Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Klockan i rostfritt? (gissar på det). Skulle säga 1500kr om den fungerar ok.Vad är ett rimligt pris för en sådan här skin diver?
1500? Låter väldigt billigt? Tycker sällan man ser dessa gå för under 3kkr.Klockan i rostfritt? (gissar på det). Skulle säga 1500kr om den fungerar ok.
Om du säger det. En okänd tillverkare med skadad tavla utan lume för 3000kr tycker jag låter dyrt. Jag fick min Mathey-Tissot i gott skick nyligen för de pengarna, så tycker klockan i fråga borde gå billigare?1500? Låter väldigt billigt? Tycker sällan man ser dessa gå för under 3kkr.
Är Mathey-Tissot att räkna som en känd tillverkare? Dessutom är väl din relumead? Det handlar nog om vad man tycker om tavlans utseende.Om du säger det. En okänd tillverkare med skadad tavla utan lume för 3000kr tycker jag låter dyrt. Jag fick min Mathey-Tissot i gott skick nyligen för de pengarna, så tycker klockan i fråga borde gå billigare?
Fast det beror helt på tavlan. Tycker Silvanan ser klart mysigare ut. Iaf om lysmassan blivit mörk. Tycker den utbytta kronan drar ner Silvanan mycket däremot. Annars skulle jag säga runt 2000-2500, mer än 1500 iaf.Om du säger det. En okänd tillverkare med skadad tavla utan lume för 3000kr tycker jag låter dyrt. Jag fick min Mathey-Tissot i gott skick nyligen för de pengarna, så tycker klockan i fråga borde gå billigare?
Klockan i rostfritt? (gissar på det). Skulle säga 1500kr om den fungerar ok.
1500? Låter väldigt billigt? Tycker sällan man ser dessa gå för under 3kkr.
Tack för svarenFast det beror helt på tavlan. Tycker Silvanan ser klart mysigare ut. Iaf om lysmassan blivit mörk. Tycker den utbytta kronan drar ner Silvanan mycket däremot. Annars skulle jag säga runt 2000-2500, mer än 1500 iaf.
Mathey-Tissot är i vintagekretsar ett namn, där får du allt läsa på. Dessutom tror jag faktiskt inte att min är relumad trots färgen och något kladdiga apliceringen, jag har sett fler som ser likadana ut. Min känns mer lite använd ut.Är Mathey-Tissot att räkna som en känd tillverkare? Dessutom är väl din relumead? Det handlar nog om vad man tycker om tavlans utseende.
Tack för det Aurum, för fräsch för din smak? Jag ser ingen lume alls på Silvanan och det är väl väldigt sällan lumen blir helt svart? Sedan är jag alltid skeptisk till dykare som inte har tydligare visare med kraftig lume (alltså inte att denna har utbytta visare, utan att den konstruerats mer som en Skindiver avsedd mer för bad). Men är kanske inte visarna lite korta dessutom?Fast det beror helt på tavlan. Tycker Silvanan ser klart mysigare ut. Iaf om lysmassan blivit mörk. Tycker den utbytta kronan drar ner Silvanan mycket däremot. Annars skulle jag säga runt 2000-2500, mer än 1500 iaf.
Tror helt enkelt inte att din är ok, alternativ allt för låg kvalitet på tavlan. Däremot förtjust i Mathey Tissot, gjort mycket fint.Mathey-Tissot är i vintagekretsar ett namn, där får du allt läsa på. Dessutom tror jag faktiskt inte att min är relumad trots färgen och något kladdiga apliceringen, jag har sett fler som ser likadana ut. Min känns mer lite använd ut.
https://www.phillips.com/detail/MATHEY-TISSOT/CH080016/20
Tack för det Aurum, för fräsch för din smak? Jag ser ingen lume alls på Silvanan och det är väl väldigt sällan lumen blir helt svart? Sedan är jag alltid skeptisk till dykare som inte har tydligare visare med kraftig lume (alltså inte att denna har utbytta visare, utan att den konstruerats mer som en Skindiver avsedd mer för bad). Men är kanske inte visarna lite korta dessutom?
OK, kanske något mer än 1500, men inte från mig.
