• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

JohanHLM

Rolex
Ropade in två vintageklockor idag.

JLC Memovox 14k guld/stål från -66
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3608/vara/1562622

Omega Officer från -42.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3608/vara/1564872

Båda stack väl iväg lite mer än tänkt. JLCn tänkte jag runt 17000-18 000 och Omegan runt 6000-7000. Jag har å andra sidan varit sugen på dessa klockor i fem år och jagat till och från, så jag är rätt munter! Vad säger herrar vintageexperter, hade jag för mycket av spenderbyxor på mig?
Skönt att du äntligen fick tag i det du hållit utkik efter så länge! Som tidigare nämnts var det inget fynd men skulle du vänta ytterligare 5 år finns det stor risk att det kostat dig ännu mer :)

Budade på några vintageklockor men det mesta blev nära på dubbelt så dyrt som jag var beredd att betala. Fick nöja mig med en Seiko som ingen annan verkade intresserad av.
7229D1D6-449F-49C9-A478-AE08CED027F6.jpeg
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Skönt att du äntligen fick tag i det du hållit utkik efter så länge! Som tidigare nämnts var det inget fynd men skulle du vänta ytterligare 5 år finns det stor risk att det jaden kostat dig ännu mer :)

Budade på några vintageklockor men det mesta blev nära på dubbelt så dyrt som jag var beredd att betala. Fick nöja mig med en Seiko som ingen annan verkade intresserad av.
7229D1D6-449F-49C9-A478-AE08CED027F6.jpeg
Snyggt fångat! Fin Seiko.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Gamla Longines är fina grejer. Sök på tre tache och du hittar högre priser på 33 mm klockor och framförallt 35 mm step case.
Min post utgick ifrån att det inte är fråga om en Tre Tacche. Citerade ett inlägg av Aurum som var tveksam till om det är en Tre Tacche, vilket Rozzy skrev att det eventuellt kunde vara. Om det inte är en Tre Tacche så förstår jag inte priset. Men jag är som sagt dåligt insatt i priserna på vintage Longines, därav min förvåning och nyfikenhet :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min post utgick ifrån att det inte är fråga om en Tre Tacche. Citerade ett inlägg av Aurum som var tveksam till om det är en Tre Tacche, vilket Rozzy skrev att det eventuellt kunde vara. Om det inte är en Tre Tacche så förstår jag inte priset. Men jag är som sagt dåligt insatt i priserna på vintage Longines, därav min förvåning och nyfikenhet :)
Tre Tacche är egentligen ett namn på dem med tydligt stepped case. Är de inte sådana är det egentligen irrelevant hur många spår de har i boettlocket. Med det sagt hade den på Kaplans fin boett, men blev förvånad över priset jag med.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@PetriS
Min post utgick ifrån att det inte är fråga om en Tre Tacche. Citerade ett inlägg av Aurum som var tveksam till om det är en Tre Tacche, vilket Rozzy skrev att det eventuellt kunde vara. Om det inte är en Tre Tacche så förstår jag inte priset. Men jag är som sagt dåligt insatt i priserna på vintage Longines, därav min förvåning och nyfikenhet :)
Tre Tacche är egentligen ett namn på dem med tydligt stepped case. Är de inte sådana är det egentligen irrelevant hur många spår de har i boettlocket. Med det sagt hade den på Kaplans fin boett, men blev förvånad över priset jag med.
Jag har efterforskat lite (som man ”tvingas” till för att hävda sin rätt).
Sett till storleken (hävdad 36mm) borde det vara en Tre Tacche, men dessa tycks bara finnas i Stepped case precis som Aurum påpekar (och är 35mm). Med det i tanke samt att klockan inte ser så stor ut på bild, så undrar jag om Kaplans verkligen mätt rätt? De Tre Tacche som ser ut så här är 32mm. Så det kan likväl vara en Sei Tacche (33,5mm). I så fall blev klockan på dyra sidan med sina relumade visare.

https://www.italianwatchspotter.com/polaroid-the-legendary-longines-3-tacche/?lang=en
 
Senast ändrad:

ekke21

Breitling
Om du gillar den så köp. Lite dyr för att vara kvarts kan jag tycka, men samtidigt är det en fin tillverkare, fint skick och roligt med korrekt låda etc. Du blir nog nöjd, kör!

