• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Sorry för OT men tänker att många som hänger här kanske säljer via Tradera ibland. Har en köpare som inte betalat trots att auktionen var slut för 1v sedan. Bra kommunikation första dagen men sen helt tyst trots påminnelser. Vad är en skälig tid att vänta innan man anmäler utebliven betalning?
Efter en vecka, utan någon som helst förklaring till varför, så tycker jag att det är fair att lägga upp på nytt.

Sorry för OT men tänker att många som hänger här kanske säljer via Tradera ibland. Har en köpare som inte betalat trots att auktionen var slut för 1v sedan. Bra kommunikation första dagen men sen helt tyst trots påminnelser. Vad är en skälig tid att vänta innan man anmäler utebliven betalning?
En vecka är definitivt för lång tid att inte betala, skriver själv att auktionen ska betalas senast 3 dagar efter avslutad auktion, hör köparen av sig och har en bra förklaring kan jag godta det och vänta längre.

Efter en vecka, utan någon som helst förklaring till varför, så tycker jag att det är fair att lägga upp på nytt.

En vecka är definitivt för lång tid att inte betala, skriver själv att auktionen ska betalas senast 3 dagar efter avslutad auktion, hör köparen av sig och har en bra förklaring kan jag godta det och vänta längre.
Tack! Ska skriva ett om inte betalat innan imorgon kväll så re-listar jag. Så udda bara att köparen var supertrevlig i första meddelandet (bad om rek frakt) och sen bara tyst. Såg att du Anders sålt till samma utan problem för någon vecka sedan.

Senast ändrad:
Typ nu tänker jag :)

Tack! Ska skriva ett om inte betalat innan imorgon kväll så re-listar jag. Så udda bara att köparen var supertrevlig i första meddelandet (bad om rek frakt) och sen bara tyst. Såg att du Anders sålt till samma utan problem för någon vecka sedan.

Jaså?
Jag kanske inte heller fått betalt..?
Bara skickat utan att dubbelkolla. :eek:;)

Nu går vi lite ytterligare OT, men jag var med om en skum grej på Tradera - men då som köpare.
Vann en auktion och betalade med Traderas eget betalningsförfarande och får upp att varan är Betald. Fint.
Tiden går och ingen klocka kommer. Brukar dock inte orka ligga på alltför mycket - åtminstone inte förrän det gått över en vecka.

När veckan gått så får jag ett PM på tratten som säger typ: "Tid för betalning gått. Klockan upplagd igen".
Innan jag hinner köpa den på nytt så har dock någon annan hunnit plocka.

Han hade ju rätt i sak - när jag dubbelkollade kontot så hade inga pengar dragits, men jag hade ju uppskattat en heads-up så att jag kunnat dubbelkolla, och fixa, betalningen innan klockan lades upp på nytt.

Som sagt, lite off-topic och inte relevant för @Norken.

Jaså?
Jag kanske inte heller fått betalt..?
Bara skickat utan att dubbelkolla. :eek:;)

Nu går vi lite ytterligare OT, men jag var med om en skum grej på Tradera - men då som köpare.
Vann en auktion och betalade med Traderas eget betalningsförfarande och får upp att varan är Betald. Fint.
Tiden går och ingen klocka kommer. Brukar dock inte orka ligga på alltför mycket - åtminstone inte förrän det gått över en vecka.

När veckan gått så får jag ett PM på tratten som säger typ: "Tid för betalning gått. Klockan upplagd igen".
Innan jag hinner köpa den på nytt så har dock någon annan hunnit plocka.

Han hade ju rätt i sak - när jag dubbelkollade kontot så hade inga pengar dragits, men jag hade ju uppskattat en heads-up så att jag kunnat dubbelkolla, och fixa, betalningen innan klockan lades upp på nytt.

Som sagt, lite off-topic och inte relevant för @Norken.
Pengarna ligger hos Tradera några dagar innan dom går vidare till säljaren, stötte på det själv för ett tag sen. Tror auktionen avslutades lördag eller söndag, jag betalade med en gång via Traderas Paypal och den lades som betald, pengarna nådde säljaren på onsdagen, om jag minns rätt.

