• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Leppe

Panerai
2-Faktor
Tyvärr, tog bara den bilden. Det satt en stor prislapp på baksidan så det va ingen mening att fota den. Säljaren ville ha 92k SEK för den. Han påstod att den nyligen fått en service. Nån som vet om det priset är vettigt eller?

Fin va den allafall 👍
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tyvärr, tog bara den bilden. Det satt en stor prislapp på baksidan så det va ingen mening att fota den. Säljaren ville ha 92k SEK för den. Han påstod att den nyligen fått en service. Nån som vet om det priset är vettigt eller?

Fin va den allafall 👍

Jag har inte mycket informerat att säga om värderingen av denna egentligen. Men det är den typ av kronografer som många gärna sätter skyhöga priser på idag: helstål, känt märke, 40/50-tal. En del är nog värda premium, men toppvärderingar spiller ibland över dit de inte hör hemma också.
 
Senast ändrad:

13ZN

Breitling
Tyvärr, tog bara den bilden. Det satt en stor prislapp på baksidan så det va ingen mening att fota den. Säljaren ville ha 92k SEK för den. Han påstod att den nyligen fått en service. Nån som vet om det priset är vettigt eller?

Fin va den allafall 👍
Om du är sugen måste du förstås även noga kolla verket, som ska vara 13ZN och i fint orepat skick till det priset. Inget fantasipris i så fall, men om det är vettigt överlåter jag till annan...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
@Leppe 92k för en 40-tals 13ZN Longines är inte något speciellt, många kostar flerdubbla det men då pratar vi vattentäta boetter och extremt fina eller sällsynta tavlor.

Denna boett ser dessutom liten ut? Tavlan kan nog vara okej men svårt att avgöra utifrån bilden, lite tråkiga märken kring siffror och subdials dock så lär inte vara något toppexemplar oavsett. Så 92k är nog ett fantasipris ja
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Jag har inte mycket informerat att säga om värderingen av denna egentligen. Men det är den typ av kronografer som många gärna sätter skyhöga priser på idag: helstål, känt märke, 40/50-tal. En del är nog värda premium, men toppvärderingar spiller ibland över dit de inte hör hemma också.
Om du är sugen måste du förstås även noga kolla verket, som ska vara 13ZN och i fint orepat skick till det priset. Inget fantasipris i så fall, men om det är vettigt överlåter jag till annan...
@Leppe 92k för en 40-tals 13ZN Longines är inte något speciellt, många kostar flerdubbla det men då pratar vi vattentäta boetter och extremt fina eller sällsynta tavlor.

Denna boett ser dessutom liten ut? Tavlan kan nog vara okej men svårt att avgöra utifrån bilden, lite tråkiga märken kring siffror och subdials dock så lär inte vara något toppexemplar oavsett. Så 92k är nog ett fantasipris ja
Tack alla för svar!
Jag va mest nyfiken på vad den kan tänkas vara värd. Inget jag har för avsikt att köpa i dagsläget. Skulle tippa på att den va max 34-35mm. Mysig va den allafall👍
 
Senast ändrad:

Pyjamas

Omega
Hallå! Kallas denna typen av vackra tavla något speciellt? Och värdering?
Boettnr 6263 26
Cal 12.68Z PC
35mm
År 1959
 

Bilagor

  • 1000011804.jpg
    1000011804.jpg
    730.3 KB · Visningar: 5

Peder100

Omega
Hej!
Har två stycken reseur av äldre modell, tänkte höra om någon har en uppfattning om värde. Det första är ett Jaeger Le Coultre med utsida i läder, relativt använt skick. Allt funkar dock som det ska. Vad tror ni?
JLC reseur.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej!
Har två stycken reseur av äldre modell, tänkte höra om någon har en uppfattning om värde. Det första är ett Jaeger Le Coultre med utsida i läder, relativt använt skick. Allt funkar dock som det ska. Vad tror ni?
JLC reseur.jpg

De brukar lista mellan €400-500 på internationella auktioner. Men skulle kanske gissa att en rimlig värdering är knappt hälften av det i svenska kronor. Se t ex:

 
Neovintage jag ve, men vart ser ni en 16233 i bra skick utan papper och box?
En liknande ligger ute på ks osåld sen november för 53k.
 

Gibonni

Omega
2-Faktor
Hur mycket kan man få för denna Breitling? Jag vet inte vad räknas som vintage, men klocka är från 2002/03. Full set, men uttagen i Breitling Dubai
20220605_092733.jpg
 
Fått ärva detta ur och min kunskap är absolut noll.
Finns det ett värde i klockan?
Köptes i november 1974 och har använts i princip dagligen sedan dess, därav slitage. Tyvärr saknas all form av dokumentation.
18k guld
Gravering med ägarens namn som är maskerat

Vad är bäst?
Renovera, sälja eller behålla som den är. Klockan tilltalar inte mig så jag kommer inte bära den.
 