Tack för svar! :)

Jag vill dock inte ge mer än marknadspris.

Hur högt kan jag sträcka mig? Du tycker att det är lite dyrt. Hur mycket för dyrt?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för svar! :)

Jag vill dock inte ge mer än marknadspris.

Hur högt kan jag sträcka mig? Du tycker att det är lite dyrt. Hur mycket för dyrt?
Svårt att säga. Är det från en handlare så är priset ok tycker jag. Från privatperson kan du ju försöka pruta några hundralappar. Men inte helt vanligt att hitta komplett med box så priset kanske är rätt ändå?
 

ekke21

Breitling
Svårt att säga. Är det från en handlare så är priset ok tycker jag. Från privatperson kan du ju försöka pruta några hundralappar. Men inte helt vanligt att hitta komplett med box så priset kanske är rätt ändå?

Den ligger ute på auktion 3600:- just nu. Jag har ingen, men den är i fint skick och jag gillar den. Nån annan som har nån aning?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den ligger ute på auktion 3600:- just nu. Jag har ingen, men den är i fint skick och jag gillar den. Nån annan som har nån aning?
Beroende på auktion tillkommer det ju kommission. Är det 20% eller mer börjar det bli dyrt i mitt tycke (då man även kan få mekaniska för detta pris). Men efter att kollat lite mer på rådande marknadspriser så ligger klockan inte helt off nu heller;
https://www.pantbanken.se/auktioner...pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20
 
Hej,

Köpte denna Omega Seamaster automatic för en handfull år sedan, tyvärr med ytterst lite handledstid sedan dess. Det handlar om en Seamaster Special från 1958, modellnummer CK 2975-2.

- 35mm
- Caliber 501, automatiskt
- Stålboett med "stora sjöhästen" på baklocket.
- Originalglas
- Originalkrona
- Radium-lume (som "svartnat" i dubbel bemärkelse)
- Eventuellt vitguldsindex
- Lite info hos Omega

Det har skrivits lite om att det eventuellt är en av Gerald Genta's tidiga designer för Omega (ref här, här). Det låter jag vara osagt om någon inte vet med säkerhet.
Jag har testat den senaste dygnet i WatchTracker, där den tappat ca 1 minut på 24 timmar, vilket känns lite mycket. Min ambition är att sälja den, frågan är bara om det är värt att lämna in på en service innan. Hur lyder domen, vad kan den vara värd (servad med bra gångreserv kontra befintligt skick)?
Kan hitta att liknande modeller sålts tidigare, men med väldigt spretande priser, t ex (här, här, här)

(Jag råkade fucka upp skärpedjupet i inställningarna på kameran, men hoppas bilderna är bra nog ändå)
P1020351.png

P1020346.png
P1020345.png
P1020333.png
P1020337.png
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Tar tacksamt emot lite värderingstips på denna fina A&F kronograf.

A&F-signerat Angelus-verk, tillverkad sent 30-tal är min uppskattning. 35mm kromad boett i mycket fint skick. Håller tiden bra, men kronografen behöver lite översyn då sekunden den inte orkar runt kl 12 men fungerar fint i övrigt.

6CAE1EEF-C8EB-4FCC-969A-A5419EA1F9AA.jpeg
73C717FF-D539-44BD-8894-6FCADD7E2874.jpeg
48893C90-B8F9-4205-B20A-C392259059BB.jpeg
 

Fadershan

Patek
Hej,

Köpte denna Omega Seamaster automatic för en handfull år sedan, tyvärr med ytterst lite handledstid sedan dess. Det handlar om en Seamaster Special från 1958, modellnummer CK 2975-2.

