Hej på er.
Nyfrälst klocknörd här, detta är mitt första inlägg i forumet. Efter att ha letat länge på diverse loppisar och secondhand butiker efter fina vintage klockor, utan någon jaktlycka, så kom jag på att min mormor och morfar kanske hade lite klockor hemma, och jag hittade dessa tre som jag blev nyfiken på.
Jag är ganska så grön när det kommer till vintage klockor så därför hade det varit kul om ni som är lite insatta kunde tala om för mig vad det är jag har hittat.
Klocka nr.1: Ebe Presition 1941
Denna klockan fick min morfars mamma i present när hon födde min morfar 1941, årtalet samt hennes namn (Ester) står ingraverat på baksidan. Oklart om klockan också är från 1941 eller ännu äldre.
Jag vet ingenting om Ebe Presition och får dåligt med träffar på Google. Någon som vet något eller dess historia?
Jag skulle aldrig få för mig att sälja den då affektionsvärdet för familjen är så högt men man är ju ändå nyfiken: vad är den värd?
Den fungerar dessvärre inte, vad jag förstått av en bekant så kan det bli en dyr historia att renovera klockor som är såhär gamla, då det kan vara svårt att hitta reservdelar, speciellt om det är från ett udda märke. Men vad tror ni det kan kosta att renovera den? (Svårt kanske att gissa när man inte veta vad som är fel, men frågar ändå.)
Klocka nr.2: Omega 60-tal
Denna fångade såklart min uppmärksamhet och är den jag är mest nyfiken på. En Omega men vad är det för modell? Jag tänkte först Seamaster eller Constellation men det står ingenting på urtavlan förut just Omega. Någon som vet?
Morfar tror han köpte den på 60-talet, som en present till sin mor. Armbandet är nog inte orginal, står Spiegel USA på länkarna. Armbandet är väl ett damarmband men själva klockan är väl unisex och inte specifik en damklocka?
På baksidan är det blankt, men där armbandet fästs i själva klockan (återigen, är nybörjare och inte så bra på alla termer) så står det ett serienummer som jag dessvärre inte kan tyda utan att ta bort armbandet.
Och det bästa av allt: den fungerar! Efter att vridit upp den så funkar den fint, men den har ingen sekundvisare. Är den vanligt eller kan den försvunnit? Har inte hunnit se efter hur många minuter den tappar per dygn, får återkomma med det.
Jag blir inte klok på att det dels inte står någon modell på den (alltså bara Omega) men också att alla siffror 1-12 är med. När jag googlar på Omega klockor från den här tiden så är det ingen som har alla siffror, om ens någon. Dom gånger siffror är med är det oftast bara 3,6,9&12 som är med. Morfar har aldrig bytt ut urtavlan, men vad säger ni? Vad har jag hittat och vad kan den vara värd? Den har några repor men jag tycker ändå den har åldrats fint.
Klocka nr.3: Moretime 1975
Denna tror jag personligen minst på, men kan vara värt att fråga. Min gammelmormors 75år present, en Moretime från 1975. Finns ett serienummer på baksidan (se bild). Den fungerar. Värde?
Tacksam för svar!
Mvh Dennis