• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Gummo

Joker
2-Faktor
Ingen aktiv tråd direkt......
Så det är dags igen... Fråga HQ om de vill köpa tillbaka den?
Med löna sig menar jag att man får mer än på KS, oavsett inköpspris :) Tycker jag sätter låga priser men ändå rätt svalt intresse. Ska fundera lite och kanske testa Kaplans igen... Tack! :)
Tror att Kaplans generellt når lite fler gamla skinnvästar som samlar än vad KS gör. Testa Chronotrader för Marc Nicolet och Eternan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack Gummo för tips...
Eternan såldes på 1 minut på Omega Forums...
Fattar det! Bea pris och jävla fin klocka:)
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Big-Eterna-radium-Dial/223197181781
 

simpp4

Breitling
Hej!

Länge varit sugen på en sådan här, främst som kostymur.
Bor i Finland så främst kollat på den inhemska marknaden samt ebay.

Hittade nu denna som föll mig i smaken...
https://www.kellotori.fi/omegan-seamaster-automatic-en_6

Säljaren är alltså en urmakare som servar och restaurerar gamla klockor. Ni hittar mera på www.kellotori.fi ifall ni är intresserade.

Nu undrar jag om priset är skäligt med tanke på att en fullständig service blivit gjord och man får 2 års garanti samt fullständigt servicebevis med bilder. Glaset är nytt Omega original och kronan ursprunglig. Ser den original ut? Enligt säljaren har inga modifikationer eller förbättringar gjorts.
 

Diogenes

Cartier
En liten stilla önskan om hjälp!

Jag befinner mig lite i valet och kvalet att sälja min Omega Speedmaster 145.022-69 med stepdial. För närvarande sitter den på läder, men har den ovanliga länken 1175 som medföljer (dock utan korrekta 640 ändlänkar).

Jag har ingen servicehistorik på klockan men allt är original.

Vad är ett rimligt pris för sådan? Jag har försökt bilda mig en uppfattning genom att jämföra auktionsresultat men blir ändå inte klok vad som är rimligt. Någon som vet?

466EB86D-F38C-466F-A687-1359DC87F0A5.jpeg

CEA9D2C9-2475-4119-9227-AB7E3EC4F84B.jpeg
 

Mallvax

Breitling
Tjeena! Har fått ärva ett jättefint och troligtvis ett väldigt udda fickur från A. Lange & Söhne. Har letat mig galen efter detta fickur och det enda jag fått fram är att det är en skeleton klocka. Har hittat liknande fickur från andra märken. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med lite info om klockan. Tex årtal, vem från Lange familjen som tillverkat den. Och om möjligt ett uppskattat värde. Bifogar bilder.
Tack på förhand.
20181015_162654.jpg
20181015_120852.jpg
Photo Collage_20181028_000111555.jpg
20181015_162654.jpg
20181015_120852.jpg
Photo Collage_20181028_000111555.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
En liten stilla önskan om hjälp!

Jag befinner mig lite i valet och kvalet att sälja min Omega Speedmaster 145.022-69 med stepdial. För närvarande sitter den på läder, men har den ovanliga länken 1175 som medföljer (dock utan korrekta 640 ändlänkar).

Jag har ingen servicehistorik på klockan men allt är original.

Vad är ett rimligt pris för sådan? Jag har försökt bilda mig en uppfattning genom att jämföra auktionsresultat men blir ändå inte klok vad som är rimligt. Någon som vet?

466EB86D-F38C-466F-A687-1359DC87F0A5.jpeg

CEA9D2C9-2475-4119-9227-AB7E3EC4F84B.jpeg
Priserna spretar men runt 50kkr skulle jag gissa.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Länge varit sugen på en sådan här, främst som kostymur.
Bor i Finland så främst kollat på den inhemska marknaden samt ebay.

Hittade nu denna som föll mig i smaken...
https://www.kellotori.fi/omegan-seamaster-automatic-en_6

Säljaren är alltså en urmakare som servar och restaurerar gamla klockor. Ni hittar mera på www.kellotori.fi ifall ni är intresserade.

