• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Vad är ett rimligt pris för en sådan här skin diver?
VmYYzoL.jpg

Om du säger det. En okänd tillverkare med skadad tavla utan lume för 3000kr tycker jag låter dyrt. Jag fick min Mathey-Tissot i gott skick nyligen för de pengarna, så tycker klockan i fråga borde gå billigare?

4F4AF685-BB3B-45B1-974D-C9495F7316BB.jpeg
Är Mathey-Tissot att räkna som en känd tillverkare? Dessutom är väl din relumead? Det handlar nog om vad man tycker om tavlans utseende. :)

Om du säger det. En okänd tillverkare med skadad tavla utan lume för 3000kr tycker jag låter dyrt. Jag fick min Mathey-Tissot i gott skick nyligen för de pengarna, så tycker klockan i fråga borde gå billigare?

4F4AF685-BB3B-45B1-974D-C9495F7316BB.jpeg
Fast det beror helt på tavlan. Tycker Silvanan ser klart mysigare ut. Iaf om lysmassan blivit mörk. Tycker den utbytta kronan drar ner Silvanan mycket däremot. Annars skulle jag säga runt 2000-2500, mer än 1500 iaf.

Klockan i rostfritt? (gissar på det). Skulle säga 1500kr om den fungerar ok.
1500? Låter väldigt billigt? Tycker sällan man ser dessa gå för under 3kkr. :)
Fast det beror helt på tavlan. Tycker Silvanan ser klart mysigare ut. Iaf om lysmassan blivit mörk. Tycker den utbytta kronan drar ner Silvanan mycket däremot. Annars skulle jag säga runt 2000-2500, mer än 1500 iaf.
Tack för svaren :)
1500kr låter ju väldigt lite, men frågan är om den är värd 2600kr som han vill ha?
Här är klockan i fråga.
273529662_e9391166-4256-45ac-ad5a-19ce7d1ce1da.jpg

Är Mathey-Tissot att räkna som en känd tillverkare? Dessutom är väl din relumead? Det handlar nog om vad man tycker om tavlans utseende. :)
Mathey-Tissot är i vintagekretsar ett namn, där får du allt läsa på. Dessutom tror jag faktiskt inte att min är relumad trots färgen och något kladdiga apliceringen, jag har sett fler som ser likadana ut. Min känns mer lite använd ut.
https://www.phillips.com/detail/MATHEY-TISSOT/CH080016/20

Tack för det Aurum, för fräsch för din smak? Jag ser ingen lume alls på Silvanan och det är väl väldigt sällan lumen blir helt svart? Sedan är jag alltid skeptisk till dykare som inte har tydligare visare med kraftig lume (alltså inte att denna har utbytta visare, utan att den konstruerats mer som en Skindiver avsedd mer för bad). Men är kanske inte visarna lite korta dessutom?

OK, kanske något mer än 1500, men inte från mig.

s-l300.jpg
untitled.png
MATHEY-TISSOT-SUPERAUTOMATIC-BLUE-DIAL-200M-38MM-STEEL-VINTAGE.jpg

https://www.bukowskis.com/sv/lots/907707-mathey-tissot-mergulhador-armbandsur-39-mm

Senast ändrad:
Mathey-Tissot är i vintagekretsar ett namn, där får du allt läsa på. Dessutom tror jag faktiskt inte att min är relumad trots färgen och något kladdiga apliceringen, jag har sett fler som ser likadana ut. Min känns mer lite använd ut.

Tack för det Aurum, för fräsch för din smak? Jag ser ingen lume alls på Silvanan och det är väl väldigt sällan lumen blir helt svart? Sedan är jag alltid skeptisk till dykare som inte har tydligare visare med kraftig lume (alltså inte att denna har utbytta visare, utan att den konstruerats mer som en Skindiver avsedd mer för bad). Men är kanske inte visarna lite korta dessutom?

s-l300.jpg
untitled.png
Tror helt enkelt inte att din är ok, alternativ allt för låg kvalitet på tavlan. Däremot förtjust i Mathey Tissot, gjort mycket fint.

