• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Plockade upp den här förra veckan, men den får nog vandra vidare.
Dålig koll på Citizen, går och håller tiden kalas fint. Vad kan man tänkas få?
IMG_1492.jpg
IMG_1491.jpg
IMG_1490.jpg

Ser att hammarfjädern (hammer spring) lr vad det heter på svenska, verkar ligga fel (markering) inverkar nog på funktionen.
V 22k.jpg

Kan tillägga att jag provade kronografen idag, den funkade bra när jag provade...

IMG_20181002_110023.jpg

Jag vet ju att den inte är i bra skick, men när jag hörde att han (min kollega) ville ha 15 lät det rätt billigt. Förväntade mig mycket högre.

Kan tillägga att jag provade kronografen idag, den funkade bra när jag provade...

IMG_20181002_110023.jpg

Jag vet ju att den inte är i bra skick, men när jag hörde att han (min kollega) ville ha 15 lät det rätt billigt. Förväntade mig mycket högre.
Låter ju lite konstigt, den borde ju rimligtvis ha någon fjädrande funktion, Googlar man på Valjoux 22 movement och tittar på bilderna ligger fjädern till vänster om skruven.

Låter ju lite konstigt, den borde ju rimligtvis ha någon fjädrande funktion, Googlar man på Valjoux 22 movement och tittar på bilderna ligger fjädern till vänster om skruven.
Jag vet inte ... Är verkligen helt lost när det kommer till urverk och framför allt vintageurverk.

Kan kolla med honom igen imorgon

IMG_20181002_110023.jpg

Kromad boett inverkar väldigt mycket på priset, jag hade själv inte velat köpa den där för 15.

Usch, ser kladdigt ut. Är det en erkänd referens? Märkningar och typsnitt skiljer sig mellan exemplar. Frågat i Breitlingtråden? Förmodar du sett de böjda bandhornen?
Kan inget om den förutom det som står i beskrivningen. Letat ett tag efter mindre vintage dressare med komplikationer. Denna va ett rent impulsköp för jag tyckte den va snygg. Skavanker a är jag medveten om, men vad syftar du på med 'kladdig' mvh

Kan inget om den förutom det som står i beskrivningen. Letat ett tag efter mindre vintage dressare med komplikationer. Denna va ett rent impulsköp för jag tyckte den va snygg. Skavanker a är jag medveten om, men vad syftar du på med 'kladdig' mvh
Skulle gissa på ommålad tavla. Sedan har dessa flera detaljer som tyder på att de inte fötts som Breitlings, men det finns helt korrekta exemplar av andra referenser som också har dessa detaljer. Mao hjälper inte ett tränat öga speciellt mycket här, man måste hitta referensobjekt. Säger inte att det inte är en Breitling, men det har ett par element jag inte gillar. Därför bör du höra med någon som kan breitling bättre.

Skulle gissa på ommålad tavla. Sedan har dessa flera detaljer som tyder på att de inte fötts som Breitlings, men det finns helt korrekta exemplar av andra referenser som också har dessa detaljer. Mao hjälper inte ett tränat öga speciellt mycket här, man måste hitta referensobjekt. Säger inte att det inte är en Breitling, men det har ett par element jag inte gillar. Därför bör du höra med någon som kan breitling bättre.

Jag kan inte heller Breitling men titta på detta som Aurum pratar om. titta t.ex. på siffrorna 23, 22 jämfört med 21,20. De är ojämna "kladdiga" vilket ofta tyder på ommålad/nytryckt/ifyllt.
upload_2018-10-3_14-51-10.png

Dessutom ser väl "B"-logon lite märkligt ut? Ska väl vara lite gap mellan strecken osv?
upload_2018-10-3_15-1-37.png

Edit: Den är definitivt ommålad och vill du inte ha det skulle jag häva köpet :) Men om det inte gör dig något så vet du iaf för framtiden ifall den skulle säljas eller så.

Senast ändrad:
Jag kan inte heller Breitling men titta på detta som Aurum pratar om. titta t.ex. på siffrorna 23, 22 jämfört med 21,20. De är ojämna "kladdiga" vilket ofta tyder på ommålad/nytryckt/ifyllt.

Dessutom ser väl "B"-logon lite märkligt ut? Ska väl vara lite gap mellan strecken osv?
Där ser man. Ska inte köpa klockor efter krogen:( Värdet närmare 0 då antar jag? ) men, men tycker ändå den e läcker, så får agera krogbeater :)

upload_2018-10-3_15-1-37.png

Edit: Den är definitivt ommålad och vill du inte ha det skulle jag häva köpet :) Men om det inte gör dig något så vet du iaf för framtiden ifall den skulle säljas eller så.
Har du nån idé om vad som vore ett ok pris?

Där ser man. Ska inte köpa klockor efter krogen:( Värdet närmare 0 då antar jag? ) men, men tycker ändå den e läcker, så får agera krogbeater :)
Nä den tappar inte värdet för alla. Vissa bryr sig inte så länge de ser fina ut och vissa av oss nördar klarar inte känslan av en ommålad tavla. Jag har själv gjort detsamma! :)

Har du nån idé om vad som vore ett ok pris?
Nej inte alls pga det jag skrev ovan. Kan inte modellen heller och för mig mfl blir den värd reservdelarna/donator men för många andra är den säkert i trakterna av det den stod utsatt för även om chrono24 i regel är dyrt jämfört med privat hamdel och auktion.

Hur tror du det är med denna, original eller helservice? Priset ligger dock över min budget. https://www.chrono24.com/breitling/datora-triple-date-moonphase--id6314522.htm
Det är nog svårt att hitta tavlor av den typen orörda. De brukar bli anfrätta och då målas det om. Som det verkar gjorts även på den här. Nu tycker jag inte klockan blir värdelös för det. Inte för kanske de flesta. Men nog påverkas priset nedåt. Hur mycket beroende på vem du frågar.

Tillbaka
Topp