• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad tycker ni om att jämföra priset på sin klocka på Chrono24 för att prissätta sin klocka?
Tja... Titta på C24 bör man väl göra.
Men att jämföra rakt av med professionella handlare blir bara fel. De har massa kostnader och förpliktelser som du som privatperson inte har.
Sen är deras priser väldigt mycket en förhandlingsbas, vilket många missar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad tycker ni om att jämföra priset på sin klocka på Chrono24 för att prissätta sin klocka?
Tja... Titta på C24 bör man väl göra.
Men att jämföra rakt av med professionella handlare blir bara fel. De har massa kostnader och förpliktelser som du som privatperson inte har.
Sen är deras priser väldigt mycket en förhandlingsbas, vilket många missar.
Exakt, sedan skiljer det sig mellan olika objekt. En ny sportrolex ligger kanske ofta nära verkligt värde medan lite mer obskyrt vintage många gånger kan ligga annonserat för det dubbla vad iaf jag skulle betala. :)
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni om att jämföra priset på sin klocka på Chrono24 för att prissätta sin klocka?

Sedan så simmar det omkring fejkisar på chrono24, jag är inte tillräckligt duktig för att se det själv men har blivit fnissad åt av andra mer kunniga personer när jag visat upp potentiella köp. vilket väl gör det ännu svårare att använda som referens.
sedan är det väl klart att watchesofmayfair och gänget går att lita på men för de mer obskyra butikerna i typ Italien så är jag helt lost, jag är mäkta sugen på nedan men kvalitet/skick/prisvärt/fejk vete fan https://www.chrono24.se/cartier/tank-americaine-1726-white-gold-18k--full-set--id9170859.htm
 

DirkFrode

Omega
Hej
Hoppas någon forumräv kan hjälpa mig med denna. Jag har en Angelus cal 253. En månfasare i guld på stål, 38 mm. Verkar både vara en ovanlig referens och en modell som såldes i litet antal. Har försökt bli klokare på chrono och ställt frågan till handlare internationellt, men prisspannet är helt otroligt . Kan någon av er bli visare i vad den skulle kunna kosta inrikes?
BDC4B363-8D43-483D-819D-22694EB24DEA.jpeg
 

Ludenhus

Breitling
Sedan så simmar det omkring fejkisar på chrono24, jag är inte tillräckligt duktig för att se det själv men har blivit fnissad åt av andra mer kunniga personer när jag visat upp potentiella köp. vilket väl gör det ännu svårare att använda som referens.
sedan är det väl klart att watchesofmayfair och gänget går att lita på men för de mer obskyra butikerna i typ Italien så är jag helt lost, jag är mäkta sugen på nedan men kvalitet/skick/prisvärt/fejk vete fan https://www.chrono24.se/cartier/tank-americaine-1726-white-gold-18k--full-set--id9170859.htm
Ja det är jävligt svårt men enligt säljarens omdömen verkar det seriöst. Sen priset får är väl bäst som man diskuterar med mer kunniga människor.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej
Hoppas någon forumräv kan hjälpa mig med denna. Jag har en Angelus cal 253. En månfasare i guld på stål, 38 mm. Verkar både vara en ovanlig referens och en modell som såldes i litet antal. Har försökt bli klokare på chrono och ställt frågan till handlare internationellt, men prisspannet är helt otroligt . Kan någon av er bli visare i vad den skulle kunna kosta inrikes?
BDC4B363-8D43-483D-819D-22694EB24DEA.jpeg
Hittar en som såldes på Kaplans i våras. Men det kanske är din?

Edit: Ser ut som din. Vilket prisspann har du fått @DirkFrode ?
Om det är från kvaliten tror jag att det är marknadsmässigt. De når ut internationellt.
5868C996-91F5-47B2-94A7-05E12BD4E45A.png

3B96ADB3-39BA-4AFF-B54D-9DD0D8E16615.png
 
Senast ändrad:

zzaphod

Cartier
Hej,

Hittade denna på auktion, någon som vet om det är något med lite ålder eller modernt skräp?
Tyckte bandet var ganska speciellt :)

Mvh, Peder
prim.jpg
 

Exxet

Rolex
Hej,

Hittade denna på auktion, någon som vet om det är något med lite ålder eller modernt skräp?
Tyckte bandet var ganska speciellt :)

Mvh, Peder
prim.jpg
Ganska lättgooglat i o f s, ett Tjeckiskt märke från 40-50 talet, finns visst fortfarande, egna verk tror jag, ditt ex ser ut att vara från tidigt 70-tal, kromad boett antar jag.
 

zzaphod

Cartier
Ganska lättgooglat i o f s, ett Tjeckiskt märke från 40-50 talet, finns visst fortfarande, egna verk tror jag, ditt ex ser ut att vara från tidigt 70-tal, kromad boett antar jag.
Jodå, jag googlade allt men jag tänkte det kanske kunde finnas någon härinne som satt på lite mer info irl :)
Men tack iaf för svaret!
 