Bilagor

  • image0000011.jpeg
    image0000011.jpeg
    153.9 KB · Visningar: 5
  • image0000001.jpg
    image0000001.jpg
    160.2 KB · Visningar: 6

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fått ärva detta ur och min kunskap är absolut noll.
Finns det ett värde i klockan?
Köptes i november 1974 och har använts i princip dagligen sedan dess, därav slitage. Tyvärr saknas all form av dokumentation.
18k guld
Gravering med ägarens namn som är maskerat

Vad är bäst?
Renovera, sälja eller behålla som den är. Klockan tilltalar inte mig så jag kommer inte bära den.
Min rekommendation är att sälja länken för guldvärde och försöka använda den själv på skinnband. Om det senare inte funkar kanske det är någon annan som kan ärva den framöver? Låter dessa som dåliga förslag är det lika bra att väga den och lägga ut den som den är på tradera. Är ju ändå värd en del pengar.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Fått ärva detta ur och min kunskap är absolut noll.
Finns det ett värde i klockan?
Köptes i november 1974 och har använts i princip dagligen sedan dess, därav slitage.
18k guld
Gravering med ägarens namn som är maskerat

Vad är bäst?
Renovera, sälja eller behålla som den är. Klockan tilltalar inte mig så jag kommer inte bära den.
Väldigt fint arv! Länken ser ut att ha en del slitage som du säger. Den är troligen "endast" värd guldens vikt. Vilket nog är en rätt bra summa.

Klockan tycker jag är lite svårare att värdera. Denna är jämförbar men mer eftertraktad än din modell. Den såldes för nästan ett år sedan. Din bör ligga en bit under enligt mig. https://auctionet.com/sv/2792483-armbandsur-18k-guld-omega-constellation-automatic-1968

Du får nog bäst betalt om du säljer länk och klocka separat.
 

Filpi

Breitling
Jag har denna Zodiac-klocka. Köpt 2014, vet inte mycket om den.
Den går inte att vrida upp längre. Vill egentligen mest veta värde för att få reda på om det är värt för mig att investera i en genomgång av den.
Tycker verkligen om urtavlan dock :)
Den kom i min ägo utan rem, den är rätt så repig runtom men glaset ser fint ut.
PXL_20240319_072032387.jpg
 
Senast ändrad:

S.L

Vacheron
2-Faktor
Tappade klockintresset rätt totalt för några år sedan och sålde av det mesta. Hittade dock denna i säkskåpet nyligen, hade glömt bort att den fanns kvar i min ägo. Är det någon som kan tänka sig att uppskatta ett ungefärligt värde? Den har porslins/emaljtavla och ingen gravyr på baklocket. Haft den i min ägo nånstans 15-20 år.

50A449B7-5075-4E43-BD5E-6DA6BB8D69F2.jpeg


Fick denna information från Longines en gång i tiden efter att jag skickat in bild på urverket:
We have pleasure in giving you below the information we found in our old, hand-written production register regarding your LONGINES watch.

Serial number 5’704’746 is a watch in stainless steel
It has been invoiced on 12th November 1938 to Messrs. Guth, who were one of our agents in the Balkans at that time
It is equipped with a movement calibre 15.26
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tappade klockintresset rätt totalt för några år sedan och sålde av det mesta. Hittade dock denna i säkskåpet nyligen, hade glömt bort att den fanns kvar i min ägo. Är det någon som kan tänka sig att uppskatta ett ungefärligt värde? Den har porslins/emaljtavla och ingen gravyr på baklocket. Haft den i min ägo nånstans 15-20 år.

50A449B7-5075-4E43-BD5E-6DA6BB8D69F2.jpeg


Fick denna information från Longines en gång i tiden efter att jag skickat in bild på urverket:

Det är väl en s.k Majetek som även Lemania gjorde. Tror prisbilden ligger mellan 20-30k. Svårare att säga något om hur efterfrågan ser ut just nu. Ser polerad ut.
 
  • Like
Reactions: S.L

S.L

Vacheron
2-Faktor
Det är väl en s.k Majetek som även Lemania gjorde. Tror prisbilden ligger mellan 20-30k. Svårare att säga något om hur efterfrågan ser ut just nu. Ser polerad ut.
Tackar!
Den är inte polerad under min ägo men med stor sannolikhet innan dess mtp boettens skick relativt dess ålder.
 

Timco

Breitling
2-Faktor
helt ny här gällande vintageklockor, vad bör man tänka på innan man gräver sig in i denna jungel? Framför allt vad bör jag tänka på vid köp av vintage klockor?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
helt ny här gällande vintageklockor, vad bör man tänka på innan man gräver sig in i denna jungel? Framför allt vad bör jag tänka på vid köp av vintage klockor?
Läs in dig rejält på modellen/reffen som du är intresserad av och när du väl ska köpa, ta hjälp av experterna här på forumet och köp av en respekterad säljare. Så, klart! Nej det finns så klart mer att tänka på men man kommer långt med detta.
 

The lord

Audemars
Skulle någon kunna hjälpa till med om den här är värd något? Omega seamaster 600. Farfar fick den från Volvo så det står volvo 1967 på baklocket.
1000011698.jpg
 

Jopi77

Cartier
Försöker göra en uppskattning av värdet på ett fickur åt en bekant. Det är 18k guld. Klockan tickar på men saknar glas och visare samt ringen som ska hålla glaset går inte att stänga. Antar att det mest är guldvärde?

Men hur mycket guld kan det vara? Själva boetten väger (utan verk, tavla o krona) 32,2 gram. Innerlocket är av oädel metall.

Någon som har erfarenhet av sådant här och har några tankar om vikt o värde?
20240327_150531.jpg
20240327_150622.jpg
20240327_150211.jpg
 
Topp