• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med ungefärligt värde på dessa gamla Rolexlänkar? @Per , @jakob.dala m.fl.

1. 6636, 10 bitar varav 2 lite småbuckliga, 80 ends varav en närmare 19 mm än 20. Clasp märkt 1/61.
2. 6251h, ca 15 cm lång, 550 ends.
3. 7205, 10 "stela" bitar, men moddad med 2 flexande närmast låset för extra längd och komfort :) , lite buckliga och repiga 60 ends, clasp märkt 4/64.

20180320_154138.jpg
Är 6636 märkt 6636 eller omärkt och bara stretch? Korrekt så är den värd 25-30. Kanske något mindre om endsen är nedfilade.

6251 rullad eller solid? Om solid så bör den vara märkt 50 på sista länken. Värd 5 kanske.

7205 med sånna ends är svårsåld och rätt billig. Svårt att säga värde. 3-4?

Är 6636 märkt 6636 eller omärkt och bara stretch? Korrekt så är den värd 25-30. Kanske något mindre om endsen är nedfilade.

6251 rullad eller solid? Om solid så bör den vara märkt 50 på sista länken. Värd 5 kanske.

7205 med sånna ends är svårsåld och rätt billig. Svårt att säga värde. 3-4?
Toppen, tack! Du är bäst!
6636 är märkt och stretchar med bra motstånd.

6251 är rullad.

Ingen som har en bättre uppfattning om nuvarande prisbild?
4-5 tusen skulle jag vänta mig om frågan gäller här i landet. Mer vore bonus men självklart inte alls omöjligt.

Vad jag egentligen skulle säga allmänt och inte främst om detta exemplaret som ju ändå är rätt hyfsat, är att uppskattningen av vintageklockor med mer eller mindre anfrätta/åldrade/oxiderade tavlor inte alltid är så utbredd som en del tror på exempelvis Omega och liknande, inte här i Sverige. En stor del av intressenterna vilka har betydelse för prisnivån, vill ha tavlor i mer eller mindre nyskick, renoverade eller ej. Det kan vara lätt att lura sig själv och tro att det betingar toppriser oavsett utseendemässigt skick för att man själv uppfattar ett skick som charmigt, och det kan det också göra ibland men tycker det fortfarande är undantag.

"Fin patina" i en dels ögon är i andra intressenters ögon ="förstörd tavla". Man ser sällan det påpekas och nytillkomna köper grejer de aldrig blir av med för hälften av priset de gett när de behöver det, påhejade av värderingar som tangerar mer fantasi och personliga tyckanden än annat.

4-5 tusen skulle jag vänta mig om frågan gäller här i landet. Mer vore bonus men självklart inte alls omöjligt.

Vad jag egentligen skulle säga allmänt och inte främst om detta exemplaret som ju ändå är rätt hyfsat, är att uppskattningen av vintageklockor med mer eller mindre anfrätta/åldrade/oxiderade tavlor inte alltid är så utbredd som en del tror på exempelvis Omega och liknande, inte här i Sverige. En stor del av intressenterna vilka har betydelse för prisnivån, vill ha tavlor i mer eller mindre nyskick, renoverade eller ej. Det kan vara lätt att lura sig själv och tro att det betingar toppriser oavsett utseendemässigt skick för att man själv uppfattar ett skick som charmigt, och det kan det också göra ibland men tycker det fortfarande är undantag.

"Fin patina" i en dels ögon är i andra intressenters ögon ="förstörd tavla". Man ser sällan det påpekas och nytillkomna köper grejer de aldrig blir av med för hälften av priset de gett när de behöver det, påhejade av värderingar som tangerar mer fantasi och personliga tyckanden än annat.
Tack för din input. Har inga direkta säljplaner egentligen, frågar mest av nyfikenhet. Jo, så är det ju. Själv är jag allätare :)
B49458E1-C3C5-4594-BAEB-4C318B75C7CF.jpeg

Senast ändrad:
Per har svarat:) Håller med, nitade länkar är dyrt... Finns/fanns en ok C+I till salu på forumet för ok pengar. Men en 7836 känns helt okej på den klockan. Känns spontant som att de är svårare och svårare att hitta dock.
Framförallt så är allt med 280/380 ends dyrt. Vill man snika så kan man leta med 258/358 istället. Lite lägre men inget som någon ser väl monterad.

