• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Okej, tack! Jag vill mest veta om det är värt att kosta på den en service, men det borde det väl vara?

Tack för din tid!

Med vänlig hälsning,
Förmodligen inte om du skall sälja den direkt. Uret förtjänar mer än väl en service om den inte mår så bra, en av de trevligare exemplaren jag sett.

Förmodligen inte om du skall sälja den direkt. Uret förtjänar mer än väl en service om den inte mår så bra, en av de trevligare exemplaren jag sett.
Tack för ditt svar!

Jag tror nog att jag sparar den till förmån för min fru, vem servar lämpligast en sådan? Inte skickar väl man ner till Rolex, men inte heller till vilken urmakare som helst?

Vad är ett rimligt pris för denna? Ser den okej ut? Auktion som slutar snart så snabb hjälp uppskattas :)
Screenshot_2018-04-25-18-52-06.png

Vad är ett rimligt pris för denna? Ser den okej ut? Auktion som slutar snart så snabb hjälp uppskattas :)
Screenshot_2018-04-25-18-52-06.png

Tydligen :D fan, ångrar redan att jag inte la ett bud. Gillade den som fan :(
Wow helt i min smak oxå, kalasfin! Ibland är det ruggigt svårt att gissa värde och veta ifall man överbetalar eller är snål. När jag budar för att vinna och blir rädd att jag lurar mig själv så brukar jag trösta mig med att någon annan iaf bjöd strax under så iaf minst en person tyckte den var värd ungefär vad jag gav :D

Wow helt i min smak oxå, kalasfin! Ibland är det ruggigt svårt att gissa värde och veta ifall man överbetalar eller är snål. När jag budar för att vinna och blir rädd att jag lurar mig själv så brukar jag trösta mig med att någon annan iaf bjöd strax under så iaf minst en person tyckte den var värd ungefär vad jag gav :D
Vann du? Stort grattis! Hade den själv på bevakning, men känner att jag vill spara mina pengar till Kaplans.

Ja den där kommer nog sitta i bakhuvudet ett tag är jag rädd. Måste sluta fundera och bara slå till :)

6D728A64-EAF4-4595-91BA-7523474DE296.png
5A5B2251-BAF8-4F28-87C1-58419F186E90.png

Vad tror vi om dessa två?
Omegan (double) tickar, men visarna står still.
Jag tror att jag oxå skulle vilja ha den svarta tanken :p Är det en noname i ss? 1000pix isf ish? De villen kan det vara så med att cannon pinion slirar så att verket tickar men visarna ej åker runt då de sitter på cannon pinion. OM det är det så brukar man lösa det genom att knipa till lite runt midjan så friktionen ökar. :) Kan ej pris på de ville tanken.

Funderar på att låta denna lämna men har svårt med prislappen. Kromboett i bra skick. Verket går riktigt bra, nollar 12, vrider upp lent. 36mm 18 luggar.
9E79A759-C843-455B-BCB6-8F75B9630082.jpeg

A861021F-7E73-42D1-BA92-538DEDDA48D6.jpeg

Bilagor

• 6D4600EF-12F6-4DA4-B63F-5626B6DE6578.jpeg
    6D4600EF-12F6-4DA4-B63F-5626B6DE6578.jpeg
    136.4 KB · Visningar: 1
Jag tror att jag oxå skulle vilja ha den svarta tanken :p Är det en noname i ss? 1000pix isf ish? De villen kan det vara så med att cannon pinion slirar så att verket tickar men visarna ej åker runt då de sitter på cannon pinion. OM det är det så brukar man lösa det genom att knipa till lite runt midjan så friktionen ökar. :) Kan ej pris på de ville tanken.
Jag kan ta hem den och gillar jag inte den så kan du få den för samma som jag gav.

Tja, ärvt två klockor, hittar inte modellerna online. Kan nån av er berätta mer om dessa?? Bifogar bild

Text på högra:
Enicar
17 jewels

Bilagor

• IMG_0027.jpg
    IMG_0027.jpg
    119 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Om det inte finns två olika dykbezels vilket är fullt möjligt tror jag inte det är original. Jag försökte nyligen köpa nedan ur som var typ mint och med ask. Inget som säger att det är de facto original men lite som talar för det iaf :)
Screenshot_20180409-174508__01.jpg
Ser onekligen riktig ut. Visarna och speciellt sekundvisaren är identiska med farsans. Vad var begärt pris om man får fråga?
Hur säkra är ni på visarna?
Ett ytterligare ex av första generationens DS-dykare jag hittat på Insta med insert enl. era bilder plus orginallänk (komplett) samt klockan som VintageCertinas visar som referens på sin sida har samma sekundvisare som mitt ex.
@Rozzy @Fadershan

Ett ytterligare ex av första generationens DS-dykare jag hittat på Insta med insert enl. era bilder plus orginallänk (komplett) samt klockan som VintageCertinas visar som referens på sin sida har samma sekundvisare som mitt ex.
@Rozzy @Fadershan
100%. Farsans hade aldrig blivit servad eller reparerad. Det enda han gjorde var byta packningar och täthets testa den då han regelbundet dök med den. Den kom inte på länk utan gummi. Enda osäkerheten är hur originalbezeln såg ut, men tycks vara den enkla rena utan siffror.

Senast ändrad:
@Rozzy @Fadershan
Menar du denna? :)
Bezeln känner jag mig säker på. Den feta sekundvisaren verkar finnas ju hos både versionen med dykbezel och den utan. Kaplans 41k har inte den feta men sett flera andra med så är inte alls säker. Kan väl absolut vara ett skifte i visare och inte nödvändigtvis att de är utbytta.
Screenshot_20180427-224452__01.jpg

Menar du denna? :)
Bezeln känner jag mig säker på. Den feta sekundvisaren verkar finnas ju hos både versionen med dykbezel och den utan. Kaplans 41k har inte den feta men sett flera andra med så är inte alls säker. Kan väl absolut vara ett skifte i visare och inte nödvändigtvis att de är utbytta.
Screenshot_20180427-224452__01.jpg
Jepp!
Har du frågat om pris?:D

100%. Farsans hade aldrig blivit servad eller reparerad. Det enda han gjorde var byta packningar och täthets testa den då han regelbundet dök med den. Den kom inte på länk utan på länk utan gummi. Enda osäkerheten är hur originalbezeln såg ut, men tycks vara den enkla rena utan siffror.
Tack Rozzy!
Riktig raritet din pappas DS:)
Min varierar jag mellan vintage Tropicband med Certinaspänne och BoR-länk, som inte är korrekt men passar klockan som handsken.

Tillbaka
Topp