• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Intressant, läste följande också. Inte lätt att hänga med i svängarna.

Själv känner jag spontant att man vill ex rista baklocket med ”kopia” för att undvika att den (och andra kopior) hamnar på villovägar i framtiden. Samtidigt snopet att slänga en fungerande klocka i soptunnan, kanske dottern vill ha den ex. Finns det nån etablerad rutin för fejk-märkning? (Jag har inte köpt den alltså, ärvd)

Det står väl var och en fritt att nyttja fejk.
Vad som däremot inte är okej är att sälja det vidare.
Finns inte någon direkt rutin för att märka ut att en klocka är fejk. Man är nog bara antingen av åsikten att den ska slängas eller så nyttjar man den.
 
Det står väl var och en fritt att nyttja fejk.
Vad som däremot inte är okej är att sälja det vidare.
Finns inte någon direkt rutin för att märka ut att en klocka är fejk. Man är nog bara antingen av åsikten att den ska slängas eller så nyttjar man den.
Självklart. Men då kan jag ju inte låta dottern få den heller för rätt vad det är så byter den arm och hamnar ev på marknaden, då är det soptunnan. Eller reservdelstunnan kanske...

Såg en Must de Cartier med quarts på urtavlan här: https://www.barnebys.se/auktioner/objekt/iakuckzx3kg
och en till här: https://www.catawiki.com/sv/l/10494297-must-de-cartier-quartz-women-s-wristwatch
fast jag har ingen aning om ifall de är fejk. Quarts är liksom fejk för mig bara för att det är quarts, mekaniska ur ska det vara :D
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Självklart. Men då kan jag ju inte låta dottern få den heller för rätt vad det är så byter den arm och hamnar ev på marknaden, då är det soptunnan. Eller reservdelstunnan kanske...

Såg en Must de Cartier med quarts på urtavlan här: https://www.barnebys.se/auktioner/objekt/iakuckzx3kg
och en till här: https://www.catawiki.com/sv/l/10494297-must-de-cartier-quartz-women-s-wristwatch
fast jag har ingen aning om ifall de är fejk. Quarts är liksom fejk för mig bara för att det är quarts, mekaniska ur ska det vara :D
Fejk båda två.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade till och med flera med samma serienummer som min nu :D Ja, där ser man... Köparen var i Japan på 70-talet, säkert väldigt stolt över sitt kap som lyckliga frun fick. Hans far var urmakare... ;)
Vill inte påstå något om specifikt din klocka men jag tror iallafall att en bra tumregel är att ju mer komplicerad historien bakom fejkklockan är, och ju fler urmakare som varit inblandade eller i övrigt kan kopplas till arvet, desto lägre är oddsen att den som frågar egentligen har köpt den på loppis för en femtiolapp och hoppas hoppas HOPPAS så att den är äkta.
 
Vill inte påstå något om specifikt din klocka men jag tror iallafall att en bra tumregel är att ju mer komplicerad historien bakom fejkklockan är, och ju fler urmakare som varit inblandade eller i övrigt kan kopplas till arvet, desto lägre är oddsen att den som frågar egentligen har köpt den på loppis för en femtiolapp och hoppas hoppas HOPPAS så att den är äkta.

Jag tror snarare morfars far var förtvivlad och inte kunde med att tala om för sin stolta son att han blev lurad, han var rätt försynt å snäll. Kul när Sandströmmare får skämmas lite för ättlingarna, tror de gråter en skvätt där uppe i himlen ibland över mina klock-fadäser också.
 
Godkväll! Jag har en Omega Seamaster cal. 600, refnr. 135.005, mekanisk med manuell uppdragning från 1963. Klockan mäter 33,5 mm i diameter och är skickad på service ”as we speak”. Den kommer i original läderband som dock är slitet, samt ett nytt brunt mocka läderband. Box ingår. Jag har inte bestämt mig om jag ska sälja den men om jag gör, vilket pris är rimligt?
Väl mött och tack KS för bra forum!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Godkväll! Jag har en Omega Seamaster cal. 600, refnr. 135.005, mekanisk med manuell uppdragning från 1963. Klockan mäter 33,5 mm i diameter och är skickad på service ”as we speak”. Den kommer i original läderband som dock är slitet, samt ett nytt brunt mocka läderband. Box ingår. Jag har inte bestämt mig om jag ska sälja den men om jag gör, vilket pris är rimligt?
Väl mött och tack KS för bra forum!
Den uppenbara motfrågan blir onekligen:
Har du en bild på klockan?

