• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hallå igen! Fick så bra svar när jag frågade om fars guldklocka så jag gör ett försök med övriga klockor jag fick ta över också. Jag förstår att det inte är några märkvärdigheter och de flesta är rätt välanvända. De med uppdrag (de tre högra i bild) hoppar igång sporadiskt men stannar igen. Det jag undrar är väl egentligen om någon av dem är värd att serva? Certina-klockan till vänster är från farmor och verkar vara guld. Den vill jag gärna få igång åt min fästmö, och seikon med stållänk hade far alltid på sig så den vill jag också gärna använda, men övriga. Är det nåt att ha?

Tack på förhand!

/Linus
Ingen är väl kanske värd att kosta på en service rent ekonomiskt eftersom servicen kommer kosta mycket mer än värdet på själva klockan. Det är väl i så fall det känslomässiga värdet som gör att det skulle kännas lönt.

Både dam-Certinan och Seikon är ju kvartsur, så om du vill ha dessa fungerande så ta dom till en urmakare för batteribyte först och främst och se om dom tickar igång. Gör dom inte det så är åtminstone Certinan inga problem att serva. Om det görs genom Swatch Group byts då glas, krona, visare och verk och kostar ~1500-2000 kronor.

Kul med en klocka efter sin far. Borde ju vara någon guldstämpel på den där. Kanske 504 är någon guldkod? När bakboetten är i guld så brukar klockan vara i 18 k och liknande Certinor har ett begagnat värde på ca 3.500 kr.

Du är lite snål gällande värderingen - vilket väl kanske inte spelar så stor roll då den inte var tänkt att säljas.
Men idag byter 18k-förtjänstur händer för runt 5.500-6.000 kr (så @th0m är tämligen rätt ute).
Klockan lär ha en guldstämpel mellan bandhornen, men man brukar också komma en bit på vägen genom att googla "EOL 115..." för att se vad andra är listade som.

Du är lite snål gällande värderingen - vilket väl kanske inte spelar så stor roll då den inte var tänkt att säljas.
Men idag byter 18k-förtjänstur händer för runt 5.500-6.000 kr (så @th0m är tämligen rätt ute).
Klockan lär ha en guldstämpel mellan bandhornen, men man brukar också komma en bit på vägen genom att googla "EOL 115..." för att se vad andra är listade som.
Googlade och hittade denna som såldes 2023. Är det 14 k alltså? Består den kraftiga värdeökningen på det stegrade guldpriset? Smältvärde alltså...

Den nyare safirglasvariantens boett i 18k väger strax över nio gram (hanterade en för inte så länge sedan), vet inte om det är någon större skillnad på den med plexi, men gissar på att det är snarlikt.

Tack! Det finns en liten stämpel som du sa, men jag kan inte tyda den ens med lupp. Den väger 28.2 g med armbandet.

Bilagor

• 20250306_133401.jpg
    20250306_133401.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1
Den nyare safirglasvariantens boett i 18k väger strax över nio gram (hanterade en för inte så länge sedan), vet inte om det är någon större skillnad på den med plexi, men gissar på att det är snarlikt.

Ja, det är väldigt snarlikt.
Vi säljer dem rimligt ofta på våra auktioner. Den lägre änden av spannet för förtjänstklockor idag ligger på någon hundring över 5k för 18k och någon hundring över 4k för 14k. För köparen tillkommer sedan 22,5% i köparprovision.

Ja, det är väldigt snarlikt.
Vi säljer dem rimligt ofta på våra auktioner. Den lägre änden av spannet för förtjänstklockor idag ligger på någon hundring över 5k för 18k och någon hundring över 4k för 14k. För köparen tillkommer sedan 22,5% i köparprovision.
Hur går det att sälja sådant?
Dvs halvslitna klockor som iofs är av hyfsat känt märke men naturligtvis inga Chopard Cartier Omega etc i B-Segmentet.

Ingen tar ju under smält som säljare,och med din provis blir det minst 22%över för köparen.
Klart det är roligare med något man faktiskt kan använda än trasiga löständer eller buckliga ringar om jag betalar skrot.

Hört historier om vad som skrotas på Kaplans och ibland sticker det till rejält.
Men med provis på något som väger 60-70g blir det för dyrt på sådant som folk i gemen inte vill ha.

Hur går det att sälja sådant?
Dvs halvslitna klockor som iofs är av hyfsat känt märke men naturligtvis inga Chopard Cartier Omega etc i B-Segmentet.

Ingen tar ju under smält som säljare,och med din provis blir det minst 22%över för köparen.
Klart det är roligare med något man faktiskt kan använda än trasiga löständer eller buckliga ringar om jag betalar skrot.

