• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hittade denna hos en bortgången släkting i ett garage.
Klockan går inte. Har inte öppnat den heller. Mäter ca 30mm utan krona.

Vad kan den vara värd ?

20181003_201235.jpg
20181003_201252.jpg
20181003_201305.jpg
 

jhes

Omega
Det är nog svårt att hitta tavlor av den typen orörda. De brukar bli anfrätta och då målas det om. Som det verkar gjorts även på den här. Nu tycker jag inte klockan blir värdelös för det. Inte för kanske de flesta. Men nog påverkas priset nedåt. Hur mycket beroende på vem du frågar.
Går det att ta bort det ifyllda? Nu när jag sett och tänkt på det, blev det rätt störande, vill hellre ha original även om siffrorna knappt syns. Jävla fylleköp, trodde det var böjningen på glaset som gjorde det, såg ju färjsläppet på 25....
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Går det att ta bort det ifyllda? Nu när jag sett och tänkt på det, blev det rätt störande, vill hellre ha original även om siffrorna knappt syns. Jävla fylleköp, trodde det var böjningen på glaset som gjorde det, såg ju färjsläppet på 25....
Det kan gå hur som helst om du börjar pilla på tavlan, men sällan åt rätt håll.

Men du har den inte hemma än? Böjningen på glaset kan förvränqa för jag tycker inte den ser lika knasig ut på alla bilder på samma ställe så kanske det inte är så farligt i verkligheten.
Om du inte vill försöka häva köpet förstås.

De där våfflade eller vad man ska kalla det för är svåra. Är nog mer regel än undantag de har blivit mixtrade med och svårt att få riktigt bra. Den ser bättre ut än många andra liknande tycker jag, exempelvis än den andra som visades för 57k. Inte säker du gjort så dålig affär. Men det är bara min åsikt.

Edit:
Undrar om det inte är "enbart" själva markeringarna och texten som är "ifylld". Tavlan i övrigt kan vara som den varit.
Den ser för övrigt ut som en Breitling i mina ögon. Skulle säga, inget tyder på falskskyltning.
 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Sorry, det skulle vara underförstått att jag var intresserad av att köpa den. :)
Tycker att den är riktigt trevlig!
Tror dock att den kommer att gå ganska dyrt. Runt 4k, kanske?

Visarna är ju fixade, men annars tycker jag att den ser ärlig ut.
Aha då är jag med :) ironi kan ibland vara svårt i skriven form. Men när jag läser igen förstår jag precis hur du menar. Ja då var vi två som tyckte om den varje fall :D
 

jhes

Omega
Det kan gå hur som helst om du börjar pilla på tavlan, men sällan åt rätt håll.

Men du har den inte hemma än? Böjningen på glaset kan förvränqa för jag tycker inte den ser lika knasig ut på alla bilder på samma ställe så kanske det inte är så farligt i verkligheten.
Om du inte vill försöka häva köpet förstås.

De där våfflade eller vad man ska kalla det för är svåra. Är nog mer regel än undantag de har blivit mixtrade med och svårt att få riktigt bra. Den ser bättre ut än många andra liknande tycker jag, exempelvis än den andra som visades för 57k. Inte säker du gjort så dålig affär. Men det är bara min åsikt.

Edit:
Undrar om det inte är "enbart" själva markeringarna och texten som är "ifylld". Tavlan i övrigt kan vara som den varit.
Den ser för övrigt ut som en Breitling i mina ögon. Skulle säga, inget tyder på falskskyltning.
Tackar för det utförliga svaret, jag resonerade som så att ifall nån varit och kladdat på den, så borde även färgsläppet på 25 varit åtgärdat. För priset accepterar jag även endel skavanker, sett samma/liknande ute för mångdubbelt pris mot denna.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag kan inte heller Breitling men titta på detta som Aurum pratar om. titta t.ex. på siffrorna 23, 22 jämfört med 21,20. De är ojämna "kladdiga" vilket ofta tyder på ommålad/nytryckt/ifyllt.
upload_2018-10-3_14-51-10.png
Lite farligt att dra slutsatser från en bild så där. Kladdigheten kan likväl vara en optisk förvrängning av det kupade glaset. Titta på en annan bild och jämför;
5A9C640C-05DC-4C95-BE9B-E7B3C23943F9.png


Med det sagt skulle jag också hävda att tavlan är ommålad (titta på datumet 25 tex). Dock inte helt dåligt gjort på en våffeltavla. Så med tanke på priset tycker jag inte @jhes skall vara heltmissnöjd med sitt fylleköp.
 