Kan så klart skilja ganska mycket i pris mellan en i superskick och en med en tavla som sett bättre dagar. Även tavellayout kan, i viss mån, spela in.
 
Den uppenbara motfrågan blir onekligen:
Har du en bild på klockan?

Kan så klart skilja ganska mycket i pris mellan en i superskick och en med en tavla som sett bättre dagar. Även tavellayout kan, i viss mån, spela in.
27639503-7732-4614-8689-ADD4D6AB7E8A.jpeg


Trodde jag la med bild :) Detta år innan service. Vänligen, S
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Kan alldeles för lite om Omega men denna Seamaster finns att köpa i en vintagebutik i Sverige. De menar att en äldre man kom in och ville sälja denna klocka som legat orörd i princip sedan den köptes någon gång under 50-talet. Fick själv testa dra upp klockan och den kändes riktigt krispig. Nästan som att alla kugghjul etc fortfarande är fabriksvassa (kan å andra sidan vara utbytta reservdelar, men i stunden talade det för att klockan faktiskt antagligen legat oanvänd större delen av sitt liv).
Jag har personligen aldrig skådat en så fin (så gammal) klocka men butiken i fråga ville ha 45.000 kronor för den vilket jag tycker låter extremt mycket. Är det någon här som utifrån de få bilde jag tog kan uttala sig om model / skick / och värde?
51261F74-65C5-4ECE-A1E6-86F25FDD5045.jpeg
7F4D8A39-C59A-4DDB-8A8C-5CBAE781393E.jpeg
6A64FE55-282E-423B-9815-C5256979436A.jpeg
 

ConElPueblo

Panerai
Kan alldeles för lite om Omega men denna Seamaster finns att köpa i en vintagebutik i Sverige. De menar att en äldre man kom in och ville sälja denna klocka som legat orörd i princip sedan den köptes någon gång under 50-talet. Fick själv testa dra upp klockan och den kändes riktigt krispig. Nästan som att alla kugghjul etc fortfarande är fabriksvassa (kan å andra sidan vara utbytta reservdelar, men i stunden talade det för att klockan faktiskt antagligen legat oanvänd större delen av sitt liv).
Jag har personligen aldrig skådat en så fin (så gammal) klocka men butiken i fråga ville ha 45.000 kronor för den vilket jag tycker låter extremt mycket. Är det någon här som utifrån de få bilde jag tog kan uttala sig om model / skick / och värde?
51261F74-65C5-4ECE-A1E6-86F25FDD5045.jpeg
7F4D8A39-C59A-4DDB-8A8C-5CBAE781393E.jpeg
6A64FE55-282E-423B-9815-C5256979436A.jpeg

Er kronan ikke guldbelagt..?

45K er helt ga-ga.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kan alldeles för lite om Omega men denna Seamaster finns att köpa i en vintagebutik i Sverige. De menar att en äldre man kom in och ville sälja denna klocka som legat orörd i princip sedan den köptes någon gång under 50-talet. Fick själv testa dra upp klockan och den kändes riktigt krispig. Nästan som att alla kugghjul etc fortfarande är fabriksvassa (kan å andra sidan vara utbytta reservdelar, men i stunden talade det för att klockan faktiskt antagligen legat oanvänd större delen av sitt liv).
Jag har personligen aldrig skådat en så fin (så gammal) klocka men butiken i fråga ville ha 45.000 kronor för den vilket jag tycker låter extremt mycket. Är det någon här som utifrån de få bilde jag tog kan uttala sig om model / skick / och värde?
51261F74-65C5-4ECE-A1E6-86F25FDD5045.jpeg
7F4D8A39-C59A-4DDB-8A8C-5CBAE781393E.jpeg
6A64FE55-282E-423B-9815-C5256979436A.jpeg

Visst är den fin, men inte exceptionell. Det låter som typiskt ovederhäftigt säljartrams att den skulle legat orörd i stort sett sedan den köptes ny. Om någon som säljer den till dem säger så kanske de gärna för det vidare men de tvivlade säkert på det själva när de köpte in den. Urtavlan ser ut att vara lite krafsad på exempelvis förutom småprickar, ser inte enbart ut som tidens tand (mittre bilden syns det bäst) Inget sensationellt skick enl mig.

