• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej! Min farfar fick denna klocka efter många år i tjänst som lokförare. Den värderades år 1991 till 9500kr.

Detta är infon jag har:
  • Omega Seamaster
  • BA 2848/46 SC.
  • Caliber 491.
  • 18k guld, både fram- och baksida (alltså inte stålbaksida som de andra jag letat fram på internet).
  • Automatisk uppvridning.
  • Tillverkad 1954 eller 1956.
  • Ej originalband.
  • Originalbox finns, ej papper.
  • Har även verknummer tillgängligt.
    Någon som har en tanke vad den hade kunnat vara värd idag?

Tack på förhand! /Richard
  • IMG_9254.jpg
    IMG_9256.jpg
  • IMG_9258.jpg
Den där kostar en rejäl slant, akta dig för fulbud i PM. :)

Hej! Min farfar fick denna klocka efter många år i tjänst som lokförare. Den värderades år 1991 till 9500kr.

Detta är infon jag har:
  • Omega Seamaster
  • BA 2848/46 SC.
  • Caliber 491.
  • 18k guld, både fram- och baksida (alltså inte stålbaksida som de andra jag letat fram på internet).
  • Ej originalband.

• IMG_9254.jpg
    IMG_9256.jpg
  • IMG_9258.jpg
Den ser riktigt fin ut och jag tror den är attraktiv för köpare. Om jag vore dig skulle jag kolla runt för att få flera åsikter. Det är inte jättevanligt med svart tavla då de flesta var ljusa. Ett fint och sällsynt välbevarat exemplar såvitt jag förstår.

Frugan har bett mig att avyttra en klocka hon fått i arv. Det är hennes morfars systers mans gamla klocka så har inget direkt affektionsvärde då han dog långt innan hon var född.
Sitter ett nytt Hirschband på och klockan går finfint.
Men vad är rimligt att lägga ut den för? 4500kr?

Omega 1.jpg
Omega 4.jpg
Det låter rimligt tycker jag.

Detta är infon jag har:
  • Omega Seamaster
  • BA 2848/46 SC.
  • Caliber 491.
  • Ej originalband.

• IMG_9254.jpg
    IMG_9256.jpg
  • IMG_9258.jpg

Ser fin ut! Som sagts tidigare så är svart tavla ovanligt och attraktivt. En grov uppskattning är 30.000 kr. Kan säkert säljas lite dyrare på auktion.

Ser fin ut! Som sagts tidigare så är svart tavla ovanligt och attraktivt. En grov uppskattning är 30.000 kr. Kan säkert säljas lite dyrare på auktion.
Oj, då känns denna billig.

Oj, då känns denna billig.
Tycker du att jag galopperar? :)

Tycker jag har sett 18 k för runt 30 tidigare.

@Criss Cross @Aurum @Richards1
Jag tror snarare 20 kanske 25k, det såldes en guld på stål förra veckan på Tradera med vad ser ut som en betydligt bättre tavla för 17k
553914285_42886d5d-3645-4a8d-969d-c27c152d9c33.jpg

18k boett drar såklart upp priset jämfört med guld på stål men tror absolut inte med 200%, bumper referenserna brukar regel vara lite dyrare än fullrotor också. Men möjligt att man kan få 25-30k om man säljer på större auktion eller kan rikta sig till bra kundkrets internationellt.

@Criss Cross @Aurum @Richards1
Jag tror snarare 20 kanske 25k, det såldes en guld på stål förra veckan på Tradera med vad ser ut som en betydligt bättre tavla för 17k
553914285_42886d5d-3645-4a8d-969d-c27c152d9c33.jpg

18k boett drar såklart upp priset jämfört med guld på stål men tror absolut inte med 200%, bumper referenserna brukar regel vara lite dyrare än fullrotor också. Men möjligt att man kan få 25-30k om man säljer på större auktion eller kan rikta sig till bra kundkrets internationellt.
Tack för grävandet!
Tror tyvärr mina undermåliga foto-skills ger en lite felaktig bild - det finns ett par märken på glaset, men tavlan är i toppskick.
Ha en fin kväll! :)

Haffade två nos Tropic 22mm. Mjuka och väldigt gott skick. Märkta Tropic 22mm, Swiss made och 21759. Dessa ska få vandra vidare men vad är en rimlig peng?
IMG_0240.jpeg

IMG_0241.jpeg

Du får se det från den ljusa sidan - den dagen gjorde du någon annan glad!
Minns att jag upptäckte att ett av banden saknade keeper helt eller delvis när jag skulle packa dem. Efter att jag informerat köparen ville han fortfarande köpa allt till samma pris så slängde med spännet som lite kompensation. Han tyckte nog jag var generös 😄

Vad tror ni värdet är för en Datejust från c:a 1980, nyservad i bra skick?
Rolex har ju stuckit iväg lite sedan jag köpte den för 13 år sedan. :)

Funderar på att sälja denna 18k Omega från 60-talet. Är det någon som har en prisindikation, vad kan vara vettigt att lägga ut den för?

20240206_081127.jpg

Funderar på att sälja denna 18k Omega från 60-talet. Är det någon som har en prisindikation, vad kan vara vettigt att lägga ut den för?

20240206_081127.jpg

Ser ut att vara en lite tjockare boett så med guldet i åtanke kan det nog röra sig om spannet 8k-9,5k. Tycker personligen tavlan är tråkig men det spelar nog inte så stor roll. Ett bra tips är att kolla på avslutade auktioner på Tradera, där jag f.ö skulle rekommendera att lägga ut den för 1kr.

Tillbaka
Topp