Pengarna ligger hos Tradera några dagar innan dom går vidare till säljaren, stötte på det själv för ett tag sen. Tror auktionen avslutades lördag eller söndag, jag betalade med en gång via Traderas Paypal och den lades som betald, pengarna nådde säljaren på onsdagen, om jag minns rätt.
Kan säkert ligga lite fördröjning, men i mitt fall så hade det helt enkelt aldrig dragits några pengar.
Eftersom det var grönmarkerat så tänkte jag dock inte någonting mer på det.

Värde på dessa två? :) Originalkrona på båda
20201104_184827.jpg
20201104_184903.jpg
20201104_184758.jpg
20201104_184700.jpg

Kan säkert ligga lite fördröjning, men i mitt fall så hade det helt enkelt aldrig dragits några pengar.
Eftersom det var grönmarkerat så tänkte jag dock inte någonting mer på det.
Det ska enligt uppgift ta ett dygn eller två innan pengarna når en men Tradera / PayPal har haft någon form av driftstörningar den senaste tiden och många har fått vänta mycket längre på pengarna. PayPal är bedrövligt. Jag funderar på att lägga till något i mina annonser om att Swish ger snabbare hantering. Har haft tillräckligt med problem med PayPal för att inte vilja skicka något innan pengarna sitter på mitt konto.

Angående betalningar som inte går iväg så har jag börjat dubbelkolla Swishhistoriken när jag betalar med mobilen eftersom appen växlar tillbaka till Tradera innan man får en kvittens på att betalningen lyckats, eller ett felmeddelande när den misslyckats. Vidare så har Tradera börjat grönmarkera vid "köp nu" utan att man ens försökt betala så det är lätt att missa. De gör många förändringar på Tradera nu och det verkar vara mycket buggar generellt. Tror det är bra att vara extra noga så man gör rätt ett tag, och även vara extra tolerant mot krångel när man säljer. Det är inte alls säkert att det är kundens fel.

För mig max 3 dygn. Om någon mellanhand fördröjer det eller köparen kontaktar pga att nåt krånglar är en sak för sig men betalning från köparen gjord inom den tiden. Tycker det är konstigt, och för mig ovanligt, om det inte betalats inom 1 dygn om inte annat överenskommits i förväg vilket blir även det en annan sak då.

Ett tag fick man på tradera inte ha några såna egna regler sades det och kanske inte nu heller, de hade egna vilka det nu var. Brydde mig aldrig om det och har inte haft problem med att få betalt någonstans.
Man ska var tydlig från början hur man vill ha det.

Hej! Någon som har en uppfattning om vad man kan förvänta sig för pris på denna Omega? Det jag lyckats klura ut är att den troligtvis är tillverkad på 60-talet. Vid mätning får jag det till 34,5 mm exklusive kronan (original). Skicket är ganska bra/bruksskick, finns några ljusare fläckar på en del av tavlan, som syns i vissa vinklar från sidan plus lite repor i glas. Såklart också mindre repor på några ställen i boett efter användning. Den håller tiden hyfsat. Har inte lyckats öppna den, men det ska vara guldboett 14/18 k (?). Tyvärr ingen box, cert eller originalarmband. Sitter på ett ganska ok vintage läder. Tacksam för svar!

PS. Mitt jungfru-inläggg 🙂 men har lurkat runt frekvent ett bra tag. Vilket på många vis underbart forum detta är! Tack!

Bilagor

• 21FFA15D-8226-46ED-9081-38C7FB3F6B8A.jpeg
    21FFA15D-8226-46ED-9081-38C7FB3F6B8A.jpeg
    139.7 KB · Visningar: 17
  • 1D0B898D-5EF7-4043-B562-AE68D253F6F9.jpeg
    1D0B898D-5EF7-4043-B562-AE68D253F6F9.jpeg
    115 KB · Visningar: 15
  • 2EE4AFC0-3FF2-4A16-BF6A-6D9DF427DCBE.jpeg
    2EE4AFC0-3FF2-4A16-BF6A-6D9DF427DCBE.jpeg
    165.9 KB · Visningar: 15
Hej! Någon som har en uppfattning om vad man kan förvänta sig för pris på denna Omega? Det jag lyckats klura ut är att den troligtvis är tillverkad på 60-talet. Vid mätning får jag det till 34,5 mm exklusive kronan (original). Skicket är ganska bra/bruksskick, finns några ljusare fläckar på en del av tavlan, som syns i vissa vinklar från sidan plus lite repor i glas. Såklart också mindre repor på några ställen i boett efter användning. Den håller tiden hyfsat. Har inte lyckats öppna den, men det ska vara guldboett 14/18 k (?). Tyvärr ingen box, cert eller originalarmband. Sitter på ett ganska ok vintage läder. Tacksam för svar!

