• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Jag vill bara poängtera att jag inte menade någon sideslång motivering, snarare något i stil med "jag tror att det är märke X då de tillverkade egna quartzverk under perioden", eller något.
 
Bland samlare är märket kanske idag bäst känt för att ha tillverkat två typer av urverk. Modeller med dessa är i jämförelse med exempelvis quartzaren ovan mycket dyra.
 
Jag tycker boetten ser väldigt Seiko ut och då jag misstänker kuggfråga så blir det om inte annat mitt bidrag till den förväntade name droppen... :)
 
Det står Extra eriksson!:)


Haha, efter att du droppade Extrafilm var jag tvungen att googla för att se om de fortfarande var verksamma.
Hittade en riktigt deppig story om fotoföretaget som föll platt för teknologins framsteg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Extrafilm

V5rKoRv.jpg


Sorry för OT
 
Girard Perregaux? De tillverkade egna quartzverk under en tid iaf.

Bra gissning, dock inte korrekt! Vänligen försök igen! :)

Ursäkta namedropping här, men jag tycker klockan ser ut som en gratisklocka som Extra-film skickade till sina kunder!:)

Det var det värsta jag någonsin hört! Maken till fräckhet har sällan skådats! Att likställa detta episka kvalitetsur med en sådan dussinvara? Tänk om deras mästarurmakare, som var med och skruvade ihop världens tunnaste automatur år 1966, hörde dessa fruktansvärda hemskheter?

Jag tycker boetten ser väldigt Seiko ut och då jag misstänker kuggfråga så blir det om inte annat mitt bidrag till den förväntade name droppen... :)

Visst ser den lite Seiko ut? Jag håller faktiskt med dig! Dock är den inte från Seiko, men ändå! :D
 
Bra gissning, dock inte korrekt! Vänligen försök igen! :)



Det var det värsta jag någonsin hört! Maken till fräckhet har sällan skådats! Att likställa detta episka kvalitetsur med en sådan dussinvara? Tänk om deras mästarurmakare, som var med och skruvade ihop världens tunnaste automatur år 1966, hörde dessa fruktansvärda hemskheter?

Universal Genève?
 

Oj, nu blev jag faktiskt själv osäker. Piagets 12P verkar onekligen tunnare än verket jag menade från tillverkare X och tycks ha lanserats redan 1960. Trots detta så står det på vissa källor att företag X lanserade världens tunnaste automatiska urverk år 1966 i samband med lanseringen av en specifik modell. Det står liknande på Ranfft också. Vad skall man tro egentligen?

Tillägg: Inte omöjligt att dessa har fel. Piagets 12P verkar faktiskt ha varit först och tunnast.
 
Oj, nu blev jag faktiskt själv osäker. Piagets 12P verkar onekligen tunnare än verket jag menade från tillverkare X och tycks ha lanserats redan 1960. Trots detta så står det på vissa källor att företag X lanserade världens tunnaste automatiska urverk år 1966 i samband med lanseringen av en specifik modell. Det står liknande på Ranfft också. Vad skall man tro egentligen?

Tillägg: Inte omöjligt att dessa har fel. Piagets 12P verkar faktiskt ha varit först och tunnast.

så vilken klocka har du?
 
Det stod Piaget först, sedan googlade jag och då fick jag källor som sade UG :)

Väldigt förvirrande att olika källor motsätter sig så! Mycket bra jobbat oavsett! Här är några bilder på klockan förresten:
cx3Gysv.jpg

r20xPHR.jpg


och på urverket, dessvärre är bilderna inte några höjdare:
BWiTM3T.jpg

uUwDgpO.jpg


Kombinationen av ett förhållandevis välfinisherat verk och en verkhållare i plast är ganska rolig tycker jag. Klockans tillverkningsår var väl onekligen en svår tid för företaget, roligt att se att yrkeshedern vad gäller kvalitativa och välarbetade urverk fortfarande fanns där dock!
 
Väldigt förvirrande att olika källor motsätter sig så! Mycket bra jobbat oavsett! Här är några bilder på klockan förresten:
cx3Gysv.jpg

r20xPHR.jpg


och på urverket, dessvärre är bilderna inte några höjdare:
BWiTM3T.jpg

uUwDgpO.jpg


Kombinationen av ett förhållandevis välfinisherat verk och en verkhållare i plast är ganska rolig tycker jag. Klockans tillverkningsår var väl onekligen en svår tid för företaget, roligt att se att yrkeshedern vad gäller kvalitativa och välarbetade urverk fortfarande fanns där dock!
Håller helt med dig. Som gammal Piagetdiggare behöver jag nog läsa på lite om dom svåra åren för dom tunga branden när qvartsbommen va som hetast på 70 talet. Hoppas den här universitetstråden får ett långt liv, ni är så skönt entusiastiska
 
Bra gissning, dock inte korrekt! Vänligen försök igen! :)



Det var det värsta jag någonsin hört! Maken till fräckhet har sällan skådats! Att likställa detta episka kvalitetsur med en sådan dussinvara? Tänk om deras mästarurmakare, som var med och skruvade ihop världens tunnaste automatur år 1966, hörde dessa fruktansvärda hemskheter?



Visst ser den lite Seiko ut? Jag håller faktiskt med dig! Dock är den inte från Seiko, men ändå! :D

Ha, ha! Sorry:(
 
Äsch då! stod mellan 150 och 175 och jag valde fel.... Vet tyvärr inte vad det nyproducerade heter, visste faktiskt inte ens att det fanns nyproducerat :)
 
Äsch då! stod mellan 150 och 175 och jag valde fel.... Vet tyvärr inte vad det nyproducerade heter, visste faktiskt inte ens att det fanns nyproducerat :)


Det nyproducerade är väl ett kinesiskt Seagull ST-19 om jag inte misstar mig. En studiekamrat har en sådan!


St-19 från en Seagull 1963 stämmer väl, väldigt mycket klocka för 2000:- och även om finishen inte är av högsta precision så presterar verket väldigt bra värden.

cjperry svarade dock först på Venus, och det var frågan. Så varsågod att fortsätt! :)
 
St-19 från en Seagull 1963 stämmer väl, väldigt mycket klocka för 2000:- och även om finishen inte är av högsta precision så presterar verket väldigt bra värden.

cjperry svarade dock först på Venus, och det var frågan. Så varsågod att fortsätt! :)

Kan inte annat än hålla med! Helt klart mycket klocka för pengarna! Jag har testat polarens klocka och kan helt klart tänka mig att äga en sådan.

Tänkte kolla om vi möjligtvis kan ta en vilodag imorgon så kommer en kluring på Måndag när jag fått mitt nya köp :)

Skall bli roligt att se vad du kan tänkas ha inhandlat! :)
 
Tillbaka
Topp