Håller med om Silvanans visare, känns fel. Däremot ser tavlan fukskadad ut och index mörkgröna? Så visst, om det är fel visare och krona är inte 1500 orimligt. 1500-3000 kr beroende på tavla är vad jag tycker.

Tror helt enkelt inte att din är ok, alternativ allt för låg kvalitet på tavlan. Däremot förtjust i Mathey Tissot, gjort mycket fint.

Håller med om Silvanans visare, känns fel. Däremot ser tavlan fukskadad ut och index mörkgröna? Så visst, om det är fel visare och krona är inte 1500 orimligt. 1500-3000 kr beroende på tavla är vad jag tycker.
De var dykarklockor, tools. Förmodliget tyckte dom att mycket lume var viktigare än väl applicerat. Tror mer på låg kvalité vid tillverkningen/appliceringen, då jag sett flertalet som ser likadana ut.

s-l300.jpg
untitled.png

https://www.bukowskis.com/sv/lots/907707-mathey-tissot-mergulhador-armbandsur-39-mm

Det kan absolut vara så att Mathey-Tissot är snäppet mer av ett namn än Silvana.
Men kronografen för 300 000 kr kanske inte är ett helt rättvisande exempel?
Din gick väl trots allt två osålda rundor på Bukowskis innan den såldes - så entusiasterna kanske inte helt och hållet anammat det?
Jag var rätt sugen på att bjuda, men även jag tyckte att den kändes lite sketchy.

Hur som... Skriver också under på att Silvanan borde kosta mer än femtonhundra. Hade sagt åtminstone två, två och ett halvt...

s-l300.jpg
untitled.png

Jag vet mycket väl att Mathey-Tissot är ett namn i vintagevärlden, men anser inte att det är att räkna som ett ”känt” märke för den sakens skull. Visst att det är ett mer känt namn än Silvana - men att jämföra med t.ex. kronografen är lite fel tycker jag. Det är generiska dykare från två småmärken.. Som sagt, tror priset beror på vad man tycker om tavlan, det ena namnet bör inte bringa ett högre pris än det andra i det här sammanhanget.

Visst är det nog så att visarna är utbytta, men jag hade personligen hellre pröjsat 3k för silvanan (med rätt visare) än din Mathey-Tissot, varenda index där är ju kladdigt - men smaken är som baken. :)

Jag har sett någon till förut när jag eftersökt, men inte många. Däremot har jag hittat andra varianter med liknande lume.

Det kan absolut vara så att Mathey-Tissot är snäppet mer av ett namn än Silvana.
Men kronografen för 300 000 kr kanske inte är ett helt rättvisande exempel?
Din gick väl trots allt två osålda rundor på Bukowskis innan den såldes - så entusiasterna kanske inte helt och hållet anammat det?
Jag var rätt sugen på att bjuda, men även jag tyckte att den kändes lite sketchy.

Hur som... Skriver också under på att Silvanan borde kosta mer än femtonhundra. Hade sagt åtminstone två, två och ett halvt...
Men snälla, nu lägger du väl ord i min mun eller? Jag har väl inte sagt att min är i jämförbar eller i nivå med kronografen för 300k? Jag skrev tidigare att Silvana var en okänd tillverkare och menade på att Mathey Tissot var en betydligt mer erkänd tillverkare och visade upp den mest kända modellen (”Breguet”-kronografen) för att visa ett exempel. Men googla själva, Mathey Tissot har många flera trevliga klockor bakom sig, tex;
70839DBC-3F30-4766-9ACB-B3BE25C10525.jpeg
38FC8523-102A-4D01-8B71-1DFE83D1AF42.jpeg

B83F73CA-7E68-4E89-BFC4-03BBA122DBCC.jpeg

https://www.chrono24.com/matheytissot/valjoux-72-chronograph-in-18k-gold-singer-dial--id7840452.htm

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathey-Tissot

Jag vet mycket väl att Mathey-Tissot är ett namn i vintagevärlden, men anser inte att det är att räkna som ett ”känt” märke för den sakens skull. Visst att det är ett mer känt namn än Silvana - men att jämföra med t.ex. kronografen är lite fel tycker jag. Det är generiska dykare från två småmärken.. Som sagt, tror priset beror på vad man tycker om tavlan, det ena namnet bör inte bringa ett högre pris än det andra i det här sammanhanget.

