• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hur mycket är troligt att denna slutar på? Vad sägs om skicket?
Tycker den ser väldigt fin ut, tror nog den hamnar norr om 30k ink avgifter.

Hej på er.

Tänkte jag skulle dela med mig av en vintage värderingshistoria som hände mig nyligen. Dels för att det är kul att dela med sig men också för att jag har en känsla av att den (professionella) värderingen jag fått är lite för bra för att vara sann och det hade varit kul att höra vad ni tror.

Jag köpte för inte så längesedan denna jättefina 50-tals Certina klockan på tradera. I annonsen ingick 3 klockor, men dom andra två (en Tärnan och en Tidéna) intresserar mig inte och kommer nog bara säljas vidare. Men Certinan är bland det finaste jag någonsin sett. Jag va egentligen ute efter en Omega Seamaster men tänkte att under tiden jag sparar till en sådan kan jag ju köra på denna, men när jag såg denna tycker jag den är mycket snyggare än en alla dom seamasters jag sett. Sorry, sidospår. Tillbaka till storyn.

Jag tyckte det va lite trist att spännet/låset inte va orginal Certina så jag efterlyste det på denna sajt och lyckades hitta en som ville sälja en som passade för 150kr. Dessutom budade jag hem en orginal Certina box för några kronor så med det kändes klockan väldigt komplett vilket kändes bra.

Någon som grämde mig va att det inte fanns någon känd servicehistorik, så jag gick till en urmakare här i stan (Klockmaster, Göteborg) för en service. Urmakaren som va en mycket trevlig man sa att klockan såg fin ut och inte va i behov av service men att en ruckning inte skulle skada eftersom den gick 40s för snabbt på ett dygn. Det ville dom ha 350kr för, och jag sa snabbt ”Taget!” eftersom jag va inställd på betydligt höre belopp.

Men så till själva värderingen: Urmakaren frågade mig hur mycket jag gett för klockan och jag förklarade att det va lite svårt att beräkna med tanke på att jag köpte den i en klump med andra, men kanske runt 700kr om man räknar in spännet. Då sa han -”Då har du gjort ett kap!”. Javisst svarade jag eftersom jag tänkt i min stilla fantasi att jag kanske hade kunnat få 1.500kr med lite tur.

Han sa då att med tanke på att det är en 50-talare i sådär gott skick så uppskattar han att den är värd någonstans mellan 3.000-5.000kr!

Och nu sitter jag här och är lite kluven. Jag blev såklart jätteglad för den höga värderingen men tycker samtidigt att det låter väldigt högt. Jag är lite sugen på att gå till en annan urmakare och be om ett andrautlåtande. Eller har jag fel? Visst det är inte sinnessjuka belopp vi snackar om men för att vara en Certina låter det ganska mycket, hade det varit en Omega så visst men.. Att döma av serienumret är det en Certina cal. 321 från 1959. Skicket är jättefint. Vad säger ni?

Bilagor

• F2F7A84F-4A56-47A5-A935-780BCFD4AEC1.jpeg
    F2F7A84F-4A56-47A5-A935-780BCFD4AEC1.jpeg
    378.3 KB · Visningar: 27
  • B617728D-709B-484F-9A6E-4EBA69E9C08A.jpeg
    B617728D-709B-484F-9A6E-4EBA69E9C08A.jpeg
    579.3 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:
Hej på er.

Tänkte jag skulle dela med mig av en vintage värderingshistoria som hände mig nyligen. Dels för att det är kul att dela med sig men också för att jag har en känsla av att den (professionella) värderingen jag fått är lite för bra för att vara sann och det hade varit kul att höra vad ni tror.

Jag köpte för inte så längesedan denna jättefina 50-tals Certina klockan på tradera. I annonsen ingick 3 klockor, men dom andra två (en Tärnan och en Tidéna) intresserar mig inte och kommer nog bara säljas vidare. Men Certinan är bland det finaste jag någonsin sett. Jag va egentligen ute efter en Omega Seamaster men tänkte att under tiden jag sparar till en sådan kan jag ju köra på denna, men när jag såg denna tycker jag den är mycket snyggare än en alla dom seamasters jag sett. Sorry, sidospår. Tillbaka till storyn.

Jag tyckte det va lite trist att spännet/låset inte va orginal Certina så jag efterlyste det på denna sajt och lyckades hitta en som ville sälja en som passade för 150kr. Dessutom budade jag hem en orginal Certina box för några kronor så med det kändes klockan väldigt komplett vilket kändes bra.

Någon som grämde mig va att det inte fanns någon känd servicehistorik, så jag gick till en urmakare här i stan (Klockmaster, Göteborg) för en service. Urmakaren som va en mycket trevlig man sa att klockan såg fin ut och inte va i behov av service men att en ruckning inte skulle skada eftersom den gick 40s för snabbt på ett dygn. Det ville dom ha 350kr för, och jag sa snabbt ”Taget!” eftersom jag va inställd på betydligt höre belopp.