Nu undrar jag om priset är skäligt med tanke på att en fullständig service blivit gjord och man får 2 års garanti samt fullständigt servicebevis med bilder. Glaset är nytt Omega original och kronan ursprunglig. Ser den original ut? Enligt säljaren har inga modifikationer eller förbättringar gjorts.
Ser inte ut som originalkrona på den, borde väl vara "fyrklöver" på de där? @Aurum eller @tdn-dk kanske vet med säkerhet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tjeena! Har fått ärva ett jättefint och troligtvis ett väldigt udda fickur från A. Lange & Söhne. Har letat mig galen efter detta fickur och det enda jag fått fram är att det är en skeleton klocka. Har hittat liknande fickur från andra märken. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med lite info om klockan. Tex årtal, vem från Lange familjen som tillverkat den. Och om möjligt ett uppskattat värde. Bifogar bilder.
Tack på förhand.
20181015_162654.jpg
20181015_120852.jpg
Photo Collage_20181028_000111555.jpg
20181015_162654.jpg
20181015_120852.jpg
Photo Collage_20181028_000111555.jpg
Ser väldigt udda ut, får nog kalla in experten. @Warwian
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Priserna spretar men runt 50kkr skulle jag gissa.
Tack för ditt svar. Jag tycker också prisbilden spretar väldigt, har du någon bra förklaring på varför - handlar det bara om tillfälligheter?

//D
Efter att ha kikat runt lite är min känsla att 145.022 och de äldre reffarna går för betydligt mer utomlands, verkar som det mattats av något i sverige. Jämför man med dom som ligger på Omega Forums är 50 väldigt lågt, och speciellt om de har DON eller annat premiuminsert och/eller är brunaktiga. Vet inte om det kanske är mättat här i Sverige, om det är valutan som spelar in, eller något annat? Men det är stor skillnad, kolla gärna.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Efter att ha kikat runt lite är min känsla att 145.022 och de äldre reffarna går för betydligt mer utomlands, verkar som det mattats av något i sverige. Jämför man med dom som ligger på Omega Forums är 50 väldigt lågt, och speciellt om de har DON eller annat premiuminsert och/eller är brunaktiga. Vet inte om det kanske är mättat här i Sverige, om det är valutan som spelar in, eller något annat? Men det är stor skillnad, kolla gärna.
Nu är jag inte helt uppdaterad på vad som ligger ute på OF för tillfället men för någon månad sen låg det väldigt många högt prissatta Speedys osålda där vilket kan vara ett tecken på att prisuppgången avstannat lite även utanför Sverige. Folk verkar också förlita sig rätt mycket på speedy101's price chart och överskatta skicket på sina exemplar.

Uppskattningen på 50kkr på @Diogenes klocka var med hänsyn till att den har DN90 bezel. Kan nog kanske gå upp till 60 men inte mycket mer tror jag. Det har ju exempelvis legat en fin 145.012-67 för 85kkr här på K&S rätt länge osåld och tror inte den kommer att gå för det priset inom en nära framtid. Hoppas dock att jag har fel.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Nu är jag inte helt uppdaterad på vad som ligger ute på OF för tillfället men för någon månad sen låg det väldigt många högt prissatta Speedys osålda där vilket kan vara ett tecken på att prisuppgången avstannat lite även utanför Sverige. Folk verkar också förlita sig rätt mycket på speedy101's price chart och överskatta skicket på sina exemplar.

