• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

cjperry

Audemars
2-Faktor
Helt rätt! Den specifika benämningen på mitt verk är P478C, en något senare variant som dock är helt indentisk med 450. Den inledande bokstaven beskriver vilken stötsäkring som används (P är Parechoc och K är KIF) och den avslutande bokstaven (som dock inte alltid används) har att göra med hur kanten på tavelsidan är utformad. Detta för att passa olika sorters boetter. Exempelvis har jag också en JLC med subsekund med verket P469A som då alltså är gjort för att passa en viss typ av boett.

Tack! nu lärde jag mig något nytt idag :) men visst är det KIF på Aurums?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här kommer nästa bild. Vad är det för verk vi ser på bilden, och vad är det som gör det så speciellt?

FLjD1eV.jpg
 

Warwian

Cartier
Ny dag och ny bild utan bling...

LeYIR32.jpg

Ett underbart aprilskämt och en ganska svår bild! Verket bör vara ett Zenith 2310/2320, dock känns inte snigelskalsmönstret på kron- och spärrhjul särskilt Zenith. Den typen av finishering är dock ganska vanlig på Juvenias, vilka också använde verket (då exempelvis med namnet 1115 för 2320). Kan det vara en sådan? För övrigt vill jag minnas att jag läst någonstans att verken från början designades av Marvin, frågan är om inte det står i den stora Zenith-boken.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett underbart aprilskämt och en ganska svår bild! Verket bör vara ett Zenith 2310/2320, dock känns inte snigelskalsmönstret på kron- och spärrhjul särskilt Zenith. Den typen av finishering är dock ganska vanlig på Juvenias, vilka också använde verket (då exempelvis med namnet 1115 för 2320). Kan det vara en sådan? För övrigt vill jag minnas att jag läst någonstans att verken från början designades av Marvin, frågan är om inte det står i den stora Zenith-boken.

Sällan du har fel Warwian :) helt rätt! Ett juvenia 1115 vilket är tillverkat av zenith. I själva verket trodde jag Grafton skulle gissa rätt på den här, då bilden är tagen ett av på hans verk och klocka :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Sällan du har fel Warwian :) helt rätt! Ett juvenia 1115 vilket är tillverkat av zenith. I själva verket trodde jag Grafton skulle gissa rätt på den här, då bilden är tagen ett av på hans verk och klocka :)


Den här tråden börjar bli så nördig att det är dags för att tejpa glasögonen!:) Underbar fint där på Graftons verk och även aprilskämtet eriksson850!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Sällan du har fel Warwian :) helt rätt! Ett juvenia 1115 vilket är tillverkat av zenith. I själva verket trodde jag Grafton skulle gissa rätt på den här, då bilden är tagen ett av på hans verk och klocka :)

Det värmer mig på något sätt att du har kvar bilder på verket på min smokingJuvenia! Du har helt rätt i att jag brukar springa iväg och poppa baklocket på allting i klocklådan så fort någon lägger upp en verkbild i den här tråden, men den här gången hann Warwian för en gångs skull först!
Nästa gång tar jag den på volley! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det värmer mig på något sätt att du har kvar bilder på verket på min smokingJuvenia! Du har helt rätt i att jag brukar springa iväg och poppa baklocket på allting i klocklådan så fort någon lägger upp en verkbild i den här tråden, men den här gången hann Warwian för en gångs skull först!
Nästa gång tar jag den på volley! :D


Kommer nog alltid att ångra att jag sålde den.... Jvligt cool klocka! :) Får vi se ett wristshot?
 

Warwian

Cartier
Det värmer mig på något sätt att du har kvar bilder på verket på min smokingJuvenia! Du har helt rätt i att jag brukar springa iväg och poppa baklocket på allting i klocklådan så fort någon lägger upp en verkbild i den här tråden, men den här gången hann Warwian för en gångs skull först!
Nästa gång tar jag den på volley! :D

SnobbyGuy1.jpg


Kommer nog alltid att ångra att jag sålde den.... Jvligt cool klocka! :) Får vi se ett wristshot?

Äh, du vet ju var den finns. Har inte hunnit fixa den än, men det är på gång!:)
image.jpg

Barfota i gullklocka... vad gör man inte...

Vilken påskromantik! Nästan så att ni får skaffa er ett rum. ;)
 

Warwian

Cartier
Dags för min nästa! Något klurig, klarar intelligensreserven av denna månntro? :D
Vem har tillverkat klockan och vad är det för verk? Ledtrådar finns i dussintal vid behov!
5654654654.png
 

Warwian

Cartier
Ulysse Nardin och FHF 26?

Ja och ja! Det var inte dåligt snabbt och smärtfritt svarat! Kikade du i tråden jag skrivit om märket månntro? :D Det börjar nästan bli dags att uppdatera tråden igen!

