• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Det är en schweizisk nitad oyster från 1960. Innan 1963 så var de omärkta. Ref efter 1963 på dessa är antingen 6636 eller 7206 beroende på om de är fjädrande eller ej och det är märkt på sista länkbiten innan en end. Om denna är fjädrande så hade jag benämnt den som en 6636. Fördelen med tidiga är ju att de är enkla att konvertera om man så önskar.

58 ends är vanligast på gmts och explorers. Men den funkar också fint på subbar, datejusts etc. Ganska universiella.

Fin länk i trevligt skick. Värd en hel del pengar i dagens värld.

Edit: Mellan 25-40k beroende på hur motiverad köpare du har. 25 är billigt. Renovera antingen hos Michael Young i Hongkong eller via tex rollieworks i USA. Hongkong billigare (300usd) men lite sämre enligt min erfarenhet. Rollieworks tar lång tid och uppemot 7-800usd. Jag snålar oftast.

Jag vet knappt vad jag ska säga, min uppfattning stämde verkligen, du har stenkoll. Tack så jättemycket!

Verkligen en fin länk på alla sätt. Var lite osäker när jag hittade den ifall det var en med 19 eller 20mm ändlänkar. Tänkte att jag kanske skulle ta och leta reda på en prisvärd OP eller något men det blir väl lite svårt nu...

Ifall den nu inte kommer till användning blir ju försäljning rätt aktuellt men då är frågan om det är värt att renovera den? Och vilka säljkanaler bör man använda?

Jag vet knappt vad jag ska säga, min uppfattning stämde verkligen, du har stenkoll. Tack så jättemycket!

Verkligen en fin länk på alla sätt. Var lite osäker när jag hittade den ifall det var en med 19 eller 20mm ändlänkar. Tänkte att jag kanske skulle ta och leta reda på en prisvärd OP eller något men det blir väl lite svårt nu...

Ifall den nu inte kommer till användning blir ju försäljning rätt aktuellt men då är frågan om det är värt att renovera den? Och vilka säljkanaler bör man använda?
Är fjädrarna slut så skulle jag renovera den. Men duger den så är det väl dumt att kasta bort pengar bara därför att.

Saknar du kontakter så testa sälj den på KS. På ebay lär du få dina 25 på auktion alternativt att du kör den långa varianten med ett buy-now pris som är högre. VRM var bra förr i tiden men jag har ingen aning om hur det säljs där numera. Det är trots allt en relativt liten klick folk som lägger stora summor på en gammal länk.

Kunde du köpa den så misstänker jag också att du kan sälja den. Man snubblar sällan över sånt där utan att ha en aning om hur saker fungerar.

Diskuterar byte med en person och vi försöker klura ut rätt värde på denna Z.R.C made in france bamboo länken / bonklip. Bredd på 19mm. I normalt vintage skick (lite märken etc)
Någon som har koll / en rimlig gissning?
1634932441220.png

1634932446956.png

När vi är inne på länkar...
Hittar typ inga referenser för den här GF länken som jag nyss köpt. Lite udda ändlänksmått 16,5mm. Justerbart lås, fint skick och långt. Gissar på 40-tal, kanske 50-tal.

Känns som den här är rätt ovanlig med den här claspen och måtten. Som sagt, hittar inte mycket på nätet.

Gf länkar varierar ju väldans mycket i pris har jag sett, så... vad kan detta vara värt?

20211023_103327.jpg
20211023_103437.jpg
20211022_172406.jpg

Hej på Er!
Hittat en Longines Automatic från 1972 som ser ganska nice ut .
Ref nr 7570 3
35 mm
Ödleskinn.

Begärt pris ca 5500-6000 kronor.

Vad tror ni, är det ett ok pris?
Screenshot_20211025-101734.jpg

Screenshot_20211025-101743.jpg

Screenshot_20211025-101754.jpg
Hej, fin klocka, priset har jag ingen uppfattning om, men det kan vara bra att veta att det är ett fint cal 340 i, Longines sista automatiska inhouse verk. Med det sagt har jag förstått att det var både komplicerat och dyrt och idag är det svårt att hitta delar och kanske även personer som vill serva.
Lite läsning (har en själv, läste detta först efter :rolleyes:)

Hej, fin klocka, priset har jag ingen uppfattning om, men det kan vara bra att veta att det är ett fint cal 340 i, Longines sista automatiska inhouse verk. Med det sagt har jag förstått att det var både komplicerat och dyrt och idag är det svårt att hitta delar och kanske även personer som vill serva.
Lite läsning (har en själv, läste detta först efter :rolleyes:)
Tack så mycket för informationen

Hej på Er!
Hittat en Longines Automatic från 1972 som ser ganska nice ut .
Ref nr 7570 3
35 mm
Ödleskinn.