Jag hade köpt en korrekt länk eller burit den på band. Kompromisser gör mig sällan glad. :)

Tack alla först och främst för snabba svar! Vad ska man anse vara en "ovanligare" modell? Tex, har en 6119 i bra vintage skick. Kollar jag Chrono24 tex så ligger priserna runt 4-6000. Är just Chrono en tillförlitlig källa?

Men om jag förstår er alla rätt så får det bli en avvägning mellan tidigare försäljningar av liknande modeller och det egna uppskattade värdet. Och för att konkretisera lite mer; har denna Seiko
https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1818#post-2181185 (Hoppas att det länkas rätt nu!)
En 7005 från ca 1970. Går mycket bra för en vintage, mycket slit på boetten och lite skav på plexit som inte riktigt syns på bilden. Vad skulle ni säga är ett rimligt utgångspris för denna?

Inga problem @Anders Forsberg Det är måndag här med!
Sen på bollen, men jag ser din annons ute nu. Klockan saknar glasring, krona och visare är inte original, och visarna har tappat lume. Dessutom guld double. Jag tror ditt pris är väldigt optimistiskt, och det jag nämner bör läggas till i annonsen.

Någon som har en aning om vad som kan anses vara ett rimligt pris för denna?
Har bara hittat en likvärdig där summan som begärs är den samma i EUR som jag betalde i SEK.
http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-712/ti-625891/pi-3920621/
Har inte lyckats hitta någon identisk som min trots en del bildgooglande.

IMG_1194.JPG

Du betalade för lite. Det begärs för mycket.
...så nånstans däremellan! ;)

Skämt åsido. Denna hade blivit dyrare om jag inte lyckats glömma bort auktionen. *doh*
Hade mentalt tänkt mig att gå upp till ca 4000kr plus avgifter.

Ta det inte som en exakt vetenskap när det kommer ifrån min mun, men det är där nånstans jag tycker att den borde ligga, i det skicket den är - runt 5000kr.

Det är ändå en chronometer-klassad (hur mycket värde man nu hänger i det efter så här många år) tank i bra storlek från en ändå ganska trevlig tillverkare.

Du betalade för lite. Det begärs för mycket.
...så nånstans däremellan! ;)

Skämt åsido. Denna hade blivit dyrare om jag inte lyckats glömma bort auktionen. *doh*
Hade mentalt tänkt mig att gå upp till ca 4000kr plus avgifter.

Ta det inte som en exakt vetenskap när det kommer ifrån min mun, men det är där nånstans jag tycker att den borde ligga, i det skicket den är - runt 5000kr.

Det är ändå en chronometer-klassad (hur mycket värde man nu hänger i det efter så här många år) tank i bra storlek från en ändå ganska trevlig tillverkare.
Tackar!
Precis den typen av svar jag önskade mig oavsett om jag betalat för mycket eller för lite :)

Klocksnack!
Ny på forumet inför potentiellt köp av Rolex OP/116234 eller liknande (tips?) men tänkte först se om lite hjälp med klockor jag ärvt på senare dagar. Hoppas detta är rätt plats att göra det på.

Inte mycket information om årtal eller liknande (förmodligen 60-tal eller så). Snurrar på fint (automatiska x2 + 1 bat.). Vad tros om pris, modell osv?

Omega Constellation (auto) silvrig baksida
Certina Certidate (auto)
Zenith Pilot (manuell) - skruv

Bilagor

• IMG_0812.jpg
    IMG_0812.jpg
    121.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_0813.jpg
    IMG_0813.jpg
    137.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_0814.jpg
    IMG_0814.jpg