• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det skulle jag inte tro.


Håller med.
I detta fallet blir det ju mer eller mindre guldskrot, så ~4.000 kr.

Omegan är klurigare.
Trevlig modell, men skicket gör ingenting för mig. Men man ser ju ganska risiga Omegor gå för en hel del pengar.
Säg ~3.000 kr för den.

Ping @Johnel
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Har en gammal Bulova efter min mormor liggandes. Ska inte säljas men vore kul att ha en värdering. Boettlocket avslöjar inte mer än stämplar att det är 14k i och så står det GRUEN på locket. Även länken är 14k. Vad jag hittat när jag kikat runt är att dom verkar annonseras för ca 5k, verkar det riktigt?
AD29726E-27AB-4B6F-A5B5-4E91845A7320.jpeg
16BE5E4A-F05A-4146-B446-21A2CAE84AA8.jpeg
 

Kupad Hand

Panerai
Jag har oförskämt dålig koll på Omega och vad som är rimliga priser( om det nu finns några rimliga priser på dessa). Men va borde denna ligga på, ungefär iaf? Den tickar, hur bra vet jag ej.
BE0DC541-3B74-4760-A7E8-A7C1D4BCA1A5.jpeg
A0E51909-7C51-47C6-9DCC-BD01698F9C47.jpeg
Bump!
Har sett liknande modell gå för mellan ca 3000:- och jag tror 7000:- här på KS(om man ska tro på avslutade annonser) Någon i relativ närtid. Så bred prisbild, så nyfiken på vad Omega-kännarna skulle kalla rätt pris/värde?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bump!
Har sett liknande modell gå för mellan ca 3000:- och jag tror 7000:- här på KS(om man ska tro på avslutade annonser) Någon i relativ närtid. Så bred prisbild, så nyfiken på vad Omega-kännarna skulle kalla rätt pris/värde?

Det är en Quartz eller? Jag tycker det högre spannet du nämner verkar högt, men det baserar jag mer på något slags känsla för marknaden och ingen omega-expertis. De automatiska brukar sluta lite över 4k på tratten och jag skulle spontant därför säga kanske hälften, drygt hälften för en batteridriven. Inte lust att testa auktion helt enkelt?
 

acue

Cartier
Det är en Quartz eller? Jag tycker det högre spannet du nämner verkar högt, men det baserar jag mer på något slags känsla för marknaden och ingen omega-expertis. De automatiska brukar sluta lite över 4k på tratten och jag skulle spontant därför säga kanske hälften, drygt hälften för en batteridriven. Inte lust att testa auktion helt enkelt?
Handjagad väl?!

Gissar att den där skulle landa runt 3000-3500 på Tradera. Med lite flyt och bra annons kanske lite mer @Kupad Hand
 

Kupad Hand

Panerai
Det är en Quartz eller? Jag tycker det högre spannet du nämner verkar högt, men det baserar jag mer på något slags känsla för marknaden och ingen omega-expertis. De automatiska brukar sluta lite över 4k på tratten och jag skulle spontant därför säga kanske hälften, drygt hälften för en batteridriven. Inte lust att testa auktion helt enkelt?
Den är manuell. Och förtydligande, den är inte min. Har möjlighet att köpa, men osäker på vad ett rimligt bud från mitt håll bör ligga på. Är ingen Omega-fantast men tyckte om boettformen på denna.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack! Jo min magkänsla sa något liknande. Han vill ha 5000:- vilket jag tyckte va för högt. Men såg sen en likadan med brun tavla som kan ha sålts för ca 7000:- här på KS(iaf avslutad annons).

Bör ju vara mer värd som manuell helt klart. Omegas manuella är bra kvalitet. Kanske gick som tropic den där andra? ☺️
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Bump!
Har sett liknande modell gå för mellan ca 3000:- och jag tror 7000:- här på KS(om man ska tro på avslutade annonser) Någon i relativ närtid. Så bred prisbild, så nyfiken på vad Omega-kännarna skulle kalla rätt pris/värde?
Skulle säga 2,5-4, troligen i den lägre delen av spannet. 7 låter som total fantasi eller en köpare helt bakom flötet.
 

Kupad Hand

Panerai
Bör ju vara mer värd som manuell helt klart. Omegas manuella är bra kvalitet. Kanske gick som tropic den där andra? ☺️
Skulle säga 2,5-4, troligen i den lägre delen av spannet. 7 låter som total fantasi eller en köpare helt bakom flötet.
Här är länk till den jag syftade på.

Visserligen i klart bättre skick men ändå. Eftersom jag har så dålig koll på Omega vet jag inte vad som gör en modell mer eller mindre eftertraktad eller värdefull, men man blir ju lite förbryllad.
Tack alla för svar oavsett🙏🙏🙏
 

acue

Cartier
Här är länk till den jag syftade på.