PS. Mitt jungfru-inläggg 🙂 men har lurkat runt frekvent ett bra tag. Vilket på många vis underbart forum detta är! Tack!

Välkommen hit! :)

Inte kanske den allra mest populära guld-Omegorna.
Men det är ju guld och det är en Omega, så helt värdelös är den så klart inte. ;)

Skämt åsido... Om det är 14k eller 18k spelar så klart viss roll.
Tror att du ska kunna hitta en stämpel, antingen på baksida av bandhorn eller sida av boett som talar om vilket. Annars är det, som du skriver, ytterligare tydligare om du kommer in i klockan.

Ca 5-6000 kr om den är 14k och kanske runt 7000 kr om den är 18k.

Välkommen hit! :)

Inte kanske den allra mest populära guld-Omegorna.
Men det är ju guld och det är en Omega, så helt värdelös är den så klart inte. ;)

Skämt åsido... Om det är 14k eller 18k spelar så klart viss roll.
Tror att du ska kunna hitta en stämpel, antingen på baksida av bandhorn eller sida av boett som talar om vilket. Annars är det, som du skriver, ytterligare tydligare om du kommer in i klockan.

Ca 5-6000 kr om den är 14k och kanske runt 7000 kr om den är 18k.
Tack för svaret!

Lämnade precis in den på Craaford och där sa dom 14 karat. Utrop 4 lakan, så helt ute å cykla var du inte 😉 Får väl se vad den landar på.

En lite lustig sak var att dom inte verkade vilja öppna den, vilket inte heller urmakaren (dock var han nog inte någon utbildad sådan) jag var till tidigare ville/kunde. Så svårt kan det väl inte vara?

Vad är rimligt pris för en Certina DS-2 , ref. 5801 300.
Klockan som tillhör en kollega verkar vara i gott skick och kommer på någon form av länk (original)?

Tjena.
Istället för att öppna ny tråd prövar jag här.
Har en vintage Sabina panda med Valjoux verk i.
Den fungerar men stoppar lite då och då samt en krono-visare ligger i urtavlan.
Har ej smarttelefon så jag lånar bild från nätet.

Har sett dessa klockor i varierande prisklasser och frågar nu här, då ni här verkar ha andrahands-koll.
Tack så länge.
IMG_3736-600x400.jpg

Hallå kära ks:are! Någon som har en rimlig prissättning på denna gamla pjäs?
Vad kan en service kosta? Jag misstänker att den legat i byrån i minst 20år.

Mvh Alexander
20201109_144500.jpg
20201109_144445.jpg
20201109_144514.jpg

Senast ändrad:
Nja, tyvärr inte helt ovanligt att köpare på både tradera och blocket får kalla fötter och "ghostar".

Senast ändrad:
Hallå kära ks:are! Någon som har en rimlig prissättning på denna gamla pjäs?
Vad kan en service kosta? Jag misstänker att den legat i byrån i minst 20år.

Mvh Alexander
20201109_144500.jpg
20201109_144445.jpg
20201109_144514.jpg

Tippar på att den kunnat landa kring 4k på Tradera.
En service hos auktoriserad verkstad kostar nog ungefär det - kanske något mindre.
Sen finns det ju så klart de som gör det mer på hobbybasis och då har möjlighet att göra det billigare än så.
Oavsett hobby- eller auktoriserad urmakare så lönar det sig inte att serva den innan försäljning. Egentligen oavsett om den är helt död eller om den faktiskt tickar för stunden.

168.005 är dogleg och datum, den på bild gissar jag runt 20k då den ser ganska hårt polerad ut och ej original krona.
En av samma referens i bättre skick närmare 30k

Hur mycket är troligt att denna slutar på? Vad sägs om skicket?

Hello gänget.
Vad tror ni man kan få för en klocka som denna? Verkar vara i väldigt bra skick och jag tror det kan vara original armband i nära om inte nyskick?
Kan ta fler bilder om det behövs men är inte hemma atm.
Tack!

Bilagor

• FBA991A9-2F4B-4F64-95F8-D56F5E3C26AC.jpeg
    FBA991A9-2F4B-4F64-95F8-D56F5E3C26AC.jpeg
    270.7 KB · Visningar: 21
Tillbaka
Topp