De var dykarklockor, tools. Förmodliget tyckte dom att mycket lume var viktigare än väl applicerat. Tror mer på låg kvalité vid tillverkningen/appliceringen, då jag sett flertalet som ser likadana ut.Tror helt enkelt inte att din är ok, alternativ allt för låg kvalitet på tavlan. Däremot förtjust i Mathey Tissot, gjort mycket fint.
Håller med om Silvanans visare, känns fel. Däremot ser tavlan fukskadad ut och index mörkgröna? Så visst, om det är fel visare och krona är inte 1500 orimligt. 1500-3000 kr beroende på tavla är vad jag tycker.
En till som var samma? Eller har du hittat fler nu?De var dykarklockor, tools. Förmodliget tyckte dom att mycket lume var viktigare än väl applicerat. Tror mer på låg kvalité vid tillverkningen/appliceringen, då jag sett flertalet som ser likadana ut.
Den blåa ovan? Mergulhadors finns det tämligen många av, men även olika tavelkonfigurationer. Dock samma boett, och visare.En till som var samma? Eller har du hittat fler nu?
Din variant.Den blåa ovan? Mergulhadors finns det tämligen många av, men även olika tavelkonfigurationer. Dock samma boett, och visare.
Mathey-Tissot är i vintagekretsar ett namn, där får du allt läsa på. Dessutom tror jag faktiskt inte att min är relumad trots färgen och något kladdiga apliceringen, jag har sett fler som ser likadana ut. Min känns mer lite använd ut.
Tack för det Aurum, för fräsch för din smak? Jag ser ingen lume alls på Silvanan och det är väl väldigt sällan lumen blir helt svart? Sedan är jag alltid skeptisk till dykare som inte har tydligare visare med kraftig lume (alltså inte att denna har utbytta visare, utan att den konstruerats mer som en Skindiver avsedd mer för bad). Men är kanske inte visarna lite korta dessutom?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/907707-mathey-tissot-mergulhador-armbandsur-39-mm
Jag vet mycket väl att Mathey-Tissot är ett namn i vintagevärlden, men anser inte att det är att räkna som ett ”känt” märke för den sakens skull. Visst att det är ett mer känt namn än Silvana - men att jämföra med t.ex. kronografen är lite fel tycker jag. Det är generiska dykare från två småmärken.. Som sagt, tror priset beror på vad man tycker om tavlan, det ena namnet bör inte bringa ett högre pris än det andra i det här sammanhanget.Mathey-Tissot är i vintagekretsar ett namn, där får du allt läsa på. Dessutom tror jag faktiskt inte att min är relumad trots färgen och något kladdiga apliceringen, jag har sett fler som ser likadana ut. Min känns mer lite använd ut.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/907707-mathey-tissot-mergulhador-armbandsur-39-mm
Jag har sett någon till förut när jag eftersökt, men inte många. Däremot har jag hittat andra varianter med liknande lume.Din variant.
Men snälla, nu lägger du väl ord i min mun eller? Jag har väl inte sagt att min är i jämförbar eller i nivå med kronografen för 300k? Jag skrev tidigare att Silvana var en okänd tillverkare och menade på att Mathey Tissot var en betydligt mer erkänd tillverkare och visade upp den mest kända modellen (”Breguet”-kronografen) för att visa ett exempel. Men googla själva, Mathey Tissot har många flera trevliga klockor bakom sig, tex;Det kan absolut vara så att Mathey-Tissot är snäppet mer av ett namn än Silvana.
Men kronografen för 300 000 kr kanske inte är ett helt rättvisande exempel?
Din gick väl trots allt två osålda rundor på Bukowskis innan den såldes - så entusiasterna kanske inte helt och hållet anammat det?
Jag var rätt sugen på att bjuda, men även jag tyckte att den kändes lite sketchy.
Hur som... Skriver också under på att Silvanan borde kosta mer än femtonhundra. Hade sagt åtminstone två, två och ett halvt...
Som sagt, jag jämförde inte min med kronografen, se ovan.Jag vet mycket väl att Mathey-Tissot är ett namn i vintagevärlden, men anser inte att det är att räkna som ett ”känt” märke för den sakens skull. Visst att det är ett mer känt namn än Silvana - men att jämföra med t.ex. kronografen är lite fel tycker jag. Det är generiska dykare från två småmärken.. Som sagt, tror priset beror på vad man tycker om tavlan, det ena namnet bör inte bringa ett högre pris än det andra i det här sammanhanget.