Hört historier om vad som skrotas på Kaplans och ibland sticker det till rejält.
Men med provis på något som väger 60-70g blir det för dyrt på sådant som folk i gemen inte vill ha.

Alla säljare jagar inte hundralappar dagarna i ända - vilket trots allt är där skillnaden stannar i detta fallet.
I många fall kommer de ju dessutom från dödsbon där vi gör mer än att bara sälja själva guldklockan.

När det gäller fallen då de lämnas in så är det säkert en hel del bad rep som vägs in. Det har varit ett par synliga fall i Sverige där guldinköpare bara tagit in men sedan aldrig betalat ut. Jag förutsätter att vi, ställt emot detta, känns betydligt mycket mer legit och synliga.

Alla säljare jagar inte hundralappar dagarna i ända - vilket trots allt är där skillnaden stannar i detta fallet.
I många fall kommer de ju dessutom från dödsbon där vi gör mer än att bara sälja själva guldklockan.

När det gäller fallen då de lämnas in så är det säkert en hel del bad rep som vägs in. Det har varit ett par synliga fall i Sverige där guldinköpare bara tagit in men sedan aldrig betalat ut. Jag förutsätter att vi, ställt emot detta, känns betydligt mycket mer legit och synliga.
Bra förklaring som jag kan förstå.
Dessutom får du ju kalla dig Kulturarbetare som sett till att gamla klockor får nya liv istf att skrotas.
Miljövänligt och bra på alla sätt och vis🥰

Lemania Automatic 21 Rubis. Tyvärr har minutvisaren lossnat. Värd att renovera? Tung & fin klocka i övrigt. Betalade 25kr.

Bilagor

• PXL_20250308_073745538.jpg
    PXL_20250308_073745538.jpg
    535.2 KB · Visningar: 1
  • PXL_20250308_073810402.jpg
    PXL_20250308_073810402.jpg
    507.9 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Lemania Automatic 21 Rubis. Tyvärr har minutvisaren lossnat. Värd att renovera? Tung & fin klocka i övrigt. Betalade 25kr.
Det där är en fin liten pjäs! Det är ingen stor kostnad att hos urmakare byta glas och få minutvisaren på plats. Däremot, om inte urverket fungerar, så kanske kostnaden för service skulle övergå värdet på klockan. Men en jättefin klocka med ett fint urverk i, utgår jag från.
För övrigt har du ett coolt användarnamn. Min pappas morbror hette Rego. Rego är dessutom ett klockmärke men det visste du säkert.

Hej,

Jag har en Tudor BB58 om jag funderar på att göra mig av med. Har aldrig sålt någon klocka tidigare så skulle gärna ta emot lite tips på vad man ska tänka på och om man ska försöka sälja den här på KS eller till handlare?

Tack på förhand!

Hej,

Jag har en Tudor BB58 om jag funderar på att göra mig av med. Har aldrig sålt någon klocka tidigare så skulle gärna ta emot lite tips på vad man ska tänka på och om man ska försöka sälja den här på KS eller till handlare?

Tack på förhand!

...eller ett auktionshus. ;)
Skämt åsido. Personligen hade jag hellre sålt den här på KS än till handlare. Vill ändå tro att det är väldigt lite skit som härjar här i K&S (men så klart ska du inte vara vårdslös) och att det då bör innebära något lite mer pengar i din ficka.

...eller ett auktionshus. ;)
Skämt åsido. Personligen hade jag hellre sålt den här på KS än till handlare. Vill ändå tro att det är väldigt lite skit som härjar här i K&S (men så klart ska du inte vara vårdslös) och att det då bör innebära något lite mer pengar i din ficka.
Tack så mycket Andreas! Är det något man ska tänka på vid försäljning på KS. Kan man mötas upp hur som, eller bör man göra upp affären på något speciell ställe, för både säljare och köparens trygghet?

Tack så mycket Andreas! Är det något man ska tänka på vid försäljning på KS. Kan man mötas upp hur som, eller bör man göra upp affären på något speciell ställe, för både säljare och köparens trygghet?
Det är ju ingen helt exakt vetenskap, men de gånger jag mötts upp F2F så har det varit på typ fik eller så.
Folkat, men inte så folkat att det känns jobbigt med vandrande ögon.
Stället är hur som helst inte ens nästan lika viktigt som att du får en bra känsla för köparen. Det finns också GG-trådar för de allra flesta som hänger på KS. Man ska så klart inte lita blint på dessa, men de ger ju i alla fall en indikation.

Är det bara någon köpare som känns reko i dialog så har jag aldrig haft några problem med att skicka klocka mot förskottsbetalning. Är det inte högre värden än så här så finns ju trots allt smidiga och säkra fraktlösningar.

Tillbaka
Topp