en kollega värdera sin Omega klocka som tillhört hans Farfar, men får inte riktigt till det, då den är i helt guld istället för guld/silver som jag hittar vissa för, så undrar om någon här har lite koll på vad han skulle kunna tänkas få för denna? :)
Den är fullt fungerande, men kommer utan box/cert/service bok.
Tack på förhand <3
95224884_601068757163201_7183414333924179968_n.jpg
95329737_2597981860473778_6971967553434288128_n.jpg
95251388_225168598933409_4028068948665696256_n.jpg
Massiva gubb guldklockor går oftast för mellan 3-4 tusen upp till 6-7. Heter dom Omega eller annan prestigetillverkare ofta dubbla. Min bedömning är att denna borde ligga någonstans mellan 9-12 tusen. Det är visserligen en Seamaster men ingen av de mer populära modellerna. En populär modell så som en Constellation Pie pan går ofta för dubbelt upp än en gång. Flexlänken är inte värd något.
En sökning bekräftar ungefär min värdering;
https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=697052&fritext=Omega Seamaster 18k&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=3

https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=Omega Seamaster 18k&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20

Hallå,
Funderar på sälja fruns klocka och skulle vilja veta ett rimligt pris på den. Det gäller en gammal damrolex Oysterdate Precision 6406. Hittar inte mycket info om den på nätet. Liten klocka, ca 25mm utan krona. Den behöver service då den tappar ett par minuter/dygn. Datum växlar klockan 12 och klockan är fin att dra upp.
20200505_224152.jpg
20200505_224026.jpg
20200505_224238.jpg

Några tankar om den?

Hallå,
Funderar på sälja fruns klocka och skulle vilja veta ett rimligt pris på den. Det gäller en gammal damrolex Oysterdate Precision 6406. Hittar inte mycket info om den på nätet. Liten klocka, ca 25mm utan krona. Den behöver service då den tappar ett par minuter/dygn. Datum växlar klockan 12 och klockan är fin att dra upp.
20200505_224152.jpg
20200505_224026.jpg
20200505_224238.jpg

Några tankar om den?

Ligger bland annat en på Chrono-Shop som brukar kunna sina Rolex för straxt under 7000 kr, den är utan länk men i bättre skick än din. Jag gissar på ungefär samma pris om du hittar rätt köpare.

Massiva gubb guldklockor går oftast för mellan 3-4 tusen upp till 6-7. Heter dom Omega eller annan prestigetillverkare ofta dubbla. Min bedömning är att denna borde ligga någonstans mellan 9-12 tusen. Det är visserligen en Seamaster men ingen av de mer populära modellerna. En populär modell så som en Constellation Pie pan går ofta för dubbelt upp än en gång. Flexlänken är inte värd något.
En sökning bekräftar ungefär min värdering;
https://www.pantbanken.se/auktioner/visa-avslutad-auktionsvara/?f_id=697052&fritext=Omega Seamaster 18k&f_Typ=&pris_min=&pris_max=&length=20&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=3

https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=Omega Seamaster 18k&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20

Jeg er ikke meget uenig i prisvurderingen, men det er altså forkert, at et Seamaster DeVille ikke er en af de populære modeller - det er min erfaring at det er en ekstremt populær model, bare ikke blandt dedikerede samlere. Det er uden tvivl den model, jeg oplever at nye samlere (eller unge mennesker der gerne vil have ét cool vintage-Omega) oftest efterspørger. Modellen har nærmest sin egen niche i markedet, også internationalt :confused:

Jeg ville tro at så flot et eksemplar ville koste omkring 10-12k DKK her i Danmark.

Jeg er ikke meget uenig i prisvurderingen, men det er altså forkert, at et Seamaster DeVille ikke er en af de populære modeller - det er min erfaring at det er en ekstremt populær model, bare ikke blandt dedikerede samlere. Det er uden tvivl den model, jeg oplever at nye samlere (eller unge mennesker der gerne vil have ét cool vintage-Omega) oftest efterspørger. Modellen har nærmest sin egen niche i markedet, også internationalt :confused:

Jeg ville tro at så flot et eksemplar ville koste omkring 10-12k DKK her i Danmark.