Visst är det nog så att visarna är utbytta, men jag hade personligen hellre pröjsat 3k för silvanan (med rätt visare) än din Mathey-Tissot, varenda index där är ju kladdigt - men smaken är som baken.
Jag har sett någon till förut när jag eftersökt, men inte många. Däremot har jag hittat andra varianter med liknande lume.
Men snälla, nu lägger du väl ord i min mun eller? Jag har väl inte sagt att min är i jämförbar eller i nivå med kronografen för 300k? Jag skrev tidigare att Silvana var en okänd tillverkare och menade på att Mathey Tissot var en betydligt mer erkänd tillverkare och visade upp den mest kända modellen (”Breguet”-kronografen) för att visa ett exempel.
Så oerhört vacker guldkronograf!Jag har sett någon till förut när jag eftersökt, men inte många. Däremot har jag hittat andra varianter med liknande lume.
Men snälla, nu lägger du väl ord i min mun eller? Jag har väl inte sagt att min är i jämförbar eller i nivå med kronografen för 300k? Jag skrev tidigare att Silvana var en okänd tillverkare och menade på att Mathey Tissot var en betydligt mer erkänd tillverkare och visade upp den mest kända modellen (”Breguet”-kronografen) för att visa ett exempel. Men googla själva, Mathey Tissot har många flera trevliga klockor bakom sig, tex;
https://www.chrono24.com/matheytissot/valjoux-72-chronograph-in-18k-gold-singer-dial--id7840452.htm
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathey-Tissot
Som sagt, jag jämförde inte min med kronografen, se ovan.
Och visst är bägge generiska dykare. En i dåligt vattenskadat skick, utan lume (?), fel krona samt utbytta visare. Den andra i väldigt gott skick, om än med förvånande applicerad lume men som återkommer likadant på andra samtida klockor. Jag väljer den fina från mer erkänd tillverkare och du hade valt den andra. Smaken är som baken.
Dessutom så vid belysning med UV-lampa lyser lumen upp, men slocknar på några få sekunder, vilket tyder på tritium. Så lumen känns samtida.
Denna har betydande patina men ändå samma kladdiga lume. Glaset tycks bytt på denna då förstoringen saknas.En till som var samma? Eller har du hittat fler nu?
Tror helt enkelt inte att din är ok, alternativ allt för låg kvalitet på tavlan.
Är Mathey-Tissot att räkna som en känd tillverkare? Dessutom är väl din relumead?
Din gick väl trots allt två osålda rundor på Bukowskis innan den såldes - så entusiasterna kanske inte helt och hållet anammat det?
Jag var rätt sugen på att bjuda, men även jag tyckte att den kändes lite sketchy.
Klart som tusan att ett mer erkänt och respekterad tillverkare drar upp priset, det har vi väl sett ganska många bevis för?Som sagt, tror priset beror på vad man tycker om tavlan, det ena namnet bör inte bringa ett högre pris än det andra i det här sammanhanget.
I stand corrected gällande omlumning, anklagade inte klockan för att vara ommålad - ställde bara frågan om den inte var det eftersom indexen är kladdiga. Ställer mig inte heller mot att en mer erkänd tillverkare skulle trissa priset, utan motsatte mig att Mathey Tissot skulle vara annat än marginellt mer känd.Väldigt tyst från @Aurum ,@grodslukarenx och @Anders Forsberg. På frågan om jag kan visa upp några andra klockor som referens tycker jag att jag tagit fram rätt bra exempel ovan. Man behöver inte gilla min klocka men ett litet ”klockan kanske är ok ändå” hade varit trevligt efter anklagelser som annars kan hänga kvar och sabba en framtida försäljning för mig eller en allmän tro att jag bär någon skinande Mumbai dykare. Alternativt komma med faktiska bevis för att klockan är fel.
Jag tror att någon suttit på ett lager osålda klockor som sedan kommit ut på marknaden i modern tid då jag hittat flera i väldigt fint skick.
Klart som tusan att ett mer erkänt och respekterad tillverkare drar upp priset, det har vi väl sett ganska många bevis för?