Fadershan

Patek
Lite farligt att dra slutsatser från en bild så där. Kladdigheten kan likväl vara en optisk förvrängning av det kupade glaset. Titta på en annan bild och jämför;
5A9C640C-05DC-4C95-BE9B-E7B3C23943F9.png


Med det sagt skulle jag också hävda att tavlan är ommålad (titta på datumet 25 tex). Dock inte helt dåligt gjort på en våffeltavla. Så med tanke på priset tycker jag inte @jhes skall vara heltmissnöjd med sitt fylleköp.
Absolut och bra poäng med förvrängningen av plexit. Datumen var ett försök till förklaring av "kladdighet" och samma slutsats som du drog precis drog jag med hjälp av loggan. Har inte kommit med några "sanningar" utan endast sagt vad jag sett.. bortsett från att den är ommålad vilket jag fortfarande hävdar. Som sagt låångt ifrån expert på Breitling men den loggan kan omöjligt ha kommit ut från fabrik! :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite farligt att dra slutsatser från en bild så där. Kladdigheten kan likväl vara en optisk förvrängning av det kupade glaset. Titta på en annan bild och jämför;
5A9C640C-05DC-4C95-BE9B-E7B3C23943F9.png


Med det sagt skulle jag också hävda att tavlan är ommålad (titta på datumet 25 tex). Dock inte helt dåligt gjort på en våffeltavla. Så med tanke på priset tycker jag inte @jhes skall vara heltmissnöjd med sitt fylleköp.
Tror också att just den detaljen var en förvrängning av glaset.
 

jhes

Omega
Absolut och bra poäng med förvrängningen av plexit. Datumen var ett försök till förklaring av "kladdighet" och samma slutsats som du drog precis drog jag med hjälp av loggan. Har inte kommit med några "sanningar" utan endast sagt vad jag sett.. bortsett från att den är ommålad vilket jag fortfarande hävdar. Som sagt låångt ifrån expert på Breitling men den loggan kan omöjligt ha kommit ut från fabrik! :D
Kollade ju lite snabbt själv på telefonen före beställningen, jag trodde det var förvrängning av glaset, speciellt med tanke på att 25 inte är ifylld och den har ju tappat färg. Någon som har en idé om modell namn och eventuellt värde? Är ju ett fint respektabel verk i den? Mvh
 

jhes

Omega
Lite farligt att dra slutsatser från en bild så där. Kladdigheten kan likväl vara en optisk förvrängning av det kupade glaset. Titta på en annan bild och jämför;
5A9C640C-05DC-4C95-BE9B-E7B3C23943F9.png


Med det sagt skulle jag också hävda att tavlan är ommålad (titta på datumet 25 tex). Dock inte helt dåligt gjort på en våffeltavla. Så med tanke på priset tycker jag inte @jhes skall vara heltmissnöjd med sitt fylleköp.
Salongsberusad tack
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kollade ju lite snabbt själv på telefonen före beställningen, jag trodde det var förvrängning av glaset, speciellt med tanke på att 25 inte är ifylld och den har ju tappat färg. Någon som har en idé om modell namn och eventuellt värde? Är ju ett fint respektabel verk i den? Mvh

Böjningen på glaset kan förvränqa för jag tycker inte den ser lika knasig ut på alla bilder på samma ställe så kanske det inte är så farligt i verkligheten.

Har aldrig hört nåt särskilt modellnamn. Breitling kalender med månfas.
Några exakta värden kan du nog inte få. Då måste finnas ett tillräckligt antal sålda i relativ nutid att ha som referens.
Jag tror inte du överbetalat, inte särskilt mycket i alla fall om allt fungerar på den.
 
Nyservad och totalt genomgången 6106-5530 Seiko 5 Actus, Originallänk i närmast NOS utförande. Vad ska man begära för en sådan?
IMG_1176.jpg
 

Bilagor

  • IMG_1177.jpg
    IMG_1177.jpg
    125.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_1178.jpg
    IMG_1178.jpg
    112 KB · Visningar: 1
  • IMG_1179.jpg
    IMG_1179.jpg
    110.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_1181.jpg
    IMG_1181.jpg
    145.7 KB · Visningar: 1
  • Like
Reactions: Beo

ilu05191

Omega
Menar vi samma klocka?
Verkligen förhoppningsfullt fantasipris skulle jag säga. Så fint skick kostar alltid en del förstås men får man 2-3 tusen får man nog vara nöjd.
Samma modell ligger ute för 9-10 på chrono med nya läderarmband, inte originallänk. Frågan var ju vad man bör begära, jag hade testat att lägga ut den för typ 7500 och om ingen nappar kan man ju gå ner då om det inte finns något intresse.
 

VintageJesus

Cartier
2-Faktor
Tjena alla kunniga KS:are , någon som har en aning om vad en sådan här girard perregaux har för värde?

Mvh Oskar
 

Bilagor

  • CF58E995-F04F-475B-96CF-D73BE402460A.jpeg
    CF58E995-F04F-475B-96CF-D73BE402460A.jpeg
    99 KB · Visningar: 6

jhes

Omega
Tjena alla kunniga KS:are , någon som har en aning om vad en sådan här girard perregaux har för värde?

Mvh Oskar
Kan du fixa bättre bilder? Även baksida, krona, länk o lås, ännu bättre om du kan öppna den och fota verket. Tror inte den är värd nån förmögenhet, men G.P gör mycket i helguld, och det skulle såklart påverka priset, även vilken karat det isåfall är. Kul o fin klocka i vartfall. Om du gillar den tycker jag att du ska kosta på den en servis.G.P är ett lite bortglömt märke idag, men horologiskt är dom en av dom främsta, långt över tex Omega o Rolex.
 
Topp