Visst är det nog så att visarna är utbytta, men jag hade personligen hellre pröjsat 3k för silvanan (med rätt visare) än din Mathey-Tissot, varenda index där är ju kladdigt - men smaken är som baken. :)
Som sagt, jag jämförde inte min med kronografen, se ovan.
Och visst är bägge generiska dykare. En i dåligt vattenskadat skick, utan lume (?), fel krona samt utbytta visare. Den andra i väldigt gott skick, om än med förvånande applicerad lume men som återkommer likadant på andra samtida klockor. Jag väljer den fina från mer erkänd tillverkare och du hade valt den andra. Smaken är som baken.

Dessutom så vid belysning med UV-lampa lyser lumen upp, men slocknar på några få sekunder, vilket tyder på tritium. Så lumen känns samtida.

Jag har sett någon till förut när jag eftersökt, men inte många. Däremot har jag hittat andra varianter med liknande lume.

Men snälla, nu lägger du väl ord i min mun eller? Jag har väl inte sagt att min är i jämförbar eller i nivå med kronografen för 300k? Jag skrev tidigare att Silvana var en okänd tillverkare och menade på att Mathey Tissot var en betydligt mer erkänd tillverkare och visade upp den mest kända modellen (”Breguet”-kronografen) för att visa ett exempel.

Jo, det är väl klart att jag fjantar mig lite. Men det var samtidigt du som drog upp kronografen till att börja med. ;)
Sant är väl dock att det (överlag) är premium med svarta tavlor. Men som sagt - smaken och hur den är olika!

Men snälla, nu lägger du väl ord i min mun eller? Jag har väl inte sagt att min är i jämförbar eller i nivå med kronografen för 300k? Jag skrev tidigare att Silvana var en okänd tillverkare och menade på att Mathey Tissot var en betydligt mer erkänd tillverkare och visade upp den mest kända modellen (”Breguet”-kronografen) för att visa ett exempel. Men googla själva, Mathey Tissot har många flera trevliga klockor bakom sig, tex;
70839DBC-3F30-4766-9ACB-B3BE25C10525.jpeg
38FC8523-102A-4D01-8B71-1DFE83D1AF42.jpeg

B83F73CA-7E68-4E89-BFC4-03BBA122DBCC.jpeg

https://www.chrono24.com/matheytissot/valjoux-72-chronograph-in-18k-gold-singer-dial--id7840452.htm

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathey-Tissot

Som sagt, jag jämförde inte min med kronografen, se ovan.
Och visst är bägge generiska dykare. En i dåligt vattenskadat skick, utan lume (?), fel krona samt utbytta visare. Den andra i väldigt gott skick, om än med förvånande applicerad lume men som återkommer likadant på andra samtida klockor. Jag väljer den fina från mer erkänd tillverkare och du hade valt den andra. Smaken är som baken.

Dessutom så vid belysning med UV-lampa lyser lumen upp, men slocknar på några få sekunder, vilket tyder på tritium. Så lumen känns samtida.
Så oerhört vacker guldkronograf!

IMG_4290.jpg

På tal om dykare med ursprung hos mindre kända tillverkare...
Hade hoppats på att denna skulle kommit hem med enda "fix" att man skulle behöva skruva in kronan, men så var väl inte fallet. Godset i kronan har givit upp och den behöver en ny.
I övrigt fulmetall, som dock slitits hyggligt charmigt tack vare sjuttiotalsboetten.
20 ATM, ETA 2783.
Klockan tickar på som den ska.