Visst är verket för övrigt vackert finisherat? Ulysse Nardin tycks onekligen ha gjort ganska mycket med dessa. Exempelvis är bryggorna omgjorda och försedda med välarbetade kanter, vilket också ankaret är. Verket är vidare utrustat med Breguet-spiral.
Jag kan inte komma på många andra tillverkare som gjorde så mycket med standardverk!

Här är någon annan bild på klockan, som för övrigt är en reservdelsklocka. Jag har en i stål i mycket bättre skick också, dessvärre har jag inga bilder att tillgå på den just nu!
WP_20150321_14_09_30_Pro.jpg

WP_20150321_14_09_05_Pro.jpg


Här är en bild på ett vanligt FHF 26. Ulysse Nardin använde en variant av denna (troligen FHF 262) för verket ovan.
FHF-26.jpg


Förresten, om ni kollar på bilder på Peseux 260 (som jag hade med i leken tidigare) så kommer ni se att verken är väldigt lika. Knappast en slump! UN måste ha inspirerats av designen på dessa när de gjorda om bryggorna på FHF-verken.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Haha nej tyvärr så visste jag inte ens att det fanns en tråd om märket, måste ta en titt på den.
Spontant tänkte jag Longines men det var något som inte stämde. Med finishen i åtanke så googlade jag UN och fann den på en gång. Konstigt nog hittade jag inte vad det egentliga namnet på urverket är, bara basverket.

Här kommer nästa, bör vara lätt som en plätt.

gladpåsk.jpg
 

Warwian

Cartier
Haha nej tyvärr så visste jag inte ens att det fanns en tråd om märket, måste ta en titt på den.
Spontant tänkte jag Longines men det var något som inte stämde. Med finishen i åtanke så googlade jag UN och fann den på en gång. Konstigt nog hittade jag inte vad det egentliga namnet på urverket är, bara basverket.

Här kommer nästa, bör vara lätt som en plätt.

gladpåsk.jpg

Glömde tillägga att det är caliber jag vill ha.

Segt med gissningar under påsken? Förståeligt förvisso! Nåja, jag kör vidare! Verket är ett Longines 23ZS och det är bara att konstatera att äldre Longines är bland det mest prisvärda man köpa i vintageväg. De verken och den finisheringen till sådana löjligt låga priser? Nästan skrämmande om jag skall vara ärlig.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Segt med gissningar under påsken? Förståeligt förvisso! Nåja, jag kör vidare! Verket är ett Longines 23ZS och det är bara att konstatera att äldre Longines är bland det mest prisvärda man köpa i vintageväg. De verken och den finisheringen till sådana löjligt låga priser? Nästan skrämmande om jag skall vara ärlig.

Självklart helt korrekt och så otroligt rent och vackert!

SA6.jpg
 

Warwian

Cartier
Självklart helt korrekt och så otroligt rent och vackert!

SA6.jpg

Vilket i det närmaste kan sägas om Longines samtliga verk! Nåja, låt oss fortsätta! Vad är det för urverk i klockan nedan? Klockan är för övrigt något av en hatkärlek, den lilla och helt hopplösa originalkronan har bokstavligen gett mig skavsår på tummen och pekfingret.
767766776.jpg


Jag ber om ursäkt för den taffliga bilden förresten, ljuset på disken hos urmakaren i Borås är inte det bästa. ;)
 

Warwian

Cartier
Vilket i det närmaste kan sägas om Longines samtliga verk! Nåja, låt oss fortsätta! Vad är det för urverk i klockan nedan? Klockan är för övrigt något av en hatkärlek, den lilla och helt hopplösa originalkronan har bokstavligen gett mig skavsår på tummen och pekfingret.
767766776.jpg


Jag ber om ursäkt för den taffliga bilden förresten, ljuset på disken hos urmakaren i Borås är inte det bästa. ;)

Hur går det här? Några gissningar?
 

Warwian

Cartier
Breitling och ett FHF-basverk. Kanske ett FHF 70?
En mycket bra gissning, dessvärre inkorrekt. Urverket är, trots likheterna med FHF 70, faktiskt ett in-house-verk. Detta urverk användes för övrigt av två tillverkare och enbart av dessa. En av tillverkarna designade verket och använde det i en viss utsträckning i sina egna klockor. Urverket är dock mer känt i den andra tillverkarens klockor, då med en annan benämning.
Detta urverk sitter förresten i en klocka med designarens namn!
 

Warwian

Cartier
Ser lite ut som en Amerikansk boett alla 9k! Troligen ute och cyklar!:(

Också en bra gissning som inte är helt borta med vinden. Boetten är, om jag minns rätt guldpläterad, dessa går dock också att hitta i boetter i 9K. Just dessa tycks ha varit mycket populära i ett annat engelsktalande land där de delades ut som förtjänstklockor.

Kan tillägga att en av tillverkarna som använde dessa verk är mycket känd och har redan behandlats ett flertal gånger i tråden. :D
 
Topp