Priset som sagts ett rövarpris, typ går det så går det. Sammantaget snudd på oseriöst.
 
Senast ändrad:

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Visst är den fin, men inte exceptionell. Det låter som typiskt ovederhäftigt säljartrams att den skulle legat orörd i stort sett sedan den köptes ny. Om någon som säljer den till dem säger så kanske de gärna för det vidare men de tvivlade säkert på det själva när de köpte in den. Urtavlan ser ut att vara lite krafsad på exempelvis förutom småprickar, ser inte enbart ut som tidens tand (mittre bilden syns det bäst) Inget sensationellt skick enl mig.

Priset som sagts ett rövarpris, typ går det så går det. Sammantaget snudd på oseriöst.
Åt det hållet går mina tankar också! Tack för input! :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kan alldeles för lite om Omega men denna Seamaster finns att köpa i en vintagebutik i Sverige. De menar att en äldre man kom in och ville sälja denna klocka som legat orörd i princip sedan den köptes någon gång under 50-talet. Fick själv testa dra upp klockan och den kändes riktigt krispig. Nästan som att alla kugghjul etc fortfarande är fabriksvassa (kan å andra sidan vara utbytta reservdelar, men i stunden talade det för att klockan faktiskt antagligen legat oanvänd större delen av sitt liv).
Jag har personligen aldrig skådat en så fin (så gammal) klocka men butiken i fråga ville ha 45.000 kronor för den vilket jag tycker låter extremt mycket. Är det någon här som utifrån de få bilde jag tog kan uttala sig om model / skick / och värde?
51261F74-65C5-4ECE-A1E6-86F25FDD5045.jpeg
7F4D8A39-C59A-4DDB-8A8C-5CBAE781393E.jpeg
6A64FE55-282E-423B-9815-C5256979436A.jpeg

Den är ju snuskigt skarp så finns säkert någon stackare som betalar 45K för den även om jag tycker att det är orimligt.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är väl du som handlar med klockor? Då bör du ha koll, de är alltid dyra internationellt.
Du har hoppat på mig tidigare med ungefär samma attityd , men som sagt: Jag har ett yrke och nej det är inte att handla med klockor. Däremot är min klocksamling flytande. Några stannar , många tröttnat jag på fort och får lämna. Jag ställer inte frågor i denna tråden pga tristess eller för att jag redan vet. Utan för att jag helt enkelt inte vet och behöver hjälp.
Angående denna klocka vet jag att urverket avgör en hel del prismässigt om det är Landeron , valjoux eller Venus tex. Men att det även är en noname tavla spelar också in självklart. Men hur mycket det spelar in vet jag inte. Därför hade det varit kul att fråga någon som vet , utan att behöva bli uppläxad av surkukar dom gångerna man postar i denna tråden.
😂
 

Mikke83

Breitling
Hej,

Är ny här och tänkte höra med er erfarna om man behöver bekymra sig för privata som säljer på chrono? Skiljer ca 10k från professional dealer på denna feks


Bör man inte köpa från privata eller är det bara dumsnålt?

Tack för hjälpen

Med vänlig hälsning
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej,

Är ny här och tänkte höra med er erfarna om man behöver bekymra sig för privata som säljer på chrono? Skiljer ca 10k från professional dealer på denna feks


Bör man inte köpa från privata eller är det bara dumsnålt?

Tack för hjälpen

Med vänlig hälsning
Jag kan inte svara specifikt på detta fall (eller om Chrono24 i allmänhet), men en Rolex från 2020 räknas nog inte som "vintage". Du får nog bättre svar avdelningen "Diskussion", kanske i tråden "Vad är ett rimligt pris för....?" t.ex.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej,

Är ny här och tänkte höra med er erfarna om man behöver bekymra sig för privata som säljer på chrono? Skiljer ca 10k från professional dealer på denna feks


Bör man inte köpa från privata eller är det bara dumsnålt?