Nåt värde öht?

Tror helt enkelt inte att din är ok, alternativ allt för låg kvalitet på tavlan.
Är Mathey-Tissot att räkna som en känd tillverkare? Dessutom är väl din relumead?

Väldigt tyst från @Aurum ,@grodslukarenx och @Anders Forsberg. På frågan om jag kan visa upp några andra klockor som referens tycker jag att jag tagit fram rätt bra exempel ovan. Man behöver inte gilla min klocka men ett litet ”klockan kanske är ok ändå” hade varit trevligt efter anklagelser som annars kan hänga kvar och sabba en framtida försäljning för mig eller en allmän tro att jag bär någon skinande Mumbai dykare. Alternativt komma med faktiska bevis för att klockan är fel.

Jag tror att någon suttit på ett lager osålda klockor som sedan kommit ut på marknaden i modern tid då jag hittat flera i väldigt fint skick.

Som sagt, tror priset beror på vad man tycker om tavlan, det ena namnet bör inte bringa ett högre pris än det andra i det här sammanhanget.
Klart som tusan att ett mer erkänt och respekterad tillverkare drar upp priset, det har vi väl sett ganska många bevis för?

Förresten, dagens klocka;
59256F32-3789-43F6-A7E4-7AC64CD05EB3.jpeg

Senast ändrad:
Väldigt tyst från @Aurum ,@grodslukarenx och @Anders Forsberg. På frågan om jag kan visa upp några andra klockor som referens tycker jag att jag tagit fram rätt bra exempel ovan. Man behöver inte gilla min klocka men ett litet ”klockan kanske är ok ändå” hade varit trevligt efter anklagelser som annars kan hänga kvar och sabba en framtida försäljning för mig eller en allmän tro att jag bär någon skinande Mumbai dykare. Alternativt komma med faktiska bevis för att klockan är fel.

Jag tror att någon suttit på ett lager osålda klockor som sedan kommit ut på marknaden i modern tid då jag hittat flera i väldigt fint skick.

Klart som tusan att ett mer erkänt och respekterad tillverkare drar upp priset, det har vi väl sett ganska många bevis för?
I stand corrected gällande omlumning, anklagade inte klockan för att vara ommålad - ställde bara frågan om den inte var det eftersom indexen är kladdiga. Ställer mig inte heller mot att en mer erkänd tillverkare skulle trissa priset, utan motsatte mig att Mathey Tissot skulle vara annat än marginellt mer känd. :)

Detta var väl ungefär den slutsatsen som jag drog.
D.v.s. att någon kommit över något restparti eller liknande. Väldigt många, lite för fina (åtminstone för sin ålder), ute.
Med min erfarenhet så kunde jag inte bedöma om det var någon som sprungit på ett helt parti färdiga klockor, eller om man hittat ett gäng ofärdiga tavlor och sen såg till att bygga färdigt. Lumen och skicket gjorde att jag drog öronen åt mig.
I alla fall från min sida så var det inte meningen att insinuera någonting om Mumbai.

Absolut - mer respekterade tillverkare drar upp priset. Det gör dock svarta tavlor också.
Hade man satt dessa båda klockor "head-to-head" i en auktion så är jag ganska säker på att din gått dyrast. Jag är bara inte säker på att skillnaden varit jättestor.

Förresten, dagens klocka;
59256F32-3789-43F6-A7E4-7AC64CD05EB3.jpeg
Gillar att du är taggad! Tyvärr gör sig vardagen påmind ibland...

Vad har du för märkning på boett och verk? Det lite lustiga är att ditt taveltryck inte matchar någon av de övriga uren du visar upp. Behöver iofs bara betyda att tavelleverantören inte var speciellt skicklig.

Gillar att du är taggad! Tyvärr gör sig vardagen påmind ibland...