Begärt pris ca 5500-6000 kronor.

Vad tror ni, är det ett ok pris?
Screenshot_20211025-101734.jpg

Screenshot_20211025-101743.jpg

Screenshot_20211025-101754.jpg

Om den är bra kanske. Tycker ändå det är aningen i överkant om tillståndet på verket är okänt. Ser att det ser ut som nåt händer i tavelkanten, förhoppningsvis inte så mycket underifrån. Men verket ser hyfsat ut från baksidan.

Longines har varit knepiga med de reservdelar de fortfarande har och reserverat dem för klockor med guldboett och vägrat leverera delarna till stålklockor. Om de håller på så nu fortfarande vet jag inte.

Deras verk från fram till 70 ungefär är otroligt fina. Även enl flera som meckat med dem professionellt. Slår definitivt Omega i motsvarande utföranden enl vad de urmakare som uttalat sig och hållit på med dem samstämmigt verkar tycka som jag pratat med i alla fall. Ren IWC klass på verken har det menats. Så sett är de väl prisvärda då de ofta kostar mindre än en exempelvis motsv Omega av nån anledning.

Utseendemässigt stämmer det åtminstone. Ta deras AS 19 från 50-talet som i Conquesten. Ser helt fantastiska ut. Jag har inte en enda kvar tyvärr.

Om den är bra kanske. Tycker ändå det är aningen i överkant om tillståndet på verket är okänt. Ser att det ser ut som nåt händer i tavelkanten, förhoppningsvis inte så mycket underifrån. Men verket ser hyfsat ut från baksidan.

Longines har varit knepiga med de reservdelar de fortfarande har och reserverat dem för klockor med guldboett och vägrat leverera delarna till stålklockor. Om de håller på så nu fortfarande vet jag inte.

Deras verk från fram till 70 ungefär är otroligt fina. Även enl flera som meckat med dem professionellt. Slår definitivt Omega i motsvarande utföranden enl vad de urmakare som uttalat sig och hållit på med dem samstämmigt verkar tycka som jag pratat med i alla fall. Ren IWC klass på verken har det menats. Så sett är de väl prisvärda då de ofta kostar mindre än en exempelvis motsv Omega av nån anledning.

Utseendemässigt stämmer det åtminstone. Ta deras AS 19 från 50-talet som i Conquesten. Ser helt fantastiska ut. Jag har inte en enda kvar tyvärr.
Det ser ut att vara visst slitage på rotorns ytterkant vilket kan indikera att kullagret till rotorn är/har varit skadat. Med lite fantasi kan man till och med få det till att två av kulorna saknas på bilden. ;)
så var det på min, lagret intakt men wobbligt då två av fem kulor saknades. Vad sedan två små stålkulor kan åstadkomma på utflykt i verket kan man ju bara spekulera om.

Det ser ut att vara visst slitage på rotorns ytterkant vilket kan indikera att kullagret till rotorn är/har varit skadat. Med lite fantasi kan man till och med få det till att två av kulorna saknas på bilden. ;)
så var det på min, lagret intakt men wobbligt då två av fem kulor saknades. Vad sedan två små stålkulor kan åstadkomma på utflykt i verket kan man ju bara spekulera om.
Så kan det vara. Har svårt att se om de finns där eller inte men absolut nåt att se upp med. Särskilt som sagt de kan vara knepiga med delar.

Tack så mycket för era svar @URsinne , @Belmondo. Det blev inget köp, jag avstod med tanke på vad Ni skrev. Jag hittar snart en annan Longines att lägga vantarna på.

Nu är det istället en Omega Geneve automat från 72 som lockar. Jag har sedan tidigare en Omega Geneve från samma år, men inte automat.
Ska vara ref.nr 166.0163, kaliber 613 med 17 stenar.
Skicket verkar vara överlag helt ok, men jag tycker att det är väldigt svårt att få en korrekt uppfattning om vad en Geneve är värd. En del verkar gå ganska billigt, medan en del säljs för fantasipriser.
Vad tror Ni? 6-7 k? Rimligt?
Tacksam för all information Ni kan tänkas bidra med.
Ha en god afton!

