• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Mallvax

Breitling
Design och kvalitet på urtavlan. Jämför du den med äkta A. Lange und Söhne fickur kommer du se vad jag menar.

Urtavlan på din för övrigt mycket fina fickur är hur ful som helst och alla graveringar är gjorda av någon som inte kan gravera bra.
Ärvde ju den och 2 st Patek phillipe och en ifrån glashuttefabriken. Har sålt en Patek phillipe och fick förfrågning om att sälja dom andra också från samma person. Har äkthetsintyg på Patek klockan och original ask till resterande. Men förstår inte varför någon sätter dit en sån slarvigt gjord urtavla? Vet inte hur många timmar jag lagt på att försöka hitta den här klockan å förstår ju varför jag inte har hittat den. Kan verkligen inte mycket om klockor. Men har tyckt att den såg lite slarvig ut. Tack för svar.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ärvde ju den och 2 st Patek phillipe och en ifrån glashuttefabriken. Har sålt en Patek phillipe och fick förfrågning om att sälja dom andra också från samma person. Har äkthetsintyg på Patek klockan och original ask till resterande. Men förstår inte varför någon sätter dit en sån slarvigt gjord urtavla? Vet inte hur många timmar jag lagt på att försöka hitta den här klockan å förstår ju varför jag inte har hittat den. Kan verkligen inte mycket om klockor. Men har tyckt att den såg lite slarvig ut. Tack för svar.
Langa bilder på de andra uren :D blir ju sjukt nyfiken!
 

Mallvax

Breitling
Langa bilder på de andra uren :D blir ju sjukt nyfiken!
Här kommer några bilder på Patek klockan iallafall.. Nån som kan ge mig ett ca pris på vad den kan vara värd? Ska sälja av den imorgon å tänkte så jag inte säljer av den för billigt. Även bilder på äkthetsintyg med bland bilderna.
20180831_180356.jpg
20180831_174756.jpg
20180831_180140.jpg
20180831_175930.jpg
15415174142551853979173645084036.jpg
15415174337817380246684622622522.jpg
20180831_180356.jpg
15415174337817380246684622622522.jpg
15415174142551853979173645084036.jpg
20180831_175930.jpg
20180831_180140.jpg
20180831_180356.jpg
20180831_180356.jpg
20180831_174756.jpg
20180831_180140.jpg
20180831_175930.jpg
15415174142551853979173645084036.jpg
15415174337817380246684622622522.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Någon som vill bedöma vad som är rimligt att betala för den här? Är på jakt efter en kronograf i den här looken.
Kan det vara en Guinand 102B, eller är det ett hopplock?
Den saknar ena sub-visaren så det är ju värt att beakta i prisbilden. Vet inte vad för urverk det är i men det är mekaniskt.
Screenshot_20181106-221033.png Screenshot_20181106-221042.png Screenshot_20181106-221046.png Screenshot_20181106-221051.png Screenshot_20181106-221056.png
 

Mallvax

Breitling

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Tack för svar!
Vi har kommit överens om ett pris på 30 k men kanske ligger lite lågt med tanke på certifikat och original boxen!?
Jag vet faktiskt inte mer än det jag sagt. Certifikat på en så gammal klocka känns värdefullt men jag vet inte. Jag hade nog ringt Bukowskis, den person som är på bilden i min länk.
 

Mallvax

Breitling
Jag vet faktiskt inte mer än det jag sagt. Certifikat på en så gammal klocka känns värdefullt men jag vet inte. Jag hade nog ringt Bukowskis, den person som är på bilden i min länk.
Jag har faktiskt vart i kontakt med dom och flera andra blå angående klockor och även ett par Ming vaser jag ärvde i samma veva. Det sjuka är att dom gav mig så felaktiga uppgifter och påstod att han/hon inte kunde så mycket om just Kina porslin. Men sen fick jag ett erbjudande från personen att han/hon kunde tänka sig att köpa skålarna för typ 3000:- har forskat vidare en del på dom efteråt och sett att det har gått liknande med samma drakmotiv för över 100 000:- då börjar man ju undra hur seriösa dom är.. det va även en annan auktionsfirma som försökte sig på samma grej.. Har lite andra gamla riktiga kalender som jag tänkt sälja av också. För det blir bara att dom ligger och samlar damm. En stor tjurfäktningskniv blå som jag hittade liknande på eBay fast i mycket sämre skick. Den ville dom ha 9000:- för. Men dom auctionsfirmorna jag kollat med kan inte ge mig något ca pris bara för att den räknas som ett vapen. Det är en täljkniv på 38cm med handtag i hörn och detaljer i silver.. nu blev det en jävla novell jag skrev här. Men kan bara konstatera att det går definitivt inte lita helt på auctionsfirmorna..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har faktiskt vart i kontakt med dom och flera andra blå angående klockor och även ett par Ming vaser jag ärvde i samma veva. Det sjuka är att dom gav mig så felaktiga uppgifter och påstod att han/hon inte kunde så mycket om just Kina porslin. Men sen fick jag ett erbjudande från personen att han/hon kunde tänka sig att köpa skålarna för typ 3000:- har forskat vidare en del på dom efteråt och sett att det har gått liknande med samma drakmotiv för över 100 000:- då börjar man ju undra hur seriösa dom är.. det va även en annan auktionsfirma som försökte sig på samma grej.. Har lite andra gamla riktiga kalender som jag tänkt sälja av också. För det blir bara att dom ligger och samlar damm. En stor tjurfäktningskniv blå som jag hittade liknande på eBay fast i mycket sämre skick. Den ville dom ha 9000:- för. Men dom auctionsfirmorna jag kollat med kan inte ge mig något ca pris bara för att den räknas som ett vapen. Det är en täljkniv på 38cm med handtag i hörn och detaljer i silver.. nu blev det en jävla novell jag skrev här. Men kan bara konstatera att det går definitivt inte lita helt på auctionsfirmorna..
Sorgligt men vi ser att man inte hittar eller har råd med kompetenta värderare på auktionsfirmorna. Det som är tur är väl att när de väl går upp på auktion så sätter marknaden priset. Är trots allt inte auktionsfirmornas jobb att värdera objekt till oss men för att sälja in sin tjänst borde de i många fall kunna göra bättre värderingar.
 

Salesmayne

Panerai
Jag har faktiskt vart i kontakt med dom och flera andra blå angående klockor och även ett par Ming vaser jag ärvde i samma veva. Det sjuka är att dom gav mig så felaktiga uppgifter och påstod att han/hon inte kunde så mycket om just Kina porslin. Men sen fick jag ett erbjudande från personen att han/hon kunde tänka sig att köpa skålarna för typ 3000:- har forskat vidare en del på dom efteråt och sett att det har gått liknande med samma drakmotiv för över 100 000:- då börjar man ju undra hur seriösa dom är.. det va även en annan auktionsfirma som försökte sig på samma grej.. Har lite andra gamla riktiga kalender som jag tänkt sälja av också. För det blir bara att dom ligger och samlar damm. En stor tjurfäktningskniv blå som jag hittade liknande på eBay fast i mycket sämre skick. Den ville dom ha 9000:- för. Men dom auctionsfirmorna jag kollat med kan inte ge mig något ca pris bara för att den räknas som ett vapen. Det är en täljkniv på 38cm med handtag i hörn och detaljer i silver.. nu blev det en jävla novell jag skrev här. Men kan bara konstatera att det går definitivt inte lita helt på auctionsfirmorna..

Lite INTE på någon när det kommer till pengar. Jag gick in på ett ställe med ett antal pjäser vilka jag efterforskat föregående kväll och had bra info om 7/8 av dom, jag tänkte att jag testar honom...2000kr slängde han ur sig, jag ville klippa honom på plats men så gör ju inte en anständig medborgare. Jag undrade vad han baserade sitt bud på då vi snackar 14k guld och emaljpjäser från 17-1800 tal...ja det blev ju mkt harklande och oj’ande efter detta. Vill han göra affärer nu så läser jag hans kommunikation med köpare på hans mail och telefon, han ger dom självmant då transparens är viktigt he he (han är dock en hustler ändå, men det är dom flesta tyvärr, det är bra att veta dock).
 

Salesmayne

Panerai
Lite INTE på någon när det kommer till pengar. Jag gick in på ett ställe med ett antal pjäser vilka jag efterforskat föregående kväll och had bra info om 7/8 av dom, jag tänkte att jag testar honom...2000kr slängde han ur sig, jag ville klippa honom på plats men så gör ju inte en anständig medborgare. Jag undrade vad han baserade sitt bud på då vi snackar 14k guld och emaljpjäser från 17-1800 tal...ja det blev ju mkt harklande och oj’ande efter detta. Vill han göra affärer nu så läser jag hans kommunikation med köpare på hans mail och telefon, han ger dom självmant då transparens är viktigt he he (han är dock en hustler ändå, men det är dom flesta tyvärr, det är bra att veta dock).

Edit: pjäserna är värda ca 100k.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Lite INTE på någon när det kommer till pengar. Jag gick in på ett ställe med ett antal pjäser vilka jag efterforskat föregående kväll och had bra info om 7/8 av dom, jag tänkte att jag testar honom...2000kr slängde han ur sig, jag ville klippa honom på plats men så gör ju inte en anständig medborgare. Jag undrade vad han baserade sitt bud på då vi snackar 14k guld och emaljpjäser från 17-1800 tal...ja det blev ju mkt harklande och oj’ande efter detta. Vill han göra affärer nu så läser jag hans kommunikation med köpare på hans mail och telefon, han ger dom självmant då transparens är viktigt he he (han är dock en hustler ändå, men det är dom flesta tyvärr, det är bra att veta dock).

Det fina med Bukowskis (och auktionsverk överlag) är ju, som @Aurum skriver, att det inte spelar så våldsamt stor roll vad värderaren ifråga säger. Det kommer att korrigeras när klockan väl kommer ut på marknaden.
Idag är det inte alls ovanligt att se klockor värderade till, säg, 400 kr gå för 10-20 gånger dessa pengar. Väldigt lite hålls hemligt idag.

Det man bör vara lite försiktig med är auktionsfirmor som köper hela bohag.
När fruns farföräldrar gick bort så bjöds det 2 000 kr för en taklampa som sedan gick för 13 gånger pengarna hos Bukowskis (som var ganska försiktiga i sin värdering, ca 50% av klubbpris).
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
47F54E43-468F-4FE5-A28C-831080FEED18.jpeg D53F99C4-8955-4D9E-8271-2B7A52429CD5.jpeg 841F0CD9-6DD7-42C5-A409-79BD495ED896.jpeg FA88AD84-7CF0-4E44-9694-575812CDFA68.jpeg 5A7E6F75-C7AC-4933-91DF-BEE0ACBEE115.jpeg CBBA218C-B138-4DD4-9E6B-B6DD56FEDA70.jpeg

Hej!
Tänkte fråga er experter vad denna Tissot Seastar kan vara värd. Undrar även om någon vet ungefärlig ålder på den?

Inte helt lätt att spika exakt ålder baserat på de bilderna. Är den manuell eller quartz?
Nästan oavsett så är värdet ungefär klockans vikt i guld. Denna typ av förtjänstklockor är inte så populära för annat än nedsmältning - tyvärr.
 
  • Like
Reactions: Cam

Stup

Panerai
2-Faktor
Funderar på att sälja min Seiko 6309-7040 (segt i kobra Kai så jag frågar här istället)

Klockan har troligtvis AM tavla och visare och fortar sig rejält typ flera minuter per dag.

Annars i ok skick utvändigt

Vad ska man begära för denna?

/ P
 

Salesmayne

Panerai
Sorgligt men vi ser att man inte hittar eller har råd med kompetenta värderare på auktionsfirmorna. Det som är tur är väl att när de väl går upp på auktion så sätter marknaden priset. Är trots allt inte auktionsfirmornas jobb att värdera objekt till oss men för att sälja in sin tjänst borde de i många fall kunna göra bättre värderingar.

Du talar ju främst om klockor, det är stor skillnad på om det är en mingvas från perioden eller den sedvanliga 1900-tals kopian som letar sig in på alla auktionshus, så objektbeskrivningen tillförlitlighet samt auktionshusets renommé är ju av relativt stor vikt. Tänk på att många köpare är internationella således kan inte dessa okulärbesiktiga objekt på plats och behöver alltså korrekta objektbeskrivningar att tillgå. I dessa fall, vilka är många, blir det väldigt svårt att argumentera för att marknaden sätter pris om "marknaden" inte varit inbjuden till auktionen. Sedan att det trixas med utgångspriser verkar genomsyra både auktionsmarknaden samt bostadsmarknaden just nu det är ett konstaterande.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du talar ju främst om klockor, det är stor skillnad på om det är en mingvas från perioden eller den sedvanliga 1900-tals kopian som letar sig in på alla auktionshus, så objektbeskrivningen tillförlitlighet samt auktionshusets renommé är ju av relativt stor vikt. Tänk på att många köpare är internationella således kan inte dessa okulärbesiktiga objekt på plats och behöver alltså korrekta objektbeskrivningar att tillgå. I dessa fall, vilka är många, blir det väldigt svårt att argumentera för att marknaden sätter pris om "marknaden" inte varit inbjuden till auktionen. Sedan att det trixas med utgångspriser verkar genomsyra både auktionsmarknaden samt bostadsmarknaden just nu det är ett konstaterande.
Fast du skrev att auktionsfirman skulle köpa dem av dig? Men visst skiljer det mellan vad det är som bjuds ut. Vet inte hur stor skillnad det är mellan äkta och falska vaser men det finns samma i klockvärlden.
 

Salesmayne

Panerai
Fast du skrev att auktionsfirman skulle köpa dem av dig? Men visst skiljer det mellan vad det är som bjuds ut. Vet inte hur stor skillnad det är mellan äkta och falska vaser men det finns samma i klockvärlden.

I mitt fall var det inte auktionsfirma utan handlare. Auktionsfirmor är endast (endast och endast, men det lämnar vi därhän) farliga i den mån att vissa köper upp bohag och då kan ni tro att godtyckliga värderingar görs till höger och vänster men även i de fall där man beskriver objekt på ett undermåligt vis. Jag har sett OTALIGA exemåel genom åren och säkerligen ni likaså, en vara säljs på ett auktionshus med illa valda beskrivningar, man har ej bemödat sig att tillskriva/hitta korrekt designer och sedan kommer någon med de rätta kunskaperna, köper, kastar på bukkake och tjänar 10 ggr pengarna. Jag vet att det är business och de kunnigas värld, men man kan ju tycka att man bör få lite valuta för pengarna när man går till ett auktionshus.
 

Salesmayne

Panerai
E8118195-4CEB-4140-92AC-4E04972ADC6D.jpeg
F389D52C-3D6A-4911-8A04-457169BAAFF5.jpeg

Omega seamaster, bra skick, 13000kr, är det fair?
A377D728-B846-495F-BFDF-9DFECB22B03F.jpeg
5DF3A3A9-D88E-42A5-9BE9-9AEAC9288A4C.jpeg

Omega seamaster: 8k, halvdant skick, är priset rimligt?

41DEB91F-E51D-4E29-A765-F45D4E8E1AA6.jpeg
0232A917-7065-4CDF-8C29-E25EB30267EE.jpeg

Pris: 2000kr, rimligt? Skicket är som ni ser uselt.
 
Hej,
Jag fick en Heuer av min farfar igår. (96 år gammal) Jag har ingen koll på modell, årtal, ref eller liknande.
Tacksam för info och kunskap om denna. Eventuellt värde kan även vara intressant.

Tack på förhand.
Mikael
IMG_0978.jpeg
IMG_0990.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_0989.jpeg
    IMG_0989.jpeg
    82.6 KB · Visningar: 1

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,
Jag fick en Heuer av min farfar igår. (96 år gammal) Jag har ingen koll på modell, årtal, ref eller liknande.
Tacksam för info och kunskap om denna. Eventuellt värde kan även vara intressant.

Tack på förhand.
Mikael
IMG_0978.jpeg
IMG_0990.jpeg
Jag tror inte det där är en Heuer, känner inte igen den. Kan vara samtida med Eternan. Om jag inte missat något är värdet klart lägre än Eternan, under 5’. Beror på vilket verk som sitter i.
 
Topp