• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Ja, @Kråksaltarn, länken är ju tydligt guldstämplad och således värd åtminstone sin vikt i detta.
Men som @Corgi skriver så ser den ju också ganska trevlig ut. Och den ser ut att vara 16 mm, så inte alls oanvändbar. :)

Trevlig storlek och utseende, inte så lätta att komma över användbara guldlänkar. Mer värd än klockan, tror jag. @eNielsen, du letade väl ganska länge?

Stort tack för alla svar! Snabba svar dessutom!

Här kommer lite fler bilder, försökt så gott jag kan med att få till skärpa på stämplarna.

1000007754.jpg
1000007753.jpg
1000007752.jpg

Klockan tillhör en bekant till morsan. Som så många gånger förr: "Du kan ju klockor, kolla in den här släktklenoden! Vad är det, och kan du laga den?" 😂

Klockan svarar på uppdrag, tickar på men minutvisaren jackar marginellt i kronografvisaren. Bara testat lite snabbt, vill inte rasera den och hört av mig till en urmakare som eventuellt är villig att ta sig an den för 8 brak (osynad, och med reservation för att det kan bli dyrare beroende på vad som eventuellt upptäcks).

Har bara gott att säga om urmakaren ifråga, så misstror inte honom eller prisuppgiften, men ser ni att det finns nåt annat alternativ jag kan förmedla?

Länken är inte min kopp te, men ett smäckert alligatorband däremot..

Stort tack för alla svar! Snabba svar dessutom!

Här kommer lite fler bilder, försökt så gott jag kan med att få till skärpa på stämplarna.

1000007754.jpg
1000007753.jpg
1000007752.jpg

Klockan tillhör en bekant till morsan. Som så många gånger förr: "Du kan ju klockor, kolla in den här släktklenoden! Vad är det, och kan du laga den?" 😂

Klockan svarar på uppdrag, tickar på men minutvisaren jackar marginellt i kronografvisaren. Bara testat lite snabbt, vill inte rasera den och hört av mig till en urmakare som eventuellt är villig att ta sig an den för 8 brak (osynad, och med reservation för att det kan bli dyrare beroende på vad som eventuellt upptäcks).

Har bara gott att säga om urmakaren ifråga, så misstror inte honom eller prisuppgiften, men ser ni att det finns nåt annat alternativ jag kan förmedla?

Länken är inte min kopp te, men ett smäckert alligatorband däremot..

Fin länk. Väg den! Är nog bra pengar och vi är ju många här som gillar den typen av länkar.
Nja, 8k är väl inte det bästa priset men kronografer kostar mer så det är ändå 5k> i de flesta fall. Serva om du vill använda, sälj i befintligt skick annars. Är nog ett Landeron-verk i och det lär inte vara svårt att hitta delar förresten.

LONGINES från 50 talet?

Min vän sedan 40 år köpte den här guldklockan på Kaplans för ett antal år sedan och jag har alltid gillat den och jag frågade honom därför om jag får köpa den av honom. Han ville dock inte ge mig ett pris på den utan vill att jag själv ska kolla upp vad jag tycker är rimligt att betala för den och att vi sedan ska komma överrens om var den bör ligga.

Det jag vet om den är den fungerar och går dom den ska och att den fick 8/10 för urtavla och verk, men att boettten fick 7/10 när Kaplans bedömde den och att den inte har brukats sedan dess.

Jag har sökt efter en liknade klocka på nätet men jag har inte hittat någon liknande så jag tänkte kolla om någon här som kan hjälpa mig att bedöma vad som är rimligt att betala för klockan?

Det är en LONGINES, 35,5 mm, Cal 22 A, automat, 18K från första halvan av 50-talet.

Bilagor

• Klockopia.jpg
    Klockopia.jpg
    504.6 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Tjabba!

Har inte varit så aktiv här på forumet på sistone så det är kul att kika in.
Jag köpte precis denna godingen av en vän till mig, en 1601 vilket nu blir min första Rolex.
Jag har betalt 48.000 för denna klocka som för sin ålder är i otroligt fint skick!

Och då undrar jag ju såklart om jag betalt ett rimligt pris. Originallänken med de vikta länkarna, inget servicebehov föreligger. Spännande att höra vad ni tycker😍
B6CE315A-C7D6-4E6A-A1D7-F5E79DF5E817.jpeg

Tjabba!

Jag köpte precis denna godingen av en vän till mig, en 1601 vilket nu blir min första Rolex.
Jag har betalt 48.000 för denna klocka som för sin ålder är i otroligt fint skick!

Och då undrar jag ju såklart om jag betalt ett rimligt pris. Originallänken med de vikta länkarna, inget servicebehov föreligger. Spännande att höra vad ni tycker😍
Jaah… att köpa något och sedan kolla dess värde låter lite knas. Bör helst vara det andra tillvägagångssättet🤣

Tjabba!

Fin klocka, grattis!
Jag tror du betalt nära på prick vad marknaden är villig att ge för en liknande just nu, +/- ngn tusing eller två. Kan inte dessa superbra o värdet/priset varierar med utförande och skick.

Tjabba!

Känns rimligt. På en sån gammal klocka spelar skicket stor roll så det kan diffa från 35 - 60 beroende på skicket. Bilderna säger inte allt om skicket men tycker guldringen ser väldigt bra ut och det man ser av boetten är helt ok.

