• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej på er!
Första inlägget på Klocksnack.
Har följt sidan länge utan konto, men nu är jag på plats för att försöka ta del av den här enorma kunskapsbanken mer aktivt.

Så, till min fråga.
Hittade denna Rolex Oyster Perpetual Datejust till vrakpris igår. Klockan går inte och ja jag har troligtvis gått på en nit.
Men inte desto mindre tänkte jag höra ifall någon här kan bedöma huruvida den kan vara äkta och eventuellt värde efter en rejäl omgång hos urmakaren?
Länken och kronan är iaf falska och tycker inte resten ser riktigt ok ut heller. Tyvärr.

Tjena!
Vad vore ett rimligt bud på en Mathey-Tissot, bumper. 33mm.
Enligt uppgift bra prestanda.

IMG_20210618_114306_020.jpg
IMG_20210618_114301_296.jpg

Dubbelpostar, hoppas på översyn. Kollar även här om någon har info och koll på värdet på dessa?
263C5B53-E2E7-4206-8537-268881A9DAA6.jpeg
Oavsett pris (vilket jag inte kan hjälpa dig med) så tyckte jag om tavlorna framför allt på dessa. Men det är även så att jag börjar finna dessa 70-talsdesigner läckra! (Och det är inte den reaktion de haft på mig tidigare!)
Visst har de också krypit upp i kostnad mer än väntat de senaste åren?

Oavsett pris (vilket jag inte kan hjälpa dig med) så tyckte jag om tavlorna framför allt på dessa. Men det är även så att jag börjar finna dessa 70-talsdesigner läckra! (Och det är inte den reaktion de haft på mig tidigare!)
Visst har de också krypit upp i kostnad mer än väntat de senaste åren?
Kanske har denna typ av funky design klättrat, men det har väl även det mesta vintage?! Jag är dåligt bevandrad i tillgång o efterfrågan både gällande märkena och denna typ av klockor, så vore intressant att få lite koll på detta! Oavsett, håller med om tavlorna, var i mycket gott skick. Med lite polish på plexit o bättre band/länk så tror jag dessa kan bli lite balla!

Hej vintage-tråden. Jag funderar på att avyttra min omega seamaster, 34mm.
Känslan försvann lite när jag fick information om att tavlan troligtvis var ommålad.

Jag lät serva den hos ”Farfars ur” år 2019. Manuell uppvridning.

Varken glas eller krona är original.

Vad är ett rimligt pris? Kanske enklare att sälja på tratten/blocket?

99FCE938-5465-4EB0-81E6-42335CB1107A.jpeg 3C92E7DF-8FEA-4A25-BDBC-CB47D95D49A7.jpeg

Senast ändrad:
Hej vintage-tråden. Jag funderar på att avyttra min omega seamaster. Känslan försvann lite när jag fick information om att tavlan troligtvis var omålad.

Klockan är servad hos ”Farfars ur” år 2019. Manuell uppvridning.

99FCE938-5465-4EB0-81E6-42335CB1107A.jpeg 3C92E7DF-8FEA-4A25-BDBC-CB47D95D49A7.jpeg
Sälj på tratten och var ärlig.

Sjävklart kommer jag vara ärlig.

Men vore bra med (och skulle uppskatta) ett riktmärke.
Du kan söka på avslutade auktioner i Klockor-Exklusiva klockor-Omega och bläddra runt lite och se om du hittar något i liknande stil/skick/ålder.
En snabbtitt tyder på att det verkar kunna variera rätt mycket, från nån tusenlapp till några stycken, och det verkar inte spela så stor roll vad folk har satt för startpris.

Hej vintage-tråden. Jag funderar på att avyttra min omega seamaster, 34mm.
Känslan försvann lite när jag fick information om att tavlan troligtvis var ommålad.

Jag lät serva den hos ”Farfars ur” år 2019. Manuell uppvridning.

Svårt att se i vilket skick plätteringen är.

Positivt är att den är servad.

Negativt är tavlan, kronan, glaset och plätteringen.

Kanske kan du få ca 2,5 - 3.000 kr på Tradera.

Ok då är det jag som inte följt med i utvecklingen.
Det är som oftast svårt att se tavlans kondition då glaset är repigt/grumligt.

Ok då är det jag som inte följt med i utvecklingen.
Det är som oftast svårt att se tavlans kondition då glaset är repigt/grumligt.
De har en tendens att bli dyra på auktion, denna såldes för nästan 20k redan 2018
3775B8D2-3B30-4D07-AC89-B2FA7A10D4A3.png

Dessa två inte långt under det 2019 (om man räknar in provision):
Screenshot_20190318_214221.jpeg

Det såldes en på Omegaforums förra månaden för 1750EUR:

Dyrt, ja! Galet, kanske inte så. Finns väl inte så många så här stora (35.5mm) kvalitetsklockor från 40-talet av de större tillverkarna som är mycket billigare, särskilt inte med svarta gilttavlor!

048F86D4-F2F4-4EA0-87B8-E7A3668D4935.jpeg

33851B6A-416F-4FC5-A377-380E604A2A7C.jpeg 52202309-F68D-4714-8716-095C740B8AC3.jpeg 94D623B7-146E-470C-88DC-36C827998664.jpeg

Quartsklocka Must De från Cartier, Myota 60, allt i orginal och gott skick. Har själv inget intresse för Quartz men undrar om det är massproducerat blaha eller nåt jag ska hålla skyddat och vårdat för framtidens klocknördar?

😂 Underbart! Tack, då slapp jag ha ytterligare en sak i arkiven. ☺️
:)

För att breda ut lite grann.
Förutom att man kan förvänta sig en högre kvalitet överlag så finns det ett par uppenbara grejer.
Vet inte att dessa är helt hundraprocentiga, men åtminstone så gott som.
Cartier skrev aldrig ut ”Quartz” på tavlan och använde heller ej sekundvisare på sina batteridrivna klockor.

Förutom att man kan förvänta sig en högre kvalitet överlag så finns det ett par uppenbara grejer.
Cartier skrev aldrig ut ”Quartz” på tavlan och använde heller ej sekundvisare på sina batteridrivna klockor.
Nja, jag har en Santos med batteri och sekundvisare. Möjligen är det du skriver sant om must de Cartier specifikt men inte för Cartier i allmänhet.

Intressant, läste följande också. Inte lätt att hänga med i svängarna.

Själv känner jag spontant att man vill ex rista baklocket med ”kopia” för att undvika att den (och andra kopior) hamnar på villovägar i framtiden. Samtidigt snopet att slänga en fungerande klocka i soptunnan, kanske dottern vill ha den ex. Finns det nån etablerad rutin för fejk-märkning? (Jag har inte köpt den alltså, ärvd)

Tillbaka
Topp