• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Martin Lovasz

Audemars
Tack för svaret, tog en snabb bild på urverket men kan inte säga vilken typ det är.
IMG_20201022_194628.jpg
Lite finare kvalité än de flesta tillverkaren från 60-talet helt klart och man har även verkhållarbleck med skruvar. Fukt brukar lägga sig på dessa bleck men jag ser ingen rost i bilden och allt ser rent och fint ut.
 

Derix

Patek
2-Faktor

Är jag helt fel ute i min prissättning här?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Är jag helt fel ute i min prissättning här?
Någon tusing ner skulle jag tro är där du hittar en köpare. Inte de mest populära boetterna. Positivt att den ena är nyservad. Lägg ut dem på Tradera - 1000 kr så kanske du får budgivning.
 

Gentlemannen

Breitling
Hej, hittade min framlidne gamla fars klocka som han hade i sin ungdom. Någon som kan uppskatta ett pris? Vore även intressant om någon hade nån historik kring denna modellen. Det är en Longines med nr 23095/178 (om jag ser rätt). Själv kan jag absolut inget om klockor. Tack på förhand.
 

Bilagor

  • IMG_3859.JPG
    IMG_3859.JPG
    318.5 KB · Visningar: 23
  • IMG_3857.JPG
    IMG_3857.JPG
    463.6 KB · Visningar: 20

dadolfi

Breitling
Hej på er.

Nyfrälst klocknörd här, detta är mitt första inlägg i forumet. Efter att ha letat länge på diverse loppisar och secondhand butiker efter fina vintage klockor, utan någon jaktlycka, så kom jag på att min mormor och morfar kanske hade lite klockor hemma, och jag hittade dessa tre som jag blev nyfiken på.

Jag är ganska så grön när det kommer till vintage klockor så därför hade det varit kul om ni som är lite insatta kunde tala om för mig vad det är jag har hittat.

Klocka nr.1: Ebe Presition 1941

Denna klockan fick min morfars mamma i present när hon födde min morfar 1941, årtalet samt hennes namn (Ester) står ingraverat på baksidan. Oklart om klockan också är från 1941 eller ännu äldre.

Jag vet ingenting om Ebe Presition och får dåligt med träffar på Google. Någon som vet något eller dess historia?

Jag skulle aldrig få för mig att sälja den då affektionsvärdet för familjen är så högt men man är ju ändå nyfiken: vad är den värd?
Den fungerar dessvärre inte, vad jag förstått av en bekant så kan det bli en dyr historia att renovera klockor som är såhär gamla, då det kan vara svårt att hitta reservdelar, speciellt om det är från ett udda märke. Men vad tror ni det kan kosta att renovera den? (Svårt kanske att gissa när man inte veta vad som är fel, men frågar ändå.)

Klocka nr.2: Omega 60-tal

Denna fångade såklart min uppmärksamhet och är den jag är mest nyfiken på. En Omega men vad är det för modell? Jag tänkte först Seamaster eller Constellation men det står ingenting på urtavlan förut just Omega. Någon som vet?

Morfar tror han köpte den på 60-talet, som en present till sin mor. Armbandet är nog inte orginal, står Spiegel USA på länkarna. Armbandet är väl ett damarmband men själva klockan är väl unisex och inte specifik en damklocka?
På baksidan är det blankt, men där armbandet fästs i själva klockan (återigen, är nybörjare och inte så bra på alla termer) så står det ett serienummer som jag dessvärre inte kan tyda utan att ta bort armbandet.

Och det bästa av allt: den fungerar! Efter att vridit upp den så funkar den fint, men den har ingen sekundvisare. Är den vanligt eller kan den försvunnit? Har inte hunnit se efter hur många minuter den tappar per dygn, får återkomma med det.
Jag blir inte klok på att det dels inte står någon modell på den (alltså bara Omega) men också att alla siffror 1-12 är med. När jag googlar på Omega klockor från den här tiden så är det ingen som har alla siffror, om ens någon. Dom gånger siffror är med är det oftast bara 3,6,9&12 som är med. Morfar har aldrig bytt ut urtavlan, men vad säger ni? Vad har jag hittat och vad kan den vara värd? Den har några repor men jag tycker ändå den har åldrats fint.

Klocka nr.3: Moretime 1975

Denna tror jag personligen minst på, men kan vara värt att fråga. Min gammelmormors 75år present, en Moretime från 1975. Finns ett serienummer på baksidan (se bild). Den fungerar. Värde?



Tacksam för svar!

