tobtok
Basic
Runt 500kr?Skulle behöva hjälp med en värdering här. Klockan fungerar och håller tiden. Cirka 33mm utan krona och boett i stål. Datum verkar stå stilla. Vad kan den tänkas vara värd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Runt 500kr?Skulle behöva hjälp med en värdering här. Klockan fungerar och håller tiden. Cirka 33mm utan krona och boett i stål. Datum verkar stå stilla. Vad kan den tänkas vara värd?
Och vad är det för klockaHej testar min tur i denna tråd också!
Behöver lite hjälp att identifiera denna klocka samt någon typ av uppskattning på vad klockan skulle kunna vara värd.
Vad jag vet på rak arm är att klockan legat i byrålådan senaste 25-30 åren.
Klockan startar när man skakar den mer än så vet jag tyvärr inte.
Trevlig helg!
Uppdaterade nu heheOch vad är det för klocka
Det där är väl en Constellation Pie-pan från 60-talet. Troligtvis cal 561 om jag minns rätt.Uppdaterade nu hehe
Håller absolut med angående stjärnan. Jag har inte sätt klockan i person så jag vågar inte svara på om det är vinkeln bilden är tagen ifrån eller om den faktiskt är sne.Det där är väl en Constellation Pie-pan från 60-talet. Troligtvis cal 561 om jag minns rätt.
Det jag spontant stör mig på är hårkorset och stjärnan. Stjärnan linjerar inte med korset så något är lurt med tavlan. Den kanske har blivit dåligt restaurerad. I övrigt skulle den mycket väl kunna vara äkta, värdet i så fall runt 15-20k kanske? Det är ganska ovanligt att hitta dessa helt i originalutförande. Jag har en själv med svart tavla som har ommålad tavla samt bytt urverk. Den är inte värd speciellt mycket, speciellt med tanke på servicebehovet. Om jag skulle sälja den skulle jag inte fråga efter mer än ett par tusen, max
Edit: Baklocket ser också skumt/fejk ut tycker jag
Vet inte om mitt förra svar försvann men jag tycker något är off med baklocket. Reliefen ser platt ut. Kan ju vara en poleringsdefekt iofsHåller absolut med angående stjärnan. Jag har inte sätt klockan i person så jag vågar inte svara på om det är vinkeln bilden är tagen ifrån eller om den faktiskt är sne.
restaurerad vet jag ingenting om mer än att den legat i en låda senaste 20 åren.
Angående baklocket så vet jag inte varför du tycker det ser fake ut.
Kollade liknande klockor på chrono24 och Google och dem som är av helguld har det guldiga baklocket. Sen att den kommer i gulguld och rosé gulds utförande kanske kan spela in här.
Vad jag känner mig lite kluven i är som sagt att stjärnan är lite sne samt att jag tycker mig se på bilden som är tagen lite närmare att slitage på vänster bandhorn tyder på stål under. Många frågetecken kring guld på stål och guldiga baklocket då guld på stål (alltid?) kommer på stål baksida.
Vet inte om mitt förra svar försvann men jag tycker något är off med baklocket. Reliefen ser platt ut. Kan ju vara en poleringsdefekt iofs
Vet inte om mitt förra svar försvann men jag tycker något är off med baklocket. Reliefen ser platt ut. Kan ju vara en poleringsdefekt iofs
Ser inga egentliga konstigheter med baklocket.
Tycker nog att reliefen ser så djup ut som den ska på denna referens. Att den är fotograferad ganska rakt ovanifrån spelar ju så klart lite spratt i hur man uppfattar djupet.
Vidare så tror jag inte att den är särskilt polerad. Man ser guldstämpel väldigt tydligt och likaså ser glasringen ut att ha kvar en del av sin ursprungliga struktur. Även fasning på bandhorn ser helt okej ut.
Men guld är ju ganska mjukt, så över åren har formerna så klart rundats av något ändå.
Två bandhorn ser något krökta ut - också på temat ”guld är mjukt”, vilket så klart påverkar värdet en hel del.
Tavlan är ett litet conundrum.
Tycker att den ser bra ut i stort, med bara stjärnan som stör.
Det ser lite väl konstigt ut för att bara vara ett bildspöke, men jag hade gärna sett fler bilder innan jag helt dömmer ut.
Hur som haver är detta ju klockor folk vill ha.
Hade tippat på ett pris om i alla fall 20k. Åtminstone efter att man låtit en guldsmed styra rätt bandhornen.
Jättesvår modell att värdera och i nästa steg sätta ett försäljningspris/annonseringpris. Tror även att ett ansett auktionshus som Kaplans skulle ha en jättebred spread.Hejsan. Jag postade denna i den vanliga värdefrågningstråden på forumet men fick inga svar. Fick dock trevligt råd av @Renstroom som gillade klockan att posta och fråga i denna tråd.
