• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hör till god sed att skriva om boetten är kromad om den är det. Syftade däremot i detta fall på att du trodde den var i stål.
Ser tyvärr alltför många annonser där det inte framgår vad det är för boettmaterial, även här på KS. På tratten ser man många klockor där det i texten står att boetten är i stål, men fotot på baklocket säger stainless steel back. Riktigt illa!

Ser tyvärr alltför många annonser där det inte framgår vad det är för boettmaterial, även här på KS. På tratten ser man många klockor där det i texten står att boetten är i stål, men fotot på baklocket säger stainless steel back. Riktigt illa!
Ser man på Kaplans också, bra köp...
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1429412
4

Hjälp!

Som några kanske har märkt håller jag på att sälja av en del av min samling men många klockor har jag dålig koll på vad de är värda. En klocka i synnerhet hittar jag inget om.

Det är en Suter Duomatic med servicebehov (fortar sig 2min/24h). Inuti finns ett Felsa BiDynator 690 automatverk. Klockan är helt i stål (ingen fulmetall), tavlan är av radio-room typ och är ganska jämt patinerad (omöjligt att få med radioroommönstret på bild bara). Indexen är applicerade arabiska och guldfärgade. Lumen är död, visarna guldfärgade med en röd emalj topp på sekundvisaren. Det som gör klockan en favorit hos mig är att den trots den lilla diametern på 33mm ex krona bärs mycket större (speciellt på bundband) detta pga lug2lug på 43mm. Bandbredden är 18mm. Gissar att klockan är 40-tal. Någon som har en idé om värde eller någon mer info om klockan? Stort tack på förhand.

Mvh Leo
EF44DBCA-21B9-4022-93E8-1AD61E50B17D.jpeg

Jag går i tankar att sälja min Navitimer 806. Jag har hyfsad koll på värdet, men den har servicebehov då timvisaren på kronografen inte nollställer. Vad är rimlig "rabatt" om jag ska sälja den i befintligt skick, eller gör jag bäst i att serva den först och sedan sälja? Jag undrar också vilken marknasplats den gör sig bäst på? Här på KS, Kaplans, C24? Vad tror ni?
IMG_5154.jpg

Vad tror ni om den här? Valjoux 7734 som enligt uppgift går bra men nollställer inte korrekt. Samma värdering som senast postade vintagekronon, 2-4k om krom, lite mera om stål?

Edit: följdfraaga: om boettlocket säger "Stainless steel back", innebär det alltid att boetten är kromad?

Screenshot_20180522-172659.png

Senast ändrad:
Vad tror ni om den här? Valjoux 7734 som enligt uppgift går bra men nollställer inte korrekt. Samma värdering som senast postade vintagekronon, 2-4k om krom, lite mera om stål?

Edit: följdfraaga: om boettlocket säger "Stainless steel back", innebär det alltid att boetten är kromad?

Screenshot_20180522-172659.png
Stämmer angående stainless steel back. Är det helstål så står det oftast stainless steel eller all stainless steel. Liten fransklektion: acier inoxidable = rostfritt stål. Fond betyder baksida. Så i vissa fall kan det stå fond acier, fond inox, fond acier inox eller fond acier inoxidable. Det betyder att det är krom med baklock i stål. Samma men utan fond = helstål.

Stämmer angående stainless steel back. Är det helstål så står det oftast stainless steel eller all stainless steel. Liten fransklektion: acier inoxidable = rostfritt stål. Fond betyder baksida. Så i vissa fall kan det stå fond acier, fond inox, fond acier inox eller fond acier inoxidable. Det betyder att det är krom med baklock i stål. Samma men utan fond = helstål.
Stämmer oftast @oftast , men har sett några som varit helstål märkta "stainless steel back", så helt 100 är det nog inte...

Tack för svar!
Jag tycker just den här boetten ser borstad ut, kromade boetter brukar väl vara blanka..?

Tack för svar!
Jag tycker just den här boetten ser borstad ut, kromade boetter brukar väl vara blanka..?
Det är inte särskilt ovanligt med vitmetallboetter i det utförandet. Förekommer både och.
Jag har fått uppfattningen om att borstade kromboett generellt sett har en lite grövre yta, som den du visat upp. Med det sagt är det ingen garanti för att den ska vara kromad, men kan vara en bra idé att höra med säljaren om den inte framgår i annonsen innan du slår till.

Stämmer oftast @oftast , men har sett några som varit helstål märkta "stainless steel back", så helt 100 är det nog inte...

Jag har fått uppfattningen om att borstade kromboett generellt sett har en lite grövre yta, som den du visat upp. Med det sagt är det ingen garanti för att den ska vara kromad, men kan vara en bra idé att höra med säljaren om den inte framgår i annonsen innan du slår till.

Jag tycker det ser väldigt likt ut en kromad boett. Chansen att den är i helstål anser jag är väldigt låg. Står det dessutom stainless steel back är chanserna att det är helstål nära på noll.

Ball klocka hur som helst! :)
Aeh jag fegade ur till slut, den gick för 1800:- men nu ångrar jag mig, skulle bjudit :(

edit: Tack för era svar!

Tillbaka
Topp