Mvh Dennis
 

Bilagor

  • 6B3DE3A6-7919-4544-AFCE-8887E0CE0922.jpeg
    6B3DE3A6-7919-4544-AFCE-8887E0CE0922.jpeg
    94.3 KB · Visningar: 20
  • 23D8DC61-49CF-43C6-91F3-1C207BD0E137.jpeg
    23D8DC61-49CF-43C6-91F3-1C207BD0E137.jpeg
    82.3 KB · Visningar: 15
  • EE3089E5-4F7E-460E-A76E-4D0289DDB3B6.jpeg
    EE3089E5-4F7E-460E-A76E-4D0289DDB3B6.jpeg
    85.5 KB · Visningar: 22
  • 69B2121A-8206-4D32-AF68-92EC46C08165.jpeg
    69B2121A-8206-4D32-AF68-92EC46C08165.jpeg
    86.3 KB · Visningar: 15
  • 70E5BB2B-FB16-4B64-9F0E-70C22E465944.jpeg
    70E5BB2B-FB16-4B64-9F0E-70C22E465944.jpeg
    116.5 KB · Visningar: 17
  • 39A2EA37-B1BA-48D0-8BEE-00BF615638A2.jpeg
    39A2EA37-B1BA-48D0-8BEE-00BF615638A2.jpeg
    103.2 KB · Visningar: 12
  • 19E9D25A-1BC1-4BCB-8E8E-F04D920DBF07.jpeg
    19E9D25A-1BC1-4BCB-8E8E-F04D920DBF07.jpeg
    108 KB · Visningar: 12
  • 454DFE58-5F76-4AFE-91E4-C66BD4318A2F.jpeg
    454DFE58-5F76-4AFE-91E4-C66BD4318A2F.jpeg
    110.4 KB · Visningar: 14
  • 2EA9E572-DB32-4BD3-A19A-7134BA7B3159.jpeg
    2EA9E572-DB32-4BD3-A19A-7134BA7B3159.jpeg
    118.1 KB · Visningar: 25

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej på er.

Nyfrälst klocknörd här, detta är mitt första inlägg i forumet. Efter att ha letat länge på diverse loppisar och secondhand butiker efter fina vintage klockor, utan någon jaktlycka, så kom jag på att min mormor och morfar kanske hade lite klockor hemma, och jag hittade dessa tre som jag blev nyfiken på.

Jag är ganska så grön när det kommer till vintage klockor så därför hade det varit kul om ni som är lite insatta kunde tala om för mig vad det är jag har hittat.

Klocka nr.1: Ebe Presition 1941

Denna klockan fick min morfars mamma i present när hon födde min morfar 1941, årtalet samt hennes namn (Ester) står ingraverat på baksidan. Oklart om klockan också är från 1941 eller ännu äldre.

Jag vet ingenting om Ebe Presition och får dåligt med träffar på Google. Någon som vet något eller dess historia?

Jag skulle aldrig få för mig att sälja den då affektionsvärdet för familjen är så högt men man är ju ändå nyfiken: vad är den värd?
Den fungerar dessvärre inte, vad jag förstått av en bekant så kan det bli en dyr historia att renovera klockor som är såhär gamla, då det kan vara svårt att hitta reservdelar, speciellt om det är från ett udda märke. Men vad tror ni det kan kosta att renovera den? (Svårt kanske att gissa när man inte veta vad som är fel, men frågar ändå.)

Klocka nr.2: Omega 60-tal

Denna fångade såklart min uppmärksamhet och är den jag är mest nyfiken på. En Omega men vad är det för modell? Jag tänkte först Seamaster eller Constellation men det står ingenting på urtavlan förut just Omega. Någon som vet?

Morfar tror han köpte den på 60-talet, som en present till sin mor. Armbandet är nog inte orginal, står Spiegel USA på länkarna. Armbandet är väl ett damarmband men själva klockan är väl unisex och inte specifik en damklocka?
På baksidan är det blankt, men där armbandet fästs i själva klockan (återigen, är nybörjare och inte så bra på alla termer) så står det ett serienummer som jag dessvärre inte kan tyda utan att ta bort armbandet.

Och det bästa av allt: den fungerar! Efter att vridit upp den så funkar den fint, men den har ingen sekundvisare. Är den vanligt eller kan den försvunnit? Har inte hunnit se efter hur många minuter den tappar per dygn, får återkomma med det.
Jag blir inte klok på att det dels inte står någon modell på den (alltså bara Omega) men också att alla siffror 1-12 är med. När jag googlar på Omega klockor från den här tiden så är det ingen som har alla siffror, om ens någon. Dom gånger siffror är med är det oftast bara 3,6,9&12 som är med. Morfar har aldrig bytt ut urtavlan, men vad säger ni? Vad har jag hittat och vad kan den vara värd? Den har några repor men jag tycker ändå den har åldrats fint.

