• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Spännande, vad baserar du det på? Tycker logga/tavelstruktur är lik de många Mumbai-fortisar man ser på Ebay. :)

Med det sagt - inte superinsatt i modellen, blir gärna motbevisad. :D
Jag hade också gissat på ommålad. Lume på visarna men inte på tavlan är ju en varningssignal som får mig att titta närmare. I det här fallet såg jag vad som ser ut som en fuktskadad ring runt tavlan och kladdigt tryck. Åtminstone på min skärm.

Spännande, vad baserar du det på? Tycker logga/tavelstruktur är lik de många Mumbai-fortisar man ser på Ebay. :)

Med det sagt - inte superinsatt i modellen, blir gärna motbevisad. :D
Här är en exakt likadan som sålts på auction. Runt kl. 10 syns hur urtavlan är ”sliten” vid kanten, jämför med den jag köpte. Även den har samma defekt. Borde inte finnas om det vore en Mumbai special. Samma märkningar på bägge. Lume finns inte kvar på visarna så även det är tecken på äkta vara.

Bilagor

• IMG_8377.jpeg
    IMG_8377.jpeg
    158.8 KB · Visningar: 5
  • IMG_8378.jpeg
    IMG_8378.jpeg
    88.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_8369.jpeg
    IMG_8369.jpeg
    209.2 KB · Visningar: 8
”1500 kronor för Fortisen. Den är servad.” sade urmakaren som hade ett gäng klockor i en monter. ”2500 för resten”.

Skojar du på mig, kompis? tänkte jag…

”3500. Det är mitt sista pris!” poängterade han och såg ut att mena allvar.

Jag gick ut från urmakaren en stund senare, med alla klockorna i handen, var och en timegraftestade och ett års garanti på Fortisen (vad det möjligen kan betyda) för…

Ja, vad hade du gett?
Prisvärt med gamla klockor från mindre exklusiva tillverkare. Så mycket roligare än t ex en Daniel Wellington. Svalan gillade jag bäst. Fin tavla!

Här är en exakt likadan som sålts på auction. Runt kl. 10 syns hur urtavlan är ”sliten” vid kanten, jämför med den jag köpte. Även den har samma defekt. Borde inte finnas om det vore en Mumbai special. Samma märkningar på bägge. Lume finns inte kvar på visarna så även det är tecken på äkta vara.
Aha! Den hade lume på ringen. Nu tror jag på den. Lurades av den dåliga bilden. :)

Tja, köpte den här som jag tyckte var väldigt läcker, troligtvis lite överpris för en -57 Omega vid ungefär 20' eller vad skulle ni säga? Var genom en klockaffär och inte privatperson här. Första lite "dyrare" klockan jag slagit till på sen jag började bli intresserad för ett halvår sedan.

Den tickar dock på väldigt fint, tappar max 10 sek om dygnet.
1219_marcels_watch_group_vintage_wristwatch_1957_omega_2938_seamaster_01-scaled.jpg

Tja, köpte den här som jag tyckte var väldigt läcker, troligtvis lite överpris för en -57 Omega vid ungefär 20' eller vad skulle ni säga? Var genom en klockaffär och inte privatperson här. Första lite "dyrare" klockan jag slagit till på sen jag började bli intresserad för ett halvår sedan.

1219_marcels_watch_group_vintage_wristwatch_1957_omega_2938_seamaster_01-scaled.jpg
Är det Marcels som varit i farten igen ? 😅

Stämmer bra med 2938 referens, hur som kommer jag nog ha kvar den i klocklådan rätt länge så hänger inte läpp för att första "större" inköpet gick lite galet :D
Tickar på bra och fint skick samt gör sig bra på armen till det mesta. Tack för bra input! 👍
Det är en djungel det här med klockor 😀 Kul att du ändå känner dig nöjd. En fin klocka är det helt klart.

I framtiden så skulle jag rekommendera att du överväger att leta klockor på andra ställen. Här finns en tråd om Marcels som jag kan rekommendera dig att läsa lite i.