Tack för hjälpen

Med vänlig hälsning
Du får räkna med moms och tull på den där också.
 

Kupad Hand

Panerai
Skulle lika gärna kunna posta i identifieringstråden, men är ju lite nyfiken på om det finns något värde också! Vet inte mycket om Candino så nyfiken på denna modell. Hittar liknande med samma boett vid snabb googling, men inte med denna tavla. Tyder ofta på att värdet kanske inte är mycket mer än glädjen den ger på armen, men man vet ju aldrig!! Så all info tages med glädje emot!
D013AE7F-E710-4FF8-B602-459C7099A99A.jpeg
 
Har två gamla urtavlor från omega, kan man sälja sånt utan att bidra till fejk-tillverkning? Vad är rimligt pris? Tänker ju att det är synd att ha sånt liggande om någon därute behöver fräscha till en älskad klocka, samtidigt vill man ju inte bidra till nåt dumt.
 

Bilagor

  • 7CBA3015-AC7A-4A0B-90A8-6AA179D26CFF.jpeg
    7CBA3015-AC7A-4A0B-90A8-6AA179D26CFF.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 32

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har två gamla urtavlor från omega, kan man sälja sånt utan att bidra till fejk-tillverkning? Vad är rimligt pris? Tänker ju att det är synd att ha sånt liggande om någon därute behöver fräscha till en älskad klocka, samtidigt vill man ju inte bidra till nåt dumt.
Vad är det som blir fejk, menar du?
Finns ju gott om folk som har Omegor som är rakt igenom korrekta, men med risiga tavlor. Är väl kanon om någon av dessa hade kunnat få byta till en fräsch tavla?

Rimligt pris låter jag vara osagt. Spelar så klart stor roll vilken tavla det är och vilken kaliber/modell den passar.
Ser dessutombara en tavla på bilden.

Jag hade lagt upp dem på en ren auktion och sett var det landat. Det är ju en sån grej som man verkligen kan ”behöva” och där chanserna inte kommer igen alltför ofta.
Krävs ju då bara två budgivare som verkligen måste ha för att priset ska kunna landa högre än det kanske egentligen borde.
 
Jag tänkte om nån sätter det utanpå ett kinaverk och säljer…

Den är bara 30mm och från typ 50-talet så det är nog inte så många som behöver, men lite skoj med fastlödade riktiga 3d-siffror o omega. Tror inte en auktion är värt det när det kan gå månader innan någon söker just en sån så jag tänkte nog mer en blocketannons som kan ligga tills nån söker det… men det kanske bara är tradera som gäller för sånt? Har så mycket krafs liggande, och det är roligt om man lyckas hitta den som faktiskt blir glad för det, men är det 20kr så är det rätt mycket jobb med paketande…
 
Senast ändrad:

Mrbuick

Breitling
Var in på en loppis idag, antar att den är en fejk, men hur kollar man det?
 

Bilagor

  • 20210805_175201.jpg
    20210805_175201.jpg
    675.7 KB · Visningar: 29
  • 20210805_175149.jpg
    20210805_175149.jpg
    695.8 KB · Visningar: 28

turkojs

Cartier
2-Faktor
Var in på en loppis idag, antar att den är en fejk, men hur kollar man det?

Bortsett från att den ser billig ut och har låg kvalitet för en vanlig IWC så indikerar baksidan att den ska vara tillverkad av platina samt ha grand complication som brukar innebära en mekanisk klocka med minute repeater eller evighetskalender eller liknande.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Var in på en loppis idag, antar att den är en fejk, men hur kollar man det?
Står det seriöst ”P.latinum” på baksidan?
I många fall (som detta) räcker det med att fråga på ett entusiastforum med stor kunskapsbas.
Krävs rejält vassa fejk för att inte skarpa ögon ska hitta felen.
På denna finns det dessvärre fler fel än rätt. :(
 
Senast ändrad:
Topp