Vad har du för märkning på boett och verk? Det lite lustiga är att ditt taveltryck inte matchar någon av de övriga uren du visar upp. Behöver iofs bara betyda att tavelleverantören inte var speciellt skicklig.
Kom igen nu, hur matchar den inte den svarta patinerade?

F031B8DF-FB6A-4D32-9D95-E24EA8FC84A9.jpeg
6F0771CD-928C-4748-AE77-FBC667701EED.jpeg
D97DA334-AE5E-4091-8132-29683D41CD0B.jpeg

Inte samma tryck helt enkelt. Det är mao på tavlan och rotorn du har tillverkarmärkning? Ser inte ditt verk lite slitet ut? Hade det inte varit för att Mathey-Tissot var ett rätt tråkigt varumärke vid denna tid hade jag dömt ut den direkt.
Tala ur skägget Aurum. Hur skiljer sig trycket jämfört med den svarta?
Nej, jag tycker inte verket ser slitet ut, om än lite grovt (ej arbetat) och dammigt men det är väl inget konstigt med tanke på åldern. Serienumret står på boetlocket. Hittar inget på verket.
Förtydliga nu vad du menar, har man förfalskat en klocka och satt i ett gammalt MT urverk, eller vad menar du? Är klockan ok eller kan du visa på motsatsen?

D0ADCDD8-FB1F-4685-A215-2CF5592F2843.jpeg

Tala ur skägget Aurum. Hur skiljer sig trycket jämfört med den svarta?
Nej, jag tycker inte verket ser slitet ut, om än lite grovt (ej arbetat) och dammigt men det är väl inget konstigt med tanke på åldern. Serienumret står på boetlocket. Hittar inget på verket.
Förtydliga nu vad du menar, har man förfalskat en klocka och satt i ett gammalt MT urverk, eller vad menar du? Är klockan ok eller kan du visa på motsatsen?

D0ADCDD8-FB1F-4685-A215-2CF5592F2843.jpeg
Där såg verket lite bättre ut, nog bara en dålig service. Jag säger att allt, förutom att det finns fler med dåligt tryck, talar emot ett originalur från erkänd tillverkare. Nu är det väl precis där det fallerar. Även om tillverkaren var känd sattes dessa ihop under dåliga förhållanden. Budgetur med undermåligt tryck. Loggan på tavlan tex har tappat all elegans den borde ha. Verket är bara märkt med fel typsnitt. Boettetsningen? är riktigt kladdig. Generisk boett. Taveltryck som inte matchar någon annan helt (textcentrering).

Är klockan ok? Jag vet inte. Kan mycket väl vara det, men med tanke på ovan nämnda brister spelar det ingen roll för mig personligen. Förstår att det spelar roll för dig däremot.

Där såg verket lite bättre ut, nog bara en dålig service. Jag säger att allt, förutom att det finns fler med dåligt tryck, talar emot ett originalur från erkänd tillverkare. Nu är det väl precis där det fallerar. Även om tillverkaren var känd sattes dessa ihop under dåliga förhållanden. Budgetur med undermåligt tryck. Loggan på tavlan tex har tappat all elegans den borde ha. Verket är bara märkt med fel typsnitt. Boettetsningen? är riktigt kladdig. Generisk boett. Taveltryck som inte matchar någon annan helt (textcentrering).

Är klockan ok? Jag vet inte. Kan mycket väl vara det, men med tanke på ovan nämnda brister spelar det ingen roll för mig personligen. Förstår att det spelar roll för dig däremot.
Haha, många reservationer för att komma fram till att den troligen är ok :D Men ropar man inte ok, gäller det att understödja det med fakta.

Annars håller jag med dig i det mesta du skriver om generisk, lumeaplicering, etsning, byggkvalité etc. Men loggan tycker jag inte är något större fel på.

1236E563-7CED-483C-B9F9-1CB36560C5B4.jpeg

Nu är klockan verkligen nagelfaren. Någon mer som vill svinga en slägga? ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp