• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag kan tänka mig att man kan få runt 20k för en i fint skick på originallänk. Tänker att de inte är allt för vanliga?, men från hyfsat känd tillverkare, och sticker ut ordentligt med sitt coola utseende. Typiskt en klocka man kommer ångra att man sålde. Den är ju ett grymt komplement till din sköna mögliga vintagedykare IMHO.
Möjligt, mellan 15-20 är kanske ett rimligt värde i så fall. Har haft lite utkik efter liknande och de verkar vara ovanliga. Jo, kommer säkert sakna den och håller med om att den kompletterar radiumdykaren bra. Behöver dock få loss lite bux för att finansiera kommande klockköp, så då känns det rätt ok att släppa den vidare :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Möjligt, mellan 15-20 är kanske ett rimligt värde i så fall. Har haft lite utkik efter liknande och de verkar vara ovanliga. Jo, kommer säkert sakna den och håller med om att den kompletterar radiumdykaren bra. Behöver dock få loss lite bux för att finansiera kommande klockköp, så då känns det rätt ok att släppa den vidare :)
Om jag ska gissa tror jag det är runt 10 du får för den. Inte boetttypen eller storleken som tilltalar massan. Men den är lite udda så kan ju ha fin fanbase.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Om jag ska gissa tror jag det är runt 10 du får för den. Inte boetttypen eller storleken som tilltalar massan. Men den är lite udda så kan ju ha fin fanbase.
Personligen gillar jag boetttypen och storleken, tycker den sitter utmärkt på handleden. Men som du skriver så kanske inte den stora massan är av samma uppfattning. Vi får se, kanske landar den på 10 trots allt. Vill dock tro på ca 15.
 
Hej!
Såg en klocka på loppis, med en i min värld hög prislapp för en
Eterna matic Centenaire
Herrstorlek
Patinerad urtavla
Nybytt glas enl säljaren
Han ville ha 2000
Vad ligger dom på? Blev inteklikare när jag snabbgooglade
Jag är inte själv sugen, jag har redan några kostymklockor, så isåfall köper jag den o lägger ut den till KS till nån som samlar eller vill ha.
Bilder:
CC5EE263-A5F1-4595-9320-2633038F8F94.jpeg


65C40E12-A73E-4F00-B474-266A274DF2FC.jpeg

E0B34E1B-7667-4E27-9D35-C020258B5F8D.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!
Såg en klocka på loppis, med en i min värld hög prislapp för en
Eterna matic Centenaire
Herrstorlek
Patinerad urtavla
Nybytt glas enl säljaren
Han ville ha 2000
Vad ligger dom på? Blev inteklikare när jag snabbgooglade
Jag är inte själv sugen, jag har redan några kostymklockor, så isåfall köper jag den o lägger ut den till KS till nån som samlar eller vill ha.
Bilder:
CC5EE263-A5F1-4595-9320-2633038F8F94.jpeg


65C40E12-A73E-4F00-B474-266A274DF2FC.jpeg

E0B34E1B-7667-4E27-9D35-C020258B5F8D.jpeg
Känns mer som ett ok pris om den går som den ska, kanske ett par hundringar högt pga den patinerade tavlan.

Inte jättekul modell med de tunna luggarna imo.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
När jag köpte denna för några år sedan tänkte jag att den snart skulle vara värd runt 10.000 kr. Känns inte riktigt som vi är där ännu? Vad är rimligt värde idag?

36 mm compressor case. Inte alls vattentät, men bra tidshållning och fungerande inre ring.

F3019D9D-F5ED-40A8-8B7B-9DA6234325B0.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad ska man gissa på här?
Tudor 7962, 1965.
Nitad Rolexlänk, hela kalaset ganska slitet, men med största sannolikhet opolerad. Krona fattas, men den funkade tills kronan försvann. Tavlan ser bra ut. Fel glas.
IMG_9585.JPG
Hur brett är viklåset? Ref på länken? Dessa Big Rose är ovanliga om original. Flesta jag sett har inte sett bra ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kollade inte länkref. Svinsmalt lås, 14 kanske.
Ok, då är det inte mycket värde i länken. Boetten ser fin ut och om tavlan är bra känns det som en fint köp. Tycker allmänt att 34 mm Tudor har blivit dyrt men dessa är ju lite extra kul. Kolla vad dyra big rose kostar, är inte uppdaterad själv tyvärr men gillar det jag ser.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ok, då är det inte mycket värde i länken. Boetten ser fin ut och om tavlan är bra känns det som en fint köp. Tycker allmänt att 34 mm Tudor har blivit dyrt men dessa är ju lite extra kul. Kolla vad dyra big rose kostar, är inte uppdaterad själv tyvärr men gillar det jag ser.
Tack så mycket för inputen, det är guld värt att veta i vilken ände jag ska börja kolla.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok, då är det inte mycket värde i länken. Boetten ser fin ut och om tavlan är bra känns det som en fint köp. Tycker allmänt att 34 mm Tudor har blivit dyrt men dessa är ju lite extra kul. Kolla vad dyra big rose kostar, är inte uppdaterad själv tyvärr men gillar det jag ser.
Manuell med skruvad krona?
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Finns det något mer än guldvärde i en sån här Omega f300 Constellation chronometer med oklar funktion?
Relativt stor. Gissningsvis runt 37mm exklusive krona. Klocka och band i 18k
Står nu. Men batteri ej bytt.
Omega guldband. Men förlängt en gång.
Har bara fått se den. Kan få läge för ev köp.
IMG_20180824_102941.jpg
IMG_20180824_103031.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Finns det något mer än guldvärde i en sån här Omega f300 Constellation chronometer med oklar funktion?
Relativt stor. Gissningsvis runt 37mm exklusive krona. Klocka och band i 18k
Står nu. Men batteri ej bytt.
Omega guldband. Men förlängt en gång.
Har bara fått se den. Kan få läge för ev köp.
IMG_20180824_102941.jpg
IMG_20180824_103031.jpg

Sjukt cool! Lär säkert finnas mer än guldvärdet i en sån - finns det ens någon Omega som går för strikt guldvärde?
Stämgafflar finns det ju dessutom, i värsta fall, folk som reparerar.
Du får se det som din skyldighet att rädda denna från smältdöden! ;)
...inser att jag inte kommer med något faktiskt värde, men ta guldvärdet plus lite grann så lär du ju vara hemma.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Sjukt cool! Lär säkert finnas mer än guldvärdet i en sån - finns det ens någon Omega som går för strikt guldvärde?
Stämgafflar finns det ju dessutom, i värsta fall, folk som reparerar.
Du får se det som din skyldighet att rädda denna från smältdöden! ;)
...inser att jag inte kommer med något faktiskt värde, men ta guldvärdet plus lite grann så lär du ju vara hemma.

Känner också att den behöver räddas.
Dilemmat ligger i mängden pengar som ligger i guldet. När jag själv inte är nån Guld kille. Finns ju så många roliga klockor
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Någon som vet vad den här borde kosta? Valjoux 23 i fungerande skick men sliten boett. Tycker den är snygg men är ju rätt sliten..
Screenshot_20180827-143938.png Screenshot_20180827-143921.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som vet vad den här borde kosta? Valjoux 23 i fungerande skick men sliten boett. Tycker den är snygg men är ju rätt sliten..
Screenshot_20180827-143938.png Screenshot_20180827-143921.png
Du vet inte om det är någon märkning på boettlock? Ser ju ut som en Jardur. Boettstorlek? Boettmaterial? Skulle gissa att tavlan är fel, men har ingen grund för det mer än magkänsla.
jardur13.jpg
 
Topp