Klocka nr.3: Moretime 1975

Denna tror jag personligen minst på, men kan vara värt att fråga. Min gammelmormors 75år present, en Moretime från 1975. Finns ett serienummer på baksidan (se bild). Den fungerar. Värde?



Tacksam för svar!

Mvh Dennis
Vad gäller att det inte står nåt särskilt modellnamn är det inget konstigt eller ovanligt med det. De gör det ofta inte. Om det inte gör det innebär det i regel som här, att den inte ingår i någon särskild modellserie med något speciellt namn.

Vad den ena eller andra skulle kosta att reparera eller serva går inte att säga något om utan att veta vad som behöver göras och vad som eventuellt behöver bytas och om det är möjligt för den ene eller andre urmakaren. Det bästa är väl att visa upp den för en sån och fråga?

Generellt är det ekonomiska värdet för äldre damarmbandsur obetydligt eller litet. Om de inte fungerar har väl de flesta ungefär värdet noll eller eventuellt materialvärde om det är guld.
Omegan ligger väl bäst till annars då det verkar vara ett herrur, den går ju också. Men vill man inte avyttra så spelar det som tur är ingen roll.
 

dadolfi

Breitling
Vad gäller att det inte står nåt särskilt modellnamn är det inget konstigt eller ovanligt med det. De gör det ofta inte. Om det inte gör det innebär det i regel som här, att den inte ingår i någon särskild modellserie med något speciellt namn.

Vad den ena eller andra skulle kosta att reparera eller serva går inte att säga något om utan att veta vad som behöver göras och vad som eventuellt behöver bytas och om det är möjligt för den ene eller andre urmakaren. Det bästa är väl att visa upp den för en sån och fråga?

Generellt är det ekonomiska värdet för äldre damarmbandsur obetydligt eller litet. Om de inte fungerar har väl de flesta ungefär värdet noll eller eventuellt materialvärde om det är guld.
Omegan ligger väl bäst till annars då det verkar vara ett herrur, den går ju också. Men vill man inte avyttra så spelar det som tur är ingen roll.
Ok tack, det låter ju bra med det saknade modellnamnet. Men att det inte finns någon sekundvisare? Är det vanligt?

absolut jag ska ta med dom till en urmakare på måndag och kolla vad dom kan kosta att laga, förutom Omegan då som redan funkar. Va bara så exalterad att jag inte kunde hålla mig från att fråga ändå.

Näe jag kommer nog aldrig sälja Omegan, troligtvis byta armband till och så putsa upp den. Men det är ju ändå kul att veta ungefär vad den är värd när man sneglar ner på den. 😉
 

Exxet

Rolex
Ok tack, det låter ju bra med det saknade modellnamnet. Men att det inte finns någon sekundvisare? Är det vanligt?

absolut jag ska ta med dom till en urmakare på måndag och kolla vad dom kan kosta att laga, förutom Omegan då som redan funkar. Va bara så exalterad att jag inte kunde hålla mig från att fråga ändå.

Näe jag kommer nog aldrig sälja Omegan, troligtvis byta armband till och så putsa upp den. Men det är ju ändå kul att veta ungefär vad den är värd när man sneglar ner på den. 😉
Lägg pengarna på en service på Omegan och lägg dom andra i en låda, om det inte är guld så bara emotionellt värde, lite bättre bilder på Omegan och vilken storlek det är på den utan krona ger nog mer svar, ser ganska tunn ut så det kanske sitter ett manuellt cal: 620 i den.
 

fredrikdoe

Breitling
Hej!
Jag har en Omega Seamster DeVille från 1963, guld på stål, vit linnen urtavla (bra skick), originalglas, originalkrona. Drar upp jämt och fint och håller tiden hyfsat väl (+30 per dygn).
Hur mycket kan en sådan ungefär tänkas vara värd idag? Funderar på att sälja den då jag inte bär den längre.
Tack på förhand!
Mvh Fredrik
 

Bilagor

  • IMG_0005.jpg
    IMG_0005.jpg
    426.9 KB · Visningar: 22
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    387.9 KB · Visningar: 24
  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    448.3 KB · Visningar: 17
  • IMG_0004.jpg
    IMG_0004.jpg
    360.3 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Vad tror ni om värdet på denna? 14k stämpel på länken. Vet Inget om storlek på uret men det kanske ni kan lista ut med hjälp av bilderna :)
 

Bilagor

  • CE81F003-FDA8-46DE-96B4-A5FCF07E8CC3.jpeg
    CE81F003-FDA8-46DE-96B4-A5FCF07E8CC3.jpeg
    668.5 KB · Visningar: 24
  • D5D42551-8E6E-4875-8B48-AB8D641D5ED6.jpeg
    D5D42551-8E6E-4875-8B48-AB8D641D5ED6.jpeg
    630.6 KB · Visningar: 21