Väldigt tyst från @Aurum ,@grodslukarenx och @Anders Forsberg. På frågan om jag kan visa upp några andra klockor som referens tycker jag att jag tagit fram rätt bra exempel ovan. Man behöver inte gilla min klocka men ett litet ”klockan kanske är ok ändå” hade varit trevligt efter anklagelser som annars kan hänga kvar och sabba en framtida försäljning för mig eller en allmän tro att jag bär någon skinande Mumbai dykare. Alternativt komma med faktiska bevis för att klockan är fel.
Jag tror att någon suttit på ett lager osålda klockor som sedan kommit ut på marknaden i modern tid då jag hittat flera i väldigt fint skick.
Klart som tusan att ett mer erkänt och respekterad tillverkare drar upp priset, det har vi väl sett ganska många bevis för?
Gillar att du är taggad! Tyvärr gör sig vardagen påmind ibland...Väldigt tyst från @Aurum ,@grodslukarenx och @Anders Forsberg. På frågan om jag kan visa upp några andra klockor som referens tycker jag att jag tagit fram rätt bra exempel ovan. Man behöver inte gilla min klocka men ett litet ”klockan kanske är ok ändå” hade varit trevligt efter anklagelser som annars kan hänga kvar och sabba en framtida försäljning för mig eller en allmän tro att jag bär någon skinande Mumbai dykare. Alternativt komma med faktiska bevis för att klockan är fel.
Förresten, dagens klocka;
Kom igen nu, hur matchar den inte den svarta patinerade?Gillar att du är taggad! Tyvärr gör sig vardagen påmind ibland...
Vad har du för märkning på boett och verk? Det lite lustiga är att ditt taveltryck inte matchar någon av de övriga uren du visar upp. Behöver iofs bara betyda att tavelleverantören inte var speciellt skicklig.
Inte samma tryck helt enkelt. Det är mao på tavlan och rotorn du har tillverkarmärkning? Ser inte ditt verk lite slitet ut? Hade det inte varit för att Mathey-Tissot var ett rätt tråkigt varumärke vid denna tid hade jag dömt ut den direkt.Kom igen nu, hur matchar den inte den svarta patinerade?
Tala ur skägget Aurum. Hur skiljer sig trycket jämfört med den svarta?Inte samma tryck helt enkelt. Det är mao på tavlan och rotorn du har tillverkarmärkning? Ser inte ditt verk lite slitet ut? Hade det inte varit för att Mathey-Tissot var ett rätt tråkigt varumärke vid denna tid hade jag dömt ut den direkt.
Där såg verket lite bättre ut, nog bara en dålig service. Jag säger att allt, förutom att det finns fler med dåligt tryck, talar emot ett originalur från erkänd tillverkare. Nu är det väl precis där det fallerar. Även om tillverkaren var känd sattes dessa ihop under dåliga förhållanden. Budgetur med undermåligt tryck. Loggan på tavlan tex har tappat all elegans den borde ha. Verket är bara märkt med fel typsnitt. Boettetsningen? är riktigt kladdig. Generisk boett. Taveltryck som inte matchar någon annan helt (textcentrering).Tala ur skägget Aurum. Hur skiljer sig trycket jämfört med den svarta?
Nej, jag tycker inte verket ser slitet ut, om än lite grovt (ej arbetat) och dammigt men det är väl inget konstigt med tanke på åldern. Serienumret står på boetlocket. Hittar inget på verket.
Förtydliga nu vad du menar, har man förfalskat en klocka och satt i ett gammalt MT urverk, eller vad menar du? Är klockan ok eller kan du visa på motsatsen?
Haha, många reservationer för att komma fram till att den troligen är ok Men ropar man inte ok, gäller det att understödja det med fakta.Där såg verket lite bättre ut, nog bara en dålig service. Jag säger att allt, förutom att det finns fler med dåligt tryck, talar emot ett originalur från erkänd tillverkare. Nu är det väl precis där det fallerar. Även om tillverkaren var känd sattes dessa ihop under dåliga förhållanden. Budgetur med undermåligt tryck. Loggan på tavlan tex har tappat all elegans den borde ha. Verket är bara märkt med fel typsnitt. Boettetsningen? är riktigt kladdig. Generisk boett. Taveltryck som inte matchar någon annan helt (textcentrering).
Är klockan ok? Jag vet inte. Kan mycket väl vara det, men med tanke på ovan nämnda brister spelar det ingen roll för mig personligen. Förstår att det spelar roll för dig däremot.