Men så till själva värderingen: Urmakaren frågade mig hur mycket jag gett för klockan och jag förklarade att det va lite svårt att beräkna med tanke på att jag köpte den i en klump med andra, men kanske runt 700kr om man räknar in spännet. Då sa han -”Då har du gjort ett kap!”. Javisst svarade jag eftersom jag tänkt i min stilla fantasi att jag kanske hade kunnat få 1.500kr med lite tur.

Han sa då att med tanke på att det är en 50-talare i sådär gott skick så uppskattar han att den är värd någonstans mellan 3.000-5.000kr!

Och nu sitter jag här och är lite kluven. Jag blev såklart jätteglad för den höga värderingen men tycker samtidigt att det låter väldigt högt. Jag är lite sugen på att gå till en annan urmakare och be om ett andrautlåtande. Eller har jag fel? Visst det är inte sinnessjuka belopp vi snackar om men för att vara en Certina låter det ganska mycket, hade det varit en Omega så visst men.. Att döma av serienumret är det en Certina cal. 321 från 1959. Skicket är oklanderligt. Vad säger ni?
Klockan är nog värd runt 1k utan spänne, skulle jag säga. Hade skicket varit oklanderligt NOS, så kanske upp mot 3k för bara klockan. Spännet är värt mer än du betalade för det IMHO.

Hallå boys and girls 😊
Vad tror ni om denna Wittnauern annu ca 1970. Allt original utom band givetvis (så vitt jag vet).
På baksidan är det ingraverat *10K R G P.
Magisk dome 👌🏻

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Visningar: 22
  • image.jpg
    image.jpg
    326.3 KB · Visningar: 22
Klockan är nog värd runt 1k utan spänne, skulle jag säga. Hade skicket varit oklanderligt NOS, så kanske upp mot 3k för bara klockan. Spännet är värt mer än du betalade för det IMHO.
Tack för input. Det låter rimligare och är mer runt dom belopp jag själv tänkt. Urmakaren kanske va på sjukt bra humör just den här dagen och ville göra mig glad. 😂

Hej på er.

Och nu sitter jag här och är lite kluven. Jag blev såklart jätteglad för den höga värderingen men tycker samtidigt att det låter väldigt högt. Jag är lite sugen på att gå till en annan urmakare och be om ett andrautlåtande. Eller har jag fel? Visst det är inte sinnessjuka belopp vi snackar om men för att vara en Certina låter det ganska mycket, hade det varit en Omega så visst men.. Att döma av serienumret är det en Certina cal. 321 från 1959. Skicket är jättefint. Vad säger ni?
Man får skilja på Tradera priser där man köper grisen i säcken jämfört med en väl genomgången klocka som säljs i affär för då köper man även kostnaden nedlagd i klockan. Så 3000 kr för en servad Certina från 50-talet är inget överpris om man vill ha en fin klocka.

Senast ändrad:
Man får skilja på Tradera priser där man köper grisen i säcken jämfört med en väl genomgången klocka som säljs i affär för då köper man även kostnaden nedlagd i klockan. Så 3000 kr för en servad Certina från 50-talet är inget överpris om man vill ha en fin klocka.
Så är det ju såklart. Hade den varit i NOS-skick och dokumenterat servad, så hade den lätt legat på 3-5k i en affär.

Nej det verkar ju skilja sig en hel del vart man kollar, kanske inte ska kolla så mycket på avslutade tradera annonser. Vart brukar ni kolla om ni vill kolla upp värde på klockor online? (Förutom här då såklart)

Bör tilläggas att jag inte tänkt sälja denna då jag är löjligt nöjd med den, men alltid kul att veta vad den ungefär kunnat gå för.

Senast ändrad:
Det är lite upp och ner helt klart men tidigare har allt handlat om nytt men vi ser allt fler börjar öppna upp ögonen på använda grejer och har man väl köpt en vintage klocka så faller man pladask.
Ja alla har väl olika smak där antar jag men jag personligen köper juen vintage klocka just för att den är använd och har en historia. Man kan bara tänka sig alla olika människor som ägt den genom decennierna och vad den varit med om.
Att köra en klocka som bara legat i en låda i 60 år känns lite trist IMHO.

Hej!
Jag överväger köp av denna Datejust från 1984, som är i ett mycket trevligt kosmetiskt skick.
Men, den har korrosion i boetten bakom o-ringen, se foto.
Vad anser ni om detta, stort problem eller inte? Vad finns det för eventuella lösningar på problemet?
Och vad tycker ni att det borde göra på priset? Den säljs för 59k.

Bilagor

• 20201111_112556.jpg
    20201111_112556.jpg
    351.3 KB · Visningar: 20
  • 20201111_112616.jpg
    20201111_112616.jpg
    410.2 KB · Visningar: 22
Den översta ser ut att ha 68 som sista siffror i serienumret och det betyder 18 k guld om det stämmer. Armbandet är dock inte i guld.

Nummer två är i 14 k guld. Kolla efter stämplar på armbandet också för är den i guld är den mer värd än klockan.

