• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Skulle tro det är lite högt, men möjligt det finns minst två nördar som saknar en. Boetten är i hårdmetall?
Det stämmer! Jag tror att Rado har tillverkat boetten samt safirglaset då boetten är i reptålig tungsten och safirglaset har fasetter, vilket i mitt tycke är otroligt snyggt. Påminner om Rado Diastar ”The Original” på steroider

Skulle tro det är lite högt, men möjligt det finns minst två nördar som saknar en. Boetten är i hårdmetall?

Volfram är det i boetten.
Eller Tungsten, om man så vill.

Tror som du angående värdet.
Tror nånstans 5-6k är rimligare att anta.

Ganska rolig klocka, men kom aldrig särskilt bra överens med den runt armen, när jag hade en för några år sen.

EDIT
Oj. Missade att det tillkommit svar.

Jag håller med om att den väger lite mycket på ”huvudet”. Men håller med om att den är en rolig klocka. Har fått massor med komplimanger från folk då den ”glänser” lite extra då glaset och möjligtvis boetten har skarpa fasetter.
Jag är en riktig torsk när det gäller konstiga och unika/roliga klockor, vilket min samling påvisar.

Hittar inte så mycket om märket i fråga. Och givetvis vad de kan va för värde på den.
Någon? 😎

IMG_1079.jpeg
IMG_1076.jpeg

Hittar inte så mycket om märket i fråga. Och givetvis vad de kan va för värde på den.
Någon? 😎

IMG_1079.jpeg
IMG_1076.jpeg
Ser ut som en ”Chronoswiss” med Landeronverk. Väldigt tunn guld boett. Är ibland buckliga. Denna ser ut att vara i bra skick. Dom brukar vara prisvärda. Boett storlek 36-38 mm. Ca 6.000 - 8.000kr.

Kolla att bandhornen är raka.

Senast ändrad:
Misstänkte det, hittat en för 5600kr som jag verkligen villhöver, men tycker att priset är i översta laget för vad det är

Frågan var vad ett rimligt pris är, och det är ju någonstans svårbedömt. 3-5 är vad jag tycker, marknaden kanske inte håller med. Med det sagt tror jag att det skulle gå att förhandla till de nivåerna i de flesta fall utifrån skick/servicehistorik osv.

Volfram är det i boetten.
Eller Tungsten, om man så vill.

Tror som du angående värdet.
Tror nånstans 5-6k är rimligare att anta.

Ganska rolig klocka, men kom aldrig särskilt bra överens med den runt armen, när jag hade en för några år sen.

EDIT
Oj. Missade att det tillkommit svar.
Tungsten- / volframkarbid om man ska vara petig. Vågar inte utesluta att det är en metallmatriskomposit med volframkarbid och till exempel kobolt. Jag gissar att det inte är det. Men är det det så är "hårdmetall" en korrekt benämning. :)
Mvh / nörd

Tack! Kanske fel tråd men vet någon var man kan få tag på ett nytt glas eller möjligen slipa den?

Säg till om du ska beställa, jag kanske behöver ett också.

Hej!
Har en gammal Omega Constellation Pie Pan klocka som jag fick i studentpresent för en herrans massa år sedan.

En hel guld i väldigt fint skick från 1962 sa värderare. 18karat.

Lägger den som referens då den ser exakt ut som denna, jag inte kan posta egna bilder än

Men till frågan är då jag aldrig har haft någon finare klocka eller handlat/sålt så har jag väldigt dålig koll på hur jag ska tänka här.
Själva uret är för litet för min smak på min handled, och guld armbandet kunde jag inte stänga så det är avtagit och sålt redan.
Var till stans finare klockbutik och fick allt värderat, 45k för bara klockan utan armband.

Var till en annan lokal guldbutik som fick tips att köpa gamla klockor och dom bjöd 20k. Dom måste väl tjäna en slant förstår jag också men tyckte de var alldeles för lite.

Vad kan jag sälja den för, och hur och var tycker ni? Bör jag testa privat eller auktion?

Orginal låda men inget certifikat

Har tydligen inte behörighet att posta bilder här då jag blev medlem igår.

Senast ändrad:
Hej!
Har en gammal Omega Constellation Pie Pan klocka som jag fick i studentpresent för en herrans massa år sedan.