Watchpeak

Omega
E624A638-97B0-4F9B-B4EB-D72E8362DA65.jpeg
Hej!
Har en Omega Speedmaster mark 4.5 176-0012. Mycket fint skick på klockan! Ska enligt uppgift varit servad för två år sen av förra ägaren men har inget som styrker det. Väldigt lätt i uppvridning och går fint, nollställer som den ska etc. Visarna och day date uppvisar lite patina i form av gulnad :)

Vad är uppskattat värde på en sådan ?
Vad säger experterna? :)
 

Sebastard

Vacheron
E624A638-97B0-4F9B-B4EB-D72E8362DA65.jpeg
Hej!
Har en Omega Speedmaster mark 4.5 176-0012. Mycket fint skick på klockan! Ska enligt uppgift varit servad för två år sen av förra ägaren men har inget som styrker det. Väldigt lätt i uppvridning och går fint, nollställer som den ska etc. Visarna och day date uppvisar lite patina i form av gulnad :)

Vad är uppskattat värde på en sådan ?
Vad säger experterna? :)
Jag skulle tippa runt 15 loppor +\- en bra dag.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
E624A638-97B0-4F9B-B4EB-D72E8362DA65.jpeg
Hej!
Har en Omega Speedmaster mark 4.5 176-0012. Mycket fint skick på klockan! Ska enligt uppgift varit servad för två år sen av förra ägaren men har inget som styrker det. Väldigt lätt i uppvridning och går fint, nollställer som den ska etc. Visarna och day date uppvisar lite patina i form av gulnad :)

Vad är uppskattat värde på en sådan ?
Vad säger experterna? :)
Jag skulle tippa runt 15 loppor +\- en bra dag.
Minus några tusenlappar om boetten är fulpolerad och länken är sliten och har mycket stretch. Svårt att se på din bild, men boetten skall vara radialpolerad/sunburst;
DSC08181_grande.jpg

247248-d9cb175fc1c3f57124a46aa3c390306b.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Upplever den orörd men har dock inte kundkapen för att avgöra det :) klart lite stretch i länken på en 40-50 åring :)

Är det din på bild?
Nej, jag har en MKII. Den är i använt skick men har kvar sin ursprungliga radiella polering kring glaset (poler-strukturen ser ut att gå mot centrum som på bilderna jag bifogade). Svårt att se på denna bild i höstmörkret dock.
16ACA4F6-367F-463D-A8AF-637EBCEC94D0.jpeg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Lite input, DRSD med ~3,5-4,0milj serie, MK4-tavla med litet chip i kanten, servicevisare, serviceinsert, tophat-plexi(ar det en möjligt), polerad boett med vettiga former, 93150 länk. Vad är realistiskt pris? Har inga bilder i dagsläget tyvärr, så det får ju bli lite generella gissningar.
Kanske inte ditt huvudområde @Per, men säkert bättre koll än mig?
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lite input, DRSD med ~3,5-4,0milj serie, MK4-tavla med litet chip i kanten, servicevisare, serviceinsert, tophat-plexi(ar det en möjligt), polerad boett med vettiga former, 93150 länk. Vad är realistiskt pris? Har inga bilder i dagsläget tyvärr, så det får ju bli lite generella gissningar.
Kanske inte ditt huvudområde @Per, men säkert bättre koll än mig?
Låter som huvudvärk.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Hade varit väldigt försiktig. Låt se en bättre bild på tavlan. Det är ju typ bara den du köper.
Jag släpper den tills vidare(den var hållen åt någon tills efter helgen så jag har inte möjlighet att få den öppnad och kollad innan dess). Tog inte fler bilder.
Pratade med den lokala vintageurisen och tydligen har det cirkulerat något likande för 10-15år sedan, han vågade dock inte svära på att det är denna.
Området mellan luggarna var till synes helt orört och det såg inte ut som där varit graverat något heller.
 
Senast ändrad:

JohanHLM

Rolex
Jag släpper den tills vidare(den var hållen åt någon tills efter helgen så jag har inte möjlighet att få den öppnad och kollad innan dess). Tog inte fler bilder.
Pratade med den lokala vintageurisen och tydligen har det cirkulerat något likande för 10-15år sedan, han vågade dock inte svära på att det är denna.
Området mellan luggarna var helt till synes helt orört och det såg inte ut som där varit något graverat heller.
Vet inte om du sett denna?
Har dålig koll på vad de ska kosta nu för tiden.
https://auctionet.com/sv/964639-armbandur-rolex-sea-dweller-double-red-1977
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Vet inte om du sett denna?
Har dålig koll på vad de ska kosta nu för tiden.
https://auctionet.com/sv/964639-armbandur-rolex-sea-dweller-double-red-1977
Den hade jag missat. Jag jagar egentligen inte en sea dweller, det var mer tillfället(med klockan jag skrev om) som gjorde att jag blev nyfiken. Den är uppenbart franken utan serienummer. Mindre uppenbart helfejk. Kan man kränga tavlan(när man fått den verifierad) för $5k, verket och länken för några för ett gäng tusenlappar så kanske man kan göra en bra deal. Får se om den finns kvar efter helgen om jag orkar dra i det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
54A3FEC3-1CCD-4A45-879E-6A90E093876B.jpeg
CCF8869D-29D8-43AA-9110-A395D4E5D389.jpeg
A2B6FBDE-28A1-4FDD-AABA-937CC4AECA9B.jpeg
76D0500C-A2AB-4117-9E5A-B60A082A7A28.jpeg
Vad tror ni detta ur kan vara värt? Kom över det av en slump på en auktion. 24mm cirka plus krona
Tyvärr nog inte mer än guldvärdet i boetten. Skulle tippa på max 500:-

Den var definitivt dyrare som ny, zenith är ett bättre märke och den ser ut att vara i fint skick. Försök att hitta någon som vill bära den, rätt cool på en tjej/dam till finare middagar (nyårsafton t.ex.) på ett sammetsband eller liknande.
 
Topp