Visserligen i klart bättre skick men ändå. Eftersom jag har så dålig koll på Omega vet jag inte vad som gör en modell mer eller mindre eftertraktad eller värdefull, men man blir ju lite förbryllad.
Tack alla för svar oavsett🙏🙏🙏
Vet att det finns något eller kanske några verk som är lite ökända för att krångla. Minns inte vilket det var, men tror det är kring den där tidsperioden. Har för mig att @eriksson850 har koll- ping!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Bör ju vara mer värd som manuell helt klart. Omegas manuella är bra kvalitet. Kanske gick som tropic den där andra? ☺️

Vet att det finns något eller kanske några verk som är lite ökända för att krångla. Minns inte vilket det var, men tror det är kring den där tidsperioden. Har för mig att @eriksson850 har koll- ping!
Är det ett 1030 så tycker jag inte att verket är något speciellt. De tidigare manuella är finare imho.
 
Hej!

Har en omega genéve automatic cal 1012 från 1974 35x44mm med låda och papper. Den är nyservad och i bra skick utvändigt. Jag funderar på att sälja den och tänkte höra vad som är ett rimligt pris för den.

Mvh

8D7A2985-6629-4542-81A7-4F8ED8E8FBC2.png

44A84A75-07CA-4453-8238-7160D34BC7C0.jpeg
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
En polare har en Candino som säljs här i liknande fina skick men med ETA automatverk. Gör det något på priset?
IMG_3392.png
IMG_3393.png
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En polare har en Candino som säljs här i liknande fina skick men med ETA automatverk. Gör det något på priset?
IMG_3392.png
IMG_3393.png
Ja, om automatverket fungerar bra, så borde den vara lite dyrare än en quartzare, förutsatt att övrigt skick är likvärdigt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
En polare har en Candino som säljs här i liknande fina skick men med ETA automatverk. Gör det något på priset?
IMG_3392.png
IMG_3393.png
Det är synd att din polare hanterar den så vårdslöst. Det är lätt hänt att man etsar permanenta fingeravtryck på verket så där.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
En polare har en Candino som säljs här i liknande fina skick men med ETA automatverk. Gör det något på priset?
IMG_3392.png
IMG_3393.png

Bara sekundvisaren borde vara värd nån hundring mer. ;)

Precis som @theargonaut säger så ska automataren definitivt vara värd mer.
Nu är min, om man baserar allting på bara KS K&S, bevisligen inte värd 4k. Men hade ändå sagt att en automatare i någorlunda funktion ska kosta 5-5.5k.
Fin!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Bara sekundvisaren borde vara värd nån hundring mer. ;)

Precis som @theargonaut säger så ska automataren definitivt vara värd mer.
Nu är min, om man baserar allting på bara KS K&S, bevisligen inte värd 4k. Men hade ändå sagt att en automatare i någorlunda funktion ska kosta 5-5.5k.
Fin!
Tryck dit ett CNS-band för 50 kr och sälj Tropic separat så tror jag den är värd 4,5 redan imorgon...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tryck dit ett CNS-band för 50 kr och sälj Tropic separat så tror jag den är värd 4,5 redan imorgon...
Ja, så kan det säkert vara.
Men känner mig ganska orkeslös i hela processen, så nu fick den säljas som den fotograferats.

Egentligen var ju idén att flytta Tropic till din gamla City och istället sälja lite billigare, men blev aldrig färdig till det.
Den får nog bara vara med ett tag till istället.
 

Floof

Cartier
Hej alla vintage-kunniga! Min gamle far är sugen på att köpa en vintage omega och har fått erbjudande om att köpa klockan nedan. Varken han eller jag har någon kunskap när det kommer till vintage och undrar därför om någon hör kan vägleda oss vart priset bör ligga.
Lite info som vi vet (tror vi?):
Tidigt 70-tal
Omega cal.1030
Fullservad med polering.
Klockan tickar bra och ser ut att vara i toppskick.

Tacksam för all input 👏🏼😊
 

Bilagor

  • 4BFF77D4-18BA-4E70-BDD1-E2E77B290DEE.jpeg
    4BFF77D4-18BA-4E70-BDD1-E2E77B290DEE.jpeg
    58.3 KB · Visningar: 16
  • 15C99C06-74D9-444E-A253-D3F5280CAC18.jpeg
    15C99C06-74D9-444E-A253-D3F5280CAC18.jpeg
    53.2 KB · Visningar: 17

shoeshine

Breitling
Vad kan det hamna på i värde för dessa GF-länkar (bägge 15mm)?j
 

Bilagor

  • 8085D996-EBE0-44F2-A168-65464F36A90A.jpeg
    8085D996-EBE0-44F2-A168-65464F36A90A.jpeg
    811.8 KB · Visningar: 16
Topp