D72DFED0-8143-41E9-B19E-C679B3CBAC4E.png

C0BD124B-CF83-4D70-AB32-30DA0A5EA3EF.png

9FF477C4-5E87-429B-9FD0-BE1F2ACBE777.png

6D6ABD8A-49D4-4216-B374-35B1A566648F.png

F5B45253-5AE9-4124-B62B-D3EC6EDD4DAE.jpeg

Tack så mycket för era svar @URsinne , @Belmondo. Det blev inget köp, jag avstod med tanke på vad Ni skrev. Jag hittar snart en annan Longines att lägga vantarna på.

Nu är det istället en Omega Geneve automat från 72 som lockar. Jag har sedan tidigare en Omega Geneve från samma år, men inte automat.
Ska vara ref.nr 166.0163, kaliber 613 med 17 stenar.
Skicket verkar vara överlag helt ok, men jag tycker att det är väldigt svårt att få en korrekt uppfattning om vad en Geneve är värd. En del verkar gå ganska billigt, medan en del säljs för fantasipriser.
Vad tror Ni? 6-7 k? Rimligt?
Tacksam för all information Ni kan tänkas bidra med.
Ha en god afton!

D72DFED0-8143-41E9-B19E-C679B3CBAC4E.png

C0BD124B-CF83-4D70-AB32-30DA0A5EA3EF.png

9FF477C4-5E87-429B-9FD0-BE1F2ACBE777.png

6D6ABD8A-49D4-4216-B374-35B1A566648F.png

F5B45253-5AE9-4124-B62B-D3EC6EDD4DAE.jpeg
Om det inte är så att man är garanterat att den är splitt nyservad och går bra så tycker jag att det är dyrt.
Är det osäkerhet kring detta så kan man lika gärna köpa en lokalt och ta servicebiten om det blir aktuellt.
Borde kunna plocka upp en för runt 4k om man letar lite.

Kan för övrigt inte tänka mig att varken läder eller spänne är vad de utger sig för att vara.

Om det inte är så att man är garanterat att den är splitt nyservad och går bra så tycker jag att det är dyrt.
Är det osäkerhet kring detta så kan man lika gärna köpa en lokalt och ta servicebiten om det blir aktuellt.
Borde kunna plocka upp en för runt 4k om man letar lite.

Kan för övrigt inte tänka mig att varken läder eller spänne är vad de utger sig för att vara.
Tack för info.
Precis denna sortens info som jag var ute efter.
Ha en fin dag!

Hej alla glada, detta blir mitt första innläg här på forumet.
Hittade denna Omega klockan i en låda från ett dödsbo, vet mao ingenting om dess historia.
Den fungerar inte alls och glaset är tvärslut, patinan på själva urtavlan är ju dock jättefränt i min mening, skulle gärna ha eran hjälp att få reda på lite vad det är för modell osv, tycker den ser jättecharmig ut och skulle vara väldigt skoj att få den iordninggjord, förstår att värdet troligtvis är väldigt lågt så frågan är om det är värt att lämna bort den på renovering, tar gärna emot tips på vart man kan lämna in den i mälardalsområden, bifogar några bilder
MvH Richard

Bilagor

• 20211027_233250.jpg
    20211027_233250.jpg
    421.3 KB · Visningar: 11
  • 20211028_174803.jpg
    20211028_174803.jpg
    686.3 KB · Visningar: 12
  • 20211028_174921.jpg
    20211028_174921.jpg
    506.9 KB · Visningar: 12
  • 20211028_174819.jpg
    20211028_174819.jpg
    550.4 KB · Visningar: 11
  • 20211028_174941.jpg
    20211028_174941.jpg
    381.3 KB · Visningar: 11
Hej alla glada, detta blir mitt första innläg här på forumet.
Hittade denna Omega klockan i en låda från ett dödsbo, vet mao ingenting om dess historia.
Den fungerar inte alls och glaset är tvärslut, patinan på själva urtavlan är ju dock jättefränt i min mening, skulle gärna ha eran hjälp att få reda på lite vad det är för modell osv, tycker den ser jättecharmig ut och skulle vara väldigt skoj att få den iordninggjord, förstår att värdet troligtvis är väldigt lågt så frågan är om det är värt att lämna bort den på renovering, tar gärna emot tips på vart man kan lämna in den i mälardalsområden, bifogar några bilder
MvH Richard
Superfin!
Väl värt att göra i ordning - även om det kanske inte egentligen finns någon ekonomi i att göra det.

Omega referens 2639, kaliber 266 och ca 1952.
Fungerande och med nytt glas ligger värdet väl någonstans kring 4.000 kr.

Tillbaka
Topp