Ville ställa en fråga om värde på denna då jag tidigare haft funderingar på att sälja den.
Jag har självklart kollat tidigare annonser här på KS rörande Tudor 7016 men då de flesta annonserna är rätt gamla så är det svårt.
Ska försöka få med all info här så det blir lättare för den som vill svara..
Det är en tidig Tudor 7016/0 no date från 1969. Korrekta visare som slår precis i slutet på timindex som dem bör.
Svart urtavla i gott skick t-Swiss-T (tritium), platt plexi av typern Tropic19 med en del repor.
Visare är lite ljusare än index, enl Werner Koch på ABC Ur på Hornsgatan så är det inte relume då han kollade dem, enligt honom så skiftar tritium i åldrande beroende på material det sitter på. Något man även kan se i @thomastheswede fantastiska post; TUDOR SNOWFLAKE - en översikt.
Bezel har skada klockan 12. Svart bezel med en hel del repor på. Vissa djupare än andra.
Boetten har en del mindre märken, se bilderna. Inget extremt kanske med tanke på åldern på uret men ändå. Klockan har två ägare sedan 1969 och ingen har polerat klockan. Den är väldigt skarp.
Uret är kontrollerat av Werner och jag fick tillfälle att ta lite bilder när den var hos honom.
Uret går och har en god gångreserv. Det servades dock senast på 90-tal så en service är aktuellt.
Endast klocka, inga tillbehör.
Tacksamt för all hjälp som kan leda till en vettis och realistisk prissättning.
Tack forum
Hammars
En uppsättning skarpare bilder skulle göra det lättare att få en känsla för boett och urtavla.Hejsan. Jag postade denna i den vanliga värdefrågningstråden på forumet men fick inga svar. Fick dock trevligt råd av @Renstroom som gillade klockan att posta och fråga i denna tråd.
Ville ställa en fråga om värde på denna då jag tidigare haft funderingar på att sälja den.
Jag har självklart kollat tidigare annonser här på KS rörande Tudor 7016 men då de flesta annonserna är rätt gamla så är det svårt.
Ska försöka få med all info här så det blir lättare för den som vill svara..
Det är en tidig Tudor 7016/0 no date från 1969. Korrekta visare som slår precis i slutet på timindex som dem bör.
Svart urtavla i gott skick t-Swiss-T (tritium), platt plexi av typern Tropic19 med en del repor.
Visare är lite ljusare än index, enl Werner Koch på ABC Ur på Hornsgatan så är det inte relume då han kollade dem, enligt honom så skiftar tritium i åldrande beroende på material det sitter på. Något man även kan se i @thomastheswede fantastiska post; TUDOR SNOWFLAKE - en översikt.
Bezel har skada klockan 12. Svart bezel med en hel del repor på. Vissa djupare än andra.
Boetten har en del mindre märken, se bilderna. Inget extremt kanske med tanke på åldern på uret men ändå. Klockan har två ägare sedan 1969 och ingen har polerat klockan. Den är väldigt skarp.
Uret är kontrollerat av Werner och jag fick tillfälle att ta lite bilder när den var hos honom.
Uret går och har en god gångreserv. Det servades dock senast på 90-tal så en service är aktuellt.
Endast klocka, inga tillbehör.
Tacksamt för all hjälp som kan leda till en vettis och realistisk prissättning.
Tack forum
Hammars
Sedan 1969 är det två ägare. Tidigare ägare och jag själv. Dvs jag i tråden (bilden) ovan och tidigare ägare. Du har PM rörande mer info.När jag tittar på Facebook ser det ut som klockan bytt ägare flera dagar innan det där inlägget. Var det två ägare sedan 1969 eller sedan förra veckan?
En uppsättning skarpare bilder skulle göra det lättare att få en känsla för boett och urtavla.
Servicebehov drar ner värdet en aning, trasig bezel är ju svindyrt att ersätta men det beror ju på om man kan leva med att den är trasig eller ej. Saknad pärla är numera även det ett antal tusenlappar om man ska hitta en som är korrekt i färg.
Antar att du scannat C24 för att få en känsla för prisnivå?
Jättesvår modell att värdera och i nästa steg sätta ett försäljningspris/annonseringpris. Tror även att ett ansett auktionshus som Kaplans skulle ha en jättebred spread.
För att hjälpa dig igång och få fler spekulationer så säger jag försäljningspris 75-80.000kr, men jag vet att de annonseras en bra bit över 100.000 kr på Chrono24.
En uppsättning skarpare bilder skulle göra det lättare att få en känsla för boett och urtavla.
Servicebehov drar ner värdet en aning, trasig bezel är ju svindyrt att ersätta men det beror ju på om man kan leva med att den är trasig eller ej. Saknad pärla är numera även det ett antal tusenlappar om man ska hitta en som är korrekt i färg.