Gentlemannen

Breitling
Hej, hittade min framlidne gamla fars klocka som han hade i sin ungdom. Någon som kan uppskatta ett pris? Vore även intressant om någon hade nån historik kring denna modellen. Det är en Longines med nr 23095/178 (om jag ser rätt). Själv kan jag absolut inget om klockor. Tack på förhand.
Ser många frågor och få svar. Nån som vet nått mer klock-forum där man kan testa att lägga ut frågan? Nått utländskt forum exempelvis.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det här är kanske en bakvänd fråga, eftersom den redan är såld (jag bjöd inte själv), men jag är nyfiken... och blev lite överraskad över priset, eller borde jag inte vara det? Det kanske är rimligt?

Ett för mig rätt okänt märke (så jag vet inte ens om den är äkta), men den är ju väldigt snygg (förutom den fula cyklopen ;)) vilket var anledningen till att jag bevakade den. Hade inte räknat med att det skulle dra iväg så långt dock...
375132796_c819fa98-3f04-41ae-9ffe-92b9d1cfb1b6.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det här är kanske en bakvänd fråga, eftersom den redan är såld (jag bjöd inte själv), men jag är nyfiken... och blev lite överraskad över priset, eller borde jag inte vara det? Det kanske är rimligt?

Ett för mig rätt okänt märke (så jag vet inte ens om den är äkta), men den är ju väldigt snygg (förutom den fula cyklopen ;)) vilket var anledningen till att jag bevakade den. Hade inte räknat med att det skulle dra iväg så långt dock...
375132796_c819fa98-3f04-41ae-9ffe-92b9d1cfb1b6.jpg

Det är ganska rimligt tycker jag. Atlantic är rätt eftertraktade av många, helstålboetten och ser ut att kunna vara i bättre skick än merparten av de som går för mindre summor.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är ganska rimligt tycker jag. Atlantic är rätt eftertraktade av många, helstålboetten och ser ut att kunna vara i bättre skick än merparten av de som går för mindre summor.
Samt stor boett, roliga visare, snygg tavla och i sammanhanget små pengar. 1000 kr mer än vissa andra Atlantic. Det kan ju vara ett ihopplock, men ändå en trevlig gammal klocka.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Samt stor boett, roliga visare, snygg tavla och i sammanhanget små pengar. 1000 kr mer än vissa andra Atlantic. Det kan ju vara ett ihopplock, men ändå en trevlig gammal klocka.
Det stämmer ungefär med vad jag hade förväntat mig. Jag hade förstås forskat lite, och även om priserna verkar kunna spreta mycket så hade jag gissat på max en tusenlapp, så jag blev lite överraskad när den drog iväg till det dubbla. (Kombinerat med viss osäkerhet om äktheten, som sagt.)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Samt stor boett, roliga visare, snygg tavla och i sammanhanget små pengar. 1000 kr mer än vissa andra Atlantic. Det kan ju vara ett ihopplock, men ändå en trevlig gammal klocka.

Det stämmer ungefär med vad jag hade förväntat mig. Jag hade förstås forskat lite, och även om priserna verkar kunna spreta mycket så hade jag gissat på max en tusenlapp, så jag blev lite överraskad när den drog iväg till det dubbla. (Kombinerat med viss osäkerhet om äktheten, som sagt.)

Klockan är nog utan tvekan äkta. Atlantic var ju gamla postorder-klockor som beställdes via bilagor till tidningar och liknande. Sen kom de i en massa olika utföranden och med olika verk. Här är ett annat exemplar:
 

Martin Lovasz

Audemars
Bra att höra. Jag har inga omedelbara planer på att köpa vintage, men jag spanar för att "utbilda" mig tills vidare. :)
Atlantic är väldigt populära i resten av världen och kan sälja för ganska stora pengar. Vi I Sverige fick mestadels modeller i stål och de är därmed ännu mer eftertraktade. Bland standard klockorna är de men enbart Engelsk text på urtavlan populära och modeller som Worldmaster och Milano. 2000kr är dock lite högt i Sverige, fast allt fler går utomlands så de blir färre kvar här.
 
Vad tror ni en sån här kan vara värd?
Rolex oyster precision 4220
1944
30 mm
Fullt fungerande.
 

Bilagor

  • rolex.jpg
    rolex.jpg
    368.5 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Sorry för OT men tänker att många som hänger här kanske säljer via Tradera ibland. Har en köpare som inte betalat trots att auktionen var slut för 1v sedan. Bra kommunikation första dagen men sen helt tyst trots påminnelser. Vad är en skälig tid att vänta innan man anmäler utebliven betalning?
 
Topp