Jag har en Omega Genève i guld, oanvänd från 60 talet som jag är tacksam för tankar om vad den är värd.
Jag har talat med juvelerare som uppskattar guldvärdet till ca 30'000,-
Jag är ny här så jag kan inte lägga upp till försäljning utan funderar på Tradera eller Bukowski, tacksam för tankar om det med.

Joakim

Bilagor

• 20250703_130756.JPG
    20250703_130756.JPG
    459.2 KB · Visningar: 3
  • 20250703_130821.JPG
    20250703_130821.JPG
    693.1 KB · Visningar: 2
  • 20250703_130843.JPG
    20250703_130843.JPG
    744 KB · Visningar: 4
  • 20250703_130855.JPG
    20250703_130855.JPG
    639.7 KB · Visningar: 5
  • 20250703_130858.JPG
    20250703_130858.JPG
    681.9 KB · Visningar: 3
  • 20250703_130901.JPG
    20250703_130901.JPG
    720.5 KB · Visningar: 2
  • 20250703_130912.JPG
    20250703_130912.JPG
    641.6 KB · Visningar: 3
  • 20250703_130916.JPG
    20250703_130916.JPG
    692 KB · Visningar: 2
  • 20250703_130959.JPG
    20250703_130959.JPG
    597.5 KB · Visningar: 2
  • 20250703_131005.JPG
    20250703_131005.JPG
    751.9 KB · Visningar: 2
Jag har en Omega Genève i guld, oanvänd från 60 talet som jag är tacksam för tankar om vad den är värd.
Jag har talat med juvelerare som uppskattar guldvärdet till ca 30'000,-
Jag är ny här så jag kan inte lägga upp till försäljning utan funderar på Tradera eller Bukowski, tacksam för tankar om det med.

Joakim
Fin modell!
Ganska bärbar iom 30 mm.
Synd att den ligger oanvänd.

Jag tror egentligen inte att den har något otroligt övervärde mot guldet. Däremot känns 30.000 kr spontant lite lågt givet nuvarande guldpris och vad jag tänker att den "borde" väga.

Har du tid, lust och vilja så är Tradera nog stället det blir mest pengar över i din hand.
Tror inte att detta är klockan som varken vi eller Bukowskis fått något premiumbetalt för. Kanske om man väntar till en klockspecial och då kan få lite extra betalt givet skicket och vassa bilder.

Men som sagt - orkar du med att ta vägen om Tradera, svara på frågor från potentiella köpare och lösa med en halvklurig frakt (Postnord Värde klarar upp till 50.000 kr) så är det nog vägen att gå.
Skippa AI-beskrivningen som Tradera erbjuder, ta bra bilder och väg klockan på en digital våg. Att det är bruttovikten spelar ingen större roll - de flesta köpare klarar av att räkna av för urverk och glas. På så vis säkrar du upp så att du i alla fall får betalt för guldvikten - allt över blir hur folk värderar modellen.

Fin modell!
Ganska bärbar iom 30 mm.
Synd att den ligger oanvänd.

Jag tror egentligen inte att den har något otroligt övervärde mot guldet. Däremot känns 30.000 kr spontant lite lågt givet nuvarande guldpris och vad jag tänker att den "borde" väga.

Har du tid, lust och vilja så är Tradera nog stället det blir mest pengar över i din hand.
Tror inte att detta är klockan som varken vi eller Bukowskis fått något premiumbetalt för. Kanske om man väntar till en klockspecial och då kan få lite extra betalt givet skicket och vassa bilder.

Men som sagt - orkar du med att ta vägen om Tradera, svara på frågor från potentiella köpare och lösa med en halvklurig frakt (Postnord Värde klarar upp till 50.000 kr) så är det nog vägen att gå.
Skippa AI-beskrivningen som Tradera erbjuder, ta bra bilder och väg klockan på en digital våg. Att det är bruttovikten spelar ingen större roll - de flesta köpare klarar av att räkna av för urverk och glas. På så vis säkrar du upp så att du i alla fall får betalt för guldvikten - allt över blir hur folk värderar modellen.
Otroligt tacksam för ditt svar, hör ändå med Bukowskis först, annars blir det Tradera. Må väl, Joakim

Hittade den här 18k quartz zenithen hos en trevlig vintagehandlare. Utpris, vilket förstås går att förhandla, 1750 euro. Vad säger ni?
IMG_2850.jpeg
IMG_2849.jpeg

Stämmer bra, ofta väldigt lika tagna bilder så misstänkte att någon skulle känna igen det rätt fort 😅
Vad skulle folk med lite koll på priser säga, närmre 10-11 max?
De där kan gå för 2-3 på Tradera ibland t.o.m, köpte en med trasigt glas(inte exakt din ref) för 1800 kr.