Jaah… att köpa något och sedan kolla dess värde låter lite knas. Bör helst vara det andra tillvägagångssättet🤣
😁Haha fair point. Jag har givetvis tittat runt lite men jag har inte hittat så många likvärdiga mer än på Chrono24 och diverse internationella sidor. Sedan så var jag fine med priset, klockan köptes ju för att jag ville ha den och inte för att tjäna pengar på den. Men jag förstår ditt resonemang. ;)
Fin klocka, grattis!
Jag tror du betalt nära på prick vad marknaden är villig att ge för en liknande just nu, +/- ngn tusing eller två. Kan inte dessa superbra o värdet/priset varierar med utförande och skick.

Tack så mycket! Det känns helt fantastiskt och det är ju det viktiga. Tanken är att denna skall få pryda armen i många år!
Känns rimligt. På en sån gammal klocka spelar skicket stor roll så det kan diffa från 35 - 60 beroende på skicket. Bilderna säger inte allt om skicket men tycker guldringen ser väldigt bra ut och det man ser av boetten är helt ok.
Tack Criss Cross! Bezeln är i otroligt gott skick, och boetten ser i mina ögon väldigt bra ut. Skarpa bandhorn med bra med material kvar så den känns absolut inte sönderpolerad. Länken känns ganska rasslig men på ett charmigt sätt. Den kommer inte att slitas mycket i min ägo heller!

Hej forumet,
Jag har en Omega Constellation Pie-Pan ref 168.005 (cal 561, ca 1963) som legat i en låda i ca 15 år. Urverket tickar och kan dras upp utan problem men är definitivt i behov av service. Sekundvisaren har även lossnat.

Invändigt har jag fått veta att verket är bytt vid något tillfälle (annat serienummer) samt att urtavlan är restaurerad/ommålad.

Vad tror ni, är den värd något?

Bilagor

• IMG_2246.jpeg
    IMG_2246.jpeg
    34.6 KB · Visningar: 9
  • IMG_2241.jpeg
    IMG_2241.jpeg
    343.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_2239.jpeg
    IMG_2239.jpeg
    266.6 KB · Visningar: 4
  • IMG_2238.jpeg
    IMG_2238.jpeg
    243.6 KB · Visningar: 4
  • IMG_2248.jpeg
    IMG_2248.jpeg
    346.3 KB · Visningar: 9
  • IMG_2247.jpeg
    IMG_2247.jpeg
    415.8 KB · Visningar: 10
Hej! Mitt första inlägg här. Har en klocka från dödsbo som jag har lite frågor kring, hittar ingen direkt info på webben (kan bero på min googlingskunskaper) så därför vänder jag mig till er. Jag ställer frågan rätt ut egentligen, kan klockan vara värt något eller är det inte mycket att hänga i granen?

Bilagor

• 449375704_824999419560667_8889267463871731351_n.jpg
    449375704_824999419560667_8889267463871731351_n.jpg
    223.8 KB · Visningar: 11
  • 449521970_1682155225657131_4559627315804728730_n.jpg
    449521970_1682155225657131_4559627315804728730_n.jpg
    292.9 KB · Visningar: 12
  • 449138963_1508232779791344_298630474406021845_n.jpg
    449138963_1508232779791344_298630474406021845_n.jpg
    260.1 KB · Visningar: 8
Hej! Mitt första inlägg här. Har en klocka från dödsbo som jag har lite frågor kring, hittar ingen direkt info på webben (kan bero på min googlingskunskaper) så därför vänder jag mig till er. Jag ställer frågan rätt ut egentligen, kan klockan vara värt något eller är det inte mycket att hänga i granen?
Fungerande så har den ju ett värde, så klart. Batteriversionen som du har står lägre i värde än de mekaniska, din klocka bör väl inbringa 300-700:- på exempelvis Tradera skulle jag tro.

Fungerande så har den ju ett värde, så klart. Batteriversionen som du har står lägre i värde än de mekaniska, din klocka bör väl inbringa 300-700:- på exempelvis Tradera skulle jag tro.

Fast det där är väl damvarianten?
Tyvärr är detta intresse i mångt och mycket en killgrej, vilket gör att damuren oftast knappt kostar något alls.
Här är en snarlik som klubbades för någon månad sedan: https://www.tradera.com/item/630594070

Senast ändrad:
Har dålig koll på modeller, men gul tavla och svenskt daghjul är de jag sett bilder på. Originallänk eller åtminstone repro vore att föredra
Om det ska vara med Svenskt daghjul så krymper nog utbudet rätt rejält, går ju i o f s att byta till ett, och som tidigare talare har sagt, skaffa dig stenkoll på dessa om du vill att det ska vara någorlunda original, om inte finns det många AM-Pogue att köpa.

Om det ska vara med Svenskt daghjul så krymper nog utbudet rätt rejält, går ju i o f s att byta till ett, och som tidigare talare har sagt, skaffa dig stenkoll på dessa om du vill att det ska vara någorlunda original, om inte finns det många AM-Pogue att köpa.
Tack för tipsen! Ska göra min forskning så jag vet lite mer vad jag letar efter.
Vad är AM? Aftermarket?

Tillbaka
Topp