Antar att du scannat C24 för att få en känsla för prisnivå?
Ja, den svaga svenska valutan spelar roll när man tittar numera (en klocka för 10 000€ har ju kostat så mycket som 120k och så lite som 92k om man tittar på kursen de senaste tio åren) och rent generellt känns priserna väldigt höga på C24.Absolut men tycker som vanligt priserna är för höga på Chrono24. Visst det kanske är marknadspris men det är inte enligt mig realistiska priser att få vid en försäljning i Sverige. Kanske om man har tur på en internationell auktion via Bukowskis eller Kaplans "important timepieces", men jag vet inte om jag vill vänta till maj-2025 (jag var för sent ute för denna runda av important timepieces).
Jag tror och misstänker priserna på Chrono24 är för höga.
Ja, den svaga svenska valutan spelar roll när man tittar numera (en klocka för 10 000€ har ju kostat så mycket som 120k och så lite som 92k om man tittar på kursen de senaste tio åren) och rent generellt känns priserna väldigt höga på C24.
När det gäller auktioner är det viktigt att komma ihåg avgifterna för både dig och köpare, vilket KAN ge dig klart mindre i handen än om du säljer privat.
Om det är ett tidskorrekt insert är det ett suuuuperfynd. Din klocka ska (baserat på årtal) ha Mk 2 eller Mk 3.Tack för råd. Jag har tittar på avgifterna och det drar iväg som du säger. Provision i flera steg och avgifter. Kanske sitter på den några år och ser om rätt köpare visar intresse, eller servar och byter insert till ett AM och sparar originalet. Nytt original insert finns inte på kartan sedan jag via min urmakare fick priset på 11k...
Tack för råd och tips.
Tack för bättre bilder. Klockan är ju i ett ärligt och härligt skick, man ser att den använts och inte åkt in och ut från en polerande urmakare. Originalkanterna på bandhornen finns kvar, ett stort plus i min bok, och kronskydden har gott om metall kvar.
Tack för bra svar, uppskattar det!Tack för bättre bilder. Klockan är ju i ett ärligt och härligt skick, man ser att den använts och inte åkt in och ut från en polerande urmakare. Originalkanterna på bandhornen finns kvar, ett stort plus i min bok, och kronskydden har gott om metall kvar.
Det gäller att hitta rätt köpare, dvs en som ser charmen med en så pass ruff klocka som denna. Personligen tycker jag den är jättefin men smaken är ju olika…
Ska man försöka ”göra i ordning den” så är det ju 10k för en service, 15-20k för en länk, några tusen för en pärla och minst 20k för ett insert vilket kanske avskräcker en köpare som vill ha en komplett och servad klocka.
Detta insert är det jag blivit erbjuden som tidskorrekt för modellen. En bit över 11k. Via min urmakare.Om det är ett tidskorrekt insert är det ett suuuuperfynd. Din klocka ska (baserat på årtal) ha Mk 2 eller Mk 3.
Rolex Fat Font inserts explored MK1 through MK3
The Rolex insert is one of the most recognizable aspects of a Rolex Submariner. Often imitated but never duplicated. The Rolex insert is a mwww.watchprozine.com
Dels är det en luminovapärla (som man såklart kan byta ut) men sedan är det ett Mk4-insert som inte är korrekt för en klocka från 1969. Det passar och kommer att se bra ut, men är inte tidskorrekt.Detta insert är det jag blivit erbjuden som tidskorrekt för modellen. En bit över 11k. Via min urmakare.
ROLEX GENUINE FACTORY PIRATE FADED INSERT MIDFONT MK IV 5513,1680,5512,5514,5517 SUBMARINER & TUDOR 7928,7021,7016,9411
ROLEX GENUINE FACTORY FADED GREY BLUE INSERT MIDFONT MK IV 5513,1680,5512,5514,5517 SUBMARINER & TUDOR 7928,7021,7016,9411www.chrono-shop.net
Tack då vet jag.Dels är det en luminovapärla (som man såklart kan byta ut) men sedan är det ett Mk4-insert som inte är korrekt för en klocka från 1969. Det passar och kommer att se bra ut, men är inte tidskorrekt.
Såg att de hade ett Mk3 med tritiumpärla till salu, för typ 2 900€.
Halloj!
Här kommer en liten fråga på ämnet. Svärmor hade med sig tre damklockor som hon sparat från hennes mamma när hon gick bort.
Två kvartsare varav en Certina, båda döda.
En manuell som heter Newton Incabloc. Tickar men verkar gå fort och den har kort gångreserv så den behöver en översyn.
Jag antar att inget av detta är något att ha, men jag vill ändå kolla läget här för svärmors skull.
Någon tanke?
Nån här som vill ha dem?
Tack på förhand!