De tre sista har inget större värde.

Senast ändrad:
Vad tror ni den hör borde kosta?
37 mm så ganska rejäl.
Klockan i sig är kanske inget utöver det vanliga men visarna är samma som till 62MAS tror jag? Påverkar det priset tro?
received_1789367757879671.jpeg

Testar att dra denna ett varv till.. Någonstans mellan 5-7 ksek, är det rimligt spann att tänka sig tro? Eller är det off?
Tack för ev input!
Skicket ser förvisso väldigt fint ut, men jag är inte så säkert på att den, desigmässigt, går hem hos alla(?).
Spontant, och utan att ha sett några prispunkter på just såna här, så hade jag nog snarare sagt 3-4k. Men andra får så klart väga in.

Hello people. Vad tror ni denna Omega går för i dagens läge?
Den fungerar.

Bilagor

• 65BE805F-EA80-43E7-9FD5-D6A50E8FD7D1.jpeg
    65BE805F-EA80-43E7-9FD5-D6A50E8FD7D1.jpeg
    430.1 KB · Visningar: 10
  • F1FD100A-5561-4EC7-82A2-6E657E21FEB0.jpeg
    F1FD100A-5561-4EC7-82A2-6E657E21FEB0.jpeg
    359.2 KB · Visningar: 10
  • 426AAC1B-F912-4276-BAAD-B622BE5F8F29.jpeg
    426AAC1B-F912-4276-BAAD-B622BE5F8F29.jpeg
    705.4 KB · Visningar: 14
Hej alla!

Jag är i stort behov av hjälp med en för mig väldigt lurig värdering.

Vacheron Constantin
1948 direkt från första ägaren
29mm utan krona? 31mm ink krona?
Finns en del dokumentation kvar från 1984.
Full service 2002.
Stor reparation 2018 via Nymans då klockan skickades ned till Vacheron. Kostnad rep. 30k sek, (iofs kanske irrelevant för värdet) Ny visare byggdes samt någon förbättring av urtavla.
Klockan fungerar bra.

B9D8E16C-4D57-4338-9D0C-49DAC339C773.jpeg
F1B21F1C-5FD3-4CD1-9991-17592A4F6FC2.jpeg

Någon som har en susning?

Hej alla!

Jag är i stort behov av hjälp med en för mig väldigt lurig värdering.

Vacheron Constantin
1948 direkt från första ägaren
29mm utan krona? 31mm ink krona?
Finns en del dokumentation kvar från 1984.
Full service 2002.
Stor reparation 2018 via Nymans då klockan skickades ned till Vacheron. Kostnad rep. 30k sek, (iofs kanske irrelevant för värdet) Ny visare byggdes samt någon förbättring av urtavla.
Klockan fungerar bra.

B9D8E16C-4D57-4338-9D0C-49DAC339C773.jpeg
F1B21F1C-5FD3-4CD1-9991-17592A4F6FC2.jpeg

Någon som har en susning?
Den är såpass liten? Känns inte riktigt som ett herrur då. Det samt att tavlan ser ommålad ut får man kanske tillbaka halva servicekostnaden.

Hej!
Jag överväger köp av denna Datejust från 1984, som är i ett mycket trevligt kosmetiskt skick.
Men, den har korrosion i boetten bakom o-ringen, se foto.
Vad anser ni om detta, stort problem eller inte? Vad finns det för eventuella lösningar på problemet?
Och vad tycker ni att det borde göra på priset? Den säljs för 59k.
59 för en rostig DJ från 84? Låter väldigt dyrt. Brukar inte verk/rotor vara märkt på en Rolex? Kan inte modellen.

Tacksam för all info jag kan få om denna. Årtal? Modell? Värde? Värt att fixa till? Kostnad för det i så fall? Osv... :)

1605561313034.jpeg
1605561340047.jpeg
JLC Memovox. Cool modell. Skulle tro att denna mäter in på 37 mm och är från sent 1960-1970. Har själv en snarlik från ca 1960. Är säkert värd runt 10-12.000 kr i det skicket. Tavlan ser fin ut. En fördel om kronorna är original. Kan vara svår att serva i Sverige, men det finns säkert oberoende urmakare som kan serva om du inte behöver nya delar.

Här är min något äldre
387F43B2-8230-4E08-8721-03C8A9477FA1.png

JLC Memovox. Cool modell. Skulle tro att denna mäter in på 37 mm och är från sent 1960-1970. Har själv en snarlik från ca 1960. Är säkert värd runt 10-12.000 kr i det skicket. Tavlan ser fin ut. En fördel om kronorna är original. Kan vara svår att serva i Sverige, men det finns säkert oberoende urmakare som kan serva om du inte behöver nya delar.

Här är min något äldre
387F43B2-8230-4E08-8721-03C8A9477FA1.png
Kostar de inte mer än så idag? Annars känns det ju som ett av de bästa köpen på dagens klockmarknad. :)

Tillbaka
Topp