- 35mm
- Caliber 501, automatiskt
- Stålboett med "stora sjöhästen" på baklocket.
- Originalglas
- Originalkrona
- Radium-lume (som "svartnat" i dubbel bemärkelse)
- Eventuellt vitguldsindex
- Lite info hos Omega

Det har skrivits lite om att det eventuellt är en av Gerald Genta's tidiga designer för Omega (ref här, här). Det låter jag vara osagt om någon inte vet med säkerhet.
Jag har testat den senaste dygnet i WatchTracker, där den tappat ca 1 minut på 24 timmar, vilket känns lite mycket. Min ambition är att sälja den, frågan är bara om det är värt att lämna in på en service innan. Hur lyder domen, vad kan den vara värd (servad med bra gångreserv kontra befintligt skick)?
Kan hitta att liknande modeller sålts tidigare, men med väldigt spretande priser, t ex (här, här, här)

(Jag råkade fucka upp skärpedjupet i inställningarna på kameran, men hoppas bilderna är bra nog ändå)
P1020351.png

P1020346.png
P1020345.png
P1020333.png
P1020337.png
Typiskt att det var lite oskärpa på just bilden på tavlan som är den som till mångt och mycket bestämmer värdet. Men jag tycker den ser fin ut! Jag kan ev vara intresserad då jag tror jag har en fin Omega-BoR till övers för den :) Så blir då kanske vrickat med en värdering från mitt håll eftersom jag är potentiell spekulant-
 
Typiskt att det var lite oskärpa på just bilden på tavlan som är den som till mångt och mycket bestämmer värdet. Men jag tycker den ser fin ut! Jag kan ev vara intresserad då jag tror jag har en fin Omega-BoR till övers för den :) Så blir då kanske vrickat med en värdering från mitt håll eftersom jag är potentiell spekulant-
Haha, nytt försök!
Det finns någon form av missfärgning runt index kl 5. I övrigt ingenting vad jag kan se.
P1020357.png
P1020355.png
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Om tavlan är original vilket den säkert kan vara skulle jag inte vänta mig under 8 om jag sålde den. Snarare över. Annars blev jag besviken,
Edit: Detta med komplett verk för jag såg nu det saknades delar. Borde inte vara omöjligt att få tag på.

Tack för input URsinne. Vilket pris skulle du hoppas på om klockan var i detta skicket.

Hej! Superfin tavla drar ju upp rejält.
Några referenser nedan:
Calendar köpte jag nyss på Norrlands auktionsverk för typ 4.4 all in, superkrisp och rätt krona men uppenbart inte svart wåffla.
Svart våffla köpte jag via IG på 825US, är ju en annan referens men ”lika fin” i tavlan som @kjellanders. Tavlan är orig som jag ser det, finns ex utan lume ploppar kl 3, 6, 9, 12. Eftersom serienumret blir fel med en ny hammardel (om man hugger en från vilken 35x som helst) måste den säljas till en entusiast som har tålamod att vänta ut en skrotex av samma referens för max värde - mina synpunkter.
De är (min åsikt) coola pjäser.
759F544F-820B-42F6-9D11-CD8AA8046377.jpeg
573F9217-80F3-44EA-916D-9A2252A292EC.jpeg
Jag har aldrig kommit över ett 353/355, får känslan av att de inte är helt enkla att hitta om det inte får vara något av syskonen som saknar datum? Men jag kan ha fel. Väldigt fin tavla hur som helst :)
 
  • Like
Reactions: MOL

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Nja, inte den med trappstegsglasringen iaf.

Tre Tacche är egentligen ett namn på dem med tydligt stepped case. Är de inte sådana är det egentligen irrelevant hur många spår de har i boettlocket. Med det sagt hade den på Kaplans fin boett, men blev förvånad över priset jag med.

