• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja, @Kråksaltarn, länken är ju tydligt guldstämplad och således värd åtminstone sin vikt i detta.
Men som @Corgi skriver så ser den ju också ganska trevlig ut. Och den ser ut att vara 16 mm, så inte alls oanvändbar. :)

Trevlig storlek och utseende, inte så lätta att komma över användbara guldlänkar. Mer värd än klockan, tror jag. @eNielsen, du letade väl ganska länge?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Stort tack för alla svar! Snabba svar dessutom!

Här kommer lite fler bilder, försökt så gott jag kan med att få till skärpa på stämplarna.

1000007754.jpg
1000007753.jpg
1000007752.jpg


Klockan tillhör en bekant till morsan. Som så många gånger förr: "Du kan ju klockor, kolla in den här släktklenoden! Vad är det, och kan du laga den?" 😂

Klockan svarar på uppdrag, tickar på men minutvisaren jackar marginellt i kronografvisaren. Bara testat lite snabbt, vill inte rasera den och hört av mig till en urmakare som eventuellt är villig att ta sig an den för 8 brak (osynad, och med reservation för att det kan bli dyrare beroende på vad som eventuellt upptäcks).

Har bara gott att säga om urmakaren ifråga, så misstror inte honom eller prisuppgiften, men ser ni att det finns nåt annat alternativ jag kan förmedla?

Länken är inte min kopp te, men ett smäckert alligatorband däremot..
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Stort tack för alla svar! Snabba svar dessutom!

Här kommer lite fler bilder, försökt så gott jag kan med att få till skärpa på stämplarna.

1000007754.jpg
1000007753.jpg
1000007752.jpg


Klockan tillhör en bekant till morsan. Som så många gånger förr: "Du kan ju klockor, kolla in den här släktklenoden! Vad är det, och kan du laga den?" 😂

Klockan svarar på uppdrag, tickar på men minutvisaren jackar marginellt i kronografvisaren. Bara testat lite snabbt, vill inte rasera den och hört av mig till en urmakare som eventuellt är villig att ta sig an den för 8 brak (osynad, och med reservation för att det kan bli dyrare beroende på vad som eventuellt upptäcks).

Har bara gott att säga om urmakaren ifråga, så misstror inte honom eller prisuppgiften, men ser ni att det finns nåt annat alternativ jag kan förmedla?

Länken är inte min kopp te, men ett smäckert alligatorband däremot..

Fin länk. Väg den! Är nog bra pengar och vi är ju många här som gillar den typen av länkar.
Nja, 8k är väl inte det bästa priset men kronografer kostar mer så det är ändå 5k> i de flesta fall. Serva om du vill använda, sälj i befintligt skick annars. Är nog ett Landeron-verk i och det lär inte vara svårt att hitta delar förresten.
 

Nemonick

Breitling
Min vän sedan 40 år köpte den här guldklockan på Kaplans för ett antal år sedan och jag har alltid gillat den och jag frågade honom därför om jag får köpa den av honom. Även om han av princip inte brukar sälja till vänner, så sade han att han skulle han kunna göra ett undantag. Han ville dock inte ge mig ett pris på den utan vill att jag själv ska kolla upp vad som är rimligt att betala för den och att vi sedan ska komma överrens om var den bör ligga.

Jag har sökt efter en liknade klocka på nätet men jag har inte hittat någon liknande så jag tänkte kolla om någon här som kan hjälpa mig att bedöma vad som är rimligt att betala för klockan?

Det är en LONGINES, 35,5 mm, Cal 22 A, automat, 18K från första halvan av 50-talet.
 

Bilagor

  • Klockopia.jpg
    Klockopia.jpg
    504.6 KB · Visningar: 1
Topp