En hel guld i väldigt fint skick från 1962 sa värderare. 18karat.

Men till frågan är då jag aldrig har haft någon finare klocka eller handlat/sålt så har jag väldigt dålig koll på hur jag ska tänka här.
Själva uret är för litet för min smak på min handled, och guld armbandet kunde jag inte stänga så det är avtagit och sålt redan.
Var till stans finare klockbutik och fick allt värderat, 45k för bara klockan utan armband.

Var till en annan lokal guldbutik som fick tips att köpa gamla klockor och dom bjöd 20k. Dom måste väl tjäna en slant förstår jag också men tyckte de var alldeles för lite.

Vad kan jag sälja den för, och hur och var tycker ni? Bör jag testa privat eller auktion?

Orginal låda men inget certifikat

Har tydligen inte behörighet att posta bilder här då jag blev medlem igår.
Omöjligt att svara på utan bilder

Senast ändrad:
Okej. Inte nått tips på hur o var jag kan sälja, Tradera, auktionshus osv. Som sagt helt grön på detta område.

Hur bör jag tänka då när den är värderad till 45 tusen som marknadsvärde, bör ja få 45 då jag säljer den eller hur ska man tänka?

Är en exakt sådan som referens. I mycket bra skick
Är väl inga problem att lägga upp bilder?
Annons går väl inte som ny användare, men bilder ska va ok…
45k låter ju dock orimligt oavsett…

Är väl inga problem att lägga upp bilder?
Annons går väl inte som ny användare, men bilder ska va ok…
45k låter ju dock orimligt oavsett…
"Det gick inte att välja media p.g.a nekad behörighet" får jag upp när jag trycker på bifogad filer. Är som sagt dagsfräsh på denna sida så har inte någon koll.
Men den klockan jag länkade är en kopia på min så om jag inte lyckas slänga upp egna bilder så kolla på länken o gör en bedömning av den?!

Jahapp, varför fick jag då värdering på 45k då? Jag förstår inte ditt resonemang där tyvärr. Finns flera ute runt 30-60 tusen så orimligt verkar det väl inte vara..
Var hos en klockhandel som har funnits så länge jag kan minnas och säljer dyra klockor så borde väl inte ha satt fel värdering får jag väl hoppas..

Grymma svar jag får här! Jag vill bli av med klockan och har en värdering från expert som jobbar inom yrket men får svar att som inte har ett jot med de att göra.
Vill veta om jag kan få 40-45k när den är värderad för det, eller beror de helt på marknaden. Vill veta var man säljer klockor bäst, privat på nå. Tradera liknande eller auktion osv.
Vill väl för fasiken inte få svar att : omöjligt utan bilder. : 45k låter orimligt.

Var för inte därför jag skrev eller blev medlem.. Jösses

Ni lär väl ha tillgång till Google lika mycket som jag har så svårt borde det väl inte vara att kolla vad dom säljs för eller ser ut.. jag är här för att lära mig om hur de fungerar när man säljer klocka enbart så svar på mina frågor hade väl uppskattats mer än vad som svarats hitintills...

Senast ändrad:
"Det gick inte att välja media p.g.a nekad behörighet" får jag upp när jag trycker på bifogad filer. Är som sagt dagsfräsh på denna sida så har inte någon koll.
Men den klockan jag länkade är en kopia på min så om jag inte lyckas slänga upp egna bilder så kolla på länken o gör en bedömning av den?!

Jahapp, varför fick jag då värdering på 45k då? Jag förstår inte ditt resonemang där tyvärr. Finns flera ute runt 30-60 tusen så orimligt verkar det väl inte vara..
Var hos en klockhandel som har funnits så länge jag kan minnas och säljer dyra klockor så borde väl inte ha satt fel värdering får jag väl hoppas..

Grymma svar jag får här! Jag vill bli av med klockan och har en värdering från expert som jobbar inom yrket men får svar att som inte har ett jot med de att göra.
Vill veta om jag kan få 40-45k när den är värderad för det, eller beror de helt på marknaden. Vill veta var man säljer klockor bäst, privat på nå. Tradera liknande eller auktion osv.
Vill väl för fasiken inte få svar att : omöjligt utan bilder. : 45k låter orimligt.