@PetriS


Jag har efterforskat lite (som man ”tvingas” till för att hävda sin rätt).
Sett till storleken (hävdad 36mm) borde det vara en Tre Tacche, men dessa tycks bara finnas i Stepped case precis som Aurum påpekar (och är 35mm). Med det i tanke samt att klockan inte ser så stor ut på bild, så undrar jag om Kaplans verkligen mätt rätt? De Tre Tacche som ser ut så här är 32mm. Så det kan likväl vara en Sei Tacche (33,5mm). I så fall blev klockan på dyra sidan med sina relumade visare.

https://www.italianwatchspotter.com/polaroid-the-legendary-longines-3-tacche/?lang=en

Nu kommer jag in sent i diskussionen och jag kan heller inte så mycket om dessa, men den från kaplans har samma boett som två st av mina som jag postat bilder på tidigare. Den har 6 st skåror i baklocket, ett ganska knubbigt och tjockt case. Själva ”glasringen” är integrerad i caset och således inte en ring man kan ta av. Ovanifrån liknar dessa ”step case varianterna” men kanten runt glaset är mer avrundad och inte så kantig som de med step case. Jag har även en som är 35mm med samma case som kaplansklockan. Det verkar också som det finns ytterligare ett case med 6 skåror på baklocket som liknar dessa två och jag har en sån som är 35 mm. Ska försöka ta en bra bild på den så ni får se. Personligen känns det här med tre och sei tacche lite missvisande när det egentligen är step case man huvudsakligen syftar på och det också verkar som att det finns fler case som har 6 skåror. Sen vet jag inte om tre tacche alltid kom som step case, men jag litar på det @Aurum skrivit.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu kommer jag in sent i diskussionen och jag kan heller inte så mycket om dessa, men den från kaplans har samma boett som två st av mina som jag postat bilder på tidigare. Den har 6 st skåror i baklocket, ett ganska knubbigt och tjockt case. Själva ”glasringen” är integrerad i caset och således inte en ring man kan ta av. Ovanifrån liknar dessa ”step case varianterna” men kanten runt glaset är mer avrundad och inte så kantig som de med step case. Jag har även en som är 35mm med samma case som kaplansklockan. Det verkar också som det finns ytterligare ett case med 6 skåror på baklocket som liknar dessa två och jag har en sån som är 35 mm. Ska försöka ta en bra bild på den så ni får se. Personligen känns det här med tre och sei tacche lite missvisande när det egentligen är step case man huvudsakligen syftar på och det också verkar som att det finns fler case som har 6 skåror. Sen vet jag inte om tre tacche alltid kom som step case, men jag litar på det @Aurum skrivit.
Tre Tacche kommer inte alltid med stepped case, se länken i mitt inlägg ovan. Däremot är det väl odiskutabelt att det just är stepped case klockorna som dessutom är större till storleken (35 mm) som är mest eftersökta och dyrast.
Jag håller dock inte med dig om att Tre och Sei hypen egentligen mest handlar om Stepped Case, utan väldigt mycket om kraftiga militär-stuket, kvalitén, fina 12.68z verket och vattentäta boetter. Om klockorna sedan har tre eller sex spår i bakboetten spelar mindre roll anser jag, bara klockorna är fina och beroende på vilken storlek de kommer i.
Så även en Sei i storleken 35 mm borde vara attraktiv och betinga ett högre pris likt den på Kaplans tydligen gjorde. Vi har ju tidigare i år sett vanliga i storleken 33,5 mm springa uppåt 10k i vissa fall.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tre Tacche kommer inte alltid med stepped case, se länken i mitt inlägg ovan. Däremot är det väl odiskutabelt att det just är stepped case klockorna som dessutom är större till storleken (35 mm) som är mest eftersökta och dyrast.