Uppskattningen på 50kkr på @Diogenes klocka var med hänsyn till att den har DN90 bezel. Kan nog kanske gå upp till 60 men inte mycket mer tror jag. Det har ju exempelvis legat en fin 145.012-67 för 85kkr här på K&S rätt länge osåld och tror inte den kommer att gå för det priset inom en nära framtid. Hoppas dock att jag har fel.
Tänkte inte på att han hade en DN90, men du kan ha rätt, kan vara så att köpare inte är villiga att betala det pris marknaden tycker att dom är värda.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänkte inte på att han hade en DN90, men du kan ha rätt, kan vara så att köpare inte är villiga att betala det pris marknaden tycker att dom är värda.
Hoppas jag har fel som sagt. Har följt specifikt Ed White modellen (eftersom jag har en själv) och sett att vissa 105.012 börjar gå om i pris medan EW har planat ut i och med att många klockor med den reffen kommit ut på marknaden det senaste året. Skulle inte förvåna mig om även 105.012 går ner eller planar ut under nästa år då alla försöker sälja på 50 års jubiléet av månlandningen.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hoppas jag har fel som sagt. Har följt specifikt Ed White modellen (eftersom jag har en själv) och sett att vissa 105.012 börjar gå om i pris medan EW har planat ut i och med att många klockor med den reffen kommit ut på marknaden det senaste året. Skulle inte förvåna mig om även 105.012 går ner eller planar ut under nästa år då alla försöker sälja på 50 års jubiléet av månlandningen.
I och med hypen kring Speedmasters så känns det som att det är ganska många exemplar som dykt upp vilket kanske också mättat marknaden. Nu kanske jag kommer ihåg fel, men EW kändes för några år sedan ganska ovanlig, nu för tiden känns det inte så.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
I och med hypen kring Speedmasters så känns det som att det är ganska många exemplar som dykt upp vilket kanske också mättat marknaden. Nu kanske jag kommer ihåg fel, men EW kändes för några år sedan ganska ovanlig, nu för tiden känns det inte så.
Det är också min uppfattning. I och med rekordförsäljningarna på Kaplans och Bukowskis bl.a. så har fler börjat se en möjlighet att få ut en rätt bra hacka från sina hyllvärmare och en hel del har kommit ut på marknaden. Inte svårt att köpa en fin EW numera medan väldigt få fanns på marknaden för några år sen.

Intressant förövrigt med Ultraman som fått ett rejält uppsving, delvis i och med Fratello Watches nylansering av modellen vilket säkert bidrog till att det såldes ett ex av ursprungsmodellen för 260kkr + slag nu på Bukowskis. För 5 år sen gick de för 25kkr.
 

Diogenes

Cartier
Jag delar helt ert resonemang @Zacke och @StarMan, det är just detta som gör det så svårt med prisbilden. Eftersom jag är sugen på lite nytt så tänkte jag att denna kunde få lämna men blev inte klok på vad som egentligen är rimligt att begära. Jag kan iofs fortfarande tycka att Speedyklockorna är sjukt prisvärda i jämförelse med Sportrollarnas prisutveckling - men allt skenar så fort att man blir lite fartblind och hänger med dåligt i den snabba utvecklingen.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag delar helt ert resonemang @Zacke och @StarMan, det är just detta som gör det så svårt med prisbilden. Eftersom jag är sugen på lite nytt så tänkte jag att denna kunde få lämna men blev inte klok på vad som egentligen är rimligt att begära. Jag kan iofs fortfarande tycka att Speedyklockorna är sjukt prisvärda i jämförelse med Sportrollarnas prisutveckling - men allt skenar så fort att man blir lite fartblind och hänger med dåligt i den snabba utvecklingen.
Jag var på väg att sälja min tidigare men blev kontaktad av en vänlig själ om att just den batchen som min klocka kommer ifrån(serienummer: 2911xxxx) tillverkades med tavlor som blev brunaktiga och därför betingar ett högre värde, jag kände att det var väldigt svårt med en prissättning och speciellt när man inte har 100% koll på alla detaljer. Jag har också märkt att man kanske inte värderar små detaljer, som DON90 eller brun tavla, högre här i Sverige och det kan ju också göra att klockan är svårare att sälja pga en liten skillnad som gör att klockan kostar mer. Jag tror alltid det är lite känsligt när det gäller prissättning för man vill lägga sig på en rimlig nivå utan att bli uthängd som en girig person som vill tjäna så mycket som möjligt, men samtidigt vill man väl ha det man tycker klockan är värd. Jag valde att dra tillbaka försäljningen och känner mig lite ambivalent, det är en av de bästa vintageklockor jag har haft och har blivit mer osäker på om jag ska sälja eller ej. Jag tycker den här typen av diskussioner är hälsosamma för att se vad andra anser om värdet, man kan sitta och ha en uppfattning åt båda hållen prismässigt men får en bättre bild om man frågar andra.
 
Topp