Ni lär väl ha tillgång till Google lika mycket som jag har så svårt borde det väl inte vara att kolla vad dom säljs för eller ser ut.. jag är här för att lära mig om hur de fungerar när man säljer klocka enbart så svar på mina frågor hade väl uppskattats mer än vad som svarats hitintills...
Då svara du ju din egen fråga!?
Fråga Mr M som du länkade till vad de ger för den…

Senast ändrad:

Som ovanstående skrev.
Be Herr Värderare öppna den egna plånboken,eller sälja klockan på två veckor så får du se vad svaret blir.

Vad är det som är värderat?
Försäkringsvärde?
Marknadsvärde vid privatsälj?
Auktionsestimering?

Bor du inte helt eländigt till bör det finnas något seriöst auktionshus som antingen själva eller kan hänvisa till ett som har renodlade klockauktioner. Där får du ytterligare kött på benen vad du kan tänkas få.

Ja det kommer kosta dig men du når också kunder som aldrig skulle höra av sig på din privatannons.

Du får väl fundera på om du vill göra allt jobb med att sälja själv och få en förmodad extra,sudd slantar
Eller lämna bort och betala för att någon annan gör jobbet

Beroende på skicket varierar priset väldigt mycket på äldre samlarklockor.
Och är man inte kunnig så betyder det att när du säger fint skick ingenting och kan för en samlare vara allt mellan skräp till kalas och pris därefter.
Därför frågan om bilder.
Men Omega och guld är ju alltid värde i så bästa priset får du nog på Tradera.
Eftersom många är intresserade kommer du att få marknadspriset och behöver inte oroa dig över att den skänks bort.
Marcels är en skojarbutik och man ska inte ta någon värdering därifrån på allvar.

Okej. Inte nått tips på hur o var jag kan sälja, Tradera, auktionshus osv. Som sagt helt grön på detta område.

Hur bör jag tänka då när den är värderad till 45 tusen som marknadsvärde, bör ja få 45 då jag säljer den eller hur ska man tänka?

Har nog aldrig sett en 168.005 säljas för 45k om den inte har en svart tavla och är i väldigt bra skick, så om din har ljus tavla som i länken är den definitivt inte värd 45k.
Men snarare 20-35k beroende på skick.

Den där butiken är ena riktiga skojare FYI. Om de någonsin säljer klockor för utsatt pris så är det till folk helt utan googleskills.
Och deras klocka på bilderna är -skulle jag säga- ganska risig. Kantigheter på bandhornen är borta, och det är ganska elaka spår på baksidan. Kanske från borttagen gravyr.

På de här klockorna, särskilt i solitt guld, så påverkar skicket så otroligt mycket.
Därav att de hjälpsamma proffsen här vill ha bilder på den aktuella klockan.

Det är nog ingen här som vill dig något illa, utan de svarar utifrån en massa års kunskap.

Dogleg-Omega som gått för de summor du nämner är trots allt otroligt, otroligt ovanligt. Att handlare sätter ett annonspris behöver inte betyda att det är på dessa nivåer de byter händer. Och i vilket fall som helst - som privatperson är det också en utopi att försöka ta samma priser som handlare. De erbjuder trots allt en viss form av säkerhet jämtemot köparen i både garanti och betallösningar.

I vissa fall behöver man också fråga sig varför man har fått den värderingen som man fått.
Är den tänkt som en inköpsvärdering? Ja, då är det väl bara att nappa. Mer som en försäkringsvärdering? Eller kanske en trött handlare som inte ser någon direkt möjlighet att få in klockan ifråga och då lämnar en lika trött värdering utan att undersöka något?

Att folk här vill se bilder innan man kommer med utlåtande är heller inte särskilt konstigt.
"Bra skick" är trots allt lite grann att likställa med "Hur långt är ett snöre". Allt extra värde sitter trots allt i en boett som är finare än något slags snitt.

Tror som @hejsam att ett rimligt värde i detta läget lär vara runt 20-30k.
Detta får man ut antingen genom att göra en bra annons på Tradera eller genom att lämna iväg till något auktionshus som är duktiga på klockor och har köpare av dessa.

Tillbaka
Topp