Intressant att du skriver det. Jag har enbart en anekdot, men ändå, som råkar stämma överens med det. Jag frågade en av mina klock-ointresserade vänner om han hade någon estetisk preferens gällande vintageur och då googlade han fram en bild på en svarttavlad DeVille i guld och sa att det var drömklockan om han vann pengar.

Jag förmodar att det har med bandhornen och den tunna rundheten att göra, som stämmer överens med mycket av det som trendat senaste år (inga märken nämnda, inga glömda).

Intressant att du skriver det. Jag har enbart en anekdot, men ändå, som råkar stämma överens med det. Jag frågade en av mina klock-ointresserade vänner om han hade någon estetisk preferens gällande vintageur och då googlade han fram en bild på en svarttavlad DeVille i guld och sa att det var drömklockan om han vann pengar.

Jag förmodar att det har med bandhornen och den tunna rundheten att göra, som stämmer överens med mycket av det som trendat senaste år (inga märken nämnda, inga glömda).

Det er altså mystisk...

Så sent som i lørdags var der et nyt medlem på Omegaforums, der specifikt nævnte et SMDV som det ur, han ledte efter som sit første vintageur.

vulca1.jpg
vulca4.jpg

Vulcain Cricket, ny servad på Nymans för +8k och nytt Massai ostrich HIRSCH armband.
Boet är i roseguld.
Mekaniskt urverk med larm funktion.
Hittar ingen utav dess slag.
Modellnr: 11688
Serienr: 301001
Utfört arbete: Service/renovering och byte av fjäder.

Bilagor

• vulc2.jpg
    vulc2.jpg
    124 KB · Visningar: 4
  • vulc.jpg
    vulc.jpg
    112.3 KB · Visningar: 6
vulca1.jpg
vulca4.jpg

Vulcain Cricket, ny servad på Nymans för +8k och nytt Massai ostrich HIRSCH armband.
Boet är i roseguld.
Mekaniskt urverk med larm funktion.
Hittar ingen utav dess slag.
Modellnr: 11688
Serienr: 301001
Utfört arbete: Service/renovering och byte av fjäder.

Är det inte guld på stål, dvs gold capped stainless steel? Skulle gissa runt 15.000 kr. Om det är guld rakt igenom så en bit mer.

Är det inte guld på stål, dvs gold capped stainless steel? Skulle gissa runt 15.000 kr. Om det är guld rakt igenom så en bit mer.
Okej, urmakaren på nymans ville köpa den för 18k innan bytet av fjäder och armband.
Nu blir jag osäker, ser en guld stämpel på sidan av boet.
Får leta fram förstoringsglaset.
Tack för svaret :)

Okej, urmakaren på nymans ville köpa den för 18k innan bytet av fjäder och armband.
Nu blir jag osäker, ser en guld stämpel på sidan av boet.
Får leta fram förstoringsglaset.
Tack för svaret :)
Tycker det ser ut som att baklocket är i stål på bilden (eller är den i samma färg/metal som övriga boetten)? Isåfall är boetten i bästa fall guld på stål eller annars i fulmetall med en guldplätering.
Har urmakaren erbjudit dig 18k oservad skulle jag ta det budet utan att blinka om ovan stämmer, är den i solitt guld och nu nyservad kanske de priset är mer rimligt dock.

Tycker det ser ut som att baklocket är i stål på bilden (eller är den i samma färg/metal som övriga boetten)? Isåfall är boetten i bästa fall guld på stål eller annars i fulmetall med en guldplätering.
Har urmakaren erbjudit dig 18k oservad skulle jag ta det budet utan att blinka om ovan stämmer, är den i solitt guld och nu nyservad kanske de priset är mer rimligt dock.

Baklocket är i samma färg som övriga boetten

Tillbaka
Topp