• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Vad kan detta vara som jag är på jakt efter nu? (Dålig lånad bild)

pinkogrino.jpg
 
Coolt! Du får visa upp den sen :)

Kan ni gissa verket?

aqtO7Rp.jpg

Tsk-tsk! Vad tror du om oss egentligen? Vilka tar du oss för? :D

Stämgaffeltjosan! ESA 9162/4! Vilken tillverkare som står på namnbrickan är dock svårare att svara på. Kanske är det ett Longines 6312, ett Certina 29-152, ett Baume & Mercier 19162 eller ett Eterna 1550? Ett Omega 1260 är det dock inte (baserat på färgen).
 
Tsk-tsk! Vad tror du om oss egentligen? Vilka tar du oss för? :D

Stämgaffeltjosan! ESA 9162/4! Vilken tillverkare som står på namnbrickan är dock svårare att svara på. Kanske är det ett Longines 6312, ett Certina 29-152, ett Baume & Mercier 19162 eller ett Eterna 1550? Ett Omega 1260 är det dock inte (baserat på färgen).


Helt rätt, kände att den kanske var lite för enkel. :)
Tissot med ett 9162 (Tissot 2010)
 
Är det samma som Eterna 1550! Vad är det som skiljer. Vilken soppa med alla dessa forks!:)

Dem flesta verk är helt identiska, fast med olika klistermärken med företagens emblem. Omegan har dock sin traditionella kopparfärg. Finns ett par tillverkare som har gjort mer eller mindre modifieringar, men oftast sitter det ett relativt omoifierat ETA 9162 (datum)/ 9164 (dag, datum)
 
Dem flesta verk är helt identiska, fast med olika klistermärken med företagens emblem. Omegan har dock sin traditionella kopparfärg. Finns ett par tillverkare som har gjort mer eller mindre modifieringar, men oftast sitter det ett relativt omoifierat ETA 9162 (datum)/ 9164 (dag, datum)


Tackar för infon eriksson850! Hade ingen aning om det!
 
Vem har tillverkat denna svårslaget heta klockan (med hjälp av mina Paint-skills i världsklass har jag editerat bort namnet på tavlan)? Bonuspoäng om ni sätter verket också!
jhjhgjhjgfd.jpg
 
Lurig!

Boetten ser ju knivskarp ut. Konstigt att man hela tiden tänker på Certinas "trogen tjänst" klockor! Dom brukar ju dock ha stavindex!:( Kan det vara Omega? Lite Pie-Pan tavla......Ingen aning! Bara spekulationer!
 
Lurig!

Boetten ser ju knivskarp ut. Konstigt att man hela tiden tänker på Certinas "trogen tjänst" klockor! Dom brukar ju dock har stavindex!:( Kan det vara Omega? Lite Pie-Pan tavla......Ingen aning! Bara spekulationer!

Också en mycket bra gissning, dock hade eriksson850 redan gissat rätt på märket sekunden innan! Du var dock på rätt spår med din förtjänstklockstanke. Jaeger-LeCoultren var en av de 1276 klockor som gavs till Metallverkets anställda 1957.
 
Typiskt! Ett P450 kanske?


Helt rätt! Den specifika benämningen på mitt verk är P478C, en något senare variant som dock är helt indentisk med 450. Den inledande bokstaven beskriver vilken stötsäkring som används (P är Parechoc och K är KIF) och den avslutande bokstaven (som dock inte alltid används) har att göra med hur kanten på tavelsidan är utformad. Detta för att passa olika sorters boetter. Exempelvis har jag också en JLC med subsekund med verket P469A som då alltså är gjort för att passa en viss typ av boett.
 
Tillbaka
Topp