Ouff.. 20' känns väldigt högt för den. Ärvde en likadan med guldplätering som jag har för mig gick för 7-8 på Auctionet. Extremt fin modell och passform dock!

Hittade den här 18k quartz zenithen hos en trevlig vintagehandlare. Utpris, vilket förstås går att förhandla, 1750 euro. Vad säger ni?
IMG_2850.jpeg
IMG_2849.jpeg
Hade jag lämnat in den på auktion hade jag förväntat mig att få runt guldvärdet minus avgifter. Visst, en handlare som lämnar garanti (och trycker dit ett 1 mm för brett lågprisband) borde väl få ta mer betalt än vad saker kostar på auktion. Men spontant låter 1750 euro knasigt högt.

Tjena alla

Är lite inne på att sälja min Omega Memomatic. Tänkte först lägga ut den på Tradera men eventuellt är en bekant sugen på den.

Vad skulle vara ett ok pris för den? Den är som ni ser rejält misshandlad på bakboetten. Alarmet med slag och allt fungerar vilket annars kan vara ett problem. Knappar och glas är utbytta en gång i tiden (men om jag inte skulle vara ärlig med det är det tveksamt om någon skulle tänka på det).

Originallänken medföljer även om den inte sitter på.

Jag tänker någonstans 15-20', men jag kanske har dålig koll.

Min tanke är att om en försäljning blir aktuellt visa honom detta inlägg. Om jag nu kan skiljas ifrån den då ;).

Ha de!

Bilagor

• memo.jpg
    memo.jpg
    143.2 KB · Visningar: 2
  • memo1.jpg
    memo1.jpg
    252.3 KB · Visningar: 2
  • memo4.jpg
    memo4.jpg
    103.3 KB · Visningar: 2
  • memo3.jpg
    memo3.jpg
    250.2 KB · Visningar: 1
  • memo2.jpg
    memo2.jpg
    111.7 KB · Visningar: 2
  • memo5.jpg
    memo5.jpg
    106 KB · Visningar: 3
  • memo6.jpg
    memo6.jpg
    66.4 KB · Visningar: 2
Tjena alla

Är lite inne på att sälja min Omega Memomatic. Tänkte först lägga ut den på Tradera men eventuellt är en bekant sugen på den.

Vad skulle vara ett ok pris för den? Den är som ni ser rejält misshandlad på bakboetten. Alarmet med slag och allt fungerar vilket annars kan vara ett problem. Knappar och glas är utbytta en gång i tiden (men om jag inte skulle vara ärlig med det är det tveksamt om någon skulle tänka på det).

Originallänken medföljer även om den inte sitter på.

Jag tänker någonstans 15-20', men jag kanske har dålig koll.

Min tanke är att om en försäljning blir aktuellt visa honom detta inlägg. Om jag nu kan skiljas ifrån den då ;).

Ha de!
Det ligger en på Tradera just nu, avvakta och se vad den går för så får du ett riktvärde:

Inte så mycket ”rimligt pris” utan mer ”är de värda att sparas överhuvudtaget?”… Fick med några väggur när vi köpte sommarställe, gubben var optiker och lite urmakare. Änkan hade tyvärr kört nästan alla verktyg till metallåtervinningen.
IMG_9965.jpeg

IMG_9966.jpeg

Kvar fanns en arbetsbänk med lite prylar. Några slipstenar, några kolstavar, ett städ, lite manicker. Om det är något som kan vara av intresse så hojta till.
IMG_9968.jpeg

Tillbaka
Topp