Jag håller dock inte med dig om att Tre och Sei hypen egentligen mest handlar om Stepped Case, utan väldigt mycket om kraftiga militär-stuket, kvalitén, fina 12.68z verket och vattentäta boetter. Om klockorna sedan har tre eller sex spår i bakboetten spelar mindre roll anser jag, bara klockorna är fina och beroende på vilken storlek de kommer i.
Så även en Sei i storleken 35 mm borde vara attraktiv och betinga ett högre pris likt den på Kaplans tydligen gjorde. Vi har ju tidigare i år sett vanliga i storleken 33,5 mm springa uppåt 10k.
Trappstegsboetten är den klart starkaste faktorn till höga prisbilden på Tre Tacche vad jag vet? Att sedan andra liknande hänger på i priset är bara för att folk inte är smartare. Skulle helt klart säga att det just är boetten som gjort begreppet Tre Tacche till något vi idag pratar om. De andra kvaliteterna ser vi på annat utan att kosta dessa pengar. Samma sak på andra mindre kända fabrikat, har de kraftiga trappstegsboetter sticker priset. Så för att återkoppla till mitt ursprungliga inlägg, det är inte spåren i boettlocket som påverkar priset, det är allt annat, mest boetten. Antal spår är säljsnack och viljan att samla typen under ett namn. Men detta är såklart mara min analys av verkligheten.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tre Tacche kommer inte alltid med stepped case, se länken i mitt inlägg ovan. Däremot är det väl odiskutabelt att det just är stepped case klockorna som dessutom är större till storleken (35 mm) som är mest eftersökta och dyrast.
Jag håller dock inte med dig om att Tre och Sei hypen egentligen mest handlar om Stepped Case, utan väldigt mycket om kraftiga militär-stuket, kvalitén, fina 12.68z verket och vattentäta boetter. Om klockorna sedan har tre eller sex spår i bakboetten spelar mindre roll anser jag, bara klockorna är fina och beroende på vilken storlek de kommer i.
Så även en Sei i storleken 35 mm borde vara attraktiv och betinga ett högre pris likt den på Kaplans tydligen gjorde. Vi har ju tidigare i år sett vanliga i storleken 33,5 mm springa uppåt 10k.
Jag tänkte inte så mycket kring hypen utan mer att det kan vara missvisande med benämningarna, det verkar som de flesta, iaf här i sverige, tänker på step case när man skriver som man gör. Jag tycker även dessa är riktigt fina och anser också att kvalitén är hög precis som du. Har behållt mina då det bla varit ett par äldre samlare, som gör affärer utanför sverige, som visat "onormalt" stort intresse av att köpa dem.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hej, behöver lite hjälp.
Tror det är 135.005 cal.600, 60-tal (?), hand wind, 33mm.
Fungerar väl, baklocket ser tråkigt ut, urverk/tavla glappar aningens i boetten.
All input välkomnas då mina kunskaper är ytterst begränsade och gärna en cirka värdering om möjligt, tack
3R7ArPQ.jpg

2eKglu4.jpg

EF9NcgZ.jpg

P5CbEw5.jpg
 

PetriS

Panerai
Hej, behöver lite hjälp.
Tror det är 135.005 cal.600, 60-tal (?), hand wind, 33mm.
Fungerar väl, baklocket ser tråkigt ut, urverk/tavla glappar aningens i boetten.
All input välkomnas då mina kunskaper är ytterst begränsade och gärna en cirka värdering om möjligt, tack
3R7ArPQ.jpg

2eKglu4.jpg

EF9NcgZ.jpg

P5CbEw5.jpg

Jag sålde min Seamaster med nytt glas och i gott fungerande skick för drygt 5k. Det här var 2015, men det känns som att priserna kanske sjunkit något på dessa.
9CA6B65B-26DE-45FE-9F9D-5C974DD4A36F.jpeg
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Jag sålde min Seamaster med nytt glas och i gott fungerande skick för drygt 5k. Det här var 2015, men det känns som att priserna kanske sjunkit något på dessa.
9CA6B65B-26DE-45FE-9F9D-5C974DD4A36F.jpeg
Tack,
Den ser ju betydligt trevligare ut, samt datum och så. Min är troligtvis inte värd många kronor